Resa!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
S & A

Inlägg av S & A »

Nu är jag tillbaka igen :D

Alexander (8 mån nu) sover fortfarande jättebra på nätterna. Dagarna därimot går sådär. Jag tror det är för kort mellan lurarna. Jag funderar på att göra om hans schema ganska mycket och undrar hur jag ska gå till väga? Ska jag ändra allt på en gång eller lite i taget? Det är ca 2 veckor sedan vi påbörjade kuren.

Schemat idag ser ut så här:
07.30 gå upp, amma
9.30-10.15 sova (45 min)
11.00 lunch
12.30-14.00 sova (1,5 tim)
14.30 amma
16.15-17.00 sova (45 min)
18.00 middag (gröt)
19-20 nattsluk + skratt
20.00 sova natt

Jag skulle vilja ändra det till följande:
07.00 gå upp
07.30 amma
09.00 frukost (frukt, välling)
10.00-11.30 sova (1,5 tim)
11.30 lunch
14.30 amma
15.00-16.30 sova (1,5 tim)
17.30 middag (gröt)
18.30-19.30 nattslurk + skratt
19.30 sova natt

Jag ändrar då till 2 1,5 timmes lurar. Jag lägger honom en halvtimme tidigare och går upp en timme tidigare (han har inte sovit till 7.30 någon dag).
Vad tror ni? ser det bra ut? Blir det för mycket för honom och ändra allt på en gång?

Kram,
Stina
Mamma till Alexander 8 månader
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Stina

Vilken kur du har gjort, och priset är långa sköna nätter.
I natt sover barnens kusin över, ( 2 år)skrattet till godnattet, sängen och ramsan :sleep: livet är underbart :heart:

Tycker absolut att det är dax att ändra schemat, gör det på en gång och håll stenhårt på tiderna ett par dagar, utvärdera sedan, vid behov finns marginalkvarten.
Klarar han att vänta 30 min på frukost??

Malin
ps uppdatera gärna profilen, ibland ser man inte träden... :roll: :lol:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
S & A

Inlägg av S & A »

Hej Malin!

Tack för svar. Då kör jag allt på en gång.
Jag ska gå igenom schemat igen så det känns bra. Du har rätt i att han nog kommer bli lite otålig om han måste vänta på mat i en halvtimme efter han har gått upp.

Kram,

Stina
S & A

Inlägg av S & A »

Hej!

Jag behöver hjälp! Lillpojken sover finfint på nätterna men jag har problem vid läggningen. Han gråter 15 - 20 minuter varje kväll innan han somnar vilket så klart är jätte jobbigt.
Vi "skrattar" ca 10 minuter innan läggning. Sen lägger jag honom i sängen, lägger tillrätta, solfjädrar och går ut med ramsa. Tillrättaläggandet och solfjädern fungerar så där eftersom han inte ligger stilla och det är omöjligt att hålla still huvudet med fingrarna när jag solfjädrar. Altså är han inte särskilt lugn när jag går ut med ramsan.

Några tips? Nu gråter han sig till sömns varje kväll (med lite ramsor emellanåt) och det kan ju inte vara meningen. Han var så här i början av kuren, sen blev det bättre och han låg och pratade istället men nu är han altså ledsen igen.

Kram
Stina
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Kan det vara så att han känner av eran oro att han ska vara ledsen innan läggningen?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Funderar lite på åttamånaders-åldern? Kanske kan ha med det att göra? Har du BarnaBoken? Sök lite här på forumet om 8-månaders ångest, har inte något bra förslag att komma med, bara Styrkekramen!!

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
S & A

Inlägg av S & A »

Tack Beckabus! Jag har faktiskt beställt barnaboken och fått hem den idag så jag ska se om jag kan hitta några svar där.

Ulrika, det kan mycket väl vara så att han känner av denna oro men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag försöker ju verkligen låta glad och vara säkerheten själv. :?

Kram,

Stina
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Är övertygad om att du löser detta med era läggningar!! Hoppas att du kan hitta något som kan hjälpa dig!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ulrika, det kan mycket väl vara så att han känner av denna oro men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag försöker ju verkligen låta glad och vara säkerheten själv.
Tror som Beckabus att det kan röra síg om 8mån ångest .
Då är det extra viktigt att veta vad man gör och varför.Detta kommer att gå bort.Jag lovar.Båda miina barn Jacob och Liw har reagerat starkt just där.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nyfiken på hur det går för dig?? *kram*
S & A

Inlägg av S & A »

Svårt att säga i nuläget. Älsklingen har blivit sjuk med feber & kräkningar så jag behöver väl inte säga att det inte blivit bättre.
Jag återkommer med en rapport när han frisknat till :D

Kram,
Stina
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hoppas att han tillfrisknar snart!! *kramar*
S & A

Inlägg av S & A »

Hej!

Jag hade hoppats att jag skulle slippa skriva ett sånt här inlägg men jag tror tyvärr att jag har förstört allt.
Det började med en omöjlig morgon där han inte somnade om och blev tok ledsen. Jag tog upp honom till slut. Någon natt senare vakande han på natten efter några timmar och gick inte att få att somna om så jag tog upp honom igen. Sen har det gått utför. I natt tog jag upp honom två gr och ammade och han vaknade 1,5 timme innan han skulle på morgonen.
Jag måste ta tag i detta nu, men behöver lite hjälp!
Ska jag köra om kuren exakt som jag gjorde i början?
Tillrättaläggandet har aldrig riktigt fungerat på honom eftersom han är ganska stark och liksom håller emot. Några tips?
Sen tror jag att min ramsning inte är helt perfekt heller även om den har fungerat. Är osäker på när jag ska låta bestämd, glad etc. ?
Sista funderingen är mitt schema. Eftersom han nu sover helt tokigt har ju dagsschemat också blivit fel. Jag tänkte nu börja på ett nytt och ändra till två lurar eftersom han snart är 9 månader. Jag har sett att många har en lur runt 9-10 och sedan den andra ca 12.30 - 14.00. Min fråga är då; tror ni han klarar sig efter det fram till 19.30 då han ska sova? Det är svårt att lägga det mycket senare pga av att han ska äta.
Vad tror ni detta schema:

07.00 Gå upp, amma
08.00 Frukost (frukt etc)
9.15 - 10.00 sova
11.00 lunch
13.00 - 14.30 sova
14.30 Mellis
17.30 Gröt
18.30 - 19.30 Nattning + nattslurk
19.30 Sova natt

Om jag ska lägga in en 20 min på eftermiddagen, vilken tid passar bäst tycker ni?

Jag vore jätte tacksam för lite svar på mina funderingar så att jag kan börja ta tag i det här och få tillbaka den fina sömn han hade i början av kuren.

Mvh
Stina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Det krävs en hel del innan man "förstör allt". Men man kan köra i diket och behöva en puff upp på banan igen. :wink: Sjukor och annat skakar förstås till världen för alla inblandade, inget konstigt i det.
Börja om kuren på natt två, han vet ju vad som gäller egentligen, och kommer säkert att fråga om NI verkligen vet det första natten. Andra kommer garanterat att vara mycket lugnare och tredje natten är ni tillbaka på spåren igen till allas lättnad.

Tillrättaläggandet är ingen kamp. Det är ett mjukt men kort och bestämt besked till kroppen att det är dags att ligga ner. :arrow: Öva på varandra. Man kan lägga en vuxen tillrätta också, så det handlar inte om styrka, utan om lugnt besked i händerna. Samma med solfjädern, som är bestämdare och längre.
:arrow: Du måste göra ramsan till din. Vad vill du säga? Vill du trösta, lugan, sätta punkt eller argumentera? Eller ge honom en armbåge i sidan och i all vänskaplighet ge honom en glad uppmuntrande knuff? Allt det kan du göra, men hur måste vara ditt beslut. Du får lyssna av honom och svara på det han frågar.
Schemat är utmärkt. jag hade en två-timmarslur i övergången mellan två och tre lurar så blev det inte så långt till natten. Man kan också lägga en halvtimme tidigare för kvällen om det är en slokande blomma man har framför sig, men oftast klarar de bytet rätt bra.
S & A

Inlägg av S & A »

Hej TorpSara!

Tack för ditt svar!
Det svåra med ramsan är att veta när jag ska låta hur. Tex. nästan alltid när han vaknar på natten är han ju ledsen (inte arg) och då vill jag ju låta lugnande & tröstande.Då blir det ju i stort sätt alltid samma. Under vargtimmen och på morgonen ska jag om jag har förstått rätt köra en pangramsa vid minsta pip, dvs en hög, glad ramsa. Har jag förergstått detta rätt?

Jättebra schema tips! Jag ska testa en två timmars lur i övergången. Hans dagslurar har jag från kurstart kört i vagnen på rygg (sittdel) och det har fungerat sådär. Han somnar ganska bra men vaknar sedan för tidigt nästan varje gång och jag får då inte honom att somna om. Jag tänkte flytta över en av lurarna till sängen nu när jag ska "börja om". Tycker du att jag ska göra det direkt eller ska jag vänta till natten fungerar bättre?

Tack igen!
Mvh
Stina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"