Gå hem själv från skolan?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma L
Inlägg: 57
Blev medlem: ons 29 jun 2005, 21:19
Ort: V?stmanland

Gå hem själv från skolan?

Inlägg av Mamma L »

Hej :P

Har en liten fundering kring det där, när man ska låta barnen gå hem själv från skolan?
Givetvis beror det ju mycket på hur vägen hem ser ut, hur mycket trafik och så.
Vi bor i ett ganska litet samhälle och har ca 1 km till skolan.
Det är en lite större väg som ska korsas men det är ganska skarpa kurvor en bit före och en bit efter delen som ska korsas, vilket gör att bilarna inte kan köra så där jättsnabbt, men å andra sidan har dom ju inte heller full uppsikt :?
För övrigt är det "bara" smågator med mycket lite trafik.
Sonen är 8 1/2 och går i tvåan och vill väldigt gärna gå själv.
Brukar möta honom, så att han får gå en liten bit själv men gör honom sällskap över vägen.
När har era barn fått tagit ansvar i trafiken själva?
Bör jag vänta ett, kanske två år?
Kan tillägga att han är väldigt duktig, lugn och ordentlig. :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Inlägg av Mamma Anna »

Min son har börjat ettan och det känns ganska avlägset att han skulle få gå hem själv :roll: :lol: Nu är han ju iofs en lite speciell kille :heart: :heart: men om jag jämför med grannarna häromkring, så har de inte låtit sina barn gå hem själva förrän på vårterminen i trean. Vi bor i en stor stad, men har bara en stor väg att korsa, resten är villakvarter och det är kanske 300 meter till skolan.

Förresten kom jag att tänka på att du kanske inte menar det jag menar :-k Gå hem själv = komme hem till mamma/pappa som är hemma eller
gå hem själv = gå hem själv till tomt hus?

Jag vet att Gabriel har klasskompisar som går till/från skolan själva redan nu, och som bara har cykelväg/promenadstigar till skolan. Allt beror väl på barnets mognad och vägens beskaffenhet :lol: !
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har hört/läst/förstått ( :?: :? ) att man i ungefär 11-års ålder kan höra vad ljud kommer ifrån och också (kanske ett samband) har lite split vision, alltså kunna se flera saker och få ihop ett samband.

Det går säkert att lära en 8-åring att bilar är farliga och att se sig om när han går över gatan, men vad händer om han har en boll med sig och tappar den just när han ska över gatan. Är han då så uppmärksam på att det är en väg med bilar han ska korsa.

Tänk också på att en väg/gata med lite bilar kan vara farligare, för att man inte förväntar sig en bil, än om det kommer bilar hela tiden.

/Vägverkarn :wink:
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mamma L
Inlägg: 57
Blev medlem: ons 29 jun 2005, 21:19
Ort: V?stmanland

Inlägg av Mamma L »

Hej och tack för svar :P

Mamma Anna, jag menade att gå hem själv och att mamma/pappa är hemma och väntar :)
Jag vet att det är flera i sonens klass som får gå hem själva och har ungefär samma vägar hem, det är väl därför man har börjat fundera :-k
Jag har nog tyckt att jag vill vänta ett tag till men har alltid fått höra att jag är en riktig hönsmamma :roll:
Det är lite klurigt, sonen vill känna sig stor och duktig och jag vill absolut inte göra något som äventyrar hans säkerhet såklart.
Det får i alla fall bli så att jag möter honom på halva vägen ett tag till (helst till han börjar på högstadiet :wink: )
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"