Hej!
Måste fråga er..
Min dotter som sovit så bra hittills... sen efter kurstart har hon somnat som en prinsessa utan minsta ljud på kvällen...
Igår skrek hon i minst 45 minuter vid läggning. Jag fick gå in och solfjädra och då var hon tyst och lugn men så fort jag började avlägsna mig så satte hon igång igen. Ramsan hjälpte noll. Likadant nu vid middagssömnen. Vad kan detta vara?
Är det 8-månadersångesten som börjar spöka? Hon har blivit liten aning känsligare den senaste tiden. Men ändå?! (Vet att tänder är på väg men kurbarn brukar det väl oftast inte märkas på så mycket?)
Är det dags att byta ut 1,5 h f.m sömn mot 45 min. Hon är nu 7 mån + 1v . Jag har lånat ut min SHN bok så kan ej kolla där just nu.
Hennes schema är nu:
1,5 h f.m sön
1,5 h middags sömn
45 min e.m sömn
11 h natt
Tack på förhand!
Vad är det som händer?
Vad är det som händer?
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Hej Blasippan!
Vad bra att du har kurat för da har du alla verktyg du kan tänkas behöva.
Nu behöver hon 14.5 timmar sömn, sa hon har lite för mycket sömn pa schemat.
Tänder kommer och gar... Det är individuellt hur barnen reagerar pa det, kurbarn bryr sig kanske mindre för de vet hur man sover
Men det är klart att det kan klia och vara obehagligt.
Och 8 manadersangesten kan det ocksa vara. Med mycket utevistelse, dagens tokskratt, social delaktighet och skrattet till godnattet blir det bra!
Klipper in ett svar fran oakarins trad till framtidigt bruk...
Men som sagt, lite mindre sömn pa schemat och mycket skratt och bus, sa somnar hon snart fint igen.
Berätta gärna hur det gar!
Kram
Vad bra att du har kurat för da har du alla verktyg du kan tänkas behöva.
Nu behöver hon 14.5 timmar sömn, sa hon har lite för mycket sömn pa schemat.
Tänder kommer och gar... Det är individuellt hur barnen reagerar pa det, kurbarn bryr sig kanske mindre för de vet hur man sover
Och 8 manadersangesten kan det ocksa vara. Med mycket utevistelse, dagens tokskratt, social delaktighet och skrattet till godnattet blir det bra!
Klipper in ett svar fran oakarins trad till framtidigt bruk...
Du skriver att ramsan inte tar. Du maste (hitta) ha attityden som ger besked att det är ok att sova, allt är lugnt, du har koll.miniz skrev:Hej![]()
Här är tva sma tradar om 8 manadersangest som kan vara till hjälp. Här hittar du mycket konkreta tips och bra tankar kring temat.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11989
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11983
Och ett toppensvar av TorsMamma fran en annan trad!Hoppas detta kan ge dig nagot!TorsMamma skrev:Hej, du ska:
Läsa om åttamånaders ångesten i BB och följa det som står.
![]()
Se till att ha ordentligt med social delaktighet!
Inte bära en massa, gör gärna sysslorna på golvet, man kan även lägga sig platt fall på rygg på golvet och bara ligga där (typ finnas där) tills attacken lagt sig och hon drar iväg på nya upptåg.
Fortsätta vara den "stabila" grunden som hon behöver att du måste vara just nu! 8)
Se till att ni är UTE minst 60 min vaken varje dag!
Inte ta upp henne innan luren är slut, använd verktyg för att lugna och ge SOLKLARA BESKED!
Ta hjälp av Morfar när det är som jobbigast.
Korta ner ensamleken till typ 10 min för att sen öka den igen. Kanske uppdatera leksakerna en aning. (vi har 3 lådor med ca. 5 saker i varje som roteras var 3:e dag.)
Ha tålamod och lugn, tänk på att hon utvecklas och vill komma ur detta med stärkt självkänsla, inte ökat beroende. 8)
Applådera och skratta mera, satsa på MASSA skratt till go natt, även på dagen. Skratta utanför detta också. Troll spricker i solsken = skatt. När hon tas upp är det som om ni ALDRIG setts förr och det är ju sååå härligt!
Vissa tjut och skrik måste de också göra för att ladda lungorna med luft för att kanske orka ta de där extra tagen som krävs. Tex. krypa, ställa sig upp osv... HÄr kan man heja på tycker jag.
Så, värsta tipslistan.![]()
Heja, heja!
Kram
Men som sagt, lite mindre sömn pa schemat och mycket skratt och bus, sa somnar hon snart fint igen.
Berätta gärna hur det gar!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.