Jag klarar inte av när hon är sjuk!!!

Skriv svar
Siobhan

Jag klarar inte av när hon är sjuk!!!

Inlägg av Siobhan »

Lucia sover fantastiskt bra....förutom när hon är sjuk. När hon är sjuk sover hon knappt alls och hon blir gnällig, klängig och jobbig. Saken är den att hon blir sjuk ca två gånger i månaden och oftast så är vi sjuka samtidigt. Jag har pratat med läkare flera gånger och de säger att det är "normalt" att små barn blir sjuka så ofta. Men jag är ensamstående och jag håller på att få spel!!!! Jag BEHÖVER de där två timmarna mitt på dagen när hon sover middag. Och jag BEHÖVER natten och kvällen...och det allra värsta är att jag vet om att HON behöver det ännu mer! Jag märker att när hon inte sover som hon ska så blir jag oehört orolig och jag reagerar med att bli frustrerad och arg. Jag känner mig så maktlös inför de här ständiga avskyvärda gräsliga förkylningar som gör att min älskling inte får sin goda sömn. Jag klarar det inte mer :(
Mamma till Lucia född 2007-01-19
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Då måste en förändring till. Eftersom du talar om de två timmarnas middagssömn som du (också) behöver antar jag att du är hemma med henne :?: För går hon på dagis är det enligt statistiken tre infektioner i månaden som gäller, vilket naturligtvis är fullkomligt åt skogen. Men du säger att du också är sjuk lika ofta, och då måste man nästan misstänka något fel på någonting i miljön ni lever i.

Luftombyte rekommenderades på min tid. Flytta :idea: Byt liv.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

En förändring som är lättare än att byta liv, kan vara att se pa kosten.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19062
Läs nya mammans svar pa sida ett. Jag fick en aha upplevelse där. Att kosten kan ha nagot med alla sjukdomar att göra.

Nu maste jag ga, men aterkommer!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Ja det var en väldigt intressant tråd! Fast vi kör redan med låglaktos diet hemma hos mig eftersom jag själv är laktosintolerant. Utomhus är vi också jämt och ständigt.....fleeeeeeeeeeeeeeera timmar om dagen oavsett väder. Tror nog det är dagis som spökar, jag har blivit satt i "arbetsrehabilitering" så flickebarnet går på dagis på morgnarna. Nu talar de dessutom om att utöka min rehabilitering till klockan 14...så då kommer hon få gå ännu längre.

Att flytta är inget alternativ för oss, det hade inte gått ur ekonomiskt synvinkel. Däremot ska jag nog gå över lägenheten med disinfectionsmedel och vara noga med att svabba golven lite oftare. Visst, lite skit rensar magen....men jag har nog prioriterat bort rengörandet lite väl mycket till förmån för utevistelse.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vi är nästan aldrig sjuka och då har jag levt med ett "dåligt" immunförsvar under hela vintern.

Några saker som jag märker en del inte gör och andra gör så jag säger detta i välmening.

Vi städar inte massor hemma MEN vi tvättar händerna. Så fort vi kommer in! Inget får nuddas (ja förutom ta av sig ytterkläderna då) innan man kommer in och man tvättar då händerna NOGA. ALLA!

Sen byter vi (lägger i tvätten) dessutom våra kläder när vi varit borta så fort vi kommmer hem. Oftast till hemma myskläder. Dagis kläder - hemma mys kläder typ. :lol:

Detta och det faktum att Tor inte går på dagis tror jag har räddat oss många gånger om. Vi har även träffat en del människor ute som är sjuka men vi går inte in eller hem till dem då. Detta har också funkat bra.

För barn som går på dagis kan det vara värt att man kollar att de verkligen tvättar händerna ordentligt innan maten och att de har en egen handduk att torka sina händer på. Annars pappershanddukar så klart.

Men mot smuts, skit och jord är vi inte rädda för jag tror inte det är där våra förkylningar sitter tyvärr. :cry:

Kramar från en ganska frisk familj! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Jag pratade med min kloka mor om det hela och hon föreslog en "tvätta händerna ramsa". För tvätta händerna gör vi...MEN inte tillräckligt länge. Jag brukar låta henne tvätta själv och det blir avklarat alldeles för snabbt, och jag tror att jag själv tvättar för snabbt jag med. Men om man säger en ramsa medans man tvättar och slutar inte tvätta förrän ramsan är slut, ja då kanske handtvagningen blir lite ordentligare, och sen givetvis torka ordentligt. Ska iallfall prova. För även om folk säger att det är normalt att barn är sjuka så ofta så tror jag inte riktigt på det. Det är inte bara en snorig näsa hon har, utan hon drabbas rejält och har tjockt grönt slem som kommer från näsan + hosta...och detta 2-3 gånger i månaden. Det kan inte vara "normalt".
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

...och jag vet om att du säger det i all välmening :) Jag är inte den som blir ledsen av kritik, tvärtom...jag är tacksam för alla tips som kan hjälpa mig och min dotter!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag lärde mig att man skall tvätta händerna så länge som det tar att sjunga "happy birthday". :lol:

Sen badar vi VARJE kväll, även på plask och lek kvällarna.

:idea: Om ni ändå kommer hem tillsammans varje dag, gå tillsammans och tvätta er, då kan ni sjunga tillsammans typ! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Jag ville fraga dig om du använder ramsan?
När hon inte är sjuk, menar jag. Ramsan är ett bra verktyg att använda. För att bekräfta att allt är bra och hon kan sova. Det ger dig ocksa nagot att halla fast vid.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Bada varje dag får vi tyvärr inte :( Vi har båda psoriasis och doktorn säger bad endast en gång i veckan. Jag brukar dock fuska lite och ta till med två gånger i veckan....

Har börjat sjunga en liten sång vid handtvagningen iallfall, så hoppas det hjälper.

Ramsar gör jag alltid när hon lägger sig, och det är aldrig några som helst problem vid läggtider. Det är bara det att när hon är sjuk vaknar hon alldeles för ofta och hon har svårt att somna om igen så det blir för lite sömn...vilket också kan bidra till att förkylningen varar längre.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"