Vad ger ni till mellis? (9 mån)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
nadale

Vad ger ni till mellis? (9 mån)

Inlägg av nadale »

Behöver mellistips - vad och hur mycket kan jag ge till min 9-månaders?!

Hon äter såhär:
07.50 - 1,5 dl gröt (6-månaders, men ska byta till 8-mån)
09.55 - 0,5 dl fruktpuré
12.00 - 2 dl barnmat + 0,5 dl fruktpuré + vatten
15.15 - amning + mellis???
17.50 - 2 dl barnmat + 0,5 dl fruktpuré + vatten
19.15 - välling 200ml (6-månaders, men ska byta till 8-mån)

Jag vill försöka amma henne tills hon är 1 år, därför har jag lagt in amning på schemat på eftermiddagen. Men hon blir egentligen inte mätt på enbart amningen, så jag skulle vilja att hon fick något mer i sig så att hon står sig fram tills middagen (annars går det ju 5,5 timme mellan lunch och middag) Men jag vill samtidigt inte att det blir för mkt, vill ju att hon ska ha lust och ork att äta en stor middag!

Vad har ni för mellistips till min lilla prinsessa?! :-)

ps. Undrar också om man kan ge vatten att dricka MELLAN måltiderna?!
Vi ska resa bort om några veckor och det kommer vara jättevarmt där vi ska vara ( = man måste dricka extra mkt!) och vår dotter har fram tills nu knappt velat dricka vatten alls. Hon tar bara små små sippar och vi trugar och trugar.
Tänkte därför försöka öva lite med henne nu inför resan att då och då dricka vatten. Så som vi kommer behöva göra nät vi är där.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Vår dotter får det mesta när det gäller frukt som "mellis". Päron, melon, vindruvor, mango.. Macka med gott pålägg, såsom makrill i tomatsås eller leverpastej är oxå favvo här!
Hoppas du får fler svar så det kan bli lite att välja/prova mellan..

Kolla in mat-tïpsen på "Klistrade Favorit-trådar" oxå!!

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
twins

Inlägg av twins »

Hej.

Mina små fick vid den åldern förutom frukt, yoghurt eller fil. Det var omtyckt. Smörgåsrån med pålägg var oxå poppis. Angående vattnet så ge så ofta du vill. Barn dricker så små mängder vatten åt gången så att erbjuda ofta är jättebra och nödvändigt. Ha det så skönt i värmen :D .
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
miniz

Inlägg av miniz »

Min lillkille äter
40 ml havrgeryn kokt med 80 ml vatten och en smörklick,
blandat med 1/2 rivet gult äpple och 2-3 msk youghurt.
Varje dag!

Sedan när ni ska aka bort, kan du blanada välling i kallt vatten och ge henne (inte kallt fran kylen, men kallt fran väskan :lol: ni behöver inte värma den, iallafall inte pa dagen.) Da är välling perfekt som mellis, lite mat och mycket vätska.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag ammade till frukost och nattslurk och körde välling till mellis. Det tyckte jag var utomordentligt praktiskt och mjölktillgången var stabil hela vägen ut, så att säga. I övrigt nästan exakt som ditt. Fyllde på med banan som en andra frukost.
Netta

Inlägg av Netta »

Jag har ammat som mellis ända till för några veckor sedan. Jag håller på att sluta amma. Då gick jag över till modersmjölksersättning och ska byta det till vanlig mjölk så småningom. Tryggad mjölkmängd och enkelt. Vi har 5 h mellan lunch och middag.

Testa ge vatten ur vanligt glas. Så dricker Casper mest. Ur flaska tar han inte många droppar.

Lycka till och njut i värmen. :D
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"