4 månaders som slutat med nattmål. Vaknar för tidigt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lyckligamamman

4 månaders som slutat med nattmål. Vaknar för tidigt...

Inlägg av lyckligamamman »

Hej!

Jag är en nybliven lycklig mamma till en ljuvlig dotter som nu är 4 mån och 1 vecka. Läste Barnaboken och SHN-boken före födseln och var väl förberedd :)

Vi har haft otroligt bra hjälp av standardmodellen som har funkat bra efter smekmånaden! Efter en period av kvällstrassel så satte sig ett schema naturligt. Hon somnar vid 8 varje kväll och har vaknat vid 08 på morgonen sedan dess. Har aldrig vagnat, utan bara buffat och det sitter som en smäck.
Vi har sedan några veckor tillbaka kört en mjuk bekräftelseramsa preciiis när hon somnar in, men nu när hon är 4 mån ramsar vi fullt ut och det känns som att det sitter och att vi kommunicerar!

Buffade först bort första nattmålet vid ca 2,5 mån, och sedan en vecka tillbaka har jag slutat med 05-målet. Vilket jag nu har frågor på...

Efter 05-målet sov hon gott till 08. Nu när hon inte får mat då så vaknar hon ju ändå vid 05 och då tillrättalägger vi tyst och sakligt (hon ligger som en korv nere vid fotändan) och ramsar. Hon somnar om väldigt lätt - halleluja :) Men däremot vaknar hon igen ungefär vid 06.30 och klarar inte av att somna om. Jag avvaktar iskallt ett tag, sedan ramsar jag enligt konstens alla regler, men det slutar med att jag går in och krisbuffar (vilket jag inte vill göra längre) och visst, hon somnar om, men bara för några minuter. Håller på så till strax före 8 då jag vill att hon ska vakna. Idag dock så gick det inte ens att få henne att slappna av, hon var klarvaken så det slutade med att jag plockade upp henne vid 07 och började morgonmålet :(

Kort historik:
Vi lägger henne alltid vaken och glad och det funkar bra. Hon har alltid sovit gott. Schemat sitter och hon sover sina timmar på dan och får 4 stora mål + nattslurk. Funkar hur bra som helst och jag är så stolt! Sover på mage med larm. Egen säng i eget rum. Mörkt.

Mina frågor:
Hur får vi henne att sova till 08? Inte behövs väl en SHN-kur?! Hon är ju standardmodellad och allt funkar så bra. Jag är orolig att hennes tidiga vaknanden ska bli tidigare och tidigare och det vill jag verkligen inte. Eller kan det vara så att hon helt enkelt vill ha 11-timmars nätter så jag ska göra om schemat?! Eller är det ve och fasa så att hon vaknar av hunger? Med tanke på att hennes vaknande vid 05 är så mycket "lugnare" än vid 06.30.

Tacksam för alla tänkbara tips och hjälp vi kan få!
Dotter född 081219 (7 dgr efter bf). SM-barn efter smekmånaden och det har varit ett väldigt bra verktyg för oss som nyblivna föräldrar!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit!

Grattis till dottern och till att allt har funkat så bra!
Vad äter hon på dagarna är min första tanke när jag läser ditt inlägg :?:

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
lyckligamamman

Hej Cecilia!

Tack och tack!

Jag ammar henne. Har gett henne en liten smakportion med potatis och bm den senaste veckan, men det är det enda utöver amningen (som funkar bra. Hon trugas och får i sig tillräckligt och kräks upp lite grann ibland).

Min man har flertalet grava matallergier (gluten, mjölk, ägg, fisk, skaldjur, osv) så vi har fått inrådan att amma så länge som möjligt och avvakta med gröt, fruktpuréer osv och bara köra potatis/palsternacka utblandat i bm ett tag framöver. Jag pumpar dock ut extra som hon får som extra extraslurk före natten :)
Dotter född 081219 (7 dgr efter bf). SM-barn efter smekmånaden och det har varit ett väldigt bra verktyg för oss som nyblivna föräldrar!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Vilken absolut ljuvlig berättelse!

Jag skulle nog försöka med mera mat. Kanske mer potatis och palsternacka? Truga också rejält på "älskvärt kafferepsvis" :!: Vad tror ni andra?

Kram Lua. :heart:
lyckligamamman

Igår före läggdags hade hon mer aptit än någonsin, åt massor av puré och bm. Hon sov gott i 11 timmar utan att röra ett finger! Men som sagt så var hon klarvaken och sprillans glad kl 7, så då började jag hennes dag.

Tror ni att man kan få henne att sova 8-8 på något sätt, eller är det en 11-timmarsnatt som gäller? Jag vill som sagt inte riskera att hon börjar vakna tidigare och tidigare, som man läst kan hända.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :D
det absolutaste viktigaste är att man har "svart" i rummet,speciellt så här års för att undvika tidiga uppvak.
Om ni vill ändra i schemat så är det här en jättebra tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"