Jag är en nybliven lycklig mamma till en ljuvlig dotter som nu är 4 mån och 1 vecka. Läste Barnaboken och SHN-boken före födseln och var väl förberedd
Vi har haft otroligt bra hjälp av standardmodellen som har funkat bra efter smekmånaden! Efter en period av kvällstrassel så satte sig ett schema naturligt. Hon somnar vid 8 varje kväll och har vaknat vid 08 på morgonen sedan dess. Har aldrig vagnat, utan bara buffat och det sitter som en smäck.
Vi har sedan några veckor tillbaka kört en mjuk bekräftelseramsa preciiis när hon somnar in, men nu när hon är 4 mån ramsar vi fullt ut och det känns som att det sitter och att vi kommunicerar!
Buffade först bort första nattmålet vid ca 2,5 mån, och sedan en vecka tillbaka har jag slutat med 05-målet. Vilket jag nu har frågor på...
Efter 05-målet sov hon gott till 08. Nu när hon inte får mat då så vaknar hon ju ändå vid 05 och då tillrättalägger vi tyst och sakligt (hon ligger som en korv nere vid fotändan) och ramsar. Hon somnar om väldigt lätt - halleluja
Kort historik:
Vi lägger henne alltid vaken och glad och det funkar bra. Hon har alltid sovit gott. Schemat sitter och hon sover sina timmar på dan och får 4 stora mål + nattslurk. Funkar hur bra som helst och jag är så stolt! Sover på mage med larm. Egen säng i eget rum. Mörkt.
Mina frågor:
Hur får vi henne att sova till 08? Inte behövs väl en SHN-kur?! Hon är ju standardmodellad och allt funkar så bra. Jag är orolig att hennes tidiga vaknanden ska bli tidigare och tidigare och det vill jag verkligen inte. Eller kan det vara så att hon helt enkelt vill ha 11-timmars nätter så jag ska göra om schemat?! Eller är det ve och fasa så att hon vaknar av hunger? Med tanke på att hennes vaknande vid 05 är så mycket "lugnare" än vid 06.30.
Tacksam för alla tänkbara tips och hjälp vi kan få!