SM för tvillingar...
SM för tvillingar...
...hur göra!
Våra tvillingar föddes i v 38+3.
Nu tänkte jag införa SM för dem.
Sova 9 - 11.30
Mat 11.30 - 13
Sova 13 - 15.30
Men sen börjar krånglet...kvällarna är väldigt gnälliga, speciellt för tösen.
Ammar o ger tillägg.
Använder napp, borde vi ta bort den?
De sover tillsammans i spjälsäng
De äter 15.30 o sen ligger de i babysittern dels småslumrar o dels e vaken.19 tiden börjar jag tanka dem för att ha dem i säng 20-t.
Lite smågnäll då de läggs i sängen, bla för att de tappar nappen...
Sover sen till 00.30 får mat, somnar om o sover till 03-03.30
Sen tar det en evighet innan de somnar, för att sen vakna i gen 06.00-07.00.
Ammas o myser i vår säng, före jag då lägger ut dem i vagnen kl 9.
Men hur ska jag fortsätta, vad ska jag ändra...
Behöver alla tänkbara tips o ideer!
Våra tvillingar föddes i v 38+3.
Nu tänkte jag införa SM för dem.
Sova 9 - 11.30
Mat 11.30 - 13
Sova 13 - 15.30
Men sen börjar krånglet...kvällarna är väldigt gnälliga, speciellt för tösen.
Ammar o ger tillägg.
Använder napp, borde vi ta bort den?
De sover tillsammans i spjälsäng
De äter 15.30 o sen ligger de i babysittern dels småslumrar o dels e vaken.19 tiden börjar jag tanka dem för att ha dem i säng 20-t.
Lite smågnäll då de läggs i sängen, bla för att de tappar nappen...
Sover sen till 00.30 får mat, somnar om o sover till 03-03.30
Sen tar det en evighet innan de somnar, för att sen vakna i gen 06.00-07.00.
Ammas o myser i vår säng, före jag då lägger ut dem i vagnen kl 9.
Men hur ska jag fortsätta, vad ska jag ändra...
Behöver alla tänkbara tips o ideer!
Tvillingar födda 090224
Hej och välkommen hit
Det går utmärkt att standardmodella tvillingar, bra beslut, jag standardmodellade mina juveler för ett år sen nu, och vi har sovit relativt bra från start.
Du kan börja med att läsa igenom denna länk. Där illustreras hur en variant av SM kan se ut, sen får man justera lite efter vad som passar ens familj.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Nappen tog jag bort helt vid 6-8 veckors ålder, och det gick superbra, vid den åldern brukar det också vara lite lättare för dem att hitta tummen också, om de har sugbehov.
Kvällstrassel känns också igen
det löser man enkelt genom att ge de små barnen små 5 minuters lurar, och massor av mat på kvällen.
Vi börjar väl så, och sen fortsätter vi om det är något du funderar på.
Lycka till.
Det går utmärkt att standardmodella tvillingar, bra beslut, jag standardmodellade mina juveler för ett år sen nu, och vi har sovit relativt bra från start.
Du kan börja med att läsa igenom denna länk. Där illustreras hur en variant av SM kan se ut, sen får man justera lite efter vad som passar ens familj.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Nappen tog jag bort helt vid 6-8 veckors ålder, och det gick superbra, vid den åldern brukar det också vara lite lättare för dem att hitta tummen också, om de har sugbehov.
Kvällstrassel känns också igen
Vi börjar väl så, och sen fortsätter vi om det är något du funderar på.
Lycka till.
kaxiga storebror på 15 vårar
illbattingen på 2 år och 10 månader
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader
Jag gillar tumsugning jag
En av tvillingarna började suga på tummen, men den andra lät bli.
Schema brukar man inte riktigt spika riktigt så här tidigt. Men jag har alltid styrt när morgonen börjar och väckt barnen, så att dygnen blir ungefär lika varje dag. Vid 2 månader så brukar man hålla vaken runt 2 timmar och sova runt 2 timmar. Vid 3 månader brukar det gå enkelt att sätta ett schema, som utarbetas efter barnens tendenser.
På nätterna hade vi 2 innevagnar, vid vardera sida om dubbelsängen.
Det kan jag verkligen rekomendera.
Schema brukar man inte riktigt spika riktigt så här tidigt. Men jag har alltid styrt när morgonen börjar och väckt barnen, så att dygnen blir ungefär lika varje dag. Vid 2 månader så brukar man hålla vaken runt 2 timmar och sova runt 2 timmar. Vid 3 månader brukar det gå enkelt att sätta ett schema, som utarbetas efter barnens tendenser.
På nätterna hade vi 2 innevagnar, vid vardera sida om dubbelsängen.
Det kan jag verkligen rekomendera.
Du behöver inte vänta med att införa SM, det kan du göra nu på stört
men ett benhårt schema behövs inte ännu.
Men som jag skrev tidigare, så räcker det i princip med att bestämma när morgonen börjar för att få struktur hela dagen.
Om man kör efter principen 2-2.
Men som jag skrev tidigare, så räcker det i princip med att bestämma när morgonen börjar för att få struktur hela dagen.
Om man kör efter principen 2-2.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Tessi och välkommen, du har fått jättefina och bra svar av elsaviola. Vill bara korrigera en liten sak.
Man kan sätta ett spikat schema vid 2 mån och ser med fördel ut som det du just har skrivit. När har ni då tänkt att natten börjar?
En del förskjuter schemat för den ena tvillingen med säg 15 min för att man skall hinna mata och lägga varje barn för sig när man är ensam.
Så lycka till med dina tider och tänk att första schemat oftast är lite vingligt för att vid 3 mån kunna sitta som en smäck med att man gör längre natt och kortar av lurarna lite.
Kan hett tipsa om schemat som min son hade vid 3 mån 12+45+2+45. då har ni en härlig natt på 9+3 tim och en 12 timmars natt i antågande till 4 mån.
Man kan sätta ett spikat schema vid 2 mån och ser med fördel ut som det du just har skrivit. När har ni då tänkt att natten börjar?
En del förskjuter schemat för den ena tvillingen med säg 15 min för att man skall hinna mata och lägga varje barn för sig när man är ensam.
Så lycka till med dina tider och tänk att första schemat oftast är lite vingligt för att vid 3 mån kunna sitta som en smäck med att man gör längre natt och kortar av lurarna lite.
Kan hett tipsa om schemat som min son hade vid 3 mån 12+45+2+45. då har ni en härlig natt på 9+3 tim och en 12 timmars natt i antågande till 4 mån.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nämen jisses vad pinsamtTorsMamma skrev:
Hoppas innerligt att du läser det här tessi
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Inga problem, vi är ju här för att stötta varandra!elsaviola skrev:Nämen jisses vad pinsamtTorsMamma skrev:
Man kan sätta ett spikat schema vid 2 mån och ser med fördel ut som det du just har skrivit. När har ni då tänkt att natten börjar?jag har gått och blivit rejält ringrostig och blandat i hop saker och ting. skäms på mig 8)
Hoppas innerligt att du läser det här tessi
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.