min ett-åring vaknar tidigt på morgonen..

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
eddie08
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 11:53
Ort: Umeå

min ett-åring vaknar tidigt på morgonen..

Inlägg av eddie08 »

Hejsan,
Jag har med en lyckad utgång kurat min eddie när han var 9 månader.
Allt har varit frid och fröjd tills för en månad sen. Kan vara i samband med att han börjde på förskolan.

Då började han vakna vid fem istället för sju som han tidigare gjort.
Vi har prövat ramsa men ha blir helt hysterisk och tillslut blir det ju att vi tar upp honom när han gråter eftersom han aldrig slutar. Precis som man inte vill.

Har nån något tips?

Mvh Malin
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

:arrow: Riktigt svalt i rummet.

:arrow: Riktigt mörkt. Lätt att glömma bort att ljuset kommer tidigt nu. Små barn vaknar till jättesnabbt när de får in ljus.



Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
eddie08
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 11:53
Ort: Umeå

Inlägg av eddie08 »

Susanne G skrev:Hej!

:arrow: Riktigt svalt i rummet.

:arrow: Riktigt mörkt. Lätt att glömma bort att ljuset kommer tidigt nu. Små barn vaknar till jättesnabbt när de får in ljus.



Susanne
Hej, Har svart rullgardin men ska för säkerhets skull köpa extra mörkläggningstyg imorgon.. :)
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
eddie08
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 11:53
Ort: Umeå

Inlägg av eddie08 »

Susanne G skrev::thumbsup:
Nu körde vi första kuren i morse.. I mörkt och svalt rum..
Vi har valt att ramsa 4ggr direkt han vaknar, sen vänta ut och bekräfta, vi sätter på musik i bakrunden.
Sen när det är dags att vakna har vi en väckare som han får stänga av.

Denna morgon va hemsk.. Han var helt hysterisk i 45 min, när det var dags att gå in med klockan skrek han ännu mer, han såg helt förstörd ut! Slutade inte gråta på en kvart till :(

Hoppas det blir bättre sen för det är en plåga just nu.. detta är värre än när vi kurade honom att somna själv!
:cry:

Håll tummarna
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:

Vad bra att ni tar tag i morgnarna, sommarljuset luras lite :wink:
eddie08 skrev:
Denna morgon va hemsk.. Han var helt hysterisk i 45 min, när det var dags att gå in med klockan skrek han ännu mer, han såg helt förstörd ut! Slutade inte gråta på en kvart till :(
Men så här ska det inte vara! Inga hysteriska barn, ingen 45-minutersgråt! Han ska lugnas om han blir ledsen - det gäller att skilja på arg och ledsen gosse här, och att lyssna av var gråten bär hän!

Du har verktygen för att lugna honom, och måste göra det!
Det allra bästa är att du får till ett omsomnande på morgonen, så att han snabbt lär sig att det är du som signalerar när morgonen börjar, inte hans gråt!

:idea: Mitt tips är att du ger en pangramsa vid första pip, avvakta sedan! Jag själv har använt mig av en lugnande solfjäder, nästan hela vägen in i sömnen (t o m hela vägen ibland) och det har funkat jättebra! Andra använder sig av husljud eller musik för att bryta, men vi är så många i huset att det funkar inte för oss.

Och massor med skratt till gonattet ikväll, det ska vara superhärligt att få lägga sig :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eddie08
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 11:53
Ort: Umeå

Inlägg av eddie08 »

miar70 skrev:Hej :!:

Vad bra att ni tar tag i morgnarna, sommarljuset luras lite :wink:
eddie08 skrev:
Denna morgon va hemsk.. Han var helt hysterisk i 45 min, när det var dags att gå in med klockan skrek han ännu mer, han såg helt förstörd ut! Slutade inte gråta på en kvart till :(
Men så här ska det inte vara! Inga hysteriska barn, ingen 45-minutersgråt! Han ska lugnas om han blir ledsen - det gäller att skilja på arg och ledsen gosse här, och att lyssna av var gråten bär hän!

Du har verktygen för att lugna honom, och måste göra det!
Det allra bästa är att du får till ett omsomnande på morgonen, så att han snabbt lär sig att det är du som signalerar när morgonen börjar, inte hans gråt!

:idea: Mitt tips är att du ger en pangramsa vid första pip, avvakta sedan! Jag själv har använt mig av en lugnande solfjäder, nästan hela vägen in i sömnen (t o m hela vägen ibland) och det har funkat jättebra! Andra använder sig av husljud eller musik för att bryta, men vi är så många i huset att det funkar inte för oss.

Och massor med skratt till gonattet ikväll, det ska vara superhärligt att få lägga sig :wink: :!:
Ja läggningen går ju alltid som en dans.. :lol:
Vi har inte kört solfjädring eller buffning på honom nånsin utan "buffat med ramsan" Samma gjorde vi i morse, sitta utanför dörren och bekräfta regelbundet i hans korta pauser. Vi har av tidigare erfarenhet slutat gå in då han blivit ännu mer ledsen när vi gått ut. Prövade solfjädern vid natt-kurningen och han fick bara panik.. Hmmm svårt... :?

Vill ju vara konekvent oxå å inte byta metod hela tiden.. Men du tycker solfjädern kan vara en lösning... :wink:

Nya tag imorgon då..
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Känner du dig inte bekväm med solfjädern så ska du inte använda den, men bryta när han skriker oavbrutet i 45 minuter måste ni göra! Jag vet att flera använt sig av musik under vargtimmen, Mozart är populärt, och då ska det spelas utanför hans rum och högt! Sen sänker man vartefter barnet sänker rösten :wink: och likaså med husljud - det ska vara ljud som är så pass höga att de når in och fram till barnet!

Om du ramsar ska du ramsa så att du ser till att han tar emot den - det är ramsan som ska få honom att lugna sig, inte du som ska vänta på att han blir lugn och ramsa då :!:

Jätteskönt att läggningarna går så bra - bra jobbat :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eddie08
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 11:53
Ort: Umeå

Inlägg av eddie08 »

miar70 skrev:Hej igen :D :!:

Känner du dig inte bekväm med solfjädern så ska du inte använda den, men bryta när han skriker oavbrutet i 45 minuter måste ni göra! Jag vet att flera använt sig av musik under vargtimmen, Mozart är populärt, och då ska det spelas utanför hans rum och högt! Sen sänker man vartefter barnet sänker rösten :wink: och likaså med husljud - det ska vara ljud som är så pass höga att de når in och fram till barnet!

Om du ramsar ska du ramsa så att du ser till att han tar emot den - det är ramsan som ska få honom att lugna sig, inte du som ska vänta på att han blir lugn och ramsa då :!:

Jätteskönt att läggningarna går så bra - bra jobbat :thumbsup:

Kram Mia
Jo det är mycket man ska tänka på :D
Om han vaknar på natten svarar han alltid bra på ramsan, det är just när han vaknar en-två timmar innan han ska upp.. Men ska försöka hårdare med ramsan imorgon och hoppas han svarar bättre än i morse!! :!:

Musiken funkade inte i morse men samtidigt var det första gången för honom så han är ju inte van...

Tack för alla tips så håller vi tummarna :!:

Kram
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Nu kanske jag är helt fel ute, men är det något i hans mathållning som har ändrats när han började på förskolan? Kanske har han ro att äta lite mindre där än han gör hemma? Eller kanske han äter frukost tidigare och får i sig mindre än när han gick hemma?

Vad jag vill komma fram till är om det vore värt att försöka ge honom extra stadig kvällsmat. :idea: Just det där med att inte vilja somna om signalerar hungrig till mig.

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
eddie08
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 11:53
Ort: Umeå

Inlägg av eddie08 »

chokladkaninen skrev:Hej! :D

Nu kanske jag är helt fel ute, men är det något i hans mathållning som har ändrats när han började på förskolan? Kanske har han ro att äta lite mindre där än han gör hemma? Eller kanske han äter frukost tidigare och får i sig mindre än när han gick hemma?

Vad jag vill komma fram till är om det vore värt att försöka ge honom extra stadig kvällsmat. :idea: Just det där med att inte vilja somna om signalerar hungrig till mig.

Lycka till!
Ja ibland äter han 2*300ml till välling innan han somnar..
Ifall det skulle vara maten som inte är tillräcklig får vi nog veta imorgon.. För vi åt sent grillat och han åt först middag vid 16.30 som en tok vid 18.00 och sen en flaska på det å vi 19 sover han...

Så i så fall borde han inte vakna hungrig tycker man.. Ska kolla av det..

Tack igen
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur gick det i morse?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eddie08
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 11:53
Ort: Umeå

Inlägg av eddie08 »

miar70 skrev:Hur gick det i morse?
Hej..
Han vaknade 6.30, får stiga upp tidigast 6.45.. Så mycket nöjd.. :lol:
Körde en pangramsa och avvaktade med husljud och musik.. Han jobbade aldrig upp sig till riktigt upprörd innan det var dags att ta upp honom.. Bara lite småprotester.. Körde med väckaren då, och han blev glad när jag kom in.
Har även ikväll fått äta extra mycket!! :!:

Hoppas det fortsätter tills han inte blir upprörd alls utan som på kvällen accepterar helt att han är trygg och att det inte är dags att stiga upp förrän mamma säger :D

Tack igen för råden
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

eddie08 skrev: Hoppas det fortsätter tills han inte blir upprörd alls utan som på kvällen accepterar helt att han är trygg och att det inte är dags att stiga upp förrän mamma säger :D
Helt säkert är ni snart där - ni ger honom de lugna, trygga svar han behöver och han kommer att sova tills han blir väckt! Bra jobbat :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "