Hej!
Vi började kura vår dotter när hon var ca sju månader. Till slut fick vi till det ganska bra. Men för en vecka sedan fick hon magsjuka. Den höll i sig rejält i fem dagar och vi fick åka in till akuten 2ggr efter att ha rådfrågat vårdguiden.Hon fick inte behålla någon mat och ville knappt dricka vätskeersättning.
Hon sov ändå förhållandevis bra de första nätterna då jag tror att hon var så slut att hon inte orkade annat. Fjärde dagen var hon så uttorkad att varje gång hon vaknade till minsta lilla fick vi gå in och ge henne vätskeersättning i sängen.
Igår var första dagen hon var pigg och rullade runt på golvet igen. Hon äter fortfarande lite och magen är känslig.
Igår när vi lade henne skrek hon i 2,5h från och till och vi buffade, solfjädrade och ramsade en massa.Till slut tog vi upp henne och gav henne mer välling.Då somnade hon direkt...men vaknade igen efter 10 min och skrek. Sammanlagt sov hon kanske 3h, resten skrek hon så länge vi inte solfjädrade eller buffade.
Så fort vi går in och solfjädrar blir hon tyst och lugn. Ibland börjar hon skrika direkt när vi går ut, ibland somnar hon men vaknar efter 10 min igen och allt börjar om.Eftersom hon inte får i sig tillräckligt under dagen känns det som att
hon inte kan stå sig hela 12h på det lilla hon äter under dagen.Hon har gått ner i vikt en del och ser lite tagen ut fortfarande. Vi har tänkt att i natt gör vi som 1:a dagen på kuren för att hon ska somna och sedan ger vi henne välling runt tre-fyra om hon skriker då.Men hon får vällingen i sängen.
Ska vi vänta med att köra kuren till punkt och pricka tills hon kan äta som vanligt på dagarna? Och ska vi då börja om med kuren precis som vi gjorde första gången? tills allt sitter?
Hälsningar Ulrika
Börja om från början?
Juni 0808
Börjat kur den 9/3
Börjat kur den 9/3
-
ilindstrom
Hej!
Ja det kanske är så. Vi får hålla tummarna för att det inte blir några nya dåliga vanor
De två senaste nätterna har det tagit 40 min innan hon somnat på kvällen
I natt vaknade hon kl 5.00 och somnade inte förrän hon fick välling.
Om det blir krångel sen när hon mår bra, ska vi ramsa direkt när hon vaknar eller ska vi vänta tills det verkligen behövs? Samma med buffning och solfjädring? Jag vill inte att vi ska förstöra något när vi kommit så långt.
Tack för snabbt svar
Ulrika
Ja det kanske är så. Vi får hålla tummarna för att det inte blir några nya dåliga vanor
De två senaste nätterna har det tagit 40 min innan hon somnat på kvällen
I natt vaknade hon kl 5.00 och somnade inte förrän hon fick välling.
Om det blir krångel sen när hon mår bra, ska vi ramsa direkt när hon vaknar eller ska vi vänta tills det verkligen behövs? Samma med buffning och solfjädring? Jag vill inte att vi ska förstöra något när vi kommit så långt.
Tack för snabbt svar
Ulrika
Juni 0808
Börjat kur den 9/3
Börjat kur den 9/3
Hej!
Jag känner så igen mig i den där oron att det ska bli trassel igen, att allt man byggt upp ska rasa ihop. Men min (ganska korta) erfarenhet är att allt, som Ida säger, faller på plats igen. Jag har till och med suttit inne hos min dotter tills hon somnat vid några tillfällen när hon varit ovanligt orolig eller sjuk. Det har inte gjort så att hon inte kunnat sova själv sedan. Hon verkar ha lärt sig hur man somnar själv och nu kan hon det helt enkelt. Är hon ledsen är det något som är fel och det går oftast över efter några dagar. Men det där är väl olika antar jag. Hur som helst: oroa er inte! Det var nog det jag ville säga
Jag känner så igen mig i den där oron att det ska bli trassel igen, att allt man byggt upp ska rasa ihop. Men min (ganska korta) erfarenhet är att allt, som Ida säger, faller på plats igen. Jag har till och med suttit inne hos min dotter tills hon somnat vid några tillfällen när hon varit ovanligt orolig eller sjuk. Det har inte gjort så att hon inte kunnat sova själv sedan. Hon verkar ha lärt sig hur man somnar själv och nu kan hon det helt enkelt. Är hon ledsen är det något som är fel och det går oftast över efter några dagar. Men det där är väl olika antar jag. Hur som helst: oroa er inte! Det var nog det jag ville säga
Lou, en dotter född 080224 
( Kurad nov -08 )
( Kurad nov -08 )