Kura vår lilla tjej, snart 19 månader ?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Men vad BRA det går för er! Jag är djupt impad och glad för er skull, er attityd är avgörande för ert fina resultat :!:

Det finns inget att tillägga till din rapport, bara fortsätt jobba på lika fint :thumbsup:

Hur har natten inatt gått?

kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Tack Mia för värmande ord! Vi är oxå väldigt imponerade av hur duktig lilla prinsessan är - helt underbart !

Natt 4
19.10 stoppade jag om henne, ramsade x2 och gick ut, ramsade x2, väntade och hörde att hon bökade och bäddade runt, mumlade nånting, lite mer bök och sen var det tyst och somnade ca 10-12 minuter senare.
Mellan 21-22.30 var lillan väldigt orolig och gnällde flera gånger men tystnade snabbt av sig själv faktiskt.
03.15 var vi lite ledsna så¨jag går in och stoppar om den arga lilla damen, ramsar lugnt och gör kort solfjäder, går ut och hon suckar - uttråkad eller :roll:
Nåt litet pip var det oxå vid 6-tiden och sen vaknade hon själv 7.15.
Är medveten om att vi bör väcka henne och vara före men det har inte lyckats mer än ett par gånger, även vid dagsluren vaknar hon själv och det är mycket märkligt att det ofta är på minuten - vi vill att hon ska sova 13,5 tim totalt och det funkar perfekt (hittills)

När vi gick igång med kuren i torsdags så flyttade vi in hennes säng i lekrummet, det ska bli sov- och lekrum för både lillan och storebror, och det har gått otroligt bra med tanke på att hon hittills sovit i vårt sovrum där även storebror har sin säng - hon somnar gott med Tiger snuttefilt - och undrar nu när vi kan flytta in brorsan oxå - kanske man ska låta stumpan
och hennes nya liv få sätta sig lite först ? och hur gör man då med brorsan som är van vid hålla-handen eller lite buffning innan han somnar (tar 5-15 min oftast) ?

Ikväll är det natt 5 och vi får se imorrn hur det gick [-o<

Kram på er !
Mamma Reneé - mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 månader
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och tack för en lyyysande rapport!

Vad bra att hon får till egna omsomnaden, det visar på att ni har backat som ni "ska" och att hon lärt sig att ni håller kollen!

:arrow: Det enda jag vill trycka lite extra på nu är att ni ser till att få väcka henne på morgonen. Allt för att hon ska känna tvärsäkert att det är ni som har kollen både kväll och morgon, så väck henne fem minuter innan hon "ska" bara för att visa henne det!
Risken är annars att hon kommer att börja vakna för tidigt eftersom hon tror att det är hon som beslutar när dagen ska börja. Gör lika på dagluren, se till att väcka henne!

Jag tycker absolut kidsen ska få flytta ihop, men slutför kuren först för Louella och kör uppföljningsveckan också, kanske ska ni passa på att kura León också, så att han kan somna för egen maskin? Så flyttar ni ihop dem om ett par veckor under pompa och ståt!
Så skulle jag ha gjort :wink:

Det finns massor av tips om ihopflytt av barn, jag ska se om jag hittar en bra tråd!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Tack snälla för fina tips om att flytta ihop syskonen i samma rum. Vi väntar tills lilla damen är säker sovare och sen tar vi brorsan och sen får det bli
flytt till samma rum :)

Njaaa, natt nr 5 gick väl sådär, tyvärr, kanske bara ett tillfälligt bakslag :?
19.10 la vi tillrätta och ramsade ut genom dörren och utanför, såg på väg ut att hon satte sig upp men hörde sen att hon bökade runt och la sig ner och sen var det tyst, hon somnade ca 19.20.
23.35 var hon ledsen, jag stoppade om henne, ramsade x2 och gick ut, det blev tyst igen.
23.50 Gnäller igen men tystnar av sig själv...
02.20 ledsen igen, hon står upp med ryggen mot dörren, stoppar om, ramsar x6 och stumpan tystnar snabbt.
03.20 gnäller, är orolig, slår i spjälorna (vilket händer ofta) tystnar själv snabbt.
03.25 samma sak igen, går in, hon står upp och är ledsen, stoppar om henne och hon tystnar, ramsar x2, går ut och ramsar utanför x4.
03.35 stackarn är ledsen igen och snyftar (usch det skär i hjärtat på mig),
ramsar utanför dörren, fortfarande ledsen och går in, hon ligger ner och jag stoppar om henne och ramsar lugnt x2, går ut och ramsar flera gånger, snuttan snyftar lite igen och tystnar efter några minuter.
Sen följer det lite smågnäll resten av natten tills hon vaknar själv vid 6.50 - jag vet, alldeles för tidigt men pappa Thomas har inte riktig koll på läget än,
jag stod i duschen tyvärr.

Kunde jag gjort på nåt annat sätt denna 5 natt eller var det väntat kanske ?
8-[

Nåja, nu ikväll går vi in på 6 natten och det är pappa Thomas som ska natta lilla prinsessan - fortsättning följer imorrn såklart :wink:

Kram mamma Reneé - mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 mån
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Så här blev 6 natten för lilla Louella som nattades av pappa första gången sen kuren startade:
19.25 somnar lilla damen efter 15 minuter och många ramsor...
22.30 vaknar hon och är verkligen jätteledsen, ville inte lyssna på ramsan över huvudtaget, gick in, hon är arg och ledsen, la tillrätta, arg, buffar lite och hon lugnar sig snabbt, kör solfjädern, ramsar bestämt men ändå lugnande, går mot dörren och det hela upprepar sig flera, flera gånger, fick verkligen känslan av att hon inte lyssnade alls, bara arg/ledsen och vred sig, jag försöker överrösta henne, ramsar utanför dörren hur många gånger som helst och till slut lugnar hon sig och tystnar - efter 20 minuter!
Resten av natten ligger jag på helspänn (precis som vid första natten i kuren) och det slås i spjälor en hel del men lilla prinsessan är faktiskt tyst.
:sleep:
06.20 vaknar hon ca 30min för tidigt och jag ramsar utanför dörren x2 och det blir tyst igen...går ner till storebror och min frukost igen och sen
06.30 vaknar hon igen och då gör vi faktiskt GodMorgon (vet att det var fel men vad gör man när tiden inte räcker till :roll: )

Igår på dagis berättade de att hon ätit som en häst - både soppa och pannkaka och smörgås till lunch, och 3 muggar filmjölk och macka till
mellanmålet på em så kanske, kanske aptiten är på väg - hoppas!!
Tyvärr åt hon inte så mycket middag sen men 1,5 flaska välling innan läggning.

Får se nur hur natt nr 7 blir ikväll, pappa Thomas jobbar så jag lägger båda barnen själv - hmmm, knepigt att få till det första gången då Louella ligger i sitt rum och storebror i vårt sovrum men det får lösa sig :wink:

Återkommer imorgon med färsk rapport om natten,
kram på er alla mammor
Reneé - mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 månader
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mamma Rene :D

Inga nyheter är goda nyheter :wink: så jag hoppas allt går bra med Louella (hon har verkligen ett vackert namn!).

:heart:
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Hej Mia och ni andra, har inte haft möjlighet att rapportera natt 7-11 men här kommer en sammanfattning:

Lilla sessan har sträckt sig ned mot sängen/kudden vid läggdax några gånger, blev helt paff - skojigt!!

Läggningen på kvällen tar oftast 5-10 minuter och går väldigt smidigt och även vilan på 1,5 tim på dagen funkar perfekt, då somnar hon ännu snabbare faktiskt :)

Ramsandet går lysande, händer att hon fortfarande blir riktigt irriterad och arg trots ramsandet men hon lugnar sig snabbt som tur är. När hon smågnäller/piper på natten så tystnar hon oftast av sig själv, gissar att hon inte ens är vaken utan gör det i sömnen. På morgonkvisten mellan 4-6 är det en del ledsamhet och då brukar hon sitta upp, så då får man lägga tillrätta och ramsa och oftast tystnar hon då..och ibland går det 5-10 min innan det är dax igen, och ibland kan det ta 30-60 min innan hon piper till igen.

Om Thomas nattar henne tar det lite längre tid med sussandet men tror att hon mest protesterar för att det inte är jag som nattar :wink:

En natt var lilla damen så ledsen att hon verkligen snyftade när jag gick ut med ramsan i topp - då skär det i mammahjärtat :( men det gick ju över såklart...och samma natt vaknade hon vid 6-tiden och jag försöker ramsa henne utan att lyckas och sen hör jag hur hon ropar på sin lilla tiger flera gånger och jag misstänkte att den ramlat ned på golvet, hon tystnar ca 15 min men sen är hon jätteförtvivlad så jag går in, tar upp snuttefilten och lilla gumman sträcker sig efter mig så jag tar upp henne - hjärtat smälte på mamma men man är ju inte mer än mänsklig, eller hur :heart:

Har några gånger fått buffat för att lugna och även solfjädrat, då har lilla sötisen inte lyssnat alls och bara varit arg.

Lilla prinsessan är verkligen duktig som har förstått det hela - känns så skönt :D

I stort sett funkar allt bra och jag ser fram emot att hon sover hela nätter snart, borde det inte vara dax för det :?:

Positivt är oxå att aptiten har ökat lite mer och faktiskt har det exploderat med talet sista veckorna, vet inte om det är en slump eller om de nya rutinerna kan spela in (såklart att de gör :!: )

Hör av mig snart igen, kramisar till alla och må så gott
Mamma Reneé - mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 mån
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Mia - va roligt att du tycker om lilla hjärtats namn - det passar så himla bra på henne - viljestark, stor härlig kalufs och blågröna ögon som blir mörka när lilla damen blir arg - namnet kommer från en barnbok som jag tyckte om när jag var liten och namnet har följt med i minnet sen dess... :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mamma Rene skrev:Mia - va roligt att du tycker om lilla hjärtats namn - det passar så himla bra på henne - viljestark, stor härlig kalufs och blågröna ögon som blir mörka när lilla damen blir arg
Precis så ser jag henne framför mig :D :!:

Har ni fått till nån hel natt ännu?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "