Hej,
Vi har problem med vår flicka som snart fyller fyra, hon vaknar nämligen på nätterna och skall ha service, t.ex.
- kudden är knölig
- täcket har ramlat av
- hon har ramlat ur sängen
- hon har snurrat runt i sömnen och vet inte var hon är / vill bli tillbakaflyttad till kudden.
Hon vaknar även då och då med mardrömmar och är rädd för mörkret, vilket gör det hela till ett mer komplicerat problem. Ofta när vi försöker prata med henne från dörren säger hon nämligen att hon är rädd, vill ha kramar, vatten etc. Ibland är det uppenbart att hon försöker lura in oss, men ibland är hon verkligen rädd, och det kan vara svårt att bedöma vilket som är vilket. När hon vaknar från mardrömmar lägger hon gärna på lite extra snyft på slutet för att vi ska stanna lite längre.
Så, har någon en teori på hur vi kan ta bort nattservicen utan att hon ligger där och är rädd för skuggor och spöken? Tips på upplägg på tredagarskur emottagges tacksamt 8) . Det känns lite konstigt att ramsa vid den här åldern, funkar det verkligen?
Tack snälla för hjälpen!!!
Idun
Hur slutar vi med "nattservice" till mörkrädd fyra
Hej Idun!
Vi hade ocksa nattservice problematik här hemma. Melllanflickan ville ha gosedjur, vatten, ga pa toa, ha täcket, you name it. Allt och ingenting. Nattservicen stängde vi ner. Det blev liksom aldrig bra, hon ville ha mer hjälp eller mys. Det tog sina nätter innan hon förstod att vi faktiskt inte kommer och fixa täcket. Riktigt arg blev hon, men nu vet hon. Pa kvällarna övade vi hur hon skulle ta pa täcket själv och vi sa at vi inte kommer in och at hon kan sova hela natten sa ses vi i morgon, typ.
Nu har hon ocksa börjat ha läskiga drömmar. När det började, gick vi in för att trösta, men det var inte nog, för da vill hon ha meeeera. Det bästa vi kan göra är att ramsa fran vart rum och ligga kvar och tycka synd om henne... För man vill ju ga in och halla om henne, men det funkar inte sa.
Hon var en riktig natt trotsare när trotsen sto pa, men trots eller inte, sa är ju natten ocksa en bra tidpunkt för att ställa fragor...
Det ni kan göra är att jaga bort allt hon är rädd för när hon lägger sig. Pa dagen kan ni leka med lampa och göra olika skuggor. Och stänga nattservicen. Ni far bestämma var gränsen för hjälp gar. Om hon ramlat ur sängen och det är mörkt kanske hon behöver hjälp. Du skriver att hon inte vet var hon är ibland. Är hon i sängen da, eller snurrar hon runt i rummet? Om hon är i sängen tycker jag hon kan reda saker ut själv. Byt ut kudden, lat henne välja vilken kudde hon vil ha.
Ramsan funkar som ett svar ocksa i den här aldern. Om hon vill ha vatten, svar: god natt och sov sa gott. Kudden: gooonatt och sooov sa gott. Täääcket: god NATT och sov sa GOTT. Du kan slänga in ett "vi tar det i morgon" helt i början, men sedan ramsan, hon vet vad det betyder och det bjuder inte till diskussion. T.ex "vi tar det imorgon" inviterar till: NEJ, nu! Om du förstar...
Bättre rad än detta har jag inte.
Alltsa, stäng nattservicen och svara pa fragorna som kommer med detta.
Konsekvent och med attityd!
Lycka till!
Kram
Vi hade ocksa nattservice problematik här hemma. Melllanflickan ville ha gosedjur, vatten, ga pa toa, ha täcket, you name it. Allt och ingenting. Nattservicen stängde vi ner. Det blev liksom aldrig bra, hon ville ha mer hjälp eller mys. Det tog sina nätter innan hon förstod att vi faktiskt inte kommer och fixa täcket. Riktigt arg blev hon, men nu vet hon. Pa kvällarna övade vi hur hon skulle ta pa täcket själv och vi sa at vi inte kommer in och at hon kan sova hela natten sa ses vi i morgon, typ.
Nu har hon ocksa börjat ha läskiga drömmar. När det började, gick vi in för att trösta, men det var inte nog, för da vill hon ha meeeera. Det bästa vi kan göra är att ramsa fran vart rum och ligga kvar och tycka synd om henne... För man vill ju ga in och halla om henne, men det funkar inte sa.
Hon var en riktig natt trotsare när trotsen sto pa, men trots eller inte, sa är ju natten ocksa en bra tidpunkt för att ställa fragor...
Det ni kan göra är att jaga bort allt hon är rädd för när hon lägger sig. Pa dagen kan ni leka med lampa och göra olika skuggor. Och stänga nattservicen. Ni far bestämma var gränsen för hjälp gar. Om hon ramlat ur sängen och det är mörkt kanske hon behöver hjälp. Du skriver att hon inte vet var hon är ibland. Är hon i sängen da, eller snurrar hon runt i rummet? Om hon är i sängen tycker jag hon kan reda saker ut själv. Byt ut kudden, lat henne välja vilken kudde hon vil ha.
Ramsan funkar som ett svar ocksa i den här aldern. Om hon vill ha vatten, svar: god natt och sov sa gott. Kudden: gooonatt och sooov sa gott. Täääcket: god NATT och sov sa GOTT. Du kan slänga in ett "vi tar det i morgon" helt i början, men sedan ramsan, hon vet vad det betyder och det bjuder inte till diskussion. T.ex "vi tar det imorgon" inviterar till: NEJ, nu! Om du förstar...
Bättre rad än detta har jag inte.
Alltsa, stäng nattservicen och svara pa fragorna som kommer med detta.
Konsekvent och med attityd!
Lycka till!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
I tillägg till Miniz fina råd, så kan man ta hand om de diverse nattbekymren på dagen, INNAN läggning. Gör underverk även för den egna attityden. Som att jaga alla spöken och annat på flykten. Här fångas spöken upp i våra armar och svischas ut genom fönstret med ett jätteschvush. Plättlätt.
Men behöver man ta till tyngre artilleri så kommer här ett par trådar i ämnet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14944
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14465
Men behöver man ta till tyngre artilleri så kommer här ett par trådar i ämnet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14944
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14465
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack snälla för er hjälp!!! Jättemycket bra läsning.
Det roliga är att i fredags sade jag till henne at jag skulle se till att från och med nu så ska vi alla sova gott på natten, och vi hörde inte ett knyst från henne på fyra nätter
! Men nu har hon börjat igen, så det är bara att ta i med ramsan, och monstersprayen
.
Tack igen!
Idun
Det roliga är att i fredags sade jag till henne at jag skulle se till att från och med nu så ska vi alla sova gott på natten, och vi hörde inte ett knyst från henne på fyra nätter
Tack igen!
Idun