Social Delaktighet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Australien mamman

Social Delaktighet

Inlägg av Australien mamman »

Hej hej söta mammor!

Behöver lite tips hur jag ska hantera en liten ålis..Leah är nu lite över 3 år och jag känner att jag ofta får spela teater etc för att delta i det dagliga görat. Ibland funkar det men för det mesta slinker hon undan helt. Hon leker utomordentligt själv.

Kan börja med att ge exempel på vad hon gör: duka, duka av, hänga tvätt, torka av bord, lillens stol och lillen, skära grönsaker, laga mat, diska, hjälp med damsugning, sopa, städa upp leksaker, hjälpa till att bära saker när mamma har händer fulla, handla mat, betala maten i kassan ( detta älskar hon! ), packa upp mat. Kan inte komma på mer men jag känner att jag behöver tips för att få henne intresserad igen. Hur gör ni andra med era 3-åringar? Gärna konkreta förslag.

Kram :wink:
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Solhjorten

Inlägg av Solhjorten »

Hej!

ett sätt att få henne intresserad igen kan vara att få henne känna sig "stor" med en del nya grejer som han kan ta ansvar för. Sånt som inte är hushållssysslor. :wink:

"Nu när du är så stor så kan du få själv välja om... när... vilken..."

eller så hitta nya aspekter på gamla sysslor. Uppgradera svårighetsgraden med åldern, du vet. On hon brukar hänga upp tvätt så kanske hon kan även ta ner den - eller sköta hela proceduren själv? Du har sorterat en hög tvätt och visat för henne alla delarna:

1. Lägg i maskinen

2. Stänga luckan

3. Vrida knappen si och så många "klick" - räkna gärna högt

4. trycka på start knapp

Vad tror du?
Australien mamman

Inlägg av Australien mamman »

Hej Hej! Jo, jag vet jag kommer på mig själv att övervaka henne för mycket och inte låta henne sköta saken själv. Vill gärna vara där och lägga mig i vilket är helt fel :oops: Försökt med lite andra sysslor och det fungerar nog lite bättre men jag tycker ofta hon blir lite disträ och jag får säga saken flera gånger innan jag får en respons. Tar gärna emot lite mer konkreta tips vad ni låter era 3 åringar göra hemma? Gör ni upp ett schema till dem?

Kram från Down Under :wink:
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"