Tråden om utekläder

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Lovis

Tråden om utekläder

Inlägg av Lovis »

Hej :D

Kan vi diskutera vårens utekläder? Jag är lite sent ute...
Vad ska man köpa inför våren/sommaren?? Vi har tidigare köpt Polarns skaljacka och byxa men varje gång ställer jag mig frågan om det verkligen behövs köpas så dyra kläder. Vi har å andra sidan varit väldigt nöjda med de plaggen, de är mkt slittåliga och är det "mittemellanväder" så blir det inte så varmt som galonkläder. Ofta behöver man ändå någon extra byxa att byta med och då känns det som att man kan köpa billigare.
Är det ösregn så känns det bättre med galon på något sätt....
Det vore toppen om ni ville skriva hur era uppsättningar ser ut. Någon som t.ex provat Ullareds Finetex? Finns det "vårställ" i det materialet också?

Tacksam för lite tips!

/Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
gemelas

Inlägg av gemelas »

Jag har köpt Fix funktionsjackor på Lindex till mina flickor. De är i stort sett identiska med polarn men halva priset 399kr. Hade dubbeljackorna i höstas och vintras som har varit kanon, de är oxå väldigt lika pop. Till jackorna har jag köpt ofordrade överdragsbyxor för 149kr på Lindex. Vi ska även köpa Polarns Windstopper fleece för de kan vi inte vara utan ;-)

Vi är ute ca 4 tim varje dag i alla väder så vi ser oss nästan som en testpatrull när det gäller ytterkläder, hihi.. Ska bli spännande att se om de nyinköpta jackorna håller måttet...
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Lovis

Inlägg av Lovis »

Gemelas! Jag tittade på dessa jackor och de såg jättefina ut. Det fanns ju även Windstopperfleece från FIX, undrar om den inte är lika bra som Pops. Fast jag har redan köpt Pops..
Du skippar alltså galonsetet helt? Jag tittade runt på nätet och funderar nu skarpt på ett allvädersställ från Didriksons + ett galonställ. Så har man att byta med om det skulle behövas. Jag får båda för samma pris som jag får en jacka från Pop :roll:
Tittade även på HellyHansen, där skaljackan kostade 599:- i en nätbutik, att jämföra med Polarns för 795:-. Om man nu vill röra sig i den högre prisklasssen. Men just kvalitetsmässigt sett så skulle jag tro att de är likvärdiga.
Det som jag tycker om hos Polarn är att det finns i enfärgat marinblått som jag tycker så mycket om.

gemelas

Inlägg av gemelas »

Ah, Didriksson allväderställ låter kanon!! Har bara bra erfarenhet av Didrikssons. Vi har kört med Didrikssons boardman nu i vinter och de kan ju ha dem vid dåligt väder fram till det blir mer än 10 + grader sedan blir det nog att köpa ett ofordrat regnset oxå.

Håller med om att Pop har finast färger. Kan vara lite klurigt att hitta 2 olika men ändå lika fina färger av andra jackor till mina tvillingflickor. Vill ju att de ska få olika färger men ändå vara lika fina. Vet inte om Fix ws är bra, den känns lite mer som Pops gamla, jag vill gärna ha de med mudd i ärmarna.

Vårkläderna börjar tryta nu, tycker det börjar bli utplockat redan och det har ju knappt hunnit bli vår...
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Där ser man....du vill ha mudd i ärmslutet på fleecen. Jag köpte min fleece på Tradera för att få det gamla ärmslutet som jag tycker är bättre... Smaken är verkligen som baken..
Kan tillägga att min man ringde ifrån Göteborg idag och sa att "nu går jag in på Polarn och köper ett vindställ till Ingrid". Det är något med män där...typ "mina barn ska minsann ha bra grejer". Han är nog mest trött på mig som ältat detta i ett antal veckor.
Sedan är det ju så att lillsyrran ärver och sedan kan jag sälja på Tradera.
Så då får den jackan även tjäna som vanlig "finjacka" för det tänker jag inte köpa nu. Ett galonställ ska det bli också, Lindex fick bra betyg i test.
Nu blev det dyrt ändå men väldigt bekvämt ordnat..
Du får gärna meddela hur FIX-jackorna funkar gemelas! Jag hoppas denna tråden kan hållas vid liv oberoende av säsong. Med diskussioner om tester och annat också.

/malin

gemelas

Inlägg av gemelas »

Haha!! Ja det är väl typiskt män... snabbt och lätt men dyrt.. Bara man slipper krångla, hihi..

Nu har jag köpt en Didrikssons funktionsjacka på Tradera till lilleman som han ska få ha nu i vår. Köper nog ett par vanliga överdragsbyxor från tex Lindex till. Problemet är vad han ska ha på fossingarna??? Han har ju börjat krypa/åla sig fram och då är det ju lite klumpigt med vanliga skor... men det kanske ändå är det tåligaste och även bäst om han vill börja stå upp..
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kör efter att ha testat mycket endast Reima Tec numera. De har skalplagg som vi använder, vindtäta, regntäta, slitstarka och i mina ögon mycket bättre än PoP. Jag handlar detta på nätet och ofta kan jag få någon rabatt om jag har tur. Visst är det en aning dyrt, men för mig mycket välanvända kläder. Vi bor ju vid kusten och då är kravet på ytterplaggen ganska höga tycker jag. Vi är dessutom ute i ALLA väder oavsett om det är regn, storm eller sol.

http://shop.reimashop.se/

För små som ålar och kryper är galonvantar på fötterna en rekommendation.

Jo, jag har faktiskt som snabba överdragsbyxor och windstopper köpt Lindes grejer i år när det gäller något smidigt att bara ha i sandlådan. Men för sjön m.m. så gäller fortfarande Reima. ÄLSKAR Reima!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorsMamma skrev: För små som ålar och kryper är galonvantar på fötterna en rekommendation.
det här är något jag skissar på i systugan - skapa en galontossa som sitterkvar på foten...

finns intresset så fortsätter jag även fast Meja nu börjat gå och behöver skor.

:D

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

glömde svara om utekläder :oops:

Vi använder Gneis.

http://www.gneis.se/

:thumbsup:

/Fjällmor
Lovis

Inlägg av Lovis »

Jag använde Trolls vindtäta/vattentäta tossor (från minimundus) när barnen var små och kröp. De är fodrade med ullfleece men jag hade ändå ullstrumpor under. Jag hade även plastpåsar runt små skor, det funkade bra det också.
Reima är alltså så bra...hade inte koll på att de hade skalkläder, troddde bara det var tjocka vinteroveraller. Gneis ska jag också kolla in.
Tack för länkarna :thumbsup: ! Ska genast kolla!

Lovis

Inlägg av Lovis »

Wow! Gneis gillade jag...synd att det startar på storl.120....men snart så!
Trevlig enkel design men rätta "funktionsplaggstuket" som jag gillar.
Bra priser också om man vill ligga på den nivån, känns mer arbetat och funktionellt än Pop. Jag retar mig på att Pop t.ex. inte har några uppgifter om vattenpelare...

Netta

Inlägg av Netta »

Förlåt för trådkap. :lol: :lol:

Någon som testat Everest från Stadium?
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tror jag blir tokig!! Och sy-kunnig är jag inte heller :cry: Snart får det bli sopsäck och silvertejp!!
Eller :?: :shock:
Är det någon som har en aning om det finns regn- ute- slit-kläder i storlek 68 eller 74??

Min lilla Becka är inte större än så, men vill sååå gärna krypa ute på marken, men va katten ska man klä henne i???
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Elle

Inlägg av Elle »

Netta skrev: Någon som testat Everest från Stadium?
Vi har i år använt både vinterjacka, termobyxor och nu skaljacka från Everest. Är supernöjda :thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
father of sons

Inlägg av father of sons »

Vi köpte regn-ute-slit-kläder på Lindex i storlek liten. Bamse-byxor med fleece inuti, de var kanon! Svarta. Suveräna. Förstärkta på knäna. Många år sedan de köptes.. Kolla upp! Vanlig regn-jacka till.

Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"