Vår 2,5-åring sover fortfarande på dagen, vi har förkortat natten med en halvtimme för att vi ska kunna ha kvar dagsluren. Men vi inser att vi för eller senare helt måste ta bort luren, eventuellt med någon vila mitt på dagen - titta på film eller likn.
Men det jag undrar är hur ni andra gjort med vilan mitt på dagen - hur återkommande och regelbunden är den? Lägger ni in den vissa dagar då den behövs eller alltid, för kontinuitetens skull? Jag tänker till exempel på de dagar då man är borta hela dagen, hälsar på någon eller gör ärenden eller likn. Vila i vagnen går ju inte så bra längre, så jag undrar om man de dagarna helt kan skippa luren och återta den nästa dag? Eller blir det förvirrande?
Hur regelbunden är dagsluren vid ca 2,5-3 år?
Hur regelbunden är dagsluren vid ca 2,5-3 år?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
-
Lua
Hej!
Vi har alltid vila (film i soffan) för Allis när vi är hemma, men om vi är borta struntar vi i det. Det har funkat perfekt för oss. I början somnade hon ibland och då klockade vi 20 minuter. Så tänker vi göra med Isak också. Han sover nu 45 minuter och 12 timmars natt.
Kram och lycka till från Lua.
Vi har alltid vila (film i soffan) för Allis när vi är hemma, men om vi är borta struntar vi i det. Det har funkat perfekt för oss. I början somnade hon ibland och då klockade vi 20 minuter. Så tänker vi göra med Isak också. Han sover nu 45 minuter och 12 timmars natt.
Kram och lycka till från Lua.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vi har fortfarande 1,5 tim lur och den fungerar bra. Visst lite snack på kvällar ibland men så länge det inte är längre än 45 min och regelbundet så är luren kvar hos oss.
Med tiden kommer den att få bli 45 och sen 20. När vi är borta tar vi med resesäng och då blir den lite som den blir.
När vi åkte till Luleå sov Tor 30 min på flyget och klarade resten av dagen utmärkt så kör på ni bara.
Med tiden kommer den att få bli 45 och sen 20. När vi är borta tar vi med resesäng och då blir den lite som den blir.
När vi åkte till Luleå sov Tor 30 min på flyget och klarade resten av dagen utmärkt så kör på ni bara.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej Lobilina och Siobhan
Jag ville säga till dig Siobhan att så länge ert schema funkar bra så ska du inte känna dig tvingad att ändra något bara för att många andra gör det. Jag har haft 1,5 timmar middagsvila åt Saga ända tills för ett par månader sedan, det vill säga tills hon var 3 år och 9 månader!
Inga problem. Och 11,5 timmars natt. Men så plötsligt en dag slutade hon sova. Pang bom bara. Och nu har vi vila istället, en kort sådan. Hon får höra på musiksaga och kommer ut ur rummet då den är klar.
Det som jag tycker är viktigt är att man har 12 timmars natt då de slutar sova på dagen. Numera sover båda flickorna 12 timmar här, och det har inte påverkat Sigrids dagssömn alls.
En tumregel är att sömnen/vilan behövs tills trotsen är överstökad.
Jag ville säga till dig Siobhan att så länge ert schema funkar bra så ska du inte känna dig tvingad att ändra något bara för att många andra gör det. Jag har haft 1,5 timmar middagsvila åt Saga ända tills för ett par månader sedan, det vill säga tills hon var 3 år och 9 månader!
Det som jag tycker är viktigt är att man har 12 timmars natt då de slutar sova på dagen. Numera sover båda flickorna 12 timmar här, och det har inte påverkat Sigrids dagssömn alls.
En tumregel är att sömnen/vilan behövs tills trotsen är överstökad.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me