Sluta med blöja

Samtalsforum med barnen i fokus
Maja T

Sluta med blöja

Inlägg av Maja T »

Hej hej

Jag skulle uppskatta råd från någon av er erfarna mammor och pappor: Vår dotter, 2.5 år, har varit torr på dagen i ungefär ett halvår. Det har gått jättebra, även sedan lillebror kom för snart tre månader sedan (jag hade förväntat mig ett bakslag, men det kom inte). Vi har dock inte vågat testa utan blöja på natten förrän alldeles nyligen, trots att hon ibland har sagt att hon inte velat ha någon blöja har vi övertalat henne att det är bäst.

Men nyligen blev vi peppade att försöka och gjorde det. Det gick jättebra de första nätterna. Någon gång ropade hon, någon gång kissade hon på sig och någon gång klarade hon sig. Helt normalt tänkte vi och var glada. Nu kör vi så att hon själv får välja på kvällen om hon vill ha blöja eller inte och hon väljer utan nästan alltid.

Men hon har börjat kissa på sig på dagarna ibland, helt plötsligt och oprovoserat. Alldeles nyss t.ex., när vi höll på att smörja benen inför nattning kissade hon på sig naken och nyduschad, i badrummet.

Hur hanterar vi det? NÅgra tips? VAd kan det bero på?

kramar
Maja
Lillebror, född 1 februari 2009 (v 40+5)
Storasyster, född 14 oktober 2006 (v 40+0)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Maja :D
Bra jobbat av er alla - stora som små. :wink:

Jag skulle gissa att hon helt enkelt glömmer sig. De kan de göra långt upp i åldrarna om de kanske är trötta eller upptagna med något roligt. Det kan också användas som "trots" men det låter det inte som i ert fall.

I alla fall så är hanteringen detsamma. Ojdå, nu får vi torka upp. Sakligt, konkret och utan kommentarer eller varför. Det skapar bara skam och skuld över "misslyckandet". Prata gärna på glatt om "att det händer alla ibland" och gör ingen grej av det. Viktigt här är att ni städar upp tillsammans. Större barn kan göra det själva, men då raringen är 2.5 år så tycker jag att man kan göra det ihop. Vägrar hon så handen om handen och också det sakligt och konkret.

Gällande nattblöja så skulle jag vilja säga "släng bort dem helt". Låt inte henne välja för en dag kommer trotsen och är det hon som väljer så bestämmer hon också hur det ska vara. Funkar det så kör på det och låt blöjorna vara "slut hemma".

Vi funderar gärna mer med dig om du vill.

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej och tack snälla för svar

I natt gjorde vi så att min man "kissade" henne när han gick och lade sig, vid elva-tiden. Då kissade hon tydligen jättemycket men kissade ändå på sig vid fyratiden på morgonen. Är det ett sätt du också rekommenderar, detta att ta upp barnet för att kissa? Hon dricker fortfarande välling på kvällen. Vi har försökt tidigarelägga den, till ca 18,30 (hon brukar somna kring 20) för att hon ska hinna kissa lite av vällingeffekten innan hon somnar.

Men idag när jag hade en kompis på besök och vi åt lunch hände följande:
E hade ätit färdigt (knappt något alls) och ville gå från bordet. Jag sa, som jag brukar försöka, att om hon går nu och säger att hon är mätt får hon inte komma tillbaka och ta några tuggor senare. Dessutom sa jag att nu ville jag prata med Sara och äta färdigt i lugn och ro, och om hon ville sitta med oss var hon varmt välkommen men vi ville inte att hon busade och skrek i köket under tiden. HOn sa ja, hon ville gå. Men busade ändå i köket, ville ha vår uppmärksamhet. Jag upprepade att jag gärna ville att hon satt med vid bordet och prata men inte att hon var en liten krabba under bordet som nyper oss i tårna. Detta pågick ett tag, sen hörde jag från vardagsrummet "mamma jag har kissat på mig". Självklart hjälpte jag henne (ungefär så som du beskriver, men jag brukar inte alltid låta henne torka upp det själv). Hur hanterar jag detta?

Till saken hör att hon varit hemma från dagis med mig och lillebror ett antal veckor eftersom lillebror varit så sjuk av hennes dagisbaciller (som hon inte själv blir sjuk av men bär med hem tillhonom) och vi tyckte att han behövde en paus. Hon älskar dagis och jag märker att hon saknar det. Och nu oroar jag mig (i tillägg till oron för lillebrors hälsa) för att jag rubbat henne ur balans och att allt detta orsakar att hon kissar på sig, att det är ett tecken på att hon är ledsen. Vad tror du?

Jag behöver också råd om det här att hon har svårt att sitta still vid måltiderna. Hon har alltid varit lite mindre än snittet och jag är medveten om att det säkert gjort att jag välkomnat henne tillbaka till bordet när hon sprungit ifrån och jag borde sagt att hon fick vänta till nästa måltid. På dagis kör de sele om barnen inte sitter stilla, men den behöver de aldrig använda. Jag vill inte behöva men ska jag göra likadant hemma? Det är inte ok med allt detta spring tycker jag men jag har svårt att få bukt med det!

En annan sak: Vad tycker du om välling? Vår dotter har alltid varit väldigt förtjust i gröt och vällingmat och druckig välling varje kväll sedan hon var sex månader gammal. De flesta av våra jämngamla vänner har slutat nu men vår tjej vill fortfarande ha och dricker 2.5 dl varje kväll, ibland tom mer.

Min man och jag har diskuterat detta och hittar några för/nackdelar - vad tycker du om följande:

- Middagsaptiten påverkas sannolikt negativt, hon vet att hon får välling strax därefter på kvällen.
- Hon får i sig vitaminer och mineraler som är tillsatt i vällingen. Men, om man läser innehållsförteckningen ser man också en hel del tillsatser och tråkigheter som jag helst skulle undvika att hon får i sig (har du läst "Den nakna kocken" om tillsatser i mat?)
- vätska. Jag har tidigare trott att det var bra att hon drack 2.5 dl varje kväll eftersom hon inte dricker så mycket annars men nu hörde jag av en kompis att 1-årsvällingen, fullkorns, verkar förstoppande eftersom det är "mer fibrer än vätska". Vad tror du om det?
- Kisseriet på natten

Jag vore väldigt tacksam för svar**!''

kramar,
Maja
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen Maja :D
Ska se om jag kan reda ut dina frågor... :idea:

Gällande kisseriet och blöja så tycker jag att antingen blöja på eller blöja av. Inget duttande och inget bestämma själv. Man brukar säga att de är mogna när blöjan varit torr ett gäng nätter i rad. Om jag förstod dig rätt så är det så det har varit :?: Jag vet att AW tycker att man stör deras nattsömn genom att ta upp och kissa. Och behövs det egentligen :?: Men vi gjorde också det en period... :shock: Kanske somnade vi själva bättre då. :wink: Om kiss kommer i sängen på natten så gör så liten grej av det som möjligt. Jag brukar bara lägga över en tjock handduk (om lillemannen här kissar igenom blöjan). Sedan kan hon hjälpa till att bädda om och lägga in i tvättmaskinen på morgonen. Allt under ojdå och sakligt utan kommentarer eller skam. Hoppas på fler input om kisserier och du kan också ställa de frågorna på Mat, mage och barnakropp där jag vet att just blöjor m.m. avhandlas i stora lass. :D

Om lunchepisoden.... :idea: Jag går rakt på sak :shock: :wink: och säger att det verkar vara mycket ord. En liten raring kanske verkar förstå men det mesta går igenom öronen och konsekvensen blir att de inte lyssnar alls för de förstår inte massa abstrakt prat och ord. Så mer handling. :!: Fråga om hon är mätt. Tacka för maten tillsammans. Sedan dukar hon bort tallriken och slänger det som blev över (eller vad ni brukar göra och med lite assistans i början). Maten finns alltså inte kvar längre och måltiden är därmed avslutad för hennes del.

Sedan berättar du för henne att ni ska prata och äta lite till och frågar undrande och med nyfikenhet i rösten "vad ska du göra" :?: Du kan också helt konkret ge henne en uppgift eller ex. målarsaker. Tycker hon är liten för att förstå skillnaden mellan att leka under bordet och leka en bit bort. Det blir istället, som du säger, att hon söker uppmärksamhet och det blir en kamp om det med förmaningar och ord. Lilla raringen nosar säkert på trotsåldern och kanske kisset kommer som en följd. Tja, vem vet. Samma åtgärd i alla fall men låt henne jobba mycket själv.

Visst ska barn lära sig att vuxna har sin tid och pratar nu. Men det är en svår nyans i att få sitta och prata (och vad ska hon prata om) och att få leka med er. Vad är skillnaden för henne :?: Man kan be barnen vänta "för jag ska prata klart" och sedan ge uppmärksamhet en stund. Och prata igen...etc. Att barn ska vara helt tysta när man själv äter en stilla lunch är inte rimligt, utan de måste också få ta plats.

En liten raring lider inte av att vara hemma ifrån dagis - tvärt om så är det säkert super för henne och hennes kontakt med både er och lillebror. Men liten raring behöver röra sig, utevistelse ordentligt, se andra människor i form av att vara ute/åka och handla etc.

Läs mer om mat på Mat, mage och barnakropp. Se till att det är tillräckliga avstånd mellan måltiderna och servera och presentera maten med glädje. Det hon äter, det äter hon. Men inga onödiga mellanmål etc. Men det står massvis om just mat, och framför allt vikten av icke-överkoncentration.

Personligen så förstår jag inte varför man tar bort vällingen om barnen vill ha den :?: Har aldrig sett en 18-åring som beställer det i baren. :wink: 8) Mina barn har fått dricka det så länge de velat. Jag kan dock tycka att en flaska räcker. Man kan också göra egen välling om man vill. Japp, har läst boken och blir förfärad... Separera maten och vällingen så det inte blir någon diskussion typ "om du inte äter så får du ingen välling". Blir ingen koppling för dem då. Här badas det emellan. Min erfarenhet är att alla raringar vill ha någon kvällsmat, typ smörgås, gröt, välling eller liknande. Oavsett middag. Vet inte så mycket om vätska/fibrer men om hon är bra i magen så är ju allt grönt :?: Är hon förstoppad så byt välling eller gör själv.

Hoppas att det blev något tydligt...sängen väntar strax. Fråga gärna om oklart.

Kram
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej igen Susanne och tack för att du tar dig tid att svara så bra!

Mer handling och mindre prat tror jag verkligen på. Jag tror att jag resonerar lite för mycket med henne. Tack för påminnelsen, jag ska försöka vara mer konkret. Det är en bra grej att slänga maten tillsammans också, då är den ju verkligen borta och hon vet det. Vi testar. Tack.

Vad gäller blöja på natten tror jag helt enkelt inte att hon är mogen än. HOn har sällan torra nattblöjor. Jag visste inte att det var det "tecknet" man skulle gå på. Jag har också känt att det stör nattsömnen när vi kissar henne plus att det inte känns som ett hållbart sätt att hålla på. Då är det nog bättre att vänta tills blöjan inte längre behövs.

Men jag är lite små-orolig för det här med att hon kissar på sig på dagarna. HOn har kissat på sig fler gånger de senaste två veckorna än vad hon gjort sedan oktober. Jag hoppas att vi inte skapat en ny vana. Ska läsa runt lite som du rekommenderar. Och fortsätta som du rekommenderar. Igår när hon kissade på sig tyckte hon att det var jättekul att torka upp efter sig. Verkligen, det blev en rolig grej. Lite konstigt, eller? Hur som helst, vi kämpar på! En sak som tom jag har lärt mig, tillslut, är att saker och ting går över :)

Tack snälla Susanne jättefint stöd!

kramar
Maja
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej igen Susanne och tack för att du tar dig tid att svara så bra!

Mer handling och mindre prat tror jag verkligen på. Jag tror att jag resonerar lite för mycket med henne. Tack för påminnelsen, jag ska försöka vara mer konkret. Det är en bra grej att slänga maten tillsammans också, då är den ju verkligen borta och hon vet det. Vi testar. Tack.

Vad gäller blöja på natten tror jag helt enkelt inte att hon är mogen än. HOn har sällan torra nattblöjor. Jag visste inte att det var det "tecknet" man skulle gå på. Jag har också känt att det stör nattsömnen när vi kissar henne plus att det inte känns som ett hållbart sätt att hålla på. Då är det nog bättre att vänta tills blöjan inte längre behövs.

Men jag är lite små-orolig för det här med att hon kissar på sig på dagarna. HOn har kissat på sig fler gånger de senaste två veckorna än vad hon gjort sedan oktober. Jag hoppas att vi inte skapat en ny vana. Ska läsa runt lite som du rekommenderar. Och fortsätta som du rekommenderar. Igår när hon kissade på sig tyckte hon att det var jättekul att torka upp efter sig. Verkligen, det blev en rolig grej. Lite konstigt, eller? Hur som helst, vi kämpar på! En sak som tom jag har lärt mig, tillslut, är att saker och ting går över :)

Tack snälla Susanne jättefint stöd!

kramar
Maja
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej hej!

Lite länktips till dig, som jag tror kan stämma bra in för er också:
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=122632

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Tack för dina varma ord. :heart: Och tack Ewa för länkarna. :thumbsup: :heart: Snacka om att du har koll. :D

När det gäller sådant där smått praktiskt som blöjor och annat så känner det ibland som jag inte varit med förr. :shock: :wink: Men helt klart har jag det ju, men glömmer snabbt när man inte är i stunden. I trådarna tror jag du hittar mycket intressant men "generellt" är det så man brukar säga.

Dagtid så är det bara att jobba på. Sakligt och enkelt. Kul är det att få uppmärksamhet och spännande att torka upp. Men man tröttnar snabbt... Gör det också gärna än lite omständigare så hon får jobba lite. Hämta mer papper, rengöring etc. Det ska inte vara underhållning... :wink: Tänk också på att ge henne uppmärksamhet (vilket du ju säkert redan gör) i rejäla doser - utan att hon kräver det - och glöm inte den så viktiga utevistelsen så hon får springa av sig ordentligt.

Återkom gärna med rapport och det är bara att fråga på. :D

Sköt om er
Stor kram
Maja T

nu är det kisstrots!

Inlägg av Maja T »

Hej hej på kvällen

Ok, här kommer en rapport, tyvärr inte särskilt positiv. Det har bara blivit sämre de senaste dagarna.

Vi har följt era råd, inte gjort någon grej av det, låtit henne uppmärksamma mig på att hon kissat på sig snarare än påpeka det och fått henne att torka upp själv (handen om handen), lägga kisskläderna i tvätten, sedan duschat och bytt kläder. Det är ju inga trevliga övningar att torka kiss, det tycker inte hon heller. Hon har protesterat rejält men gjort det tillslut, ibland slängt trasan och sprunit iväg och då har jag hämtat henne. Vi försöker också ge henne så mycket positiv uppmärksamhet vi bara kan plus att göra pott/toa-besöken trevliga och mysiga.

Hon har inte kissat på sig på dagis någon gång, bara hemma. INte heller hos mormor och morfar eller på kalas där vi var nu på kvällen. Men hemma händer det nu i princip varje gång hon ska kissa. Hon verkar inte alls bli ledsen av att kissa på sig heller (de få gånger det hände i höstas blev hon väldigt ledsen) utan är helt likgiltig. Idag på eftermiddagen när vi skulle klä på oss för att komma iväg till kalaset sprang hon iväg till min mans och min säng och tittade min man i ögonen och sa "titta nu när jag bajsar i er säng". Han tittade henne i ögonen tillbaka och sa "om du behöver bajsa vill jag att du gör det på toaletten". Annars upplever jag inte att de andra "kissa på sig"-tillfällena är uppenbar trots (att hon skrattar när hon gör det el likn) utan hon verkar helt likgiltig. Jag börjar undra om hon på något sätt har börjat tänka att det är väl enklast att inte springa på pottan utan att bara släppa ut det där man står, när det behövs? Dessutom undrar jag om det här med att torka upp (och all uppmärksamhet det ger) kanske tom är något hon tycker är kul/bra och inte alls vill avstå från (även om hon protesterar ganska ordentligt under tiden ).

Jag måste erkänna att jag var lite nervös inför att åka på kalas nu på em (men det gick bra, jag körde på AWs förslag (i länk från Ewa) att fråga värden var man kissar här hemma och gick själv och kissade men sa att hon kunde gå ut och leka med de andra barnen, men hon följde med mig och kissade).

Hur som, vi kan ju inte börja sätta på henne blöja igen, eller hur? Och hittills har hon bara kissat på golvet men jag väntar bara på att första kissen ska komma någon olägligare stans, typ soffan eller mattan eller liknande.

Är det så att man ALDRIG får påminna henne? Vi har gjort så de senaste dagarna nu På kvällarna har vi dock påmint henne att hon ska kissa (även om vi nu ALLTID har nattblöja, vi avbröt försöket utan, det var nog dumt att börja). Är det OK att påminna på kvällen?

LIte pepp skulle välkomnas. Vad gör vi t.ex om hon börjar kissa medvetet i soffor och liknande? Får man bli arg?

Kramar
Maja
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ja du. Spännande små juveler vi har. :wink:

Jag skulle se det som trots, ifrågasättande, utforskande av vad omgivningen hittar på etc. Speciellt med tanke på att det nästan aldrig händer borta. Då är det ju inte något annat problem.

Gör det besvärligt för henne. Torka upp, fixa och dona. Mycket sakligt. Det blir egentligen då varken positiv eller negativ uppmärksamhet. Lägg er därför verkligen vinn om att vara sakliga och hantera det konkret. Det kommer ju då definitivt inte att bli enklare att låta det kommer där hon står. Säg också "kissar gör man på toaletten", lika sakligt det. Så nej. Absolut ingen blöja på dagtid.

Glöm nu heller inte utevistelse, positiv uppmärksamhet när hon inte ber om det, mycket skratt och bus etc. Social delaktighet givetvis. Hur är det med alla de punkterna :?:

Se detta som en period av ifrågasättande som ni bara ska igenom. En nätt övning när ni får träna era sakliga färdigheter inför annan trots och utveckling som komma skall. Nej, det är inte allt lätt att tänka så. Men om ni kan försöka ha det pespektivet så ger det er alla mycket och ni lär er mycker inför andra tider som stundar.

Om hon kissar i soffor etc så får man hantera det lika sakligt och konkret. Hon vet mycket väl att det är fel och lägger ni skäll och därmed skam på henne - vad åstakommer ni då :?: Däremot konsekvens och att ta hand om det.

Gällande att påminna så är det ju något som man ska överlåta åt barnet. Kanske speciellt nu när det används som trots etc. Hemma hos oss så ha regler som "man kissar innan man går ut" ska sova etc alltid gällt. Jag gör det, och ser till att barnen gör det under temat "så gör man". Nu har jag då i och för sig aldirg haft trots i just dessa frågorna och det har därför inte varit laddat. Dock trots i andra frågor. 8)

I trådarna som Ewa gav var det väl lite små toa-trotsare :?:

Varm kram
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej igen

Tack snälla för svar, igen. Jag har läst och läst, trådar som handlar om trots och kiss och allt möjligt. Och det verkar var för mig så som någon skrev (minns ej vem) att det tar ett tag för poletten att trilla ner. Jag tror inte att den har gjort det helt ännu men jag känner mig på något sätt lite starkare och mer proaktiv i alla små situationer som uppstår. Jag har ett antal verktyg att ta till och jag använder dem. Och jag tror på verktygen, vilket jag tror ger mig en liten portion Attityd, vilket säkert inte är fel. Säkert behövs, mer, jag jobbar på det.

Jag tror att vi slarvat med den sociala delaktikheten. Vi har varit medvetna om att det är viktigt (har ju läst BB) och trott att vi gjort tillräckligt. Men jag tror att mer behövs. Nu ska hon sättas i arbete! Jag har funderat (och fått tips i någon bra tråd jag läste) ut "jobb"/"ansvarsområden" för henne.

1.Hon får duka av bordet och torka efter oss, slänga servetter el liknande, ställa in saker i kylskåpet, AD-dropparna på hyllan osv, efter varje måltid (med början igår kväll :) ). Det var lite knorr först (dockan är ledsen, måste amma, måste ditten och datten) men jag framhärdade och sa att hur ska bordet annars bli avdukat. Behövde inte ta till handen om handen. Tillslut gjorde hon det glatt. Det ska vi fortsätta med.

2. Sen fick hon bada lillebror. Det får också bli hennes jobb att göra det varje kväll, tänkte jag. Kul jobb. Jag sa att det är bäst att hon gör det för jag får inte plats i duschen om baljan också ska stå där. Funkade fint.

3. Laga mat med oss har hon gjort länge och det tycker hon är jättekul. Det har däremot blivit mycket mindre av det sedan lillebror kom. Säkert dumt. Det ska vi återuppta men det blir ju inte hennes eget jobb på samma sätt som de andra sakerna eftersom vi alltid är med henne.

4. HÄnga tvätt är ju också en sån där klassiker, den har vi kört hela tiden men även om vi tvättar en del nu med lillebror och hans kräk så blir det inte tillräckligt många maskiner om dagen för att det ska räcka för hennes sociala delaktighetsbehov :D

Dock kom det en kiss igår igen. Och jag är inte säker på att det var trots den här gången. Hon stod och sköljde körsbärstomater och var på hur gott humör som helst när hon plötsligt sa att hon måste kissa, sen kom det 2 sek senare i byxorna.

Jag måste fråga om jag reagerade rätt: NÄr hon sa att hon måste kissa sa jag bara lättsamt att då är det bara att springa på toaletten (men jag avbröt inte det jag gjorde och försökte verka oberörd, lyckades väl kanske inte helt, hon läser mig säkert bättre än jag läser henne :lol: ). Men hon stod kvar och lät det komma. Skrattade inte åt mig eller något annat sånt, bara stod och lät det komma. Sen torkade vi i all evinnerlighet tillsammans, igen och igen och igen. Men tillslut fick ju till och med jag erkänna att det var färdigt. Sen lade hon kläderna i tvättkorgen (efter att jag frågat var de ska vara någonstans, troligen lyckades jag inte verka genuint undrande som man ska) och vi fortsatte med matlagningen.

:?: Är det möjligt att hon helt enkelt glömt att man behöver gå på pottan i tid, inte enbart när det är på bristningsgränsen? HOn kissar väldigt sällan, och i stora mängder när det väl kommer. Det kan lätt gå fram till två-tre på eftermiddagen innan hon kissar efter morgonkissen. Tidigare, när hon skötte kissandet så klockrent på egen hand, kissade hon mycket oftare, till och med jätteofta ibland. PÅ något sätt tyder sällankissandet på att det inte bara är trots, om det vore trots skulle hon ju kunna klämma fram lite kiss lite här och var, eller? Spelar det någon roll för hur vi ska hantera situationen? Hon kissar ju aldrig på sig på dagis, kan det vara så enkelt som att där har de rutiner för när barnen ska kissa, att det blir *"grupptryck" att gå på toa. VAd tros?

:?: ska man prata (medan man torkar) om att "om man kissar på pottan istället slipper man ju torka upp" eller ska man räkna med att hon förstår det själv?

:?: Ska man införa någon trevlig aktivitet när man väl går på pottan, typ läsa bok som bara ligger på toaletten, eller målar man in sig i ett hörn då, att det alltid måste ske?

:?: Ska jag berömma henne de gånger hon faktiskt kissar på pottan eller ska jag verka som att jag tycker att det är den självklaraste sak i världen? Tidigare har jag sagt "vad skönt, det känns bra va?".

:?: Papegojan, innebär det att man helt enkelt upprepar det barnet säger, t.ex. "mamma jag har kissat" och man svarar "ja du har kissat".? Och därmed visar att man hör men inte lägger någon värdering i det. Är det bättre än mitt "det känns skönt, eller hur?"

:?: VIKTIG FRÅGA FÖR MIG: Det pratas mycket om att man ska "visa barnet en väg ut ur förtvivlan" i de olika trotsutbrotten. Men jag har inte riktigt förstått vad det kan innebära i praktiken? Är det t.ex. att använda humor, skratta tillsammans och strunta i utbrottet, bara släppa det? Jag skulle gärna vilja läsa om några andra exempel?

Slutligen kan jag iaf säga att jag känner mig lite starkare och mer redo att ta tag i det här, att så att säga hjälpa henne igenom det. INte för att det egentligen har blivit bättre (snarare är nog detta bara början, antar jag), utan tack vare all hjälp från det här forumet, det är verkligen fantastiskt!

kramar i sommarsolen,
Maja
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Vad härligt att du hittar läsvärt som hjälper dig här. Och att social delaktighet löser mycket stämmer absolut. Härligt jobbat!
Maja T skrev: Jag måste fråga om jag reagerade rätt: NÄr hon sa att hon måste kissa sa jag bara lättsamt att då är det bara att springa på toaletten (men jag avbröt inte det jag gjorde och försökte verka oberörd, lyckades väl kanske inte helt, hon läser mig säkert bättre än jag läser henne :lol: ). Men hon stod kvar och lät det komma. Skrattade inte åt mig eller något annat sånt, bara stod och lät det komma. Sen torkade vi i all evinnerlighet tillsammans, igen och igen och igen. Men tillslut fick ju till och med jag erkänna att det var färdigt. Sen lade hon kläderna i tvättkorgen (efter att jag frågat var de ska vara någonstans, troligen lyckades jag inte verka genuint undrande som man ska) och vi fortsatte med matlagningen.
Jag tror det är lite lathet med i bagaget också. Och att man glömmer bort sig när man är mitt i något - lek eller arbete - kan kvitta samma. Men att hon inte är lika uppmärksam på sina egna signaler. Och skälet är egentligen kvitt samma, det också. För åtgärdarna är ju ändå de samma. Jag skulle möjligen kunna gjort som så att jag, när hon meddelade att hon var kissnödig, tagit henne i handen och sagt, "Oj då, kom så SPRINGER vi till toan." Det tar inte ifrån henne att ansvaret är hennes. Men ibland talar handling effektivare än ord. Kläderna kunde gott fått åka i tvätten också. Och maskinen sedan tömmas - så att HELA besvärliga momentet fick gås igenom. Och sedan kan man ju ojja sig en smula över det där kisset som inte har vett att vänta tills man hinner till toa.
Maja T skrev: :?: Är det möjligt att hon helt enkelt glömt att man behöver gå på pottan i tid, inte enbart när det är på bristningsgränsen? HOn kissar väldigt sällan, och i stora mängder när det väl kommer. Det kan lätt gå fram till två-tre på eftermiddagen innan hon kissar efter morgonkissen. Tidigare, när hon skötte kissandet så klockrent på egen hand, kissade hon mycket oftare, till och med jätteofta ibland. PÅ något sätt tyder sällankissandet på att det inte bara är trots, om det vore trots skulle hon ju kunna klämma fram lite kiss lite här och var, eller? Spelar det någon roll för hur vi ska hantera situationen? Hon kissar ju aldrig på sig på dagis, kan det vara så enkelt som att där har de rutiner för när barnen ska kissa, att det blir *"grupptryck" att gå på toa. VAd tros?
Oftast skjutsas de in på toaletten innan de går ut på fm. Som något helt självklart. Att ALLA går på toa innan de går ut. Så kan man förstås även göra hemma. Att just innan man ska ut så är det toalett för alla. Men att i övrigt inte styra. Samma med innan man sover för natten. Det är de enda gångerna som jag lägger mig i här hemma. Det är rutin, precis som att man borstar tänder t.ex.
Maja T skrev: :?: ska man prata (medan man torkar) om att "om man kissar på pottan istället slipper man ju torka upp" eller ska man räkna med att hon förstår det själv?
Ja, det förstår hon själv, men man kan ojja sig lite över att kisset inte hinner och ramsa en smula om "var ska kisset vara?".
Maja T skrev: :?: Ska man införa någon trevlig aktivitet när man väl går på pottan, typ läsa bok som bara ligger på toaletten, eller målar man in sig i ett hörn då, att det alltid måste ske?
Jag skulle inte införa aktiviteter. Däremot kan det visst ligga lite lektyr, om man så vill. Liten ärta hade lite svårt att fatta att bajset tog lite längre tid på sig än kisset och tyckte därför att hon var färdig så fort hon satt sig i början. Och då lade vi en liten trave böcker bredvid toaletten, så att hon blev sittandes lite längre. Numer hämtar de böcker själva när de ska bajsa, men inte när de bara ska kissa.
Maja T skrev: :?: Ska jag berömma henne de gånger hon faktiskt kissar på pottan eller ska jag verka som att jag tycker att det är den självklaraste sak i världen? Tidigare har jag sagt "vad skönt, det känns bra va?". :?: Papegojan, innebär det att man helt enkelt upprepar det barnet säger, t.ex. "mamma jag har kissat" och man svarar "ja du har kissat".? Och därmed visar att man hör men inte lägger någon värdering i det. Är det bättre än mitt "det känns skönt, eller hur?"
Beröm skulle jag akta mig för. Det är ju ingen prestation. Det ÄR ju den självklaraste sak i världen, inte sant. Så att bekräfta räcker väl utmärkt, tycker jag.
Maja T skrev: :?: VIKTIG FRÅGA FÖR MIG: Det pratas mycket om att man ska "visa barnet en väg ut ur förtvivlan" i de olika trotsutbrotten. Men jag har inte riktigt förstått vad det kan innebära i praktiken? Är det t.ex. att använda humor, skratta tillsammans och strunta i utbrottet, bara släppa det? Jag skulle gärna vilja läsa om några andra exempel?
Ja, tex. Eller att BRYTA en situation, när sådant behövs. Eller att avleda. Eller att visa på HUR man gör, istället för att fokusera på det som blev tokigt. Hinner inte leta länkar nu, men det finns massor. Och även i BB. Där du i hela trotskapitlet kan läsa om hur man som vuxen vägledare kan visa barnet på en väg ut. Men kanske någon annan hittar lite länkar till dig.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
Här är en trad om kisseriet.

Om att leda, lära, visa och hjälpa finns det manga fina tradar.
Aterkommer med länk.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej alla

och tack snälla snälla för er hjälp och uttömmande svar! Jag tror jag förstår det där med hjälp/väg ut ur utbrottet lite bättre nu. Jag ska läsa tråden - tack - och även leta själv såklart.

Idag är stortjejen hemma. Det har gått jättebra, vi har jobbat i princip hela förmiddagen tillsammans med olika saker. MÅste säga att det är ingen lögn/påhitt att det är en hjälp. Det är ju verkligen en hjälp!Hon hänger strumpor,trosor och kalsonger på lilla tvättstället medan jag hänger stora grejer på höga linan, hon dukar av, jag diskar, hon fyller tvättmaskinen, jag byter på lillebror osv osv. Kisseriet har också gått bra, hon har kissat några gånger på toaletten. Endast en gång kissade hon på sig och det hände på toaletten, när hon var på väg att försöka kissa (utan att ha meddelat mig). Därför känns det inte som det är så laddat längre vilket är skönt. Vi torkade ändå mycket mycket omständigt, vilket hon inte tyckte var så jättekul. Nu innan hon skulle ta sin middagslur bad jag henne kissa och det gjorde hon utan att knorra. KÄnnns mycket bra!

Många många många tack! Jag känner mig som världens nybörjarmamma, det är ju så att när man förstår lite mer om allt man inte kan så känns det ibland överväldigande men det är ju ändå ett steg i rätt riktning, tänker jag. Tack vare peppoch stöd från eralla här!

Många kramar!
Maja
miniz

Inlägg av miniz »

Här kommer en trad
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14579
om att leda visa lära hjälpa, som är grunden i barnafostran! Detta är bara en trad bland manga.

Ang. utbrott sa är malet alltid att ge en väg ut innan utbrottet kommer. Typ, när ni ska hem fran parken, fraga om hon vill rutscha eller gunga innan ni gar hem. Jag brukar köra pa att de far göra en eller tre saker innan vi ska ga. Sa far de en förvarning och far avsluta sina saker.

Har du Barnaboken? :heart:
Läs fostran delen och trotskapitlet sa far du ocksa manga svar!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"