Hjälp. Hur gör man?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jon skrev:Är detta en fas som går över och hur lång tid skall det ta :?: :?: :?:
:D Minns du när du skulle ta körkort :?: (Om du nu gjort det, annars låtsas vi.) Gick det som på räls på elva lektioner, och var uppkörningen en klockren succé som praktiskt taget gjorde dig till rallyförare på två röda? Eller hände det någon gång, medan du höll på att lära dig köra bil, att du fick motorstopp, la i fel växel, glömde koppla ur, missade fickparkeringen femton gånger i rad, höll på att köra mot rött ljus, tog fel fil, rullade bakåt i backen, missade en trafikskylt eller tio, kanske rentav sprack i uppkörningen och måste be om tid för en ny chans att få lappen :?:

Gick du då till körskoleläraren och undrade om detta var en "fas som går över" och "hur lång tid skall det ta :?: :?: :?: "

Vad hade du fått för svar? Förmodligen ett lakoniskt: "Det bestämmer du själv."

Jag hoppas du orkar dra på mun :lol: Men också att du förstår vart jag vill komma.

SHN-kuren är en process. Det är ett arbete ni gör. NI gör - i lilla barnets intresse. Kuren sköter sig inte av sig själv och barnet genomför den inte åt er. Lika lite är det bilen som kör åt dig. Du är bilföraren. Det är du som sitter bakom ratten. Kör du i diket är det inte bilens fel. Skär motorn är det ingen fas som bilen går igenom :shock: :lol:

Fortsätt alltså arbetet, lugnt och fint. Du växlar, styr och bromsar automatiskt nu, eller hur :?: Och fickparkerar utan att knappt tänka på saken :?: Men så var det inte medan du lärde dig. Då var du tvungen att tänka på varenda sak och tvungen att "lyssna" på bilen, så att den följde dig och mådde bra av det :wink:

Ta fasta på insikten ni gjorde. Ni är förarna här. Ni har ett mål för ögonen. Ni håller på att ge er lille pojke den kanske bästa gåvan av alla: en god sömn, en skön sömn, en njutningsfylld sömn som han - om ingen saboterar den för honom - kan få njuta livet ut :!:

Då är er ängslan totalförbjuden. Visserligen var du störtnervös när du skulle köra upp, men det kunde du ju inte avslöja för inspektören, eller hur? Då hade du riskerat körkortet redan där.

Ta ledningen, håll målet för ögonen, arbeta vidare i en Attityd av Självklarhet (den du försökte ha när du skulle köra upp) och skjut era egna orosvargar! NU :!:

Otålighet är inte på sin plats här som du förstår, lika lite som det var det bakom nybörjarratten. Lilla älsklingen kommer att låta sig läggas glad och förnöjd i samma stund han är verkligt övertygad om att inga vargar (varav er ängslan är en) lurar på honom. Det är er sak att övertyga honom om att ingen fara hotar. Att tvärtom en stor och gudomligt självklar njutning väntar!

Så odla skrattet till go'nattet. Det får aldrig förfuskas. Morgonen ska ovkså vara vansinnigt rolig med tjo och tjim och allt utom förfelad tröst. Ingen behöver tröstas för ett liv som är gott :lol: Har han inte fattat det riktigt ännu är det inte p g a någon "fas" utan p g a ert osäkra uppträdande, där ni mer eller mindre medvetet väntar er att HAN ska ge svaren - bekräfta att ni gör rätt - medan ni ställer frågorna.

Det ska vara precis tvärtom. Han frågar - ni svarar.

Och ju gnöligare och surare och argare och ledsnare en liten unge behagar vara vid läggningen, trots allt skrattande och skojande och busande precis innan, desto snabbare stökar man över själva läggningen och desto gladare låter man, högt och överröstande och verkligt förtjust, i sin höga rytmiska närmast hurtiga ramsa, när man raskt förpassat sig därifrån och står utanför dörren och går vidare bortåt (högre! Högre! :lol: ).

Så bekräftar man att livet är gott. Och att det trevliga kommer tillbaka i morgon. Och i morgon igen. Och alla dagar :lol: :heart: :lol: Då är vargen skjuten.

"Uppkörningen" väntar vi alltså NU :idea: och då kan ni gladeligen åka iväg sedan, nästa helg, med körkortet i fickan :thumbsup:

:arrow: Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev:Så bekräftar man att livet är gott. Och att det trevliga kommer tillbaka i morgon. Och i morgon igen. Och alla dagar :lol: :heart: :lol: Då är vargen skjuten.

"Uppkörningen" väntar vi alltså NU :idea: och då kan ni gladeligen åka iväg sedan, nästa helg, med körkortet i fickan :thumbsup:
:heart:

Så klokt! Som alltid :wink: :-({|=
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jon

Inlägg av Jon »

Hej igen, Nils pappa här.
Tack för svaren Anna och Mia.
Förstår att tålamod är en av grunderna om detta skall lyckas.
Dock känns det nu (vi är inne 12:e natten) som om vi verkligen satsat.
Men att resultaten uteblir.
När jag nu skriver detta nu så inser jag att det inte är hela sanningen;)
(Han äter bättre, Han somnar snabbt vid nattläggning)

Men utvecklingen från typ natt 6-7 till nu har varit dålig.
Han vaknar tidigare efter läggning och svarar inte på ramsan på samma sätt.
Så nu börjar vi undra är det höger eller vänster trafik (reff. Annans svar)

Natten såg ut så här.
20.00 Läggning. Somnar efter vissa protester 20.10
23.00 Vaknar ledsen/arg. Ramsar och han somnar efter 10 min
24.15 Vaknar ledsen/arg. Ramsa osv och han blir lugn för att vakna 3 min senare.
Så håller det på till 02.20 då han somnar om.
06.30 Vaknar ledsen/arg. Ramsar och somnar om men vaknar 07.15 (han skall gå upp 07.30).
Vi använder marginal kvart så det blir ett bra/kul uppvaktande.

Så frågan skall vi gå tillbaks i "kuren" och gå in och ge solfjäder?

Hälsningar Jon (nisse, marie och ebba)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jon!

:idea: Jag tror det är dags att ni plockar fram backaverktyget nu!

Det vi vill är att Nils ska kunna somna om helt av egen maskin när han vaknar på natten, precis som vi vuxna gör. För man sover olika djupt under natten, de flesta av oss vaknar till men vi minns det inte ens för man vet att det är natt och det ska sovas.
Jag tror Nils har lärt sig att han behöver en ramsa eller två för att somna om, och det är ju inte sant :wink: så nu gäller det för er att ha lite mer förtroende för sonen.

:idea: Om han vaknar inatt, så avvakta! Och avvakta så länge ni kan, massor av is i magen och verkligen lyssna (inte med hjärtat utan med hjärnan :wink: ) och när / om ni känner att nu vill vi gå IN - DÅ men först då, ger ni honom en upplysande ramsa om att det är natt! Ingen trafik in, han kan det här nu!
Jag är helt säker på att han kan somna om alldeles själv också, men ni måste ge honom chansen att fixa det.

:idea: Vi brukar säga att alla uppvak innan vargtimmen överlåter vi åt barnet, men vaknar de efter fyra så ger vi en pangramsa för att visa att det fortfarande är natt. Barnen kan nämligen frestas att tro att de är utvilade när de vaknar så nära inpå morgonen...

Jag tycker ni jobbar på jättefint med kuren, backa lite mer nu så fixar Nils de här uppvaken på egen hand inom kort, det lovar jag!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jon

Inlägg av Jon »

Hej Mia!

Tack gulliga för snabbt svar och jag är så tacksam att du står ut med vårt gnäll och alla funderingar vi har.

Du bad oss tidigare att läsa andras inlägg här på forumet och jag har nu i snart två timmar läst kring kurbarn äldre än ett år och det känns som vi är de enda som det har tagit så här lång tid för, samt att vi är de enda som fortfarande har ett barn som vaknar innan vargtimmen och inte somnar om av sig själv utan kan vara vaken i allt från 15 min till 2 timmar. Är det så att vårt fall är väldigt ovanligt?, eller är det så att även andra har haft dem här problemen så långt in i kuren?. Dvs att han fortfarande efter snart 13 nätter fortfarande aldrig sovit fullt ut inte ens fram till vargtimmen. För jag vet ju självklart att man vaknar och att man sover i olika djupa faser, men det känns mer som Nils vaknar och är ledsen och efter en stund så skriker han upp sig och tillslut är han så arg och ledsen att han inte ens tar till sig ramsan. Det som ofta sker nu är att när han väl lugnar ner sig och till och med nästan sover och vi ger BR, så blir han helt skogstokig......

Återigen, tack för ditt tålamod och din ork att svara på våra inlägg. Vi ska självklart prova i natt att inte ramsa och se om han klarar det på egen hand. Och på ngt sätt så vill jag bara säga att vi vet att allt ligger i attityden, men det känns som vi gör allt för att få det att fungera, men när alla runtomkring börjar ifrågasätta oss, så blir man lite osäker, i alla fall jag..... Men nu hoppas vi som sagt på några bra nätter här så att vi vågar åka iväg på bröllop på lördag vilket vi sett fram emot länge.

Kram Marie
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Marie!

Jag tycker det är BARA roligt att hjälpa till, så känn det inte som att du är till besvär :wink: och har inte jag tid eller tillfälle att svara finns andra här!

Nej, ni är inte unika alls! Många, många med äldre barn får hålla på ett tag innan allt sitter, men gör man grunden stabil så blir resultatet så stabilt och fint (AW brukar jämföra med hur lång tid det tog att bygga Rom, men hur stabilt det och fint det står än idag!).

Här är några trådar där kuren tagit lite längre tid, men där resultatet blivit så fint ändå:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Att omgivningen har åsikter - ja, det gäller ju det mesta :roll: och speciellt om man har barn... jag brukar hålla med, lyssna intresserat och säga "jahaaa, säger du deeet! jo, sååå kan det nog vara" och se intresserad ut men ändå ha min åsikt klar för mig :wink: Man känner på sig när det är onödigt att kasta pärlor för svin :lol: .

Shn är en process. Och ni är en GOD bit på väg!

Kram Mia
Jon

Inlägg av Jon »

En fråga inför natten.
Om vi nu skall ge honom chansen att somna om utan ramsa.
Skall vi även då överge ramsa vid läggning.
Nu så lägger vi ner och ger SF ca 5 sek sedan glad ramsa x4
För nästa steg måste väl vara att ta bort SF och sedan ramsa?
Känns som om jag läst så mycket att jag börjar blanda ihop :)

Hälsningar
Jon/marie(och Nisse förstås)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Nej, inte överge ramsan innan läggning! Man ramsar alltid när man lägger barnet, minst gånger fyra! Det gör jag med :wink:
Man kan solfjädra som markering så länge man vill, min minsta ville ha en solfjäder länge - det är inte förrän nu nyligen som jag slutat ge henne den vid läggning!

Och tänk inte "överge" ramsan nu, utan tänk mer förtroende åt Nils - ge honom hjälp om han behöver den!
Jon

Inlägg av Jon »

Live rapport...
Nattningen tog knappt 4 min. :)
Arg först, men sedan lät det som om han bara låg och tyckte lite synd om sig för att sedan somna.
Inatt (innan) vargtimmen så kommer vi försöka härda ut så länge som möjligt dvs låta honom somna om av sig själv. Dock tycker jag att vi varit sparsmakade med ramsor under nätterna och bara kört när han varit verkligen ledsen. Då har vi dock fastnat i det att han blir lugn när han hör den för att sedan bli ledsen när den tar slut. För om jag och marie förstår saken rätt så har han fattat gallopen och behöver inte ramsan nu :?:

Mot 13 natten...... :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härlig läggning :thumbsup:

Visst är det så att han kan behöva ramsan, men han måste lära sig att somna om för egen maskin vid nattuppvaken nu, och för att han ska kunna göra det så måste ni backa!

Fastnar han i klagan, inte går ner i gråten, blir ledsen - ja, då ramsar ni honom. Men är han förbaskad, gråten stannar av, han pausar, går ner - då avvaktar ni!

Det här går fint!
Jon

Inlägg av Jon »

Hurra hurra hurra!!!

I natt sov Nils från 20.00 till 06.00, hela tio timmar i sträck, fantastiskt! Han var sedan vaken till och från och var lite ledsen, skinkig, arg fram tills 07:15 då jag gjorde god morgon.

Kram Marie
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

\:D/ =D> :-({|= :heart: :sleep:

Tjoho, vilka härliga morronnyheter! Jag blir så glad för er skull!

Varmaste kramen och grattis till ett superbra jobb!

Ha en fin dag!

Mia
Jon

Inlägg av Jon »

DET BÖRJAR SITTA :P
Nu var 14:e natten avklarad och Nisse sov 20.15-06.00 :D
Han vaknar till lite men somnar om av sig själv.
Dock vaknar han som i morse 6.00 och är inte ett dugg sugen på att somna om.
(han skall gå upp 7.30) Vi testade pang ramsa när han vaknade, men det gjorde honom nästan mer upprörd.
Skall vi försöka ha is i magen även här,
eller jobba med ramsan direkt när han vaknar?

Hälsningar,
Jon (en pappa som börjar få sova:)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Grattis till framgångarna. :D

Är det så att han vaknar samma tid varje morgon så tycker nog jag att ni kan mota olle i grind. Gå in och solfjädra honom så att han nästan somnar. Ut med ramsan. Får han lite hjälp på traven så kommer han kanske över denna skarv. Jag skulle kört detta 2-3 mornar och mornarna efter kört med pangramsa.

Se först och främst till att ni har det riktigt becksvart. Det är ofta ljuset som gör att mornarna strular nu när det blir ljust tidigare.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Jon

Inlägg av Jon »

Hej
Vi är inne på 16-17 natten nu, men det känns som Nisse fastnat.
Han somnar bra ( ca 5 min ) men sedan....
Han vaknar (som i natt) ca 03.30 och sedan sover han är vaken/ledsen i 5 mins intervaller :x :x :x och så håller han på till ca 06.30 då han somnar om!
Vi har valt att inte ramsa så mycket,
vi vill att han själv skall lära sig att somna om.

Skall vi vara snabbare med ramsa?

Gå in och ge SF?

Hälsningar
Jonne + familjen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "