15-månaders drömmer, vaknar, skriker

Skriv svar
Hippo

15-månaders drömmer, vaknar, skriker

Inlägg av Hippo »

:heart: Kära forum,
nu är det längesedan sist. Som för så många andra; när allt fungerar så hänger man inte ute på forumet....

Sovandet har fungerat jättefint (med några små undantag) sedan vi kurade dottern när hon var 5 mån. Senaste veckan har dock snurrat till sig alldeles otroligt.... och allra värst har senaste natten varit.

Trasslet började för en vecka sedan, då vi var på semester. Första natten sov vi inte mycket. På morgonkvisten fick hon alvedon och näsdroppar, somnade sedan efter ca 20 min. Dagarna efter var hon förkyld och vi ser att tand nr 9+10 är på väg upp genom tandköttet. Så vi tog det med ro och tänkte "det är nog pga förkylning, tänder och det faktum att vi som i samma rum alla tre".
Natt 2 var orolig, lite ledsen men framförallt mkt gnäll och orolig sömn.
Natt 3 sov vi alla gott.
Natt 4 var vi hemma igen. Natten var lite ledsen och orolig med många små uppvak.
Natt 5 sov vi alla gott.
Natt 6 svåraste natten dottern och vi upplevt :( .
24:00: drömmer, vaknar, skriker. Ramsar, tar ramsan och somnar om.
01:30: drömmer, vaknar, skriker. Mamma går in och klappar, kramar och säger att allt är bra och att det är såå skönt att sova. Ramsar ut. Skriker mer och mer. Mamma gör husljud, dottern skriker snart hysteriskt. Går in buffar lugn och solfjädrar ca 15 min. När hon är lugn ramsar mamma ut ur rummet. Skriker upp sig mer och mer, ramsan tar inte alls, hon blir helvild och står upp i sängen och vrålskriker. Går in igen, tar upp henne (har hänt ytterst få gånger tidigare). Lugnar henne, lägger henne och buffar och sedan solfjädrar mamma ca 30 min. Lilla skatten ligger då och grejar....; sparkar lite förstrött med benet, kliar sig i håret och vrider sig så gott hon kan under solfjädern. Sömntung blir hon inte. Ramsar ut. Hon blir ledsen igen, denna gången dröjer det lite innan hon blir riktigt ledsen. Efter 10 min är hon åter riktigt riktigt ledsen. Pappa går in buffar lugn och solfjädrar i ca 1 timma och 20 min :!: . Somnar gör hon inte :!: . Istället ligger hon och myspratar lite :shock: . Gnäller lite när pappa ramsar ut men somnar sedan efter en kort stund. Därefter sover hon ca 1½timma.
05:30 drömmer, vaknar och skriker. Pappa ramsar och gör husljud. Inget hjälper. Efter kort stund är hon riktigt ledsen igen. Pappa går in och tar upp henne och pratar lugnt med henne. Lägger henne och solfjädrar ca 20 min, ramsar ut. Lite ledsen, tar ramsan någorlunda. Därefter somnar hon.
06-09 sover gott. Vi väcker henne 09. Annars stiger vi upp 08.

:heart: Snälla alla ni kloka med mer erfarenhet än vad vi har.... hjälp :!:
:?: Vad gjorde vi fel? och vad gjorde vi rätt?
:?: Hur ska man tänka i detta läge?

:heart: mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej PappaMatte, jag kunde mycket väl ha skrivit ditt brev själv... Har också en tjej född i jan 08 (kurad i juni-08) och som den senaste tiden haft en hel del oroliga nätter. Såna här nätter har vi inte haft sedan hon kurades, och man blir helt ställd! Nu tycker jag att det börjar bli bättre igen, men även jag hoppas på svar från mer erfarna - är det möjligtvis vanligt med oroligheter runt 15 månader?
Mamma till skrutta född januari -08
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Jag vill inte påstå att det är vanligt med sömntrassel vid 15 månader, däremot brukar det bli lite pirr i benen nattetid hos små älsklingar som håller på att lära sig gå. Vet inte om det är aktuellt för era små eller om de redan gått en längre tid?

Jag vill påminna om hur viktigt det är att inte underhålla de små på natten. Ju mer trafik i rummet, desto svårare att somna och sedan sova lugnt. Det är inte fråga om små bebisar längre, de vet mycket väl vad som gäller efter att de lagts i sängen och man ramsat ut. Ni måste jobba med ramsan! Inte med solfjäder och buff [-X Hur skönt vore det inte för er att få massage hela halva natten? Och vore ni inte rätt missnöjda sedan när den eminenta massören bara sticker iväg?

Så sluta "massera" era barn, satsa istället stort på skrattet till gonattet. Och se till att de får mycket skratt även dagtid. När ni lagt dem på kvällen ramsar ni glatt och hurtigt ut ur rummet och låtsas inte om eventuella protester. Sedan gör ni husljud. Och först när det blir riktigt riktigt ledset, när ni upplever att nu håller den lilla på att drunkna i den iskalla vaken och ni måste dra upp henne innan det är för sent, ja då ramsar ni! Men gå inte in. För då är ni tillbaka på ruta noll igen efter att ni gått ut.

Felet som mamma Hanna gjorde var först och främst att ni tog upp er dotter ur sängen. Men det vet du säkert redan :wink: Och varje gång ni var inne i rummet hade ni en hel vargaflock i släptåg. Så nu får ni återta Attityden med start ikväll och så ger ni det 3-4 nätter så ska du se att ni strax är på banan igen!

Lycka till :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Hippo

Inlägg av Hippo »

Vänner;
Tack för svar! :heart:

Jag håller helt med om att man inte ska ta upp de små liven 8) . Det är så ytterst sällsynt att jag har gjort det men denna gången var det helt annorlunda. Hon var i sömnen och helt hysterik.
Ett stort misstag som jag gjorde var att jag gick in till henne när hon skrek jättesuperledsen i sömnen utan att ramsa först :cry: . Hänger ni med?
Alltså; missade ramsa först.
Istället gjorde jag enligt Annas råd i Barnaboken -gick lugnt in och kramade henne och sa att allt är ok och att man kan forsätta sova nu, detta medan hon fortfarande var i sängen. Ramsade ut efter ett par minuter och sedan började cirkusen. Ramsade upprepade gånger men hon blev mer och mer ledsen, till slut var hon hysterik. Stod upp i sängen och vrålskrek, inte arg eller så utan riktigt riktigt ledsen. Då gör det verkligen ont i hjärtat på mor och far.

Det verkar inte som hon hann vakna ordentligt från sin mardröm. Så när jag gick ut så kom det läskiga tillbaka.
Sagalinda- vad har du för erfarenhet av mardrömmar? Hur hanterar du dina barn? Fungerar det att gå in och krama och sedan snabbt ut igen? Eller ramsar du i första skedet?

Senaste natten sov lillan 07:40-08:00. Somnade snabbt efter några arga protester som vi inte brydde oss om.

Kram från oss alla tre :heart: /mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Det var ju en toppenrapport - sov över 12 timmar!! :D Du ser - det var högst antagligen en tillfällig fnurra - vilket ju alla fnurror är förstås :lol: Men en del går över liksom av sig själv bara inte föräldrarna vacklar.

Mardrömmar ja. Jag måste säga att mina barn hittills inte haft besvär av mardrömmar, så jag har ingen personlig erfarenhet där inte... Men ett råd som Anna Wahlgren brukar ge vid ledsen mardrömsgråt i sömnen är att lugnt gå in och solfjädra tills mardrömmen dragit förbi. Den lilla behöver inte väckas, utan man håller händerna lugnt och betryggande på kroppen tills gråten slutar. Sedan går man ut med en lugn ramsa, det kan räcka med en vers eller två. För den lilla sover ju :wink:

Jag vet inte exakt var i BB det står att man ska gå in och krama? Kan du säga i vilket kapitel så jag får lite sammanhang, AW brukar nämligen inte normalt rekommendera kramar nattetid :lol:

Jag tycker inte det var ett supermisstag att du gick in direkt utan att ramsa. Därför att det uppenbarligen handlade om en mardröm nu, eller hur? Och hon grät i sömnen? Då är det helt ok att gå in direkt. Man måste komma ihåg den grundläggande regeln att en gång är ingen gång, men två gånger är en dålig vana. Med det i bakhuvudet går jag alltid in direkt om mina barn gråter nattetid, därför att det händer så ytterst sällan. Jag vet att då är något fel. Skulle det däremot upprepas två eller tre nätter i rad, ja då agerar jag annorlunda. Då blir det bara ramsa.

Det var mot bakgrund av ovanstående som jag rekommenderade dig att jobba med ramsan, inte gå in. Er fnurra hade pågått i ca en vecka skrev du. Men fortfarande är det jätteviktigt att du lyssnar på gråten och tolkar. Vad är det hon frågar? Arg eller ledsen? Argt barn får vara, ledset behöver hälp.

Hoppas detta hjälper dig lite, du får återkomma annars!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"