nu är det längesedan sist. Som för så många andra; när allt fungerar så hänger man inte ute på forumet....
Sovandet har fungerat jättefint (med några små undantag) sedan vi kurade dottern när hon var 5 mån. Senaste veckan har dock snurrat till sig alldeles otroligt.... och allra värst har senaste natten varit.
Trasslet började för en vecka sedan, då vi var på semester. Första natten sov vi inte mycket. På morgonkvisten fick hon alvedon och näsdroppar, somnade sedan efter ca 20 min. Dagarna efter var hon förkyld och vi ser att tand nr 9+10 är på väg upp genom tandköttet. Så vi tog det med ro och tänkte "det är nog pga förkylning, tänder och det faktum att vi som i samma rum alla tre".
Natt 2 var orolig, lite ledsen men framförallt mkt gnäll och orolig sömn.
Natt 3 sov vi alla gott.
Natt 4 var vi hemma igen. Natten var lite ledsen och orolig med många små uppvak.
Natt 5 sov vi alla gott.
Natt 6 svåraste natten dottern och vi upplevt
24:00: drömmer, vaknar, skriker. Ramsar, tar ramsan och somnar om.
01:30: drömmer, vaknar, skriker. Mamma går in och klappar, kramar och säger att allt är bra och att det är såå skönt att sova. Ramsar ut. Skriker mer och mer. Mamma gör husljud, dottern skriker snart hysteriskt. Går in buffar lugn och solfjädrar ca 15 min. När hon är lugn ramsar mamma ut ur rummet. Skriker upp sig mer och mer, ramsan tar inte alls, hon blir helvild och står upp i sängen och vrålskriker. Går in igen, tar upp henne (har hänt ytterst få gånger tidigare). Lugnar henne, lägger henne och buffar och sedan solfjädrar mamma ca 30 min. Lilla skatten ligger då och grejar....; sparkar lite förstrött med benet, kliar sig i håret och vrider sig så gott hon kan under solfjädern. Sömntung blir hon inte. Ramsar ut. Hon blir ledsen igen, denna gången dröjer det lite innan hon blir riktigt ledsen. Efter 10 min är hon åter riktigt riktigt ledsen. Pappa går in buffar lugn och solfjädrar i ca 1 timma och 20 min
05:30 drömmer, vaknar och skriker. Pappa ramsar och gör husljud. Inget hjälper. Efter kort stund är hon riktigt ledsen igen. Pappa går in och tar upp henne och pratar lugnt med henne. Lägger henne och solfjädrar ca 20 min, ramsar ut. Lite ledsen, tar ramsan någorlunda. Därefter somnar hon.
06-09 sover gott. Vi väcker henne 09. Annars stiger vi upp 08.