Hej,
jag kurade min son Isak när han var ca 5-6 månader gammal. Då var hans sömn totalt rubbad pga att vi hade vagnat och vaggat han tidigare och han kunde vakna upp till 20ggr per natt. Det var enklare än jag trodde att kura, det tog tid men jag lyckades få Isak att sova hela natten och 3 pass på dagen enligt schema. Detta lyckades jag med tack vare SHN metoden och det här forumet.
Idag är Isak 11 månader. Nappen är borta sen första gången jag kurade. Han kryper inte men hasar lite gran och tar sig fram på rumpan och han går med vår hjälp.
Nu till mitt problem. Isak har varit sjuk, halsinfektion öroninflammation och vinterkräksjuka. Han blev jättedålig, tror att det berodde på att antibiotikan slog ur hans tarmflora och när han blev kräkjuk fortsatte vi ge han mat för vi trodde att det berodde på att han inte ville ta pencillinet men i själva verket hade vi fått med oss kräksjukan från barnmedicin, han blev ju så klart jättedålig i magen. På slutet åt han inget i flera dagar gick ner i vikt och sov mestadels.
Detta har gjort att jag har orosvargar som aldrig förr. Det var så svårt att se han må dåligt. Strax efter att han blev frisk fick han influensa men den här gången mådde han inte så dåligt som gången innan när han var sjuk. Men det känns ändå som att han varit sjuk i 1-2 månader och det tar lite tid att komma ikapp. Sömnen är rubbad nu. Det värsta är att jag inte vet om det är för att jag går in vyssjar och ger han att dricka som jag gjorde när han var sjuk eller om det beror på att han fortfarande har ont någonstans. Öronen tänker jag på mest för han får inte feber så man kan aldrig vara säker om han har öroninflammation eller ej. Men han är glad på dagarna så jag misstänker att det inte beror pga att han har ont utan för att det blev en vana.
Vad skulle ni göra? Ska jag kura om? Det tar inte så lång tid för mig att få Isak att sova kl 20 som han har sjort länge. Jag buffar han tills han somnar. (Vet att det egentligen är fel) Sen vaknar han vid 00 och vid 6 då får han att dricka för att somna om. Sedan klockan har vridits tillbaka så vill han inte somna om vid 6 utan vi får ofta gå upp då. Har köpt mörkläggande persienner för att se om det hjälper. Idag och igår har jag lagt Isak bara en gång på dagen för att se om det hjäper. Tidigare sov han på fm1.5h och 45min på em och det kanske är för mycket nu?
Tacksam för svar och tips
ps Har fler frågor men är för trött nu, återkommer.
måste kura om, måste tänka om
-
Alma Ciric
- Kontakt:
Hej!
Jobbigt med sjukdomar, men skönt att lillen mår bättre!
Rent spontant tror jag inte att du behöver kura om. Han vet vad som gäller (har gällt) och behöver bara påminnas. Kör benhårt på de gamla rutinerna, odla attityden, bemöt protester enligt "metoden" och så tror jag mycket är vunnet.
Ang schemat: 11 månader ska ha ca 14 h sömn så som du ser har han lite mkt (om han har 12 h natt). Jag skulle kortat av en lur till 20 min (fm el em beroende på smak) och lagt långluren efter lunch om jag var du.
Ang öroninflammation: min tjej har också haft flera öroninflammationer och jag vet hur nojig man blir - hon har också varit svår att märka det på. Jag skulle ringt VC och sagt att han pillade sig i öronen och att det verkade som att han har ont för att få en tid och få kollat så att det verkligen inte är något fel - för din skull så att du itne behöver oroa dig, och för hans skull så att han inte har ont.
Lycka till!!
Jobbigt med sjukdomar, men skönt att lillen mår bättre!
Rent spontant tror jag inte att du behöver kura om. Han vet vad som gäller (har gällt) och behöver bara påminnas. Kör benhårt på de gamla rutinerna, odla attityden, bemöt protester enligt "metoden" och så tror jag mycket är vunnet.
Ang schemat: 11 månader ska ha ca 14 h sömn så som du ser har han lite mkt (om han har 12 h natt). Jag skulle kortat av en lur till 20 min (fm el em beroende på smak) och lagt långluren efter lunch om jag var du.
Ang öroninflammation: min tjej har också haft flera öroninflammationer och jag vet hur nojig man blir - hon har också varit svår att märka det på. Jag skulle ringt VC och sagt att han pillade sig i öronen och att det verkade som att han har ont för att få en tid och få kollat så att det verkligen inte är något fel - för din skull så att du itne behöver oroa dig, och för hans skull så att han inte har ont.
Lycka till!!
-
Alma Ciric
- Kontakt:
några frågor som inte berör sömnen, eller??
Några frågor om uppfostran...
1. Det är helt nytt för mig att Isak skriker och flaxar med armarna när han inte får som han vill. Tex idag så ville han sitta på marken men fick inte för det var kallt? Hur ska man bemöta sådant beteende? Jag försöker att inte säga nej så mycket som det bara går så att han får utforska världen fritt men det finns gränse,r vissa saker får han inte göra. Tidigare gnällde han lite gran om han inte fick som han ville men nu är det högljudda protester som gäller. Jag försöker ignorera det och sysselsätter han med ngt annat roligt. Gör jag fel? Har ni några tips?
2. Vi måste leka med honom för att han ska äta. När kan barn börja äta själva? Vill verkligen att han ska äta av apetit och inte för att vi lurar i han maten. Men vad ska man göra när han direkt visar att han inte vill ha. Sedan måste vi hitta på en massa roligt för att han sak få i sig en portion.
Idag så äter han:
7.00 1.5-2 portioner gröt med frukt
11.30 Lunch
3/4 burk mat eller 2dl hemlagad mat (försöker ge han lite frukt också men han äter ofta bara liten dessert efter maten)
14.30 Mellis
Youghurt en hel burk eller 1.5dl frukt plus en liten babysmörgås
17.00 Middag
3/4 burk mat eller 2dl hemlagad mat
18.45 1.5-2 portioner gröt med frukt
Äter han för lite? Är det kanske för mycket gröt?
3. Isak är väldigt mammig. Han är mest nöjd när vi är hemma själva. Är då med och städar och hjälper mig med det mesta. Men det går sämre med ensamlek..Sitter sällan själv och då bara korta stunder? Om jag lämnar han ensam sitter han och ropar på mig..Bör jag låta han gnälla? Tycker synd om han för att han inte kan krypa och hoppar ofta på studsen när han ropar. Man kan säga att vi är hela tiden tillsammans. Jag trivs ju jättebra i hans sällskap också men önskar att han kunde sysselsätta sig själv ibland och att han ville mer till andra vuxna, är som sagt väldigt mammig. Nu kanske det är lite extremt för jag har precis slutat amma honom. Men även tidigare så tycker jag att han har varit folkskyg.
Vad säger Anna skolan om det här?
Har många frågor som ni ser.. Hoppas någon orkar svara.
God natt!
1. Det är helt nytt för mig att Isak skriker och flaxar med armarna när han inte får som han vill. Tex idag så ville han sitta på marken men fick inte för det var kallt? Hur ska man bemöta sådant beteende? Jag försöker att inte säga nej så mycket som det bara går så att han får utforska världen fritt men det finns gränse,r vissa saker får han inte göra. Tidigare gnällde han lite gran om han inte fick som han ville men nu är det högljudda protester som gäller. Jag försöker ignorera det och sysselsätter han med ngt annat roligt. Gör jag fel? Har ni några tips?
2. Vi måste leka med honom för att han ska äta. När kan barn börja äta själva? Vill verkligen att han ska äta av apetit och inte för att vi lurar i han maten. Men vad ska man göra när han direkt visar att han inte vill ha. Sedan måste vi hitta på en massa roligt för att han sak få i sig en portion.
Idag så äter han:
7.00 1.5-2 portioner gröt med frukt
11.30 Lunch
3/4 burk mat eller 2dl hemlagad mat (försöker ge han lite frukt också men han äter ofta bara liten dessert efter maten)
14.30 Mellis
Youghurt en hel burk eller 1.5dl frukt plus en liten babysmörgås
17.00 Middag
3/4 burk mat eller 2dl hemlagad mat
18.45 1.5-2 portioner gröt med frukt
Äter han för lite? Är det kanske för mycket gröt?
3. Isak är väldigt mammig. Han är mest nöjd när vi är hemma själva. Är då med och städar och hjälper mig med det mesta. Men det går sämre med ensamlek..Sitter sällan själv och då bara korta stunder? Om jag lämnar han ensam sitter han och ropar på mig..Bör jag låta han gnälla? Tycker synd om han för att han inte kan krypa och hoppar ofta på studsen när han ropar. Man kan säga att vi är hela tiden tillsammans. Jag trivs ju jättebra i hans sällskap också men önskar att han kunde sysselsätta sig själv ibland och att han ville mer till andra vuxna, är som sagt väldigt mammig. Nu kanske det är lite extremt för jag har precis slutat amma honom. Men även tidigare så tycker jag att han har varit folkskyg.
Vad säger Anna skolan om det här?
Har många frågor som ni ser.. Hoppas någon orkar svara.
God natt!
-
ilindstrom