Resa!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur går det med skrattet till go nattet? Skrattas och busas det en lång stund innan läggning, och bums ner i sängen utan trix och fördröjningar?

Många barn har lite ledsamma läggningar ett tag innan poletten trillar ned, att det är gudomligt skönt att lägga sig, men det kommer. Boten är ordentlig mörkläggning, ordentligt med bus och skratt och skoj, tydlighet och saklighet, och kanske en stund med klassisk musik efter ramsan.

Jag skulle ha is i magen och avvakta och se, det kan hänga med en par veckor men brukar ge med sig.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
S & A

Inlägg av S & A »

Hej Malin!

Det kan kanske vara skrattet till gonattet som spökar lite. Vi har lite svårt att få honom att skratta. Han ler mycket och ser glad ut men det är inte mycket höga skratt. Hur mycket tycker du är en lång stund? Eftersom han är ganska trött då så känns det som att han tröttnar fort. Vi har kanske "skrattat" 10 min innan läggning som det är nu.

Stina
Mamma till Alexander 8 månader
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Bäst effekt hardu om du skrattar och stojar i 10 minuter fram till läggningen och kittlandesoch skrattandes läggs tillrätta i sängen, ev SF och sedan ut med ramsan. Alltså skrattet följer med ända ned i sängen.

//Malin
S & A

Inlägg av S & A »

Tack Malin för tipset!

Vi har nog inte skrattat ända ner i sängen, så det blir ändring ikväll!!

Kram
Stina
duggan

Inlägg av duggan »

Ge det ett par kvällar eller en vecka innan du utvärderar! :lol: :wink:

:heart: //Malin
S & A

Inlägg av S & A »

Jag lovar! :D (Man vill ju ha resultat snabbt... :oops: )
S & A

Inlägg av S & A »

Nu är jag trots allt redan tillbaka :D

Vi har svårt att få till skrattet! Vi kittlar och svingar och skojar allt vad vi förmår men det blir på sin höjd några leenden. Ikväll var han nog extra trött då han sovit dåligt under dagslurarna och var inte på humör. När jag la honom i sängen började han gråta direkt. Jättejobbigt, jag vill ju inte att han ska gråta sig till sömns varje kväll. Nu känns det lite så fast att jag ramsar emellanåt.
Hur ska jag göra om han gråter när jag lägger honom i sängen? Ska jag solfjädra ända tills jag känner att han lungnar ner sig (även om det tar tid)?

Dagslurarna strular som sagt också. Jag tror det beror mycket på att han ligger på rygg i vagnen (sittdel) och får för mycket synintryck. Problemet är att jag har försökt att hänga över något men då tycker han bara att det är en rolig lek att dra ner den. Några tips? Kanske skulle jag försöka köpa en begagnad liggvagn. Frågan är väl bara om han får tillräkligt med plats då han är ca 76 cm och väger 11 kg. Hur har ni andra gjort som har en äldre/större bebis.

Kram
Stina
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Angående skattet till godnattet så är mitt heta tips att lyfta honom över huvudet och gnugga ditt hår mot hans mage, det slår nästan aldrig fel.

Om han trotts allt klagar när du lägger honom så skulle jag markera med en solfjäder och ramsa ut så hurtigt det bara går. Gör husljud utanför och om du behöver hjälpa honom så ramsar du.

Här har vi löst det genom att köpa en begagnad tvillingvagn som kan stå i trädgården. Kostade några hundra och den kan barnen sova i tills de är för gamla för att sova på dagen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
S & A

Inlägg av S & A »

Tack Ida för dina tips! Jag ska definitivt prova!

De senaste två kvällarna har nattningen fungerat mycket bätte. Han gråter fortfarande när jag ramsar ut och ca 5 sekunder till, sen slutar han och börjar prata/jollra istället. Helt fantastiskt!
Jag är lite osäker på hur jag ska göra med bekräftelseramsan nu. Som det är nu så gråter han som sagt några sekunder efter jag har ramsat och sedan börjar han göra andra ljud. Han har de senaste två nätterna varit vaken i 20 minuter utan att gråta. När ska jag ge bekräftelseramsan? Direkt i början när han slutat gråta eller i slutet på de 20 minuterna när han börjar bli tyst och nästan somnat?

Mvh
Stina
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Kul att höra att det går bättre för er :thumbsup:

Jag tycker nog att ni kan sluta med separat bekräftelseramsa nu. Istället låter ni den vanliga ramsan sluta mjukt och bekräftande. Vad tror du?

Kram Lua. :heart:
S & A

Inlägg av S & A »

Hej Lua!

Det låter väl bra och jag har testat det. Jag var bara lite osäker för att bekräftelseramsan skulle vara det sista han hörde innan han somnade. Som det är nu fortsätter han ju att först gråta några sekunder efter ramsan och sedan ligger han ju och pratar i en 15 - 20 minuter. Är det ok ändå att ta bekräftelseramsan direkt ihop med den "vanliga"?

Kram
Stina
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat! Tycker absolut du kan dra ihop nu. Om det protesteras alldeles kollosalt någon gång kan du bekräfta separat, men lite bök och svårt-att-komma-till-ro-snack kan du bjuda på. Stor risk att bekräftelsen stör mer än gör nytta nu. Han vet vad som gäller!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
S & A

Inlägg av S & A »

Hej!

Tack för ditt svar! Då vet jag precis hur jag ska göra. Idag gav han inte ifrån sig ett ljud och somnade efter 10 minuters "bök" :D

Jag måste bara säga att jag trodde 100 % på denna kuren men det var ändå svårt att föreställa sig att det skulle fungera så här bra! Jag är nu någon dag ifrån att fullfölja uppföljningsveckan och efter att ha haft en liten pojke som vaknade en gång i timmen och absolut inte kunde ligga i sängen utan att gråta, har han nu sovit 2 hela nätter i sträck, somnat utan ett ljud och ligger och jollrar på morgonen när han vaknar :!:
Så, stort tack Anna Wahlgren för en fantastisk kur och till alla er duktiga mammor som har svarat på alla frågor. Vilken toppen hjälp!
Nu ska jag köpa och läsa stora barnaboken så kanske jag slipper kura nästa barn :wink:

Tack! :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Härligt! Du inspirerar med dina ord.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Härligt att ni är glada och nöjda med erat kurande!! Sköt nu om resultatet och NJUT!!
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"