Stor kram
/Fjällmor
[/url]
Aha! Då är jag med, jag kunde inte riktigt få huvudet runt hur hon lyckats dra på sig så mycket infektioner i så späd ålder. Här gick inte storebror på något dagis, men väl på kyrkis och ÖF. Och det räckte för att liten tufsa skulle få RS vid 8 veckor. Och en massa annan skit också. Och det tog ett tag för mig att inse att barnens immunförsvar fick ta alldeles för mycket stryk för att det skulle vara värt det sociala sammanhanget. Så vi slutade att gå. Och då hade de inte varit friska mer än 1-2 veckor mellan infektionerna, som avlöste varandra. Och OJ, vilken vändning! Även om det här var barn som inte gick på dagis, så hade de ju storasyskon som gjorde det och tränga in sig med små knoddar inomhus ÄR inte lyckat för immunförsvaret.Johanna w. skrev: Jo, Karismas FSK= förskolaDär måste man ha läkarintyg för att få spec. kost. Om man inte köper den själv då´rå. Ska ringa hennes läkare på måndag och höra om de kan skicka ett sådant och berätta att jag valt att utesluta ALL mjölk och inte bara mjölksocker.
Japp, klokt tänkt :thumbsup: Det är ju ORSAKEN man vill åt. Verkligen. Det är inte alltid helt enkelt, särskilt inte om det råkar vara flera allergener som barnet reagerar på.Johanna w. skrev: Hoppas, hoppas detta ger resultat [-o< Även om det är en omställning för mig som lagar mat så är det en sådan befrielse att kunna veta vad felet är och hur man ska göra för att "reparera" så att de slipper allt det häroch inte bara stå passiv med en massa läkemedel...
Bakterien Helicobacter pylori är känd för att ge magsår, men enligt forskare vid New York University School of Medicine har den även en positiv effekt. Bakterien förebygger såväl astma och hösnuva som allergier hos barn.
Forskarna har följt 7000 barn och kommit fram till att barn som har bakterien i magen löper 59 procents mindre risk att drabbas av astma, medan siffran för 13-19-åringar är 25 procent. Risken att drabbas av hösnuva och allergi är hela 40 procent mindre.
Ökad användning av anti-biotika och renare vatten och hem i i-länderna har fått antalet barn som bär på Helicobacter att minska. Det förklarar enligt forskarna den stora ökningen av antalet barn med astma och allergi.
Ja, den känns tunnare. Jag hade nog också 20, när jag tänker efter, för jag vet jag läste på Galactobase, och sedan försökte uppnå samma koncentration. Jag har haft i lite till därefter, när jag misströstat...TorpSara skrev:Jag har nog mer, tror att det står att Galactobase har 20% jättenattljusolja, så testa att ha i 20-30% gurkörtsolja. Dessutom tycker jag att Urtekram är lite "tunn" så jag tyckte inte att det skadade att fetta upp den. Och man får dosera rikligt när man smörjer, jag tror att Urtekram innehåller mer vatten än Galactobase... Visst känns det så?
Ok, ska kolla.TorpSara skrev: Till eksemen i ansiktet har jag kört på Borago by CCS (apotekets), och den fungerar ok på Edvard, inte perfekt, men tillräckligt bra. (Kinderna blev inte bättre med Galacto heller). Första året hade jag den direkt på eksemen också, och det blev finare.
Jo, tror du har rätt där. Jag har försökt läsa, men är lite okunnig. Ska ta tag i det och se om det är något som kan hittas någon annanstans.TorpSara skrev:Vi har ju mest seboroiska eksem, torra fjälliga, och det beror ju ffa på svamp och en brist på just GLA. Och halten av GLA blir ju densamma i Galacto och min hemskakade Urtekram, men kanske har Galacto nått annat som biter bättre på atopiska eksem?
Kanske jag ska prova den då. Disa tål ju verkligen inte citrus, så det är väl ett risktagande förstås. Men jag tror vi tar den risken, för den här utvecklingen är verkligen inget rolig. Nog för att de brukar vara fina på vintern och få eksem på sommaren, men det här är ingen lek. Och innan har vi klarat somrarna på bara Galactobase. Nu börjar det dra i kortisontarmen, måste jag erkännaTorpSara skrev:För övrigt hjälper Urtekrams Aloe Vera väldigt bra på Ed just nu, bäst hittills, men den innehåller citruskärneolja och luktar lite citrus. Det funkar bra här trots befarad citrusallergi, men jag kan ju tänka mig att andra kan reagera...Men det var den rekommendation jag fick av kloka gubben i Gröna Boden på Nybogatan i Stockholm, och den är jättefin. Aloe är ju en väl dokumenterad eksemhävare, och så även citruskärneolja. Tillsammans med GLA borde det bli utmärkt tänkte jag, och det blev det...