Hjälp! På rymmen.

Edvin

Inlägg av Edvin »

Tack för alla er som engagerar er. Det är nog lite väl många förslag här på dagarna, ska bli ändring på det. Vi är mycket ute bor pål andet, edvin hjälper till att sköta djur och laga mat, han är inte mycket för att springa runt ute men klättrar gärna på stegar o kör Bobby car.
Edvin verkar inte ha någonting emot att ligga/ sitta på bara sängbottnen efter att han slängt ur allt i sängen och vi gör inget förens sovpassets slut, då vi neutralt sagt att vi behöver tvätta sängkläderna. Edvin lägger tillbaks madrassen på eget initiativ.
Om man låter ramsan följa på " du ligger ner " så ifrågasätter han det genom att hoppa ur. Så vi säger den bara vid läggning.
Han tröttnar, om du slutar efterkomma hans inviter till underhållning när det är meningen att han ska sova. Förstår inte riktigt vad vi ska sluta med?
Är tacksam för fler tips. :)
Edvin 070115 sovit som en klocka sen kuren 3/10-07
Lova 080630 Skalman själv
Edvin

Hur orkar man

Inlägg av Edvin »

Trots trots :evil: Urhoppen slutade på kvällarna för att följas av en tyst natt men Edvin slutade inte att hoppa i och ur från det att han vaknat på morgonen ca 15 min innan klockan ringer. Det kan jag väl stå ut med men. Nu har Edvin ännu en gång börjat i fråga sätta läggningarna, han är ute ur rummet lika fort som man själv är det, han vrider sig av skratt tycker det är hur kul som helst, kryper och skäller som en hund ja fantasin hos den pojken är stor liksom humorn. Efter 1 tim har jag fått fullkomligt nog, jag har redan blivit riktigt arg och då har han reagerat med att gråta en skvätt men snart kommit ut springande glatt igen, nu solfjädrar jag och skrattet övergår snabbt till ilska och sen gråt, jag slutar med ett tryck när han slappnar av, lilla syster som sover i samma rum har lyckats somna i kaoset. Efter solfjädern ,ligger han kvar i 15 min. Sfter ytterligare i och ur, solfjädrar jag ännu en gång fast kortare, det fungerar han ligger och beklagar sig en stund och somnar sen. 1 1/2 tim läggning. 3 kvällar i rad. Behöver jag säga att trotset har ökat lavin artat även på dagarna. Edvin schema natt 19.00- 6.30. Frukost 8 frukt 9.30 Lunch 11 Sover 13-14 ( förkortades till en tim idag var tidigare en och en halv) i vagnen somnar under promenad. Middag 15 Kvällsmat 18
Edvin

Inlägg av Edvin »

Vill bara tillägga att jag försökt med fysisk uttröttning i går körde Edvin 2 1/2km trehjuling det tog två och halv timme vi var hemma lagom till kvällsmat. Men 60 ur hopp på en timma klarar man ju lätt ändå........
Ewa

Inlägg av Ewa »

2,5 börjar närma sig. Jag skulle fundera på om inte den där middagsluren kunde bort. Och istället införa annan vila i stor stil. Vi har haft vila i sängen md cd-saga = vilan är slut när sagan är slut. "Nu när du är så HÄR STOR, så VILAR man middag :D " Några böcker får man välja med sig - och saga väljer man. Och sedan ligger man i sängen och lyssnar på sagan tills den är slut. Andra väljer film i soffan istället. Vilket som. Men en stunds avkoppling är huvudsaken.

I övrigt inget att tillägga, du har fått superba råd här i tråden, och sova åt honom kan du inte. Men det finns en chans att den där sömnen infaller sig lättare om han inte sover middag, vilket i ålder börjar stämma. Men vila på dagen är ändå mer eller mindre nödvändigt, tycker jag. Om inte för att små ärtor ska orka med sig själva och omgivningen även på eftermiddagen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Edvin

Inlägg av Edvin »

Edvin har nästan slutat att hoppa ur sängen, hans nya strategi är att väcka lillasyster genom att ge upp ett illtjut som gör att hon vaknar och börjar storgråta. På morgonen känns det som om han är utvilad, han somnar aldrig om i väntan på att klockan ska ring oavsett om han vaknar en timma för tidigt. Vi funderar över möjligheten till att lägga in en stunds ensamlek när han vaknar? Läste om det i BB. Är dock rädd att han kommer vakna tidigare och tidigare, lilla syster blir också väldigt ledsen när Edvin går ut i från deras rum på morgonen. Schemat är nu natt 19-06.30 och 12.30- 13.15. Edvin orkar inte en dag utan att få sova middag han klättrar själv upp i vagnen när det är dax och slänger sig ner på kudden, funderar däremot på att ändra till 20min. Känns som om ensamlek skulle kunna bli något positivt att vakna till, nu känns det bara som en negativspiral.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Halloj :D

Hmmm, jag tycker nog du ska behålla 45 min på dagen. Eftersom han så gärna vill ha den där sovstunden! Att kapa den är att motarbeta honom, och man måste ju lyssna på barnets preferenser. Min äldsta sov 1,5 timmar dagtid ända tills hon var 3,5 år... Och min tvååring sover 2 timmar galant, nu sussar hon ännu efter 2,5 timmar. Jag bukar sällan väcka eftersom hennes natt aldrig störts av dagssömnen.

Har ni någonsin funderat på att tidigarelägga nattningen? Det kanske låter helt knas, men på så sätt får han ihop mera sömn. Tidigare kvällar brukar ha den fördelen att det påverkar morgnarna positivt, det vill säga de sover längre. Tvärtom vad man skulle tro! :D

Vad gäller tjuten - har ni talat om det? Peppat och förklarat att man inte tjuter på natten, men på dagen kan man tjuta - i en burk till exempel! Och sedan sätta locket på så inte tjutet kommer ut och stör på nätterna :wink: Man får använda sin fantasi... :lol:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

äh, glömde ju svara på funderingen kring ensamlek... :oops:

Hur hade ni tänkt? Att ni skulle gå in med leksaker när han vaknar för tidigt, eller ha ensamlek på förmiddagen så han kan slumra en stund om han vill? Om ni går in och ger leksaker på morgonen, så tycker jag inte ni ska göra det innan natten är slut och klockan ringt. Men då den väl gjort det tycker jag absolut att han kan få leka! Berätta gärna hur det går.
Edvin

Inlägg av Edvin »

Edvin slutade med blöja först på dagen i maj och sen på natten början på augusti då nattblöjorna varit torra i två veckor utan undantag. Ropar kissa på morgonen och då får han gå till toa och kissa. Det som nu hänt ( under dagis inskolning) är att Edvin vaknar av att det är blött i sängen och är ledsen. Byter sängkläder en till två gånger per natt. Han kissar alltid innan läggdags 18.30 och har natt till 6.30. Har slutat sovit middag.
Ska vi sätta på han en byxblöja, eller vänta ut. Har blivit en del olyckor även dagtid.
Edvin

Inlägg av Edvin »

Vill förtydliga att vi menar givetvis inte att att ska ha blöja på dagen.
:!:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vänta ut. Det är en omtumlande tid och det är väldigt mycket anat att hålla i huvudet. Men jag gissar att det snart går över.

Man kan ramsa lite varje kväll, om att kisset ska vara i pottan. Lite i förbigående.
Edvin

Inlägg av Edvin »

Det fick bli nattblöja tillslut då vi inte orkade eller kunde tvätta tre lakan varje natt, nu är natt blöjorna torra. Istället har han börjat kissa ned sig på dagen. Kan ställa sig och kissa i byxorna, ropar kissat i genom, får själv byta byxor och vara med och torka upp, tar själv av de blöta byxorna men vägrar sätta på sig nya. Svarar att det inte är kul att gå på toaletten, försöker göra det jobbigare att inte gå. Men han vet att han får uppmärksamhet, vi vill ju inte att han ska gå i blöta byxor +att man inte kan ha kiss-pölar på golvet hemma. Han väljer att kissa i byxorna då vi ger lillasyster uppmärksamhet eller vi vuxna pratar. I dag har det blivit 4 byten. Tvivlar inte på att Edvin kan kontrollera kisset, tvärt om kan han pressa fram kiss och avbryta kisset. Han har även testat att bajsa i kalsongerna. Från att han slutade med blöjor hände det kanske 3 kissolyckor och inga bajs. Tills trotsen slog igenom fullt ut. Har läst trots kapitlet i BB, känner i gen honom i ex Robert. Edvin testar och testar och behöver jag säga att han är otroligt viljestark. Hur kan man hantera trots kissningar, för det är nog definitivt det det handlar om.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej hur har det gått? Fortfarande trotskissningar?
Edvin

Inlägg av Edvin »

Inte för tillfället, verkar vara en lugnare vecka :)
Händer på dagis men där verkar det vara när han känner sig ledsen, när vi lämnar oftast.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"