9 mån ångest o ny kur?
9 mån ångest o ny kur?
Hej
Enligt A Wahlgren finner barnet sitt jag vid 8-månaders åldern och kan då bli ovanligt ledset eller arg, orolig på nätterna osv. Detta är precis det som verkar ske just nu med vår lille kille på 9 månader. Han som oftast varit en lugn kille får desa dagar arga utbrott när han ska sätta sig i vagnen tex eller läggas.
Tidigare har kuren gått rätt bra för oss men de senaste 2 månaderna har vi börjat mesa på nätterna då Kent vaknat oftare och oftare(sakta men säkert), ibland har vi lyft över honom till vagnen och han har då sött sovit vidare osv... men... detta har nu börjat kulminera..
Inatt skrek han 3 h i sträck (i vanliga fall brukar det vara gnäll och lite skrik i max 30 min). Vi gjorde allt man ej ska göre enligt kuren. Bar honom, sjöng, klappade, la honom i vår säng, tog till flaskan osv..
Nu till frågan. Är det vettigt att köra en ny kur när han kanske befinner sig i detta tillstånd av att inse sin existens? Är det bättre att vänta en månad eller så?
Dessutom har han tänder som tycks trycka på, upptäcker tusen nya grejer varje dag, börjat hasa sig fram osv..
Vi, föräldrarna vill gärna göra kuren igen då läget börjar kännas ohållbart men en vän sa till mig att man inte ska kura barn i 9-10 månaders åldern.
Är det så?
Mvh
trött men hoppfull pappa som är tacksam för svar
Enligt A Wahlgren finner barnet sitt jag vid 8-månaders åldern och kan då bli ovanligt ledset eller arg, orolig på nätterna osv. Detta är precis det som verkar ske just nu med vår lille kille på 9 månader. Han som oftast varit en lugn kille får desa dagar arga utbrott när han ska sätta sig i vagnen tex eller läggas.
Tidigare har kuren gått rätt bra för oss men de senaste 2 månaderna har vi börjat mesa på nätterna då Kent vaknat oftare och oftare(sakta men säkert), ibland har vi lyft över honom till vagnen och han har då sött sovit vidare osv... men... detta har nu börjat kulminera..
Inatt skrek han 3 h i sträck (i vanliga fall brukar det vara gnäll och lite skrik i max 30 min). Vi gjorde allt man ej ska göre enligt kuren. Bar honom, sjöng, klappade, la honom i vår säng, tog till flaskan osv..
Nu till frågan. Är det vettigt att köra en ny kur när han kanske befinner sig i detta tillstånd av att inse sin existens? Är det bättre att vänta en månad eller så?
Dessutom har han tänder som tycks trycka på, upptäcker tusen nya grejer varje dag, börjat hasa sig fram osv..
Vi, föräldrarna vill gärna göra kuren igen då läget börjar kännas ohållbart men en vän sa till mig att man inte ska kura barn i 9-10 månaders åldern.
Är det så?
Mvh
trött men hoppfull pappa som är tacksam för svar
Pappa till Kent f?dd dec 04
OJ; vad jag känner igen mig för ca 9 månader sedan! Du borde verkligen läsa om vår "omkurning" här:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=333
Lycka till
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=333
Lycka till
Vi har det jättebra
Det var inte så länge sedan vi med fasa kom att tänka på hur vi hade det då ett tag innan omkurningen... Hade vi inte gjort något DÅ hade vi kanske bara gått och "härdat ut", och då hade aldrig lillebror blivit till
(Eller ja, han hade kanske i alla fall inte väckt så mycket entusiasm...
)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Arga utbrott kan man ha. Det har väldigt lite med åttamnadersångesten att göra, då man mest är förvirrad och osäker och ganska ställd inför allt det nya. Och då, om någonsin, behöver man sin goda sömn, så att man åtminstone nattetid får vila från eländet
Så lyssna inte för mycket på din vän. Lilla barnet ska ha en fast hand och betryggande - i ordets sanna bemärkelse
Och principen för Sova hela natten-kuren är: man lugnar barnet där det ligger. Till nöds.
Så inskränk trafiken
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
Hej, ville bara tacka för allt stöd vi fick innan vi började kura. Nu har det gått lite mer än en vecka och det har fungerat fint. Kuren var nästan lättare än hur det var veckorna innan. Det var också som om killen kom ihåg kuren från förra gången, blev snabbt trygg med ramshummandet. Vaknade ihärdigt de första nätterna men somnade om nästan omedelbart då han fick en ramsa. Nu sover han fint nästan hela natten (lite knorr sista timmen) dagssömnen går prima och vi är SUPERTACKSAMMA för detta forum och sova hela natten metoden. TACK!!!
Nu ska vi ut och resa nästa vecka. det är bara att hålla tummarna och försöka vara konsekventa.
ha det gott!
mvh
Lasse och familjen
Nu ska vi ut och resa nästa vecka. det är bara att hålla tummarna och försöka vara konsekventa.
ha det gott!
mvh
Lasse och familjen
Pappa till Kent f?dd dec 04
-
annawahlgren