Nu jädrar ska här sovas! Max, 1 år och 2 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Bäret
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:22
Ort: Umeå

Nu jädrar ska här sovas! Max, 1 år och 2 månader

Inlägg av Bäret »

Hej alla kloka!

Här kommer lite bakgrundsinfo om oss:

Familjen:
Vi har tre barn, födda 2001, 2003 och 2008. Vårt första barn har sovit problemfritt sedan han var tre månader, utan att vi gjorde någon insats. Vårt andra barn har krånglat med sömnen i fem års tid, det är bara några månader sedan hon började sova bra om nätterna. Vi har legat bredvid, haft henne i sängen, gett henne välling om natten, sjungit, varit arga och frustrerade, och allt annat mellan himmel och jord i allt för många år. Det är vi inte beredda att göra med lillkillen Max, som nu är ett år och två månader.

Max har sovit förhållandevis bra, i alla fall i jämförelse med sin syster. Han ammades tills han var nio månader och sov då i vår säng där han åt några gånger varje natt. Jag tyckte inte att det var något problem. När jag slutade amma fick han flytta till eget rum och spjälsäng. Mellan 9 månader och 1 år har han fått välling i sängen och somnat. Sedan har han vaknat en gång varje natt och somnat om när han fått välling. Så långt allt "väl". Sedan några veckor tillbaka har han dock blivit allt svårare att lägga (somnar ej själv) och vaknar på nätterna varpå han inte somnar om själv utan när vi är i hans rum med honom.

Vi inser att vi måste agera för att inte hamna i samma urusla skitdåliga cirkel som med barn nummer 2. Därför har vi nu läst Internationella SHN-boken och har bestämt oss för att köra kuren med start imorgon kväll.

Nu skriver jag i förhoppning att få stöd under kuren. Vi känner oss ruskigt motiverade, men självklart också lite nervösa. Vi upplever inte att Max sover superduperdåligt och det vi är oroliga för nu är att vi (genom kuren) råkar försämra hans sömnvanor. (Det är nu jag vill höra att det inte kommer att ske... :lol: )

Jaha, det var ett litet intro till oss!
Trebarnsföräldrar till -01, -03 och Max -0802, som ska kuras med start 090415
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Precis som önskan var : Klart ni inte kommer att försämra något! :sleep: Ni kommer ju bara att få det så mycket bättre, alla fem!! Och stöttningen kommer att finnas här!! På med Attityd och kör!! Glöm inte att rapportera hur bra det går för er nu oxå :wink:

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Bäret
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:22
Ort: Umeå

Enligt boken...

Inlägg av Bäret »

Tack för peppsvar!

Det är nästan skrattretande... precis som det står i boken har Max sovit från 7-7 i natt, samma dag som kuren ska sätta igång. Men han somnade inte själv dock - och hursomhelst vill vi ju få honom att lära sig det.

Ikväll har vi lånat ut storbarna och tar tjuren vid hornen. Rapport följer i morgon.
Trebarnsföräldrar till -01, -03 och Max -0802, som ska kuras med start 090415
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Åh, vad spännande! Det här gillar jag. Och det beror på att det alltid går bra när man är så laddad som ni är. Pirrigt, förväntansfullt och med superattityd.

Försämra? Knappast. Det kan bara bli bättre. Somna själv, somna om själv, sova hela natten, springa till sängen vid läggning, lägga sig på två minuter, be om ramsan, sova var som helst och läggas av vem som helst..... Det låter väl inte sämre än nuläget :lol:, eller hur?

Lycka till!



/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hoho?

Hur gick första natten?

/Nyfiken-P
Bäret
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:22
Ort: Umeå

Natt 1

Inlägg av Bäret »

Hoho i luckan! Här följer rapport om första natten.

Max schema ser ut som följer, sammanlagd sömn 13,5 h:
Natt 19:15 - 07:15
07:15 - Tjohoo, vakna! Välling strax efter det.
08:00 - Frukost med family.
11:00 - Lunch.
11:45 - 13:15 - Sova (1,5 h)
14:00 - Mellanmål
17:00 - Middag med syskon och föräldrar
18:15 - 19:15 - Kul, välling, bad.
19:15 - Godnatt, godnatt - sov så gott!

Så till första natten, som började med hysteriska SKRATT, faktiskt otroligt kul! Glad i hågen lade jag honom i sängen 19:15. Han verkade först märkbart förvånad över min tydliga tillrättaläggning (TL). Tog sig några sekunder, sedan började protesterna, frågorna, eller vad man nu vill kalla det, allt under en bestämd solfjäder (SF). Svettigt värre var det för både honom och mig! Jädrar vad jag fick ta i - men på plats höll jag honom i tystnad. Exakt 43 minuter senare tvärslutade han att skrika och slappnade av i lillkroppen. Jag ramsade ut omedelbart, beredd på fortsättning... Men döm om min förvåning när jag hörde en gääääääsp. 20:00 ramsade jag bekräftelseramsan (BR). Gäsp igen. Tyst. Sov!

05:40 gnäller det till, jag studsar dit innan jag ens hunnit vakna. Han brukar normalt vakna vid denna tid, det är då vi tidigare har lagt oss på en madrass i hans rum, då har han somnat om efter ca 10 minuter. Men nu skulle ju saker och ting förändras inatt var det sagt...

05:40 - TL, kort solfjäder. Han är lugn och stilla. Jag ramsar ut. Här blir det lite mer knivigt - så fort jag lämnar rummet ställer han sig i sängen och illvrålar. Han vill inte veta av någon ramsa (som han ju knappt hunnit vänja sig vid under läggningen på kvällen). Här känner jag att jag blir tveksam, hur gör jag nu - det känns verkligen inte som att jag når honom. Jag går in igen för TL, kort SF, ut på ramsa varpå ungen ställer sig igen. Sådär håller vi på åtskilliga gånger. Han vill absolut inte veta av någon ramsa trots att jag tycker att jag levererar den med bravur ;).

När klockan närmar sig sju får han en supertoklång SF som han hulkar sig igenom men till slut slappnar av i. Jag väntar tills han nästan sover, sedan får han direkt BR innan han somnar medan jag står i rummet. Det kändes väl sådär... men jag ville verkligen få honom att somna innan han skulle väckas.

07:30, efter utnyttjad marginalkvart, väcks det djuuuuupt sovande barnet med buller och bång av sina båda föräldrar. Gullungen vaknar med ett leende - det kändes mycket lyckat!

Vi konstaterade på morgonen att det här i vanliga fall hade känts som en skitnatt. Men nu, när vi har ett "mål", så har vi ju också förväntat oss att det kommer att behöva bli sämre för att kunna bli bättre, och då känns det mycket enklare att hantera.

Så till dagens middagslursläggning:
Max har förstås varit trött som ett kött hela fm. Det gick dock bra (för pappa - mamma sov som en gris) att hålla honom vaken enligt schema.

11:27 - Besked, TL, SF, Ramsa X 4. Max ställer sig omedelbart och tjuter. Jag ramsar utanför dörren igen med en kraftig ramsa X 8. Inget gensvar.

11:34 - TL, SF, ramsar ut X 4. Han ställer sig direkt och skriker ledset ledset. Jag ramsar HÖGT X 4, inget som helst gensvar från Max.

11:39 - samma som 11:34.

11:45 - TL, SF, ramsar ut X 4. Han ställer sig. Jag ramsar högt X 8 och HAN LYSSNAR!!!!! Wow! Första gången! Men gastar snart igen förstås.

11:47 - TL, SF, Ramsar ut X 8 i kraftig och lätt irriterad ton. Han lyssnar igen! Och ligger dessutom kvar!

11:50 - Han vrider sig tyst i sängen.

11:55 - Gääsp. En ljuv BR får han sig till livs innan han somnar!

Dagens läggning gick verkligen över förväntan, framförallt eftersom han tydligt tog in ramsan, och att han dessutom somnade trots att jag inte var i rummet! Hoppas det går lika bra ikväll.

Så en fråga: Det här med ståendet, i boken står det att det kan ignoreras så länge han inte är ledsen samtidigt. Men det känns som att han har så oerhört svårt att slappna av när han står (såklart). Har ni några tips på hur vi kan göra?

Vi är fortfarande peppade, men hoppas att nattens procedur ska gå lite bättre natten som kommer. Alla tips emottages tacksamt!
Trebarnsföräldrar till -01, -03 och Max -0802, som ska kuras med start 090415
Bäret
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:22
Ort: Umeå

Natt 1

Inlägg av Bäret »

Hoho i luckan! Här följer rapport om första natten.

Max schema ser ut som följer, sammanlagd sömn 13,5 h:
Natt 19:15 - 07:15
07:15 - Tjohoo, vakna! Välling strax efter det.
08:00 - Frukost med family.
11:00 - Lunch.
11:45 - 13:15 - Sova (1,5 h)
14:00 - Mellanmål
17:00 - Middag med syskon och föräldrar
18:15 - 19:15 - Kul, välling, bad.
19:15 - Godnatt, godnatt - sov så gott!

Så till första natten, som började med hysteriska SKRATT, faktiskt otroligt kul! Glad i hågen lade jag honom i sängen 19:15. Han verkade först märkbart förvånad över min tydliga tillrättaläggning (TL). Tog sig några sekunder, sedan började protesterna, frågorna, eller vad man nu vill kalla det, allt under en bestämd solfjäder (SF). Svettigt värre var det för både honom och mig! Jädrar vad jag fick ta i - men på plats höll jag honom i tystnad. Exakt 43 minuter senare tvärslutade han att skrika och slappnade av i lillkroppen. Jag ramsade ut omedelbart, beredd på fortsättning... Men döm om min förvåning när jag hörde en gääääääsp. 20:00 ramsade jag bekräftelseramsan (BR). Gäsp igen. Tyst. Sov!

05:40 gnäller det till, jag studsar dit innan jag ens hunnit vakna. Han brukar normalt vakna vid denna tid, det är då vi tidigare har lagt oss på en madrass i hans rum, då har han somnat om efter ca 10 minuter. Men nu skulle ju saker och ting förändras inatt var det sagt...

05:40 - TL, kort solfjäder. Han är lugn och stilla. Jag ramsar ut. Här blir det lite mer knivigt - så fort jag lämnar rummet ställer han sig i sängen och illvrålar. Han vill inte veta av någon ramsa (som han ju knappt hunnit vänja sig vid under läggningen på kvällen). Här känner jag att jag blir tveksam, hur gör jag nu - det känns verkligen inte som att jag når honom. Jag går in igen för TL, kort SF, ut på ramsa varpå ungen ställer sig igen. Sådär håller vi på åtskilliga gånger. Han vill absolut inte veta av någon ramsa trots att jag tycker att jag levererar den med bravur ;).

När klockan närmar sig sju får han en supertoklång SF som han hulkar sig igenom men till slut slappnar av i. Jag väntar tills han nästan sover, sedan får han direkt BR innan han somnar medan jag står i rummet. Det kändes väl sådär... men jag ville verkligen få honom att somna innan han skulle väckas.

07:30, efter utnyttjad marginalkvart, väcks det djuuuuupt sovande barnet med buller och bång av sina båda föräldrar. Gullungen vaknar med ett leende - det kändes mycket lyckat!

Vi konstaterade på morgonen att det här i vanliga fall hade känts som en skitnatt. Men nu, när vi har ett "mål", så har vi ju också förväntat oss att det kommer att behöva bli sämre för att kunna bli bättre, och då känns det mycket enklare att hantera.

Så till dagens middagslursläggning:
Max har förstås varit trött som ett kött hela fm. Det gick dock bra (för pappa - mamma sov som en gris) att hålla honom vaken enligt schema.

11:27 - Besked, TL, SF, Ramsa X 4. Max ställer sig omedelbart och tjuter. Jag ramsar utanför dörren igen med en kraftig ramsa X 8. Inget gensvar.

11:34 - TL, SF, ramsar ut X 4. Han ställer sig direkt och skriker ledset ledset. Jag ramsar HÖGT X 4, inget som helst gensvar från Max.

11:39 - samma som 11:34.

11:45 - TL, SF, ramsar ut X 4. Han ställer sig. Jag ramsar högt X 8 och HAN LYSSNAR!!!!! Wow! Första gången! Men gastar snart igen förstås.

11:47 - TL, SF, Ramsar ut X 8 i kraftig och lätt irriterad ton. Han lyssnar igen! Och ligger dessutom kvar!

11:50 - Han vrider sig tyst i sängen.

11:55 - Gääsp. En ljuv BR får han sig till livs innan han somnar!

Dagens läggning gick verkligen över förväntan, framförallt eftersom han tydligt tog in ramsan, och att han dessutom somnade trots att jag inte var i rummet! Hoppas det går lika bra ikväll.

Så en fråga: Det här med ståendet, i boken står det att det kan ignoreras så länge han inte är ledsen samtidigt. Men det känns som att han har så oerhört svårt att slappna av när han står (såklart). Har ni några tips på hur vi kan göra?

Vi är fortfarande peppade, men hoppas att nattens procedur ska gå lite bättre natten som kommer. Alla tips emottages tacksamt!
Trebarnsföräldrar till -01, -03 och Max -0802, som ska kuras med start 090415
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

:lol: Det går ju nästan för bra detta! Vad vill ni ha tips om?! Möjligen kan jag rekommendera att backa nu. Låt ramsan göra jobbet. Se uppvaken/frågorna som möjligheter att sätta ramsan. Minska solfjädrandet och träna öronen på vilken sorts frågor som ställs. Läs boken igen, texten och innebörden kan ändra sig under pågående kur!

Stå-uppandet kommer ge sig, här gäller det att koppla på Attityden. Det är inte synd om lilla älsklingen. Det är en gåva att få sova.

Härligt jobbat! Och visst kommer ni göra framsteg, men räkna också med att hela kuren och nya rutinerna tar en tid för att riktigt bli en vana. Skriv gärna dagbok eller här på forumet så blir det lättare att se förändringen.

Lycka till!

/Piggelin
Bäret
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:22
Ort: Umeå

Inlägg av Bäret »

Tack Piggelin för ditt engagemang - det stärker! Nu har Max vaknat efter 1 h 29 min :).

OK - ska backa allt vad som går i kväll. Men med stå-uppandet; ska jag låta honom stå och vänta ut i möjligaste mån eller ska jag lägga honom tillrätta?

Attityd, ja den finns ju men påminnelser behövs alltid (märker jag...).
Trebarnsföräldrar till -01, -03 och Max -0802, som ska kuras med start 090415
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jag kan vara super-überladdad med Attityd innan och på avstånd och ändå drabbas av knäsvaghet när det är skarpt läge :oops: . Min attityd förbättrades klart av fokusering på husljud och att ta hand om "dom andra 17 bebisarna", men det ligger något längre fram i kurarbetet.

Jag tycker nog att ni ska avvakta lite när han står upp, annars blir ju budskapet: om jag står upp kommer mamma/pappa och solfjädrar. Och det är skönt, det kan jag lova :wink: .

Det här rådet gillar jag: man avvaktar. Och så avvaktar man lite till. När man till slut vill gå in, så ramsar man. Därefter avvaktar man igen. Och lyssnar.

Vid ledsamhet får ni gå in. Man kan nöja sig med tillrättaläggning, inte solfjäder, och så ut med ramsan. Tänk UT, hela tiden, det funkar, jag lovar. Ni behövs inte inne i rummet, ni håller vakt utanför.

Om ni klarar att backa i det här läget och bara gå in i nödfall, då kommer ramsan sätta sig fortare. Det är verkligen viktigt avvakta ordentligt efter ramsan, annars finns risken att den blir kopplad till att ni kommer.

Känner ni er säkra i ramsandet? Mycket ligger där. Öva gärna. Ramsa mjukt, ramsa högt, ramsa klämkäckt, ramsa övertygande, ramsa barskt. Man kan säga så mycket genom ramsan. Och när man får till den där kommunikationen, som ni fick, då blir man lyrisk. Jag kan fortfarande bli stum av förvåning när dom somnar om på ramsa (ytterst sällsynt nu för tiden, men det händer med lilleman).

Hoppas nån diplomerad svarar dig också, jag är bara en vanlig användare som har kurat mina två små och även har erfarenhet av två kurade syskonbarn.

Snygg lunchvila ni fick till!

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Ser nu att du frågar om tillrättaläggning :oops: , inte solfjädring, när han står upp. Mitt svar består dock: ja, bjud på det om han blir riktigt ledsen, men inte för många gånger och var noga med att tänka UT och ramsa på vägen ut från rummet. Han lägger sig säkert ner efter en stund, det är ju en stor pojke detta 8) . När han väl har somnat kan ni titta till honom.

/P
Bäret
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:22
Ort: Umeå

Läggning 2

Inlägg av Bäret »

Jihaaa! Kvällens läggning gick betydligt bättre än gårdagens.

19:07 - TL, kvick solfjäder på några sekunder och sedan ut med ramsa. Frågor frågor i stående läge. Jag ramsar intensivt med någon minuts mellanrum.
19:13 - ramsa, Max lyssnar och blir tyst! Lägger sig själv. Gnäller till igen men tystnar själv. BR.

Jag skriver när jag sitter i hallen utanför: "Det känns som att min röst är fjärrkontrollen. Det är oerhört mycket enklare att nå fram på avstånd".

19:17 Gnöl. Mera gnöl som övergår i gråt. Jag vill gå in MEN - ramsar istället kraftigt X 4 (tack Piggelin för avvakta-tipset!).
19:20 - Gäääsp, prat, babbel, vrid och vänd. BR.
19:22 - Det dunsar i trappen och smäller i dörren. Gnäll som blir skrik. Ramsa X 4. Max blir direkt tyst.
19:24 BR. Tyst.
19:29. Gnöl, låter det lite forcerat månne? Kanske är han ute efter en ramsa? Jag håller inne med den.
19:32. Ramsa X 4 = tyst. Jag funderar på att skura toan.
19:34. Gnöl och gnäll. Jag städar toan. Max tystnar själv.
19:35 BR.
19:40. Tyst. Max sover! Och jag gick inte in till honom en endaste gång efter besked och TL!!!

Nu återstår att se hur natten ska bli. Men jag kan definitivt säga att det känns UNDERBART att ha två bra läggningar i bagaget. Jag känner mig redan mycket mer bekväm med ramsan och det är helt uppenbart att Max fattar vad det handlar om.

Det känns magiskt på något sätt... :).
Trebarnsföräldrar till -01, -03 och Max -0802, som ska kuras med start 090415
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

\:D/ =D>

Snyggt! Inte minst av Max :heart: .

Sov gott, :sleep: ,

P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jag igen...

Ett annat tips som jag gillar, som jag inte är hundra säker på, men det är ungefär såhär (rätta mig eller komplettera gärna!):

* uppvak under tidig kväll, förnatt, ja, till och med ända fram till vargtimmen börjar man med att avvakta och se (eller snarare höra :wink:) om barnet somnar om av sig självt. Om inte: ramsa när du vill gå in. Avvakta. Lyssna. Ramsa ev. igen (men var lite snål, det är lätt att det blir underhållning).

* uppvak i vargtimmen (från kl 4) behandlas med pangramsa, en endaste i hurtig tonart, därefter nada. (Här finns lite olika strategier, men vi tar inte ut sådana problem i förskott).


/P
Bäret
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:22
Ort: Umeå

Inlägg av Bäret »

Tack igen för tips Piggelin! De ska jag bära med mig när det blir aktuellt.

Natten var sjukt smidig - Max sov. Jag hörde att han var vaken vid minst tre tillfällen, men han somnade om helt själv :). Däremot har jag inte sovit särskilt toppen - men det är väl inte annat att förvänta när man ligger på helspänn. Max vaknade 07:01, då rusade jag in och gjorde glad morgon (kände inte att jag ville söva om för 14 minuters skull).

Dagens läggning gick också bra, 22 minuter tog det inklusive en TL. I övrigt räckte det bra med ramsan och nu sover han gott. Det känns helt klart lättare att "ta tag" i sovet på dagen när man ändå är vaken. Idag tänkte jag hela tiden att det var bra att han tjorvade lite så fick jag öva att ramsa.

Det här är bara för bra för att vara sant, jag inser att vi har bakslag att vänta, men att det går så här bra hittills hade jag aldrig kunnat föreställa mig...
Trebarnsföräldrar till -01, -03 och Max -0802, som ska kuras med start 090415
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "