Hoho i luckan! Här följer rapport om första natten.
Max schema ser ut som följer, sammanlagd sömn 13,5 h:
Natt 19:15 - 07:15
07:15 - Tjohoo, vakna! Välling strax efter det.
08:00 - Frukost med family.
11:00 - Lunch.
11:45 - 13:15 - Sova (1,5 h)
14:00 - Mellanmål
17:00 - Middag med syskon och föräldrar
18:15 - 19:15 - Kul, välling, bad.
19:15 - Godnatt, godnatt - sov så gott!
Så till första natten, som började med hysteriska SKRATT, faktiskt otroligt kul! Glad i hågen lade jag honom i sängen 19:15. Han verkade först märkbart förvånad över min tydliga tillrättaläggning (TL). Tog sig några sekunder, sedan började protesterna, frågorna, eller vad man nu vill kalla det, allt under en bestämd solfjäder (SF). Svettigt värre var det för både honom och mig! Jädrar vad jag fick ta i - men på plats höll jag honom i tystnad. Exakt 43 minuter senare tvärslutade han att skrika och slappnade av i lillkroppen. Jag ramsade ut omedelbart, beredd på fortsättning... Men döm om min förvåning när jag hörde en gääääääsp. 20:00 ramsade jag bekräftelseramsan (BR). Gäsp igen. Tyst. Sov!
05:40 gnäller det till, jag studsar dit innan jag ens hunnit vakna. Han brukar normalt vakna vid denna tid, det är då vi tidigare har lagt oss på en madrass i hans rum, då har han somnat om efter ca 10 minuter. Men nu skulle ju saker och ting förändras inatt var det sagt...
05:40 - TL, kort solfjäder. Han är lugn och stilla. Jag ramsar ut. Här blir det lite mer knivigt - så fort jag lämnar rummet ställer han sig i sängen och illvrålar. Han vill inte veta av någon ramsa (som han ju knappt hunnit vänja sig vid under läggningen på kvällen). Här känner jag att jag blir tveksam, hur gör jag nu - det känns verkligen inte som att jag når honom. Jag går in igen för TL, kort SF, ut på ramsa varpå ungen ställer sig igen. Sådär håller vi på åtskilliga gånger. Han vill absolut inte veta av någon ramsa trots att jag tycker att jag levererar den med bravur

.
När klockan närmar sig sju får han en supertoklång SF som han hulkar sig igenom men till slut slappnar av i. Jag väntar tills han nästan sover, sedan får han direkt BR innan han somnar medan jag står i rummet. Det kändes väl sådär... men jag ville verkligen få honom att somna innan han skulle väckas.
07:30, efter utnyttjad marginalkvart, väcks det djuuuuupt sovande barnet med buller och bång av sina båda föräldrar. Gullungen vaknar med ett leende - det kändes mycket lyckat!
Vi konstaterade på morgonen att det här i vanliga fall hade känts som en skitnatt. Men nu, när vi har ett "mål", så har vi ju också förväntat oss att det kommer att behöva bli sämre för att kunna bli bättre, och då känns det mycket enklare att hantera.
Så till dagens middagslursläggning:
Max har förstås varit trött som ett kött hela fm. Det gick dock bra (för pappa - mamma sov som en gris) att hålla honom vaken enligt schema.
11:27 - Besked, TL, SF, Ramsa X 4. Max ställer sig omedelbart och tjuter. Jag ramsar utanför dörren igen med en kraftig ramsa X 8. Inget gensvar.
11:34 - TL, SF, ramsar ut X 4. Han ställer sig direkt och skriker ledset ledset. Jag ramsar HÖGT X 4, inget som helst gensvar från Max.
11:39 - samma som 11:34.
11:45 - TL, SF, ramsar ut X 4. Han ställer sig. Jag ramsar högt X 8 och HAN LYSSNAR!!!!! Wow! Första gången! Men gastar snart igen förstås.
11:47 - TL, SF, Ramsar ut X 8 i kraftig och lätt irriterad ton. Han lyssnar igen! Och ligger dessutom kvar!
11:50 - Han vrider sig tyst i sängen.
11:55 - Gääsp. En ljuv BR får han sig till livs innan han somnar!
Dagens läggning gick verkligen över förväntan, framförallt eftersom han tydligt tog in ramsan, och att han dessutom somnade trots att jag inte var i rummet! Hoppas det går lika bra ikväll.
Så en fråga: Det här med ståendet, i boken står det att det kan ignoreras så länge han inte är ledsen samtidigt. Men det känns som att han har så oerhört svårt att slappna av när han står (såklart). Har ni några tips på hur vi kan göra?
Vi är fortfarande peppade, men hoppas att nattens procedur ska gå lite bättre natten som kommer. Alla tips emottages tacksamt!