Hejsan!
Jag har en liten son som är ca 3½ månad. De första veckorna var jobbiga då amning och sömn inte fungerade alls, men vid ca 6 veckors ålder började vi införa rutiner kring sömn a la SM samt började med ersättning och då började allt fungera bättre och jag kunde börja njuta av att vara mamma!
Tupplurerna på dagarna fungerar helt ok, det aldrig några problem för honom att somna (på egen hand i egen säng och på mage). Vårt problem är dock att han vaknar på nätterna ca varannan timme. Då behöver vi stoppa in nappen och sen somnar han om direkt, men det är ju tröttsamt att få sin sömn avbruten hela tiden... Vet att det står i barnaboken att napp inte är bra, men vi tycker ändå att den är rätt bra att ta till ibland. Han är inte intresserad av den på dagarna när han är vaken, och spottar dessutom ofta ut den när han väl somnat, så det är liksom inte nappen i sig som är problemet, utan det faktum att han vaknar (och sen förvisso inte kan somna om utan napp...).
Han sov riktigt bra, typ 8 timmar i sträck, under några nätter när han var ca 10 veckor, men den lyckan var tyvärr ganska kortvarig för under de senaste 5 veckorna så vaknar han som sagt till flera gånger per natt.
Hans "schema" ser ut så här:
Vaknar ca 07:00
Tupplur nr 1: 9:00-10:30
Tupplur nr 2: 12:30-14:30
Tupplur nr 3: 16:30-18:00
Läggdags 21:00
(Äter vid 04:30)
Han äter bra, nästan 2 dl per vaken tid, förutom sista passet då han äter nästan 3 dl, och på natten äter han bara ca 1 dl.
Tacksam för råd och tips!!
Hälsningar Johanna
Vaknar flera gånger under natten...
Vaknar flera gånger under natten...
Johanna
Elias 081227
Elias 081227
-
ElinN
Välkommen hit Johanna och grattis till lillen!
Härligt att ni hittat rätt med sömn och mat!
Napp är jättebra för små med stort sugbehov. Men den stör också sömnen i och med att liten är van att somna med nappen och då behöver den för att somna om när han vaknar till (som alla, stora som små, gör flera gånger per natt). Att lära ett nappbarn att komma över skarvarna vid ytlig sömn själv är inte lätt! Vi har ju lärt våra små att man "behöver" nappen för att somna och somna om. Det är väldigt lätt att fastna i nappträsket, där man springer och stoppar i nappen flera gånger per natt (been there, done that, but not anymoore
) och som du märker störs både din och lillens sömn av detta. Vid ca 4 månader avtar det naturliga sugbehovet väsentligt, och därför väljer många att sluta med nappen mellan 4 och 6 månader (ofta i samband med att nattmålet tas bort).
Att ge råd enligt SM är svårt när det så uppenbart är nappen som stör. Man får själv, som förälder ta ett beslut som känns rätt för en själv -lära bebisen somna och somna om själv -eller ta hjälp av nappen och då vara beredd på att stoppa i den x antal gånger per natt.
Kika in i min "Sluta med nappen tråd" om du vill!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
KRAM!
Napp är jättebra för små med stort sugbehov. Men den stör också sömnen i och med att liten är van att somna med nappen och då behöver den för att somna om när han vaknar till (som alla, stora som små, gör flera gånger per natt). Att lära ett nappbarn att komma över skarvarna vid ytlig sömn själv är inte lätt! Vi har ju lärt våra små att man "behöver" nappen för att somna och somna om. Det är väldigt lätt att fastna i nappträsket, där man springer och stoppar i nappen flera gånger per natt (been there, done that, but not anymoore
Att ge råd enligt SM är svårt när det så uppenbart är nappen som stör. Man får själv, som förälder ta ett beslut som känns rätt för en själv -lära bebisen somna och somna om själv -eller ta hjälp av nappen och då vara beredd på att stoppa i den x antal gånger per natt.
Kika in i min "Sluta med nappen tråd" om du vill!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
KRAM!
Hej jonsi och varmt välkommen till "Späda barn och små"
Grattis till juvelen 
En liten teknisk sak: Gå in under "profil" ovan och i signaturen så skriver du in när juvelen föddes. Det underlättar enormt för oss som vill hjälpa. Sedan är det bra om du fortsätter i denna tråd så länge det berör samma barn. Du trycker bara "besvara" och fyller på med nya funderingar. TACK
Elle
En liten teknisk sak: Gå in under "profil" ovan och i signaturen så skriver du in när juvelen föddes. Det underlättar enormt för oss som vill hjälpa. Sedan är det bra om du fortsätter i denna tråd så länge det berör samma barn. Du trycker bara "besvara" och fyller på med nya funderingar. TACK
Tack så mycket! Min tanke kring napp är att han då kommer att börja suga på tummen istället, vilket lär bli svårare att på sikt vänja honom av med då tummen ju alltid finns där...? Men jag ska läsa igenon "napp-tråden" så kanske jag kommer till insikt! 
En annan fråga som jag inte riktigt får svar på i barnaboken, och det är när man bör gå över från 3 tupplurar till 2? Eller ska man minska på tiden i tupplurarna först kanske?
Tack igen!!
En annan fråga som jag inte riktigt får svar på i barnaboken, och det är när man bör gå över från 3 tupplurar till 2? Eller ska man minska på tiden i tupplurarna först kanske?
Tack igen!!
Johanna
Elias 081227
Elias 081227
Om juvelen vill suga på något så hittar han snutten/nallen/fingrarna och det styr han över själv. Dvs det blir ingen sömnstörare eller ngn "propp" som nappen kan bli. Min ena juvel hade napp som pyttis men har sedan bara haft snuttefilt, lillasyster ville inte ha napp men fann tummen. Båda sover som grisar
Sedan ser du till att juvelens händer är upptagna med annat under vakentiden.
Ja, först minskar man lurarna ju äldre juvelen blir. Du kan läsa mer om detta här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45 Jag har med båda juvelerna gått över till 2 lurar runt 9 månader. Jag har haft en 20-min lur på em tills 8-månadersångesten klingat av. Den luren gav jag alltid i vagnen med förutsättningar till 20 min sömn, ibland blev det bara 5 min, ibland 20 min och ibland bara vila. Men en välbehövlig paus för oss alla
Elle
Ja, först minskar man lurarna ju äldre juvelen blir. Du kan läsa mer om detta här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45 Jag har med båda juvelerna gått över till 2 lurar runt 9 månader. Jag har haft en 20-min lur på em tills 8-månadersångesten klingat av. Den luren gav jag alltid i vagnen med förutsättningar till 20 min sömn, ibland blev det bara 5 min, ibland 20 min och ibland bara vila. Men en välbehövlig paus för oss alla