Gillar INTE gröten...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mollymamman
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 11:54
Ort: Solna
Kontakt:

Gillar INTE gröten...

Inlägg av Mollymamman »

Hej,
vår lilla tjej är nu 5 månader och vi har sen drygt en månad tillbaka gett "en smakportion" gröt på kvällen. Men det går mer och mer trögt med gröten. Det är risgröt från Hipp och jag lägger på rejält med banan eller katrinplommon men det hjälper inte hon tycker inte att det är gott...

På förmiddagen äter hon någon typ av grönsakspuré och det gillar hon verkligen. Hon ammar till alla mål fortfarande.

Hon sover jättegott på nätterna och jag vill ju att hon ska fortsätta med det så min fråga är kan jag byta gröten mot puré även på kvällen redan nu? Eller ska jag ge henne något annat - och i så fall vad???

//Mollymamman
Mamma till Molly Morin född 081111, kl. 08:08 (BF+1 med kejsarsnitt)
http://www.molly.familjenmorin.se
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Tänkte bara komma in och tala om hur vi gjorde med vår lilla tös.. Hon krånglade i sig gröten knappt, och enligt BVC var det bara till att fortsätta, förr eller senare skulle hon tycka om det.. :?
Eftersom jag som mamma inte äter sådant som jag inte tycker om, så ville jag inte fortsätta "plåga" henne, så vi slutade ge gröt bara.. På med att pröva mer puré, liten smörgås, frukt osv osv..
Efter ungefär 2 månader provade vi annan gröt, och faktiskt så funkar det sen dess.. inte hela stora portioner, men halva i alla fall.. Å andra sidan har vi en liten sparris som inte äter så mycket så jag är ändå nöjd med det hon äter av gröten..
Stressa inte bara.. det kommer, och gör det inte det.. så, vadå?? Barn måste inte äta gröt :wink:
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Min sessa vägrade köpegröt. Däremot älskade hon mixad hemgjord havregrynsgröt. Jag mixade grynen med en handmixer.
Man fick absolut inte blanda ner något i gröten ex äpplemos eller rivet äpple eller banan. Då åkte den ut direkt :lol:
Jag serverade riven eller mosad frukt brevid istället.
Samma gäller faktiskt fortfarande. Hon äter gärna havregrynsgröt, men utan någonting på, inte ens mjölk...
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Mollymamman
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 11:54
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Åhh detta underbara forum! :heart: :heart:

Tack för kloka och bra svar. Jag ska prova hemgjord havregröt och se om det kan gillas bättre. (Själv gillar jag tyvärr ingen gröt så maken får smaka om det blir gott :D )

Vilken typ av bröd kan man ge så här små gullnöss? Vanligt vitt utan kanter eller tror ni det går bra med även grövre bröd? Får lite panik av alla tillsats som är i bröd. Några tips?

Tack på förhand.

//Mollymamman
Mamma till Molly Morin född 081111, kl. 08:08 (BF+1 med kejsarsnitt)
http://www.molly.familjenmorin.se
Emmy
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 14:57

Inlägg av Emmy »

Håller med. Prova att göra gröt själv. (Den köpta är ju inte direkt naturlig...)Jag har även gett mindre portioner mannagrynsgröt. Min tjej vill ha gröten "ren" och frukten efter. Och går det inte med gröt, så som sagt prova annat.
Jag blir också tokig på alla tillsatser. De finns en del bröd utan, men de är få. Jag har gett en del grövre bröd, men utan hela korn/kärnor. Jag har även börjat baka själv, med varierat resultat :roll:

Lycka till!
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Börja med vitt bröd. man ska vara försiktig med "tillsatta" fibrer till små barn, bättre med såna som kommer från frukt och grönsaker. Mosad banan och amning eller välling kanske är roligare än gröt? :D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"