Lillen vaknar för tidigt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Dalamamma
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 07:38
Ort: Göteborg

Lillen vaknar för tidigt

Inlägg av Dalamamma »

God morgon!
Vi har ägnat påskhelgen åt att kura vår lille Bernard 15 månader. När vi läste boken kände vi oss träffade; trötthet och gnäll hela dagarna, många uppvak på nätterna och tyvärr hjälpte det till slut inte med närhet och samsovning. Nu är vi alltså mitt i uppföljningsveckan, och vi måste säga att det gått bra! Redan efter ett par nätter sov han rekordmånga timmar i sträck, och i natt, sjätte natten, från 19 till 05.30 utan en enda ramsa!! "Lyx"-problemet som kvarstår, och som vi haft varje morgon, är att han från första uppvaket ca 1,5 timmar innan väckarklocklan ringer kl 07, frågar och gråter och frågar och frågar med bara ett par minuters paus. Han gör ofta långa ibland "gråtiga" "aaaAAAaaaAAA"-ljud, blandat med lite "heheheee". Han gäspar ibland och låte inte ilsken, men ledsen. Han tar emot ramsan (glad ton x4 oftast), men det håller inte länge. När det äntligen är dags att ta upp honom är han superledsen och blir nästan chockad av vi kommer in och är käcka och glada. Hur ofta och länge ska vi ramsa nu på morgonen? Ska vi gå in och lägga tillrätta?
I övrigt funkar det bra, ett fungerande dagschema hade vi redan sedan länge.Och vi har märkt stor skillnad på Bernards humör, långa perioder på dagarna av HARMONI! Fantastiskt för både honom, föräldrarna och storebror.
Ser fram emot lite tips i detta, just nu känns fatiskt starten på dagen som en enda lång klagosång. Det måste vi ändra på, vet bara inte riktigt hur...
Vänliga hälsningar!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, och välkommen hit!

Grattis till en lyckad kur! Mornarna kan som du säkert vet strula ett tag till.

Min första, (och eviga :wink: ) tanke är: Hur ser det ut med mörkläggningen där han sover? Vårtid ger minsta grådager effekt på mornarna är min erfarenhet. Se till att det är becksvart där han sover så har du mycket vunnet!

Här är lite klokskaper i övrigt! Gäller för de flesta storlekar. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... iga+mornar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "