GÅR det att få ihop ett schema utifrån det här...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Inad

GÅR det att få ihop ett schema utifrån det här...?

Inlägg av Inad »

Ber om ursäkt redan nu för att det här inlägget kan bli rätt så långt. Men vi hoppas verkligen att ni orkar läsa och ge oss tips och stöd, går snart under här hemma av sömnbrist. :cry:

Vi har en son som blir 9 månader om en vecka – samma dag vi hoppas kunna börja kura. Vet inte riktigt vad och när det började gå fel med sonens rutiner och sömn, men allt är verkligen en enda röra just nu. Såhär ser sonens och vår verklighet ut just nu (är det för mkt fel i hans vardag för att kunna kuras bort? Snälla säg att det inte är så!) :

- Han har väldigt ojämna nätter. Ibland sover han 2-5 timmar i sträck, ibland vaknar han minst en gång i timmen (har hänt otroligt ofta den senaste 1,5 månden!!)
- En snittnatt ligger på 9 timmars sömn, inklusive uppvak. (ibland
Har han 8 timmar natt och ibland – mer sällan dock – 10 timmar. Aldrig mer.)
- Hade inga rutiner för mat och sömn innan 6 månaders ålder. Gick då över till 2 dagslurar ist för 3 (skedde automatiskt/sonen styrde) och lät det gå ca tre timmar mellan dem ist för kortare tid. DÅ började han plötsligt sova regelbundet och längre pass dagtid – dvs ca 2 timmar runt lunch och 1 timme på eftermiddagen. Guld värt eftersom han sover så få timmar på natten! (lägger jag honom att sova efter ”bara” 1-2 timmar sover han oftast inte lika länge + att tiderna aldrig blir samma varje dag). Han sover mer och längre om han har den långa sovstunden först. Har varit så hittills iaf.
- Han kan bara sova längre pass dagtid om man rullar honom i vagnen.Därför går jag ut och går och går...för valet känns inte så svårt – 2 timmar i vagnen mot kanske 20 min i spjälsängen inne – speciellt när han bara sover 8-9 timmar/natt och verkligen behöver sova! (har ingen balkong i vår lägenhet och ingen riktigt bakgård att ställa honom på)
- ammar (alt. flaskmatar) för att söva, dygnet runt. (har bara testat ngr få gånger att rulla vagnen tills han somnat men då har han alltid somnat gråtandes av trötthet)
- Är väldigt känslig för ljud (mest på natten/kvällen). Detta började vid 4-5 mån och här gjorde vi misstaget att börja smyga omkring honom mer och mer tills han tillslut vaknade (vaknar) av minsta lilla plötsliga ljud (morgonposten, om vi tappar nåt i golvet i rummet bredvid osv). Förstår att vi gjort väldigt fel här :(
- har vägrat napp sen födseln. Men har nu helt plötsligt börjat ta den, vid ca 8-9 mån ålder, speciellt som tröst dagtid, men även på natten när han vaknat till. Kan sova utan den iof. Har försökt introducera snuttfilt i omgångar, men han gillar den inte.

Har läst i sova-hela-natten-boken att man bör utgå från barnets befintliga rutiner när man bestämmer schema. Men jag vet verkligen inte hur vi ska få ihop ett fungerande schema! Såhär kan sonens dag se ut:
ca 06.30-07.00 – vaknar (ammar då alt. har ammat 30-60 min tidigare)
08.30/09.00 – gröt
10.30 – 12.30 – sover när vagnen rullar ute (ammar först, för att söva)
(alt. sover han 10.15 – 12.00/12.15)
12.30 – matpuré + frukt till lunch
15.00-16.00 – sover när vagnen rullar ute (ammar/ersättning först, för att söva)
(alt. sover han 15.30 – 16.30)
ca kl 17.00 – mellis (frukt+ rån/amning/ersättning)
ca kl 19.00/19.30 – kvällsmål (oftast gröt)
20.00 – ibland bad (får eksem lätt, så badar honom inte varje dag)
Ca 20.30-21.00 – pyamas på, saga, nattning. Får runt 200ml ersättning bredvid sin säng, i makens eller min famn. Somnar/halvsomnar av flaskan och läggs efter lite vaggning/bärande ner i sin säng, på mage.

SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP med att skapa ett schema för sonen som fungerar! Har ingen aning om vad som kan tänkas vara optimalt.
Vill gärna med schemat:
* ha 2 sovpass
* ha ca 3 tim mellan sovpassen (tror efter mkt testande att detta passar sonen)
* att han sover 19.30 – 7.30 (maken kommer hem strax efter 19 och vill gärna hinna träffa sonen)
* få in 2 lagade mål mat
* gärna få in en amning/dag – tex på morgonen. (mest för mysgrejen, tror inte han blir så mätt på det längre. Han bits även ibland...)
* få in en gröt/vällingfrukost.

Om någon vänlig själv kan tänkas vilja hjälpa oss att få ihop ett schema med dessa förutsättningar skulle vi bli ofantligt otroligt fantastiskt glada och tacksamma, för jag vet verkligen inte var jag ska börja!
juliprins född på bf 080720
kurstart 090418!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! Välkommen och grattis till ett bra beslut!!
Kolla in den här sidan, där finns det massor av tips och idéer på scheman! Skönt att du vet ungefär hur ni vill ha det.. Lycka till med kuren!! *kram*

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hej och välkommen!

Vad bra att ni har hittat hit. Känns som ni är motiverad att göra ett jättebra jobb för er son och er själv.

Tänkte ger er lite inspriation till schema, såhär såg mitt schema ut när jag började kuren sonen var då ca 8 månader gammal.

07,30 god morgon
gröt till frukost efter morgontvätt och klädbyte ca 07,50
10- 11 vila 1
12 lunch
13,30 - 15 vila 2
15,15 mellanmål
18 middag
18,45 bad, välling bus
19,30 natti natt = 14,5 timmes sömn

sen blev det såhär:

7,30 vakna
gröt till frukost efter morgontvätt och klädbyte ca 07,50