Hjälp! Desperat mamma till Stella 1.5år.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hej!

Nu är vi ensamma här igen. Har haft besök av svärföräldrarna sen i fredags.

Vi gör små myrsteg framåt med läggningarna tycker jag. Igår tog det 45min innan hon somnade och då skrek hon inte alls lika mycket. Hon låg ganska långa stunder och pratade och sjöng för sig själv och sedan började hon gnälla/småskrika, fick ramsan tyst. Några gånger skrek hon upp sig rejält och då gick vi in. Hon har börjat slänga ut allt i sängen som någon slags trotsprotest!

Sedan visade det sig hursomhelst att hon hade bajsat. Efter ren blöja somnade hon direkt. Krånglade och grät mycket mellan 02-03 men annars utan problem. Vi har i snitt ett uppvak per natt men det tycker vi ändå är helt ok.

Vi jobbar vidare och har absolut inte gett upp eller tappat hoppet. Min man är väldigt engagerad och peppad att läggningarna ska bli bättre så det känns jätteskönt. Ikväll ska vi gå in med en än mer stark attityd!!

Kram!
LW
Stella 070919
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag tycker ni gör jättefina framsteg - lugnt och fint besvarar ni tösens frågor!
LouiseW skrev:Hon låg ganska långa stunder och pratade och sjöng för sig själv och sedan började hon gnälla/småskrika, fick ramsan tyst.
Jag tycker inte ni ska ge ramsan tyst! Ge ramsan rätt högt och glatt / bestämt / punktsättande efter vad ni tycker hon behöver, och avsluta ramsan lugnt, sista versen ska vara smekande och mjuk!

Lägg extra krut på skrattet till gonattet, jag lovar att ni snart har lugna läggningar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Jag håller med Mia, vilka framsteg ni gör.

Hoppas inte du tog illa vid dig av mina rader. Jag ville bara peppa er lite och få er att få tillbaka glöden. Ibland tappar man den. Det gäller oss alla.

Kram!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Jag håller med Mia, vilka framsteg ni gör.

Hoppas inte du tog illa vid dig av mina rader. Jag ville bara peppa er lite och få er att få tillbaka glöden. Ibland tappar man den. Det gäller oss alla.

Kram!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hej Mia och Susanne!

Tog absolut inte illa vid mig, behövde en spark i ändan... :)

Mia: jag skrev luddigt. Menade att jag sa ramsan och det blev tyst. När den sägs, sägs den högt och ljudligt!!!

Så ikväll hände det.... Inte ett pip.. Vi skrattade massor båda två och jag gjorde solfjädern några minuter på bröstet istället för att tvinga henne på sidan. Ramsade mig ut och ramsade några extra gånger utanför medans jag stökade runt lite. Hörde henne sedan nedifrån prata och sjunga lite i kanske 5min. Nu har det varit tyst i 10!!!!!!!!!

Även om det kommer bli 1000 bakslag så vet jag ialla fall att det går nu!!!!!!!

Tack för all hjälp, hopp och tro ni gett mig!

Kramar i massor!! :heart:
LW
Stella 070919
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LouiseW skrev: Även om det kommer bli 1000 bakslag så vet jag ialla fall att det går nu!!!!!!!
:D :thumbsup: =D> \:D/ :sleep: :heart:

Vá glá já blir!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vilken härlig läsning. :D :thumbsup:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hej

Kvällen efter var det inte lika lätt men som sagt nu vet jag ialla fall att det går. Ikväll har hon legat och pratat ömsom gråtit i 30min men jag har bara behövt gå in en gång. Så stor skillnad!!

En fråga: Hon somnar aldrig kl 19 utan snarare närmare 19.30-19.45 vilket innebär att hon aldrig får 12h sömn utan närmare 11-11.5. På dagen sover hon 1.5h. Ska jag försöka lägga henne tidigare tycker ni eftersom hon har så lång insomningssträcka?? Eller bara låta det vara? Hon är glad och pigg på dagen och inte jättetrött vid 19.. Schemat på dagen funkar suveränt och hela hon är nu som en liten klocka!

Vi har fortfarande uppvak på natten men oftast bara 1-max 2 stycken. Helt ok tycker vi. Hon är en liten drömmare och det känns helt ok att gå in att stoppa om henne när hon behöver det. Själv måste jag ändå gå upp och kissa på natten så slår då 2 flugor i en smäll..

Vill tacka er så otroligt mycket för all hjälp, stöd och engagemang som vi fått. Tittar säkert in här igen lite då och då men förhoppningsvis tar vi oss upp själva om det blir framtida dikeskörningar. Om inte annat syns vi igen framåt hösten. Om allt går som det ska blir Stella storasyster i slutet av september. Spännande och härligt!

Kramar och sköt om er!
LW
Stella 070919
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad kul att det går så bra för er. :D

Man kan ju inte sova åt sitt barn, bara erbjuda dem sömnen. Resten får de liksom sköta själva. Jag tror hon kommer ha fler och fler dagar där hon somnar fortare.

Det ni kan se över är ju hur sent hennes middagssömn är. Ligger den för sent på eftermiddagen så kan det vara så att hon inte är tillräckligt trött.
Dagvila mellan 12-13.30 gör att hon har lika mycket vakentid både för-och eftermiddag.

Nu när det är vår så kan ni ju försöka ha lite mer utevistelse på eftermiddagen. Frisk luft och mycket spring gör ju de flesta trötta.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Och grattis till höstbebisen. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

Hon sover alltid mellan 12-13.30. Vi är utomhus hela dagarna nuförtiden ända framtill middagsdags 17.30.

Vi tar det som det blir. Erbjuder sömnen enligt schemat och inser att vissa kvällar protesterar hon mer och andra mindre.

Klart slut!

KRAM och jag önskar er alla en härlig vår och sommar!
LW
Stella 070919
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Klokt tänkt!

Och jag säger som Susanne - GRATTIS till lilla grynet i magen! Varmaste lyckatill-kramen :heart:

Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "