Uppföljningsveckan
Uppföljningsveckan
Hej!
Vår dotter sover (efter kurning) från 20.00 till ca 7.15, 7.30. Därefter ligger hon och jollrar till åtta när vi gör morgon.
Men efter införandet av sommartid började hon vakna en timme tidigare, borde det inte bli tvärtom? Hur ska vi göra?
Dessutom har hon den här veckan börjat med att bli ledsen så fort vi lägger henne, både på dagslurarna och på kvällen. Vad kan detta bero på och vad kan vi göra*?
Vår dotter sover (efter kurning) från 20.00 till ca 7.15, 7.30. Därefter ligger hon och jollrar till åtta när vi gör morgon.
Men efter införandet av sommartid började hon vakna en timme tidigare, borde det inte bli tvärtom? Hur ska vi göra?
Dessutom har hon den här veckan börjat med att bli ledsen så fort vi lägger henne, både på dagslurarna och på kvällen. Vad kan detta bero på och vad kan vi göra*?
Hej
Hur har ni det med mörkläggningen? Absolut kolsvart är det bästa, sen behöver de ju inte sova hela tiden, bara du ger förutsättningen, (finns ju marginalkvarten).
Tänk "wow hon sover 11,5 timmar", inte "hon vaknar 1 timme för tidigt" [-X
Att hon blir lite ledsen vid läggning :-k Skrattas det ordentligt kväll och dag? Kan tänka mig att du själv känner lite olust inför läggningen nu när du vet att hon har varit lite missnöjd, harmonisk mamma ger ett harmoniskt barn
Odla lite attityd och mantra dig själv hur bra läggningen kommer att gå, TJOHOOOO
Malin
Hur har ni det med mörkläggningen? Absolut kolsvart är det bästa, sen behöver de ju inte sova hela tiden, bara du ger förutsättningen, (finns ju marginalkvarten).
Tänk "wow hon sover 11,5 timmar", inte "hon vaknar 1 timme för tidigt" [-X
Att hon blir lite ledsen vid läggning :-k Skrattas det ordentligt kväll och dag? Kan tänka mig att du själv känner lite olust inför läggningen nu när du vet att hon har varit lite missnöjd, harmonisk mamma ger ett harmoniskt barn
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Uppföljningsveckan
Hej och tack för svaret Malin!
Mörkläggningen borde vara okej, med persienner samt svarta sopsäckar över hela fönstret,
men däremot har du nog rätt i attityden plus att det har varit lite dåligt med skratt precis innan läggdags då vi alla har varit lite för trötta den sista veckan. Men, nu så...nya tag!
Tack, tack!
Mörkläggningen borde vara okej, med persienner samt svarta sopsäckar över hela fönstret,
men däremot har du nog rätt i attityden plus att det har varit lite dåligt med skratt precis innan läggdags då vi alla har varit lite för trötta den sista veckan. Men, nu så...nya tag!
Tack, tack!
Uppföljningsveckan
Hej!
Jo, nu går läggningen på kvällen bättre. Det vill säga hon blir inte ledsen och somnar själv. Dessutom sover hon som tidigare till cirka 7 ellr 7.15. Däremot krånglar fortfarande dagslurarna, hon har svårt att komma till ro och är lättväckt. Hon sover sällan hela lurarna. Ska vi ta några steg tillbaka och göra om kuren från dag 2 eller så? Eller behöver vi ändra på schemat? Hon är nu sex månader och så här har schemat sett ut hittills:
20.00-08.00 sova
08.00 mat
10.00-10.45 Sova
11.00 mat
13.00-14.30 sova
14.30 mat
16.45-17.30 sova
17.30 mat
19.30 nattslurk
Vi har också haft svårt att få i henne nattslurken eftersom det bara är två timmar mellan? HUr kan vi lösa detta på ett bra sätt?
Jo, nu går läggningen på kvällen bättre. Det vill säga hon blir inte ledsen och somnar själv. Dessutom sover hon som tidigare till cirka 7 ellr 7.15. Däremot krånglar fortfarande dagslurarna, hon har svårt att komma till ro och är lättväckt. Hon sover sällan hela lurarna. Ska vi ta några steg tillbaka och göra om kuren från dag 2 eller så? Eller behöver vi ändra på schemat? Hon är nu sex månader och så här har schemat sett ut hittills:
20.00-08.00 sova
08.00 mat
10.00-10.45 Sova
11.00 mat
13.00-14.30 sova
14.30 mat
16.45-17.30 sova
17.30 mat
19.30 nattslurk
Vi har också haft svårt att få i henne nattslurken eftersom det bara är två timmar mellan? HUr kan vi lösa detta på ett bra sätt?
Hej! Jag tycker schemat ser kanon ut! Jag har ett liknande själv
, förutom att vi går upp redan 6.30. Om nattslurken kan jag bara säga att vi får inte i vår son knappt en droppe nattslurk för han är så mätt efter middagen, men han sover ändå. Så jag har inga ändringar att föreslå. Dagarna kan krångla ett tag för det sovs mer på natten än någonsin, men försök ha målet för ögonen. Ni ger förutsättningarna och sen är resten upp till henne.
Kram Emma
Kram Emma
Uppföljningsveckan
Absolut! Det är bara så svårt, framför allt när det har gått två månader på kuren och hon tidigare har somnat på fem minuter utan protester och nu gallskriker i 15-30 minuter. Det känns inte bra alls och jag vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med detta. Någonting måste vi göra galet, eller?
Jag kan faktiskt inte komma på något smart
. Det vi brukar skriva om skrikiga läggningar är
- tillräckligt med utevistelse?
- kolsvart och svalt rum?
- skrattet till godnattet, gärna 10 min!
- spännande saker att titta på under dagen?
- hunger?
Någon annan som kommer på något? Förutom det självklara att man inte dröjer sig kvar med oro och liknande, men det tror jag du har koll på
.
Kram Emma
- tillräckligt med utevistelse?
- kolsvart och svalt rum?
- skrattet till godnattet, gärna 10 min!
- spännande saker att titta på under dagen?
- hunger?
Någon annan som kommer på något? Förutom det självklara att man inte dröjer sig kvar med oro och liknande, men det tror jag du har koll på
Kram Emma
Uppföljningsveckan
Hej igen Emma!
Jo, du kommer på massa smarta saker! Det är bara jag som är lite deppig över bakslaget. Men jag tror att det kan ha varit lite för lite utevistelse och skrattet till go nattet. Jag ska försöka ändra på det och ta nya tag. Nu när vi la henne, somnade hon utan någon som helst protest. Så hon har det i sig, det gäller bara att jobba på. Tack!
Kram Åsa
Jo, du kommer på massa smarta saker! Det är bara jag som är lite deppig över bakslaget. Men jag tror att det kan ha varit lite för lite utevistelse och skrattet till go nattet. Jag ska försöka ändra på det och ta nya tag. Nu när vi la henne, somnade hon utan någon som helst protest. Så hon har det i sig, det gäller bara att jobba på. Tack!
Kram Åsa