alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

tack elle!

återkommer med rapport imorgon...
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

19- 07.30! inte ett knyst!
en tillfreds bebis som vaknade. hon fick ligga och morna sig till jag gjode morgon 06.45. idag är jag glad igen! :D
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

åhh, 06.30 skulle det förståss vara! 11,5 timmes natt.

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

åhh, 19- 06.30 skulle det förståss vara! 11,5 timmes natt.

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Grattis! :D Vad kul att höra!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ UNDERBART \:D/

Många kramar!!!!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ Jippie \:D/ Sov såååå gott hela familjen :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

nu har jag fastnat igen.

matvargen är helt borta! känns så skönt! :D

hon sover gott i 11 timmar. vid ev uppvak somnar hon om på ramsan.

dock vaknar hon alltid mellan 06-06.30. och sommnar inte om.
dagen börjar alltså alltid med vad det känns som ett misslyckande. :cry: :evil:
när hon vaknar har jag testat pangramsa vid minsta pip och även avvaktat och ramsat först när hon skriker upp sig. när hon vaknar efter sex är hon ofta nöjd i 10 minuter sen börjar hon ropa. det jag altinerat med är att låta henne skrika till kl blir 06.45 eller plocka upp tidigare ofta runt 06.30. morgonen har vi bestämt till 07.

oavsett vilket jag bestämmer mig för känns det som ett misslyckande. att låta henne skrika i ca 30 minuter- slänga dit någon ramsa som hon inte alls lyssnar på- känns outhärdligt. speciellt eftersom jag vet att hon inte kommer somna om. att ta upp henne tidigare än bestämt vill jag ju inte heller.

ska jag låssas som det är morgon då och hoppas att det ger med sig så smoningom.... troligen inte :?

maken är hemma nu i 4 mornar till. tänkte försöka få ordning på det då. men behöver pepp och en strategi.

dessutom har vi fortfarande storasyster i vårat rum (i sin egna säng). det har nu gått 2 veckor sedan sista nattmålet togs bort och jag vill gärna få in henne i det gemensamma flickrummet så hon inte vänjer sig vid att sova hos oss. men med lillasysters skrikiga mornar blir det ju inte lätt för storasyster att sova till 07 heller. iofs vaknar hon även i vårat rum av skrikandet.

imorse tog jag upp 06.30. stod inte ut med skrikandet i mer än 15 minuter. hon fick amma och gosa lite. sen stoppade jag tillbaka henne i sin säng för ensamlek och det gick över förväntan! 20 minuter! så då fick vi andra sova en liten stund till.

på dagarna är hon en liten solstråle och äter bra. gröt till frukost nästan en hel liten burk till lunch och en till middag samt en banan till mellis. och så amning efter maten 3 gånger per dag.

kramis!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

:?: Hur mörklagt är det? Det måste för vissa vara KOLSVART, så till den milda grad att man får stänga dörren helt och lägga en handduk vid springan i botten.

Aluminimfolie upptejpad på rutan fungerar snabbast, billigast och bäst är min erfarenhet.

Sen tycker jag nog att strategi kan vara något av följande, men man håller sig till 1, hela tiden, inte byta.

Vi har kört på 2:ans
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

jaha. jo, det var ju dem 3 strategierna jag hade i huvudet. men det känns liksom inte bra när jag vet att hon somnar inte om. hon kommer ligga här och skrika i 30-45 minuter. jag har testat med solfjäder också. iofs har jag inte stått kvar till hon håller på och somnar...

och mörkt har vi det. (det är jag som startat mörkläggningstråden under barnasaker...)

jaja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och hoppas på att poletten trillar ner snabbt.

/lilla mia

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

har jag förstått rätt att om vi väljer mozart så ska vi alltså bara pangramsa en gång och sen varken gå in för solfjäder eller ramsa mera oavsett hur mycket skriket stegras?

tycker ni att jag ska fortsätta ha storasyster i vårat rum till vi gett detta ett par mornar till?

kram

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo jag tycker nog att ni kan köra på Mozart eller STrauss på morgonen i några dagar, ha syster i ert rum om ni kan ett litet tag till så skall det nog ordna sig. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hopp!

vilka underbara påskdagar vi har! solen värmer!

imorse var andra morgonen som vi använde oss av strategi nr 2 alltså mozart. nu undrar jag vad är meningen att musiken ska ha för effekt?

lilla selma vaknade 06.15 första morgonen och imorse 06.30. jag pangramsade vid första pip och avvaktar sen. hon är vaken. det är morgon i hennes hjärna! hon börjar prata, gny, gnälla omvartannat. frågorna haglar- ska vi inte gå upp nu? jag börjar bli hungrig...

inga enorma protester men jag sätter på musiken. ingenting nytt händer. hon gör ljud ifrån sig som tidigare. hon får således börja morgonen med 30 minuters klassisk musik. inte en tillstymmelse till att somna om...

jag känner att jag själv inte har någon tilltro till att hon ska göra det heller utan det blir mest att jag ligger vaken och tittar på klockan. väntar på att den ska bli sju. idag lät jag den ringa fem i. känner varför ska hon behöva ligga 5 minuter till. hon kan ju ändå inte klockan.

önskar att hon bara kunde fortsätta sova till 7 till jag väcker henne. för har hon väl vaknat efter 6 så somnar hon inte om.

mitt stora förhoppning är att det ska bli bättre nu när jag från igår dragit ner 30 minuter på daglurarna. så nu har hon 15 timmars dygnssömn.

jag tror som kloka nancy skrev att jag måste kolla på hur hela dygnet ser ut och inte fokusera på morgontimmen. för den verkar jag inte kunna göra något åt.

nån annan som har erfarenhet av detta?

kram

Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Hej lilla mia, tyvärr är jag nog inte till någon hjälp men jag har precis samma problem, han vaknar nästan alltid 6.15 och är då inte arg men vill absolut inte somna om vilket leder till 45 min för lite sömn över dygnet...
Son född 081023
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo min erfarenhet är något av detsamma. MIn son sov 12 timmar nätter vid 4 mån men hade en tendens att vakna tidigt på morgonen. Vi körde med Mozart när han skrek som mest.

Det tog oss ca 2 mån innan (han var ca. 6 mån) det hela släppte och vi har ändå i perioder fått lägga en filt i botten av dörren då den släpper in för mycket ljus denna tid på året, det bara MÅSTE vara KOLSVART för vår del kan jag lova. Så här gäller att man har tålamod och håller schemat väldigt exakt, absolut INTE kompensera eller ge för mycket tid.

Bra med schema justeringen där! :D 8)

Ps. har ni väl gett en "pangramsa" så låt barnet vara, det är bara när de skriker upp sig man spelar Mozart, de vet nu vad som gäller och de är inte ledsna som ni märker. Snart får ni höra dem ligga och jollra och leka istället och då ligger man ändå vaken. Sätt då i proppar i öronen så kommer ni enbart att höra "kriserna" som ni behöver agera på. Ds.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"