Kura vår lilla tjej, snart 19 månader ?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Mamma Rene

Kura vår lilla tjej, snart 19 månader ?

Inlägg av Mamma Rene »

Hej, Har inte varit inne sen 2006 då goding nr 1 kom till världen som nu är 3 år och sover hela nätterna sen han fyllde 1 år (med viss hjälp av SHN-kuren).
Lillasyster har knappast sovit en hel natt sen hon föddes i sept-07 och vi har insett att vi måste ändra på det. Hon går på dagis varje dag kl 9-16 tillsammans med storebror och jag undrar om det skulle funka att kura utan schema - svårt att få till rutiner med tanke på dagis eller vad säger ni om det ? Kan man få till nån enklare variant ? Vi har boken och det skulle vara så välkommet att förenkla kurningen. Till saken hör att hon äter väldigt ojämnt både dagar o nätter (välling på natten kan vara upp till 4-5 flaskor) och det är svårt att få i henne tillräckligt med mat innan läggdags vid 19-tiden, den lilla sötisen har ju lärt sig att hon får mat på natten, tyvärr...Så egentligen
behöver vi hjälp med både mat och sömn - både jag o min man jobbar heltid
så man är konstant trött då man vaknar så många gånger varje natt. Ibland vaknar hon på natten och är helt hysterisk, man får inte stoppa om, ge nappen eller buffa eller ge välling, bara så arg, skrikig och irriterad och det bästa är att låta henne vara så somnar hon (oftast) om igen efter en stund men resten av familjen vaknar ju tyvärr då vi alla sover i vårt sovrum, storebror i sin säng bredvid pappa och lillasyster i spjälsäng brdvid mig. Undrar vad detta beror på ?

Blev lite rörigt beskrivet men hoppas innerligt på tips o råd då vi tänkte ta påskhelgen till att försöka styra upp den lilla prinsessans nätter o sömn. I övrigt är hon glad, charmig och tar för sig, är orädd och älskar att vara på dagis.

Väntar ivrigt på svar gör
Mamma Reneé - mamma till León 3 och Louella 19 mån
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Mamma Rene och välkommen åter :wink: :!:

:!: Jag håller med dig till 100% - det är dags för er alla och främst lilla Louella (vilket fint namn!) att få sova ordentligt!

:idea: Mat och sömn hänger ihop, absolut, och äter hon så mycket under natten förstår jag att hungern är borta under dagen. Det finns bara ett sätt att ändra på det och det är att sluta med nattvälling - det tar max tre dagar innan aptiten dagtid infinner sig.

:idea: Jag tycker ni ska ha rutiner och fasta tider trots att hon går på dagis. Dagis har fasta tider och det enklaste är att ni har samma tider som de när barnen är lediga. Hon behöver 13½ timmes sömn totalt över dygnet och jag tycker 12 timmars natt och 1½ timmes dagvila är det bästa för dagisbarn. Så sätt dig ner och fundera ut ett schema som passar både lediga dagar och dagisdagar.

:idea: Jag förstår inte riktigt hur du menar med att förenkla kurandet :oops: , men min erfarenhet är att genvägar är senvägar... så det ultimata är att du läser boken en gång till, gör upp ett schema med sov och mattider, spikar en kurstart och sen kör ni!

:idea: Hon vaknar på nätterna för att det har blivit en vana, inte för att hon vill. Ni måste hjälpa henne att hitta den goda, sammanhängande nattsömnen, för hon mår inte bättre än er av att vakna och äta och skrika på nätterna. Under kuren behöver hon eget rum så att hon inte stör och störs.

Har du läst introduktionen till forumet:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18586

och förhållningssättet:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18586

:D Det här kommer att gå fint, det viktigaste är att besluta sig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma Rene

Tack för snabbt svar och välkomnande ; )

Inlägg av Mamma Rene »

Självklart finns det lite frågetecken om lilla prinsessan:
- Ska vi passa på att få bort nattvällingen i samband med att vi kör igång med kuren ?
- Ang schemat, jag antar att vi ska låta henne testa det några dagar innan vi startar kuren ?
Kommer säkerligen att ställa fler frågor, mycket som snurrar i huvudet just nu :roll:
Tack för att ni finns därute, vårkramar från
mamma Reneé -mamma till León 3 och Louella 19 mån imorgon :D
miar70
Kontakt:

Re: Tack för snabbt svar och välkomnande ; )

Inlägg av miar70 »

Mamma Rene skrev: - Ska vi passa på att få bort nattvällingen i samband med att vi kör igång med kuren ?
Absolut! Ingen nattamat efter fyra, fem månaders ålder och den har ni passerat med råge :wink: .
Ang schemat, jag antar att vi ska låta henne testa det några dagar innan vi startar kuren ?
Nej, ni bör och behöver inte testa nåt innan kuren - däremot fundera så att schemat funkar praktiskt för er. När man kurar kör man alla förändringar på en gång!

Vad bra att du läser och funderar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Hej igen Mia,
nu har vi satt ihop ett schema och det utgår från tiderna och rutinerna på dagis så det kommer att funka på helgerna oxå. Vi planerar att köra igång kuren på onsdag/torsdag nu till påsk och självklart dyker det upp frågor hela tiden:
:?: Ska vi natta lilla gumman med välling (dum fråga kanske :oops: ) eller tar vi den vid godnattsagan i soffan istället
:?: Antar att det är läge att samtidigt ta bort nappen eller blir det för mycket förändringar för henne
:?: Eftersom både lillasyster o storebror sover i sina respektive sängar i vårt sovrum så blir det nog bäst att kura lilla prinsessan i deras eget rum (fungerar som lekrum idag) och undrar om vi ska ställa in hennes säng där några dagar innan kuren så hon får vänja sig vid den nya miljön och sen ställa tillbaka sängen i vårt sovrum vid läggning - undrar oxå hur storebror reagerar på om lillasyster plötsligt sover i "deras" rum
:?: Angående ramsan - ska lilla damen få tillfälle att höra den innan kuren eller ska det vara absolut första gången vid kurstarten

Gissar att det dyker upp fler frågor och är sååå tacksam för att du/ni finns till hands för oss "tröttisar" :) Hoppas på svar snart, det närmar sig kurdax...

Stor kram från Mamma Reneé
Mamma till :heart: León 3 år o :heart: Louella 19 månader
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Mamma Rene!

Vad bra att ni bestämt ett kurdatum, ett stort steg på vägen!
Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar:

:?:
Ska vi natta lilla gumman med välling (dum fråga kanske ) eller tar vi den vid godnattsagan i soffan istället
:idea: Ta vällingen i soffan! Och sen saga och sen det viktiga kvällsbuset - ingen nedtrappning utan roligt heeela vägen in i sängen :D :!:

Antar att det är läge att samtidigt ta bort nappen eller blir det för mycket förändringar för henne
:idea: Jepp, nappen bort! Alla förändringar på ett bräde!

Eftersom både lillasyster o storebror sover i sina respektive sängar i vårt sovrum så blir det nog bäst att kura lilla prinsessan i deras eget rum (fungerar som lekrum idag) och undrar om vi ska ställa in hennes säng där några dagar innan kuren så hon får vänja sig vid den nya miljön och sen ställa tillbaka sängen i vårt sovrum vid läggning
:idea: Ställ in sängen den dag kuren ska starta. Låt henne vara med och bädda och göra iordning, och var otroligt positiv och förväntansfull :D :!: "Oj, vad fiiin säng du har, tänk, här ska DU få sova inatt, vad ROLIGT det ska bli, ojojoj, vilken TUR du har som får sova här..." osv... (En liten fundering från mig: kan inte barnen få sova i fred i sitt rum när kuren är över? Min erfarenhet är att barnen sover mycket bättre utan föräldrar som stör, och jag tycker vi vuxna har rätt till en vuxenzon också... :wink: )

Angående ramsan - ska lilla damen få tillfälle att höra den innan kuren eller ska det vara absolut första gången vid kurstarten
:idea: Inget tjuvstartande av ramsan! Som sagt, alla förändringar på ett bräde, när det är dags att kura och inte förr!

Kram sålänge!
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Tusen tack för svar på alla mina frågor :D
Dina svar verkligen bekräftar det jag redan visste och tänkte, känns himla bra att "tänket" har satt sig...hoppas nu bara att vi orkar hela vägen ut, har föstått via andra trådar att det tar längre tid att kura lite större sötisar :roll:
Visst har vi tänkt att båda barnen ska sova i sitt egna rum tillsammans men vi har dragit på det, man vet ju att det antagligen blir lite rörigt men nu finns det stor anledning att göra slag i saken :!:
Kommer säkerligen med fler frågor under kurens gång, tack igen för respons och peppning.
Kramis Mamma Reneé
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Det ska bli jätteroligt att följa er kur!

Trevlig påsk!

Mia
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Önskar dig oxå en härlig påskhelg!
Kramar Mamma Reneé
Mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 månader
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart:
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Ikväll kör vi igång [-o< Vi är så förväntansfulla och hoppas att lilla prinsessan ska svara positivt på kuren.
Självklart tar det nog lite längre tid med lite större sötisar men det får vi vara beredda på.
Rapport kommer imorrn, håll tummarna för oss nu :D

Påskkramar Mamma Reneé
Mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 månader
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vi håller dem stenhårt. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Tack snälla Susanne! det var säkert allas tummar som hjälpte oss så bra :D

Natt 1 gick över förväntan väldigt bra - nybörjartur :o kanske ?
Hur som helst så somnade lilla gumman på ca 10-15 min, ganska trött, låg på sidan och buffade lite för att lugna, ramsade i olika tonlägen beroende på hennes frågor, var arg men tvingade ned henne och avslutade med solfjädern och ramsade tyst ut genom dörren och hon sov ! Fantastiskt!
23.30 satt hon upp i sängen och var lite ledsen och pipig, la ned henne trots protester, ramsade lugnt och tyst, solfjädrade nån minut och somnade.
00.00 vaken igen, ramsar överröstande, hon är arg och irriterad, försöker lägga tillrätta, buffar och ramsar, hon lugnar sig, solfjädrar och hon somnar
för att återigen vakna 00.08 då jag ramsar, buffar, hon lugnar sig, somnar korta stunder fram till 00.45 då hon piper men tystnar snabbt av lugn och tyst ramsa och sover igen.
03.25 gnäller och är lite arg, lägger tillrätta, ramsar och buffar lite och tystnar 03.30.
05.45 gnäller lite men tystnar av sig själv.
07.15 vaknar lilla stumpan av sig själv och är strålande glad ! Hon har alltså sovit (hmm, legat i sängen åtminstone) i 12 timmar exakt, precis enl schemat.
Dagsluren på 1,5 tim gick oerhört smidigt - är så glad för det, hon är sååå himla duktig tycker jag :wink:
Känns väldigt bra just nu och hoppas, hoppas att natt 2 håller minst lika bra...har kommit på att jag nog ramsar för mycket inne i rummet men det ska jag ändra på nu i natt :oops: . Hon somnade ca 19.20 och det tog ca 8 min denna gång med kort buffning, solfjäder och ramsande.
Jag återkommer om natt 2 imorgon och hoppas jag är lika positiv då :roll:

Varma kramar till er alla som kämpar med era kurbarn därute,
Mamma Reneé - mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 månader
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vilken härlig läsning. :D :thumbsup:
Ni jobbade verkligen bra ihop du och den lilla.

Det är bra att du är medveten om att du ska backa med ramsningen i rummet. Hoppas du gjorde det inatt. :wink:

Vi vill gärna höra hur det gick.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mamma Rene

Inlägg av Mamma Rene »

Hej Susanne och alla ni andra,
här kommer rapporten från både natt 2 och 3 (fred-lörd)

19.10 är det sängdax, först är hon lugn, sen irriterad, buffade kort, solfjädern ca 30 sek, ramsade lugnt på vägen ut och lilla stumpan somnade på ca 7-8 min utan ett pip - wow !
20.15 var det lite gnäll o pip men tystnade utan hjälp...
00.50 vaknar och är ledsen, sitter upp, lägger tillrätta, hon är irriterad och vrider sig, ramsar lugnt, gör solfjädern, hon lugnar sig efter ca 1 minut, ramsar på väg ut och utanför dörren, pyttegnäll, ramsar genom dörrspringan och den lilla tystnar ca 00.55. jag står kvar en stund och nästan håller andan, men hör sen på andetagen att hon somnat om.
04.00 gnäll/pip men tystnade själv.
04.35 gnäll/pip några gånger, la tillrätta, hon var arg, solfjädrade och ramsade lugnt några gånger och ut genom dörren 04.42 och det var tyst.
5.45 lite pip/gnäll men tystnade...
07.20 vaknade lilla damen av sig själv - är förvånad att det går så bra !!
Har varit väldigt upp i varv och spänd eftersom man lyssnar på helspänn hela natten även om man sovit då och då men det har släppt nu, känner mig mer säker på hela nattandet och hur vi ska göra, känns som lilla gumsan är väldigt mottaglig för kuren eller så är det helt enkel nybörjartur som jag skrev efter första natten...hmmm, hoppas inte... :roll:
och middagsvilan kl 12 gick oxå utan problem med två ramsor ut genom dörrem och hon sa inte ett ljud och vaknade själv 13.30 exakt enl planerna, underbart duktig är hon O:)
och natt nr 3 gick oxå väldigt smidigt:
19.10 la jag tillrätta och ramsade en gång, hon satte sig upp, jag fortsatte ramsande ut genom dörren och inte ett knyst när jag drog igen dörren, hörde att hon la sig ner igen och somnade väldigt snabbt - yes!
01.00 vaknade hon och var lite ledsen, ramsade utanför dörren, gnällde, hon satt upp, la tillrätta, ramsade lugnt, solfjädern nån minut och gick ut 01.05 och hon somnade igen...
03.00 gnällde till o tystnade...
05.30 samma sak...
07.30 var det dax för väckning - halleluja vilken tjej vi har :D
Nu har det gått 3 nätter utan välling - trodde aldrig det skulle gå så fort, har märkt en något bättre aptit på dagen och hoppas på att den ökar med tiden såklart.

Ikväll är det dax för fjärde natten och hoppas, hoppas det tar sig ännu mer (kan man begära det ?!)
återkommer imorgon med ny uppdatering - betyder otroligt mycket att man får gensvar från er alla mammor och samtidigt hoppas man ju att man kan hjälpa andra småttingar med sömn/matstrul.
Ha en skön kväll !
Kram Mamma Reneé - mamma till :heart: León 3 år och :heart: Louella 19 månader
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "