få tillbaka kontrollen över morgonen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotta Sthlm

få tillbaka kontrollen över morgonen?

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej!

Undrar bara hur vi ska gå tillväga för att få tillbaka "kontrollen" över morgonen. Alva har morgon 7.30 men har under den senaste tiden börjat ropa runt 7.15. Eftersom att hon inte är ledsen utan säkert mest uttråkad över att behöva ligga kvar i sängen så har vi hittills inte gjort nåt alls utan gått upp kl.7.30, fixat välling och gått in till henne när det varit tyst...
Dock så känns det ju lite som om det är hon som har "kontrollen" över morgonen eftersom att hon ropar och vi kommer efter en stund... Ett omsomnande tror jag här är supersvårt eftersom att hon nu sovit ca 12 timmar... Och det här handlar ju om de återstående kvarten av morgonen, om ni förstår vad jag menar :shock: :D Skulle det hjälpa att försöka vara före henne några mornar? Att vi har morgon typ 7.10 istället och på så sätt förhoppningsvis får väcke HENNE istället för att det är hon som väcker oss? Vad tror ni???
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Lotta
jag vet inte vad som är "rätt". Men jag skulle försöka föregå henne och väcka henne 07.10. Så hon lär sig att ni ser till hennes intressen så att hon kan sova tills det är dags att vakna.

Alternativt så hade jag tagit upp 07.15 då det är på marginalkvarten och inte funderat så mycket utan kört på. Vilma vaknade förut ofta 06.45 (morgon är 07.00). Vi drog på det så länge det gick men det kändes inte så bra tillslut, så vi tog upp 06.45 och sen efter ett tag så sov hon helt plötsligt till 07.15 då vi fick väcka.

Bestäm er för vad ni ska göra och se det inte som något problem, hon vaknar ju trots allt på marginalkvarten :wink:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej och tack för svaret sara! :D
Tror att vi ska försöka föregå henne några mornar för det är ju som du skriver; hon ska ju veta att det är VI som ser till hennes intresse så att hon kan sova tills det är dags att vakna!
Mamma till
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Hej!

Jag har ungefär samma problem. Vi har morgon kl 08.00. Arvid vaknar allt som oftast innan, ofta vid 07.30-07.45 men ibland redan kl 07.00. Förut har han haft ro att vara själv den tiden och vi har hört att han surrat och lekt för sig själv. Men de senaste månaderna vaknar han och är lite ledsen och ropar på mamma (ibland pappa), efter ett tag blir han ofta mer och mer ledsen. Det är jättetråkigt och det känns inget bra alls att han är där inne och är orolig och ledsen :( . Jag har provat allt tycker jag - pangramsat, ramsat som vanligt, låtit honom vara, väntat tills han tystnat etc. Detta har pågått hela sommaren och jag vet inte hur vi ska få bukt med det. Jag har slut ideér nu så... :?: Vad göra :?:

Kram
?sa, mamma till Arvid f?dd mars -04, kurad enligt shn april -05
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Är det mörkt i rummet?
Svalt?
Proppmätt inför natten?
"Rätt" antal sovtimmar? Se över schemat.
För varmt klädd?
Prova inte allt, kör ramsan konsekvent OM det behövs.

På natten händer verkligen ingenting :wink:

Det var mina tankar.
Lycka till!

/ Mamman till sonen :D
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Tack för ditt svar!
Jag måste nog (tyvärr) säga att, rummet är svalt och mörkt, han är lagom klädd, mätt etc. Jag vet verkligen inte varför han är orolig på morgonen eller vad jag ska göra åt det. Det är hjärtskärande när han ropar "mamma" och "min mamma". Han borde ju vara utvilad när han sovit ca 12 timmar - det var han ju förut. På dagen sover han ca 45 minuter, vilket verkar räcka för han verkar väldigt sällan trött.
:(
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Alltså - en halvtimma hit eller dit på morgonen har då jag aldrig ens noterat! Inte på ett barn över året och som är färdigkurad för länge sedan! Inte ens 45 minuter.... Men inte mer än så! Jag reparerar det med en förlängd långlur och/ eller nattning tidigare på kvällen.

:idea: Om det leder till bekymmer att ni går in när hon ropar så är det bättre att förekomma henne på morgonen. Menom det funkar - då funkar det :P 8) :wink: :lol: !
sanna med son

Inlägg av sanna med son »

Hej! Jag registrerade mig här idag för att fråga samma sak. Sonen vaknar ofta en dryg halvtimme innan klockan sju, då morgonen är tänkt att börja. Egentligen tycker jag inte att det är ett större problem för lika ofta får jag väcka honom kvart över sju.

Men jag undrar över om jag ska gå in till honom eller låta vara och ramsa fram till sju? Han är sällan särskilt upprörd och klarar sig fram till jag kommer med vällingflaskan. Problemet är att ensamleken påverkas negativt av att han legat vaken och fått roa sig själv ett bra tag redan innan den drar igång. Kan jag alltså börja morgonen så fort han vaknar- eller riskerar jag att få tidigare och tidigare uppvaknanden då?

Vi införde standardmodellen och fasta tider när han var två månader och sen dess har han sovit bra både nätter och dagar. Dock var vi tvugna att köra en minikur efter en sjukhusvistelse för några månader sen, men han kan ju mycket väl det här med att sova. Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur andra gjort, gör och tänker.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! har inte noterat att det hänt saker i "min" tråd!!! :D
imorse vaknade vår lilla tjej redan kl. 6!!! och då var det ju verkligen ramsa som gällde för såååå tidigt är man inte vaken i den här familjen!! :wink: efter ca en halvtimme så somnade hon om igen men jag var dock lite orolig att hon vaknade pga hunger måste jag erkänna. vissa dagar, eller de allra flesta, äter hon som en häst men igår tyckte jag att det var lite sämre på den biten och genast började man ju fundera på om det var hunger som orsakade uppvaknandet... :?

mammut maria - du menar att jag kan ta upp henne om hon ropar kl. 7.10? alltså tiden spelar mej ingen roll utan det är snarare det där att hon vaknar, ropar och vi kommer och tar upp henne som oroar mej....

kram
Mamma till
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

jo, det där att förekomma henne är så himla svårt tycker jag. vissa mornar sover hon till 7.30 andra till 7.15 och vissa till 6.50... när ska man då gå in för att förekomma henne??!! vill ju inte att morgonen ska börja kl. 6.45...
Mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra hanterat med uppvaket kl 06!

:idea: Frågar du mig - och det gör du ju :wink: - så hade jag plockat upp när hon ropar 07.10... Jag har inte väckt de mina utan jag har tagit upp dem när de ropar. För mig har det inte inneburit något problem! Om de vaknar tidigare än 45 minuter innan morgon så ger jag en ramsa som besked och då blir det lugnt. Hör de inget så vet de ju att det är morgon! Så resonerar jag i alla fall och det fungerar utmärkt!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

:D det låter bra!
Mamma till
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Vad skönt att höra att det är fler med samma problem. Jag trodde i min naivitet att i och med shn-kuren kommer han att vara nöjd varje morgon och ligga och kvittra tills jag kommer in. :oops: Kanske lite blåögt. :) Känns som att vi har kommit in i en negativ spiral så denna vecka ska jag prova gå in och göra morgon när han vaknar som mammut maria skrev. (Om det nu inte är alldeles för tidigt.) Det känns som att det kanske kan funka. Det är ju oxå ett sätt att förekomma.

Tack för alla bra tips, råd och stöttningar.

Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"