Konsekvenser

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Helan

Konsekvenser

Inlägg av Helan »

Hej,
jag behöver hjälp med en del funderingar kring konsekvenser.
Vi jóbbar mycket med att man själv får ta konsekvenser av sitt handlande, dvs rätta till det som blev fel, och det funkar bra. Men vad blir konsekvensen när man har gjort något som är svårt att rätta till?

Som exempel häromdagen när vi upptäckte att femåringens namn var skrivet med tusch på tapeten, och det inte går bort med annat är att tapeten också försvinner. Vi nöjde oss med att han försökte tvätta/sudda men att det inte gick. Kändes inte helt självklart med en så "lindrig" konsekvens. Ett par dagar senare ritade han och jämnårige kusinen med tuschpennor på golvet men det kunde de ta bort med rödsprit (handskar på såklart), jag var behärskat arg kan man säga :roll:

Idag gick han och kusinen iväg en god bit utanför tomten (hemma hos kusinen) trots att de hade sagt att de skulle vara på baksidan av huset och kusinen mycket väl känner till gränserna för var de får gå. Vi var precis på väg hem och det var svårt att hitta en relevant konsekvens, den blev att han inte fick äta mer ur påskägget ikväll.

Detta var de två tydligaste exemplen, oftast är det ju självklara konsekvenser utan konstigheter, men i bland är det svårt.

//Helan
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hmmmmmm :-k - ja, ibland kan det vara svårt. Jag håller med. Att dra in på något som inte har något samband med själva händelsen, ja då blir det ju oftast snarare ett straff, tycker jag. Att vägledas av att man ska gottgöra och ställa rätt det man ställt till, så kommer man ju rätt långt. Men ibland kan det vara svårare att veta just hur. Viktigast då, kan jag tycka, är att man gör väldigt klart hur man SKA bete sig och göra här i världen, till skillnad för hur man inte ska. Och hålla en liten föreläsning på det temat, om det t.ex. gäller att ge sig iväg ut på trafikerades stråk eller bortanför tomtgränsen när det inte är ok. Som alltid gäller att påminna och gå igenom tydligt INNAN man släpper dem ensamma. Hur är det nu? Vet du vad som gäller? Och om de då ändå glömmer eller gör bort sig så får man vara extra tydlig med hur de måste agera om de ska kunna leka själva i fortsättningen. Någon egentlig konsekvens här behöver det ju inte till. Mer än att nästa gång kan de inte gå iväg själva om de inte kommer ihåg vad som gäller.

Vad gäller kludd - låter som större varianter på min lilla :roll: :lol: . Jag är själv måttligt road av färg på andra ställen än där de är ämnade, får jag ju lov att erkänna. Och här finns inga pennor tillgängliga annat än om man sitter vid bordet med papper och ska rita. Trodde ju jag. Men lilltufsan kan konsten att snoka upp pennor i de mest gömda skrymslen - och tog häromdagen min överstrykningspenna och gick loss på gunghästen. Hon har tidigare ritat på tapet i ett obevakat ögonblick. Så jag känner igen mig i att vara behärskat arg, kan jag säga. Vad jag gjort är att ojja mig rejält över hur eländigt svårt det är att få bort, och tjata på om att pennor - VAR ritar man med dem? Just det! PAPPER. Och fortsätta att tjata på om att ojojoj, stackars tapeten, hur ska den någonsin bli sig själv igen? Och vi har jobbat och slitit och sett att - nähä - det GÅR ju faktiskt inte. VAD ska vi nu göra? Lösningen här hemma från storebror hjälpredan var att vi ju kan ställa upp dörren, så syns det ju inte 8) Jo. Förvisso. Men stackars tapeten skulle ju minsann aldrig bli sig själv igen, beklagade jag vidare.

Kanske går jag på för mycket. Men tjatas en smula så att budskapet går in tror jag ändå på. Och hålla ritattiraljer i säkert förvar, som man får om man vill ha, men då användas under uppsikt. Sen kan man ju få gå loss på stort ritpapper utomhus nu, om man har stor lust att måla. Men någon annanstans än där det får ritas får det ändå inte vara. Nogsam genomgång före - som är A och O, tycker jag. Och oftast är det då lättare att hålla koll på hur man beter sig om man blivit en smula påmind om saken innan.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

En tanke slog mig

...när han gör som brukligt är och önskvärt från oss, måla på papper osv...poängtera då för honom om hur bra det var, se honom när han gör det BRA, och vad härligt med att rita på papper, vad bra, att du kom ihåg det, att man ska rita på papper, toppen!

Kram!
Linda :wink:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

För en konsekvens måste vara logisk, annars kommer han bli toksnurrig. Jag glömmer aldrig när jag själv fick sitta inne en lördag fm och spola tillbaka kassettband, för att jag hade gjort nåt dumt, usch vad jag tyckte det var orättvist, det var ju mer ett straff, och vad lärde jag mig av det? Inget. Fick bara orättvis-känslor och obehag. Hatade väl säkert alla kassettband sen. Pyton. :(
Helan

Inlägg av Helan »

Tack för svaren, jag kände själv att det blev mer av ett straff än konsekvens och det var inte bra :oops:

Rit/målaattiraljerna finns åtkomliga för A, och jag vet att han vet hur man gör med pennor, men eftersom han är på väg in i sexårskrisen med full fart så de åker bort nu och fram vid behov!

//helan
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"