Sover bra, men vill slippa nattammningen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Vistamar

Inlägg av Vistamar »

Hej
Vi har en pigg och glad liten kille, Melvin. Han sover bra 19.30-7.30, fast han vaknar 3 ggr på natten och vill amma. Det tar bara 5 min/gång och sedan sover han igen...men han ska ju inte behöva dessa mål nu när han är 6,5 månad. Han sover i spjälsäng inne i vårt sovrum nu, men imorgon när vi börjar med kuren ska han flytta till eget rum.

Jag har läst SHN-boken och vi kommer att börja tillämpa denna teknik imorgon fredag. Han är inga problem att natta, bara att lägga i sängen, säga godnatt och gå ut från rummet, han somnar sedan själv oftast snabbt, ibland ligger han och pratar lite men är oftast inte missnöjd.
Sover även bra dagtid, inte exakt lika länge varje dag, men jag ser det inte som något problem då han nästan alltid är en pigg och glad kille.

Min önskan är egentligen att få till ett tids-schema för att få kontroll på mat-tiderna, så jag slipper amma på natten och att han har god aptit på dagen.Dessutom tycker jag att detta är ett otroligt bra redskap då det ger möjlighet för att alla kan natta honom!!! Vi kan alltså gå på bio eller dyl med gott samvete :-) och lämna honom till mormor och morfar.

Jag har provat att tillämpa ramsa då han vaknat på natten (de sista 2 nätterna) fast jag inte egentligen börjat med kuren...detta eftersom han inte gråter på natten utan bara börjar vakna till. Jag har då med ramsa från sängen fått honom att somna om de 2 första gångerna varje natt(1:a uppvaknandet krävs endast en ramsa från sängen, 2:a uppvaknandet krävs det några ramsor innan han somnar om), men det 3:e uppvaknandet som är ca 5.30 har jag inte vågat mig på, utan har då tagit upp och ammat honom direkt när han börjat röra sig i sängen.

Melvin har alltid sovit på rygg och jag vill fortsätta med det...min undran är, måste jag buffa? Det går ju inte om han ligger på rygg...fast buffa ska jag väl bara behöva i krisläge tycker jag och isåfall kanske jag kan vända på honom om detta skulle inträffa (vilket jag inte tror).
Jag kanske bara kan tillämpa tillrättaläggandet och sedan ramsa på vägen ut?
Ska jag ramsa när jag lägger honom i vagnen ute på dagen? (Han blir trött bara jag tar på honom ytterkläderna och somnar oftast innan jag hunnit få på mig mina kläder.)

Kom med synpunkter på detta schema:
7.30 vakna
8.00 amma/välling
9.30-10.15 sova 45 min
11.00 frukt/amma
12.30-14.15 sova 1,5 h
14.30 äta
16.30-17.15 sova 45 min
18.00 gröt/välling
18.30 bad/amma
19.30 sova
Är osäker på mat-tider nu när han inte kommer att ammas på natten???
Kan vi få problem nu genom att vi byter sovrum till honom imorgon, några smarta råd tas tacksamt emot. Känns lite pirrigt att påbörja kuren, eftersom han egentligen inte har några "sovproblem" vill ju inte rasera något...men jag kan bara se att det kan bli bättre med fasta tider för allt.
Tack för ett mycket bra forum!
Vår "goklump" ska nu sova hela nätterna:-)
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där! Bara en liten reflektion från en vanlig mamma.. jag hade nog försökt att få till mat- och sovtiderna så att han var "ganska" nymatad innan sömnen..
Vår tös har legat på rygg från början, men när hon blev lite drygt 7 månader började hon själv lägga sig på sidan/mage, och så får hon ligga nu.. hon lägger sig tillrätta som hon själv vill..
Ytterligare reflektion, jag tar på mig ytterkläder först så slipper dottern bli för varm i kläderna innan jag tar ut henne..
Lycka till..
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Nu är ni i gång, spännande :D Välkommen till världens bästa forum :wink:

Buffa kan du absolut göra på rygg, lyft på benen och buffa i rumpan, kommer frågorna med stora bokstäver så SKA du lugna Melvin, vi vill nu visa honom att han kan sova lungt och tryggt, mamma har koll :lol:

Klarar han att vara vaken i 30 min innan mat?? Här ska 2 åringen ha välling 7,01 pip :roll: :lol:

Jag tycker personligen det är som svårast att göra ett nytt schema när barnen är 6,5-7,5 månader, många går över till 2 lurar runt 7-9 månader, vid 7 månader behövs ca 14,5 timmars sömn, du har gjort ett schema på 15 timmar, när uppföljningsveckan är slut är han 7 månader och du bör då dra ner en ½ timme någonstans :?: :?

Hur har han sovit den senaste månaden på dagen??

Det optimala när man gör scheman är att man får den längsta vakentiden på em innan läggning, gärna 3 timmer eller mer.

Så nu har jag ställt till det.... :oops: :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Vistamar

Inlägg av Vistamar »

Hej

Det har gått superbra med att sluta amma på natten. Han ställde några frågor de två första nätterna, men efter att jag ramsat några gånger så somnade han om. Han har sedan sovit 12h (har vaknat efter 11,5 h och sedan legat och jollrat tills det blivit dags att väcka honom).

Vad bra att det är möjligt att buffa även när de ligger på rygg om det skulle vara behov av det någongång :-) När han sover inne under dagtid så brukar jag lägga honom på mage, men under natten och i vagnen ligger han på rygg.

Det går alldeles utmärkt att vänta med frukost, han har hitills inte klagat...ska jag ge honom den direkt istället???

Ska jag gå över till 14,5h sovning/dygn nu och hur ska jag göra det? Jag tycker att det är sällan som han sover 1,5h mitt på dagen, ska jag minska ner den sovningen?
Han sover mycket bra vid 9.30-10.15, däremot på eftermiddagen blir det ibland svårt att få honom att somna om jag lägger honom inne.

Idag blev allt fel, vi var på banken och det drog ut på tiden, han somnade inte och missade sin 1,5 h sömn. När vi åkte hem somnade han till kort och vaknade när vi kom hem. Jag lät honom då vara uppe till 16.30 då han ska sova och lade honom efter konstens alla regler, men det gick nästan inte att få honom att somna, det tog över 1 h...jag tycker inte riktigt att han lyssnade på ramsan...men jag ville inte heller gå in i onödan, han hade ju inget hysteriskt skrik utan var mest missnöjd. Några förslag hur jag ska göra i sådana situationer, man blir lite osäker och det vill man ju absolut inte visa honom:-)

Om han av någon anledning missar en sovning...ska jag då vänta till nästa eller ska jag ge honom en kortare emellan för att han inte ska bli övertrött?

På kvällen är han trött, det är bara att lägga honom säga ramsan på vägen ut och han säger inte ett pip...tror han somnar direkt. Det är mycket svårare att lägga honom inne på dagen, i vagnen under promenad fungerar bra.

Tusen tack för all hjälp detta är verkligen ett super forum !!!
Kram från en mycket nöjd mamma med familj
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra det verkar gå för er :D
Det går alldeles utmärkt att vänta med frukost, han har hitills inte klagat...ska jag ge honom den direkt istället???
Det där måste du bestämma själv.Men jag tycker absolut inte att det gör något om han får vänta på frukost ett litet tag.
Ska jag gå över till 14,5h sovning/dygn nu och hur ska jag göra det? Jag tycker att det är sällan som han sover 1,5h mitt på dagen, ska jag minska ner den sovningen?
Det är ändå bra om schemat får sätta sig innan du börjar justera om inte det är aldeles galet.
Sen är det bra om man kan ha en lite längre lur på dagen så man får chans att "sova ut"

En gång är ingen gång... :wink:
Jag kan tänka mig att han belv en liten gnutta övertrött där när du inte fick honom att somna på em.Sen att du ev kände dig lite stressad kanske och överförde det omedvetet över till sonen.?
Attityden är verkligen viktig.
Om han av någon anledning missar en sovning...ska jag då vänta till nästa eller ska jag ge honom en kortare emellan för att han inte ska bli övertrött?
Blir det så någongång kan man lägga tidigare så han får sova lite längre.

/ ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Vistamar

Inlägg av Vistamar »

Hej och tack för snabbt svar!

Ni är verkligen gudomliga på detta forum, alla verkar så otroligt gulliga och hjälpsamma. Jag är supernöjd med resultatet av kuren men skulle vilja att han somnar snabbare/nöjt på eftermiddagen precis som på natten (man kanske kräver för mycket???) Men jag tycker att det ska räcka med att jag lägger tillrätta och ramsar...men ibland går det inte, vet inte om han är övertrött, orolig eller vad det kan vara. Fast det är väl bara att fortsätta så kanske det går till sig med tiden (vi har ju inte ens hållit på 1 vecka ännu:-)).

Det är verkligen skönt att slippa amma på natten, känns lyxigt att få sova en hel natt!!!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Njut njut och åter njut!! Ni har ju fått det helt underbart!! Och jag skulle tro att det bara är att fortsätta "traggla" lite med eftermiddagen så kommer den ge sig oxå :wink:
Som du själv skriver, ni har bara kört i knappt en vecka!! Jag tycker att ni är hur duktiga som helst!! Fortsätt med samma härliga Attityd, kanske med en liten gnutta förstärkning till dagslurarna så är du/ni snart i hamn! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
duggan

Inlägg av duggan »

Måste bara dubbelkolla, blir det skrattet till godnatten även till dagslurarna? Och gör du det redan så fortsätt med det, poletten brukar trilla ned så småning om och insikten om hur underbart skönt det är att sova kommer att infinna sig.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Annaborg

nattamning

Inlägg av Annaborg »

Hej!

Jag behöver hjälp hur jag ska gå tillväga. Jag känner igen mig. Min son vaknar också cirka 3 gånger per natt och jag ammar honom. Nu är han drygt fem månader och jag har tänkt att ta bort nattamningarna. På kvällen lägger jag honom 19.00 i sängen och säger godnatt, går ut ur rummet och sedan somnar han efter ca tio minuter. Därefter vaknar han ungefär var tredje timme. Jag ammar honom alltid när han vaknar.
Hur ska jag gå tillväga för att ta bort nattamningen? Jag skulle vilja vagna honom eftersom det känns som det skulle fungera bäst för mig. Ska jag ta bort alla mål med mat direkt? eller ta ett i taget? Än så länge helammar jag honom men ska börja med välling eller gröt snart. Den första nattamningen på kvällen är han alltid väldigt hungrig. De andra två verkar mest vara mys och på morgonen när han vaknar är han inte alls hungrig. Han vaknar mellan sex och sju men är inte hungrig förrän ca åtta.
Ska jag börja med ramsa? Jag ramsar honom inte på kvällen utan bara säger godnatt och går och det fungerar kanon.
Jag har läst Barnaboken om hur man tar bort nattamningar.

mitt ungefärliga schema är:
19-7 sova
8.00 amma
9-10 sova
amma
12-14 sova
amma
16-16.30 sova
17.00 amma
amma före läggning
Dock brukar han vakna tidigare än sju. Hur gör jag med dagsömnen när han vaknar tidigare? Ska den vara densamma? Hur får jag honom att sova sista timmen?

MVH Anna

Sonen är född 2008-11-12
Anna
Annaborg

nattamning

Inlägg av Annaborg »

Hej!

Jag behöver hjälp hur jag ska gå tillväga. Jag känner igen mig. Min son vaknar också cirka 3 gånger per natt och jag ammar honom. Nu är han drygt fem månader och jag har tänkt att ta bort nattamningarna. På kvällen lägger jag honom 19.00 i sängen och säger godnatt, går ut ur rummet och sedan somnar han efter ca tio minuter. Därefter vaknar han ungefär var tredje timme. Jag ammar honom alltid när han vaknar.
Hur ska jag gå tillväga för att ta bort nattamningen? Jag skulle vilja vagna honom eftersom det känns som det skulle fungera bäst för mig. Ska jag ta bort alla mål med mat direkt? eller ta ett i taget? Än så länge helammar jag honom men ska börja med välling eller gröt snart. Den första nattamningen på kvällen är han alltid väldigt hungrig. De andra två verkar mest vara mys och på morgonen när han vaknar är han inte alls hungrig. Han vaknar mellan sex och sju men är inte hungrig förrän ca åtta.
Ska jag börja med ramsa? Jag ramsar honom inte på kvällen utan bara säger godnatt och går och det fungerar kanon.
Jag har läst Barnaboken om hur man tar bort nattamningar.

mitt ungefärliga schema är:
19-7 sova
8.00 amma
9-10 sova
amma
12-14 sova
amma
16-16.30 sova
17.00 amma
amma före läggning
Dock brukar han vakna tidigare än sju. Hur gör jag med dagsömnen när han vaknar tidigare? Ska den vara densamma? Hur får jag honom att sova sista timmen?

MVH Anna

Sonen är född 2008-11-12
Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och hjärtligt välkommen :D

Barnabokens verson hanlar mer om hur man vagnarbort nattmål för dom barn som är standardmodellade, alltså dom har aldrig frukatat vargen. En sömntrasslare behöver i regel "kuras" i stor stil, då plockar du bort nattmålen, nappen och sätter solfjäder, buffning alt vagning och ramsa på ett bräde under 4 nätter. Läs mer under fliken "sova hela natten" och verkar det intressant så gå gärna till bibblan och låna boken alt beställ den från hemsidan.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Annaborg

ta bort nattmål

Inlägg av Annaborg »

Hej

Jag har lånat boken och läst sova hela nattenkuren. Men jag har inte försökt att ta bort några nattmål tidigare så egentligen har han inte "trasslat". Det enda som hänt än så länge är att han inte sover över nattmålen. De kommer med en tretimmarsintervall. På kvällen ammar jag honom och lägger honom vaken i sin spjälsäng. Sedan ligger han och skruvar på sig lite men somnar alltid ajälv efter cirka en kvart(när han inte är sjuk). Så därför funderar jag på att använda mig av vagningsmetoden från Barnaboken där man plockar bort mål. Vad tror du? eller rekommenderar du något annat? Tanken är att jag ska köra detta till helgen eftersom min sambo är hemma i fyra dagar. Då har jag tänkt att börja med att ta bort det andra nattmålet.

Hälsningar
Anna
Anna
Annaborg

tillägg

Inlägg av Annaborg »

Hej igen!

Vill tillägga. Att jag har ammat honom till viss del enligt standardmodellen. Han har fått mat så fort han har velat och jag har haft standardmodellen som utgångspunkt även om jag inte har följt den strikt.

Han är född 2008-11-12

:) Anna
Anna
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tänker lite med dig här :D . Vi brukar säga att det är bra att ta alla förändringar på ett bräde, så om du tänker lite framåt så kommer han ju snart vara för liten att sova i vagn. Enklast blir ju då att lägga honom i spjälsäng och kura i stor stil precis som Duggan var inne på. Då har du introducerat buffningen som är bra att ha om det skulle krisa längre fram.

Det jag tänkte på var matintaget. Hur ser det ut under en dag?

Även om han äter flera gånger per natt är det enklast att ta bort alla nattmål på en gång, då är det lätt att ge tydliga besked att på natten sover mat. Men detta förutsätter ju givetvis att han äter tillräckligt under dagen. Men vill du ha kvar nattmål så är det såklart ert beslut. Men det KAN bli svårt att få till nätterna, svårt att visa vad som gäller när man får äta ibland på natten.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Annaborg

mat

Inlägg av Annaborg »

Hej!

Tack för ditt snabba svar. Jepp, det är sant att buffningen kan jag ha användning av längre fram. Matintaget är:
ca 8.00 bröstmjölk
mellan 10.00 och 11.00 bröstmjölk så mycket han vill ha(jag försöker fylla på extra mycket för då sover han längre mitt på dagen).
Bröstmjölk när han vaknar ca 14.00.
Bröstmjölk vid femtiden
Bröstmjölk strax före sju innan läggning

Han får en smakportion potatis el liknande om dagen. Han har också fått smakportioner av välling i några veckor men tar inte flaskan. De två senaste dagarna har jag gett honom lite gröt på kvällen för jag tycker att han äter sämre av bröstmjölken på kvällen. Han är alltid jättehungrig den första gången han vaknar på natten. Han äter ju tre gånger per natt men mest vid elvatiden. Dock är jag inte orolig för hans vikt han ligger över sin kurva och är en riktig knubbis. Så han behöver egentligen inte äta på natten.

MVH Anna
Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"