Vi har en pigg och glad liten kille, Melvin. Han sover bra 19.30-7.30, fast han vaknar 3 ggr på natten och vill amma. Det tar bara 5 min/gång och sedan sover han igen...men han ska ju inte behöva dessa mål nu när han är 6,5 månad. Han sover i spjälsäng inne i vårt sovrum nu, men imorgon när vi börjar med kuren ska han flytta till eget rum.
Jag har läst SHN-boken och vi kommer att börja tillämpa denna teknik imorgon fredag. Han är inga problem att natta, bara att lägga i sängen, säga godnatt och gå ut från rummet, han somnar sedan själv oftast snabbt, ibland ligger han och pratar lite men är oftast inte missnöjd.
Sover även bra dagtid, inte exakt lika länge varje dag, men jag ser det inte som något problem då han nästan alltid är en pigg och glad kille.
Min önskan är egentligen att få till ett tids-schema för att få kontroll på mat-tiderna, så jag slipper amma på natten och att han har god aptit på dagen.Dessutom tycker jag att detta är ett otroligt bra redskap då det ger möjlighet för att alla kan natta honom!!! Vi kan alltså gå på bio eller dyl med gott samvete
Jag har provat att tillämpa ramsa då han vaknat på natten (de sista 2 nätterna) fast jag inte egentligen börjat med kuren...detta eftersom han inte gråter på natten utan bara börjar vakna till. Jag har då med ramsa från sängen fått honom att somna om de 2 första gångerna varje natt(1:a uppvaknandet krävs endast en ramsa från sängen, 2:a uppvaknandet krävs det några ramsor innan han somnar om), men det 3:e uppvaknandet som är ca 5.30 har jag inte vågat mig på, utan har då tagit upp och ammat honom direkt när han börjat röra sig i sängen.
Melvin har alltid sovit på rygg och jag vill fortsätta med det...min undran är, måste jag buffa? Det går ju inte om han ligger på rygg...fast buffa ska jag väl bara behöva i krisläge tycker jag och isåfall kanske jag kan vända på honom om detta skulle inträffa (vilket jag inte tror).
Jag kanske bara kan tillämpa tillrättaläggandet och sedan ramsa på vägen ut?
Ska jag ramsa när jag lägger honom i vagnen ute på dagen? (Han blir trött bara jag tar på honom ytterkläderna och somnar oftast innan jag hunnit få på mig mina kläder.)
Kom med synpunkter på detta schema:
7.30 vakna
8.00 amma/välling
9.30-10.15 sova 45 min
11.00 frukt/amma
12.30-14.15 sova 1,5 h
14.30 äta
16.30-17.15 sova 45 min
18.00 gröt/välling
18.30 bad/amma
19.30 sova
Är osäker på mat-tider nu när han inte kommer att ammas på natten???
Kan vi få problem nu genom att vi byter sovrum till honom imorgon, några smarta råd tas tacksamt emot. Känns lite pirrigt att påbörja kuren, eftersom han egentligen inte har några "sovproblem" vill ju inte rasera något...men jag kan bara se att det kan bli bättre med fasta tider för allt.
Tack för ett mycket bra forum!