Ingen matlust efter magsjuka

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Thunia

Ingen matlust efter magsjuka

Inlägg av Thunia »

Hej!

Vi fick magsjuka natten mellan söndag och måndag för nu en vecka sen. Min pojke spydde en gång o har resten av veckan varit lös i magen flera gånger om dagen. (Bajsar vanligtvis en gång om dagen). Han vägrar också mat, godtar bara lite välling. Igår fick jag också i honom lite banan. Jag tar gärna emot tips på hur jag ska locka honom att äta och vad.

mvh thunia:)
min lilla groda född 080720, kurstart 090320 8 månader.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är ju rätt bra att ta det lite lungt med mat ett tag efter magsjuka, och jag skulle ha is i magen. Aptiten kommer igång när de piggat på sig.

Kör på säkra och goda kort. För att ge ett exempel så såg Edvards middag ut så här vid sjukdom en gång: Fyra skivor rå falukorv vid köksbänken. 1 dl välling, 1 dm gurka och en glasspinne. Man behöver inte vara så noga sådär i början, bara det går i nått. :wink:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Jag håller med TorpSara, is i magen! Tar han välling, så ge honom det! Spetsa med lite rapsolja, så får han bra fett också!
Vätska är det allra viktigaste och välling ger ju vätska!

Får du i honom banan, kanske du även kan locka med andra frukter?
Kanske i en smoothie, sval och god, lätt att dricka med sugrör?

En favorit hos oss gör man så här:
2 dl havre- eller rismjölk
1 banan
1-2 dl bär
1-2 mks linfröolja (eller raps)

Du kan även köra i lite avokado (supernäring!). Vi bukar även ha i proteinpulver, men det kanske man inte har drällande hemma i skåpen, så hopp över det! Eventuellt kan man då ha lite äggvita för proteinintaget, om man vill det.

Men som sagt, is i magen, vätska är nr 1 och tar han välling får han i sig bra med näring!

Lycka till!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

När vi hadde magsjuka nu för ett tag sedan så var Liw oxå jättelös i magen länge.Allt hon åt kom ut ur baken coh inte hadde hon speciellt med matlust heller.
det vi fick tips om och hjäpte magen igång på ett dygn var Philusfil(vet ej hur det stavas) och en klick blåbärspure i.
Vi gav henne skedvis och magen blev så mycket bättre snabbt.

Kanske värt att testa?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

På sjukhuset sa dom att ioch med hon varit dålig i magen så länge så hadde magen helt kommit ur balans och då är det bra att sätta in "goda" bakterier så magen återhämtar sig igen.Annars är det risk för att man bara drar ut på det ytterligare.
Dom avrådde oss från välling då det innehåller säd som man blir lös i magen av och har man då varit lös i magen i en vecka så klarar inte magen av det.
Ris,kokt potatis,kokt fisk,rivet äpple är oxå bra.
Men det som hjälpte oss som sagt var filen med dom "goda" bakterieran +blåbären.Sedan vätskeersättning med en gnutta saft i om man vill ha med lite smak.
ProViva dryckerna är inte heller bra när man är lös i magen då dom innehåller säd.

Krya på er kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej och tack för tips!!

Han är bara 8 månader, och började äta ordentligt med mat för bara 1,5 månad sen så endel av tipsen går tyvärr inte! Han vägrar all mat och blir ledsen på en gång när jag ska försöka ge honom, det enda som går är välling tyvärr... dock har han blivit bättre sen jag bara gett honom sempers nattvälling är ris o vete tror jag, så den är väl bättre än havre. fick rådet att ge ris eller majsvälling som stoppar lite. Jag ska se om jag kan skeda i honom filmjölken, det är något som jag själv upplever hjälper. Hoppas det går, han är så hemskt negativ mot mat nu, och jag som var så glad att han precis börjat äta ordentligt med mat:(

Idag är det tisdag o det var alltså förra söndagen han var sjuk... Idag bajsade han bara två ggr iaf o korvar men det är fortfarande väldigt gult o luktar inte hallon haha:) detaljerat hihi

Tror ni att matlusten kommer tillbaka när magen stabiliserar sig? Jag vet inte vad jag ska locka med, han brukar gilla fisk men han vägrar nu, banan brukar han gilla, det gick en dag men inte sen igen, o sen är det inte så mycket mer jag märkt att han gillat, vi har ju inte hunnit prova så där jättemycket olika mat... han gnager på kex o skorpor han får, men det kommer ju inte mycket i magen.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag tycker att du ska hålla dig till spannmålsfri välling om han fortfarande mår illa, eftersom spannmål kan reta en känslig mage och hålla kvar illamåendet. (Jag uppfattade ditt tidigare inlägg som att han är frisk nu?)
Kör magsjukevänlig välling enbart: majs eller ris. Fibrerna ställer till det, är ju också sjukvårdens omedelbara rekommendation.
Sen är det ju inga problem i världen att ge det du fått tips om här till en 8-månaders som bara har ätit 1,5 månad! Det är ju bara en fråga om konsistens. Smoothien går fint med sugrör eller på sked. Potatis, rivet äpple, ris är ju bara att göra puréer av om han har svårt med större bitar mat.
Det viktigaste är dock: 1) vätska 2) matlust.
Matlusten kommer tillbaka, men det tar betydligt längre tid om han fortsätter få välling med fibrer i som irriterar lilla magen.
En tanke: Han är 8 månader. Har du provat ge honom plockmat? Runt 8 månadersåldern har mina båda gossar varit heligt trötta på att bli skedade. Plockmat ska det vara!! Små bitar kokta rotfrukter, bananbitar, russin, pastabitar mm som man får plocka med själv, medan vuxen ev slevar in en och annan sked puré.
Antar att du har provat, men jag vill i alla fall väcka tanken! Hans matvägran KAN bero på annat än gammal magsjuka...

Lycka till!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå. Har har vi också haft magsjuka. Nu är det väl närmare två veckor som han insjuknade. Löst bajs i över en vecka efter själva magsjukan, så den ser nog ut så den där basilusken.

Ingen vidare matlust heller så länge magen var ur lag. Han tog ersättning och fruktpuré. Inga mängder. Och vatten. Han brukar inte dricka mycket till maten, men under tiden nu så har han nästan bara velat ha vatten i nappflaska. Vägrade havregrynsgröt, som han annars älskar. Åt pyttigt med vanlig mat, som han också brukar äta massor.
Igår märkte jag att det vände. Han var vrålhungrig när han vaknade. Fick t.o.m gå upp och göra mer ersättning på morgonen.
Sedan var det för lite mat en en hel burk och för lite gröt på 1 dl havregryn. Så han äter ikapp sig.

Jag tror att avvakta är nyckeln. Har man en liten knubbis som jag har, så är det inte så svårt. Råkar man ha en sparris är det svårare att se att de inte äter. Men de svälter inte, jag lovar!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej!

Nya mamman: jodå han får den sortens mat o plockmat men vill ännu inte alls ha bitarna! Vi jobbar vidare, han får smaka lite varje dag så antar jag att han vänjer sig. Är svårt nu bara då han inte vill ha nånting,inte ens sånt han innan magsjukan åt massor av. Jag ska gå o köpa välling av enbart ris eller majs, det är mest ris i kvällsvällingen o den har ju hjälpt, men nu när jag vet att det är säden man ska undvika ska jag ta o prova en ren välling också. det är ju det enda han vill äta... Han provade lite pressad potatis från min tallrik igår, men sen satte han in halsen o spydde upp det igen....

LO: skönt att höra att ni haft det likadant, ger lite hopp att det ska vända här också:)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hur går det för er?
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej!

Det går inte alls... Han vill fortfarande inte äta och jag får truga i vällingen förutom på morgonen då han ju varit utan hela natten. Dock verkar magen bra, han bajsar korvar igen, de är ljusa i färgen men det är väl för att han bara äter välling.

Nån dag nu har jag inte ens erbjudit mat för han verkar förknippa att sitta i stolen o äta med sked med ngt negativt... fick i honom lite risgröt när han satt i knät men inte mycket. sitter dock annars i stolen o slänger kex o majsbågar på golvet efter han suttat lite på dem när vi äter iaf, o russin som han tuggar lite på o sen spottar ut, tar en ny o likadant haha:)

Idag fick jag iaf i honom nästan 6 (2 morgon o 2 kväll 1 lunch o 1 em) flaskor välling (är 220 i varje men han äter aldrig upp helt lämnar ca 50), igår 4. Smakade lite potatis från min tallrik, o nån sked av sin puré, men var helt ointresserad o kniper sen ihop munnen o föser bort skeden.. Även med vällingen måste jag truga, lägga bort, lirkleka in den i munnen igen o så håller vi på tills han ätit det mesta (han blir inte lessen). Han hade bara ätit bra i några veckor innan detta, o jag var så glad att han äntligen fått smak för mat, o nu har det varit så här sen förra söndagen. Börjar bli orolig för hans vikt om han ska äta så här dåligt
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker inte du behöver vara orolig. Den mängden välling svälter inget barn ihjäl på. :D

Vad har ni för (tänkt) matordning?
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej!

Nu har han börjat äta mera välling och även börjat smaka gröt o mat, det blir bara några skedar men det är ju en förbättring iaf. är nu 1,5 vecka sen han var sjuk..

Hur menar du med tänkt matordning? Vilka tider han får mat? Jag har ca 3,5 h emellan på dagen, men på kvällen havregrynsgröt vid 18 o sen efter ett tag välling o gå o lägga sig 19. Gröten är tänkt att bli mat när han börjar äta igen.
Thunia

Inlägg av Thunia »

2,5 vecka menade jag, sen han var sjuk
mia721

Inlägg av mia721 »

hej.
kan bara dela med mig av mina erfarenheter med Emelia 1,5 år. Emelia har sedan hon var 4 månader visat sig ha mycket lätt att få maginfektioner. Nästan aldrig förkyld men ofta basilusker som sätter sig på magen. Jag börjar vänja mig vid det och lära mig att det går alltid över även om det i just i själva aptitlösa perioden är svårt att vara lugn och inte oroa sig.

Det tar alltid lång tid för Emelia att hitta aptieten igen och vi har gått upp till 6 veckor med mycket dålig aptit - MEN hon äter alltid precis så att hon liksom klarar sig. Efter varje omgång vi haft har hon fått tillbaka en aptit som är helt enorm och äter upp sig igen!

För en vecka sedan satt jag och ojjade mig och undrade hur man kan leva på 4 köttbullar, 1 banan och 100 ml välling på en dag. Idag sitter jag och undrar hur mycket den där lilla magen verkligen kan smälta då hon ätit 1 nästan fullvuxen portion fiskgratäng till middag.

När apptiten kommer tillbaka så ser jag alltid till att laga extra god mat med mycket näring och bra fett och då tar det bara 4-5 dagar så lägger Emelia på sig vad hon förlorat under 2 veckor. Vi undviker för mycket fibrer direkt efter sjukdom (och under sjukdom) och ser till att magen får bra bakterier i form av mjölksyrebakterier - man kan ju ge det genom olika drycker, fil och sång men för Emelia har det fungerat mycket bra med ett kosttillskott från hälsokosten som är anpassat för små barn (protexin Restore).

Så förrutom alla andra god råd här kan jag bara säga - aptiten kommer att komma tillbaka och det med råge.

Lycka till.
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"