Hjälp! Desperat mamma till Stella 1.5år.
Tack för råd.
Kan hålla med om att vi behöver förstärka skrattet till gonattet, hitta nya roliga saker, nu har det blivit lite standardiserat..
Svår balansgång det där med att inte gå in till henne. Nu har hon skrikigt om vartannat i 20min, vi har bara varit inne 1 extra gång. Dammsuger här nere, pratar och stökar. Hon gallskriker. Ramsan säger vi i trappan högt men hon verkar inte lyssna riktigt. Hon skriker bara högre. Ska vi låta henne skrika?? Har ju märkt på henne att ibland när vi går in så skrattar hon till och blir jättenöjd så det ligger verkligen något i det att hon vänjer sig vid trafik och hela tiden bli tillrättalagd. Samtidigt är det jobbigt och framförallt tråkigt att höra hennes skrik och inte gå in. Får lite dålig flashback från 5min metoden då..
Känns som att vi gör något fel men jag kan inte själv komma på vad det är. Nu gick min man upp till henne en 2:a gång för att lägga henne tillrätta och ramsa ut.
Jag vill ju inte att hon ska somna gråtandes utan nöjd. Nu gallskriker hon igen...
Behöver lite mer själförtroende känner jag och förmodligen är det kanske det hon känner på sig också.. Vill så gärna att hon ska känna sig nöjd med att gå och lägga sig och dit känner jag inte att vi kommit än. Visst sover hon nu långa pass mot vad hon gjorde förut men vi har fortfarande:
1) gråt vid läggning
2) gallskrik då hon vaknar på natten
3) gråt när hon vaknar
Tålamod och tid antar jag??
KRAM
Kan hålla med om att vi behöver förstärka skrattet till gonattet, hitta nya roliga saker, nu har det blivit lite standardiserat..
Svår balansgång det där med att inte gå in till henne. Nu har hon skrikigt om vartannat i 20min, vi har bara varit inne 1 extra gång. Dammsuger här nere, pratar och stökar. Hon gallskriker. Ramsan säger vi i trappan högt men hon verkar inte lyssna riktigt. Hon skriker bara högre. Ska vi låta henne skrika?? Har ju märkt på henne att ibland när vi går in så skrattar hon till och blir jättenöjd så det ligger verkligen något i det att hon vänjer sig vid trafik och hela tiden bli tillrättalagd. Samtidigt är det jobbigt och framförallt tråkigt att höra hennes skrik och inte gå in. Får lite dålig flashback från 5min metoden då..
Känns som att vi gör något fel men jag kan inte själv komma på vad det är. Nu gick min man upp till henne en 2:a gång för att lägga henne tillrätta och ramsa ut.
Jag vill ju inte att hon ska somna gråtandes utan nöjd. Nu gallskriker hon igen...
Behöver lite mer själförtroende känner jag och förmodligen är det kanske det hon känner på sig också.. Vill så gärna att hon ska känna sig nöjd med att gå och lägga sig och dit känner jag inte att vi kommit än. Visst sover hon nu långa pass mot vad hon gjorde förut men vi har fortfarande:
1) gråt vid läggning
2) gallskrik då hon vaknar på natten
3) gråt när hon vaknar
Tålamod och tid antar jag??
KRAM
LW
Stella 070919
Stella 070919
Vi har fastnat, hjälp!
Inatt var 18:e natten med kuren.
Stella skriker fortfarande så fort vi går ut ur rummet. Leker busar och skrattar massor innan läggning. Ska vi solfjädra längre?? Igår tog det 30min innan hon somnade så bättre än förrgår, 1h, men fortfarande gallskrik (ledset gråt).
Vaknade 02 och vi försökte verkligen backa. Kämpade med ramsan från vår säng och utanför hennes dörr jag vet inte hur många gånger. Tillslut kanske efter 20min skrik gick jag in. Blev lugn men började om igen efter 5min. Ramsade envist igen i massa olika tonlägen men hon ignorerade oss bara och skrek ännu mer. Hon vann och jag fick gå in igen. Allt som allt var hon "vaken" i 1h.
Hur ska vi tackla detta? Igår natt var likadant. Hon har sedan kurens start sovit 3 "hela nätter", (11h). Vi hade ju verkligen en rekordbra start men sedan känns det som om det verkligen har stannat av. Hon tar inte ramsan alls bra utanför rummet. Hon blir galen och jätteledsen.
Ska vi inatt spola tillbaka och istället gå in snabbt och göra TL+ramsa ut istället för att låta henne skrika upp sig till ramsan från vår säng??? Min magkänsla säger mig att vi måste få henne trygg igen för nu är det en ond cirkel där ramsan känns mer som ett hot än som ett tryggt mantra. Varför det har blivit så här vet jag inte men vi är hursomhelst långt ifrån målet.
Läggningarna är skrikfyllda och det vill jag så gärna rätta till. Vi har verkligen backat nu i flera kvällar i rad men det blir värre känns det som. Hon ligger inte lika lugn i sängen när vi lägger ner henne utan mer spänd såsom hon väntar på att "snart går dom ut och säger den där ramsan och det vill jag inte..."
Hjälp, stöd och råd någon!!
Är egentligen bortbjudna en kväll på påsk men det känns varken aktuellt att ta med henne och sova borta alt ha barnvakt när allt känns så här osäkert...
//Louise
Stella skriker fortfarande så fort vi går ut ur rummet. Leker busar och skrattar massor innan läggning. Ska vi solfjädra längre?? Igår tog det 30min innan hon somnade så bättre än förrgår, 1h, men fortfarande gallskrik (ledset gråt).
Vaknade 02 och vi försökte verkligen backa. Kämpade med ramsan från vår säng och utanför hennes dörr jag vet inte hur många gånger. Tillslut kanske efter 20min skrik gick jag in. Blev lugn men började om igen efter 5min. Ramsade envist igen i massa olika tonlägen men hon ignorerade oss bara och skrek ännu mer. Hon vann och jag fick gå in igen. Allt som allt var hon "vaken" i 1h.
Hur ska vi tackla detta? Igår natt var likadant. Hon har sedan kurens start sovit 3 "hela nätter", (11h). Vi hade ju verkligen en rekordbra start men sedan känns det som om det verkligen har stannat av. Hon tar inte ramsan alls bra utanför rummet. Hon blir galen och jätteledsen.
Ska vi inatt spola tillbaka och istället gå in snabbt och göra TL+ramsa ut istället för att låta henne skrika upp sig till ramsan från vår säng??? Min magkänsla säger mig att vi måste få henne trygg igen för nu är det en ond cirkel där ramsan känns mer som ett hot än som ett tryggt mantra. Varför det har blivit så här vet jag inte men vi är hursomhelst långt ifrån målet.
Läggningarna är skrikfyllda och det vill jag så gärna rätta till. Vi har verkligen backat nu i flera kvällar i rad men det blir värre känns det som. Hon ligger inte lika lugn i sängen när vi lägger ner henne utan mer spänd såsom hon väntar på att "snart går dom ut och säger den där ramsan och det vill jag inte..."
Hjälp, stöd och råd någon!!
Är egentligen bortbjudna en kväll på påsk men det känns varken aktuellt att ta med henne och sova borta alt ha barnvakt när allt känns så här osäkert...
//Louise
LW
Stella 070919
Stella 070919
Hej Louise!
Jag förstår att du känner dig lite missmodig, men det viktiga är att du inte fastnar i det som varit utan beslutar dig för att ändra på det här nu!
Ibland ser vi det här på barn som är väldigt lättkurade i början - de har inte fått ta till sig ramsan tillräckligt eftersom de sovit "för bra" och då tar kuren lite längre tid i stället...
Det allra, allra viktigaste nu är att ramsan når fram! Här räcker det förmodligen inte med att ramsa gånger fyra, eller ens gånger sex... här ska du ramsa tills ramsan når fram helt enkelt!
Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.
Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!
Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!
Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag. För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!
När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält!
När du lägger henne ikväll så se först och främst till att ni har galet roligt minst en kvart innan läggning!
När du lagt henne så stå kvar och solfjädra henne sömntung, andas själv tungt och tänk lugna tankar.
När hon är andas tungt och är helt lugn, då går du ut - rak i ryggen, ler och känn dig glad och säker! Säg ramsan glatt och tydligt, gå ut genom dörren, ramsa hela tiden.
Om hon skriker nu, så RAMSA genom skriket! Ställ dig bredbent, ta i så du är helt säker på att hon hör dig, och GE DIG INTE!!! När hon lugnar sig, för det ska hon!, då går du ner i ramsan, och gör något! Sysselsätt dig med något som hörs och som tar bort koncentrationen från henne, och sätter hon igång så ramsa fram till henne igen!
Om du känner att det skriks alldeles för mycket och du måste gå in, så gör inte det dirket efter en ramsa för då desarmerar du den.
Var supernoga med bekräftelsen!!!
Sen vet jag inte om jag bett dig läsa mina två "måstetrådar"
men med risk för att vara tjatig så ger jag dem dig igen!
Januarikrönikan
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Attitydtråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Det här fixar ni! Ni är bara lite ner i diket men snart är ni på motorvägen mot målet igen!
Kram Mia
Jag förstår att du känner dig lite missmodig, men det viktiga är att du inte fastnar i det som varit utan beslutar dig för att ändra på det här nu!
Ibland ser vi det här på barn som är väldigt lättkurade i början - de har inte fått ta till sig ramsan tillräckligt eftersom de sovit "för bra" och då tar kuren lite längre tid i stället...
Det allra, allra viktigaste nu är att ramsan når fram! Här räcker det förmodligen inte med att ramsa gånger fyra, eller ens gånger sex... här ska du ramsa tills ramsan når fram helt enkelt!
Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.
När hon är andas tungt och är helt lugn, då går du ut - rak i ryggen, ler och känn dig glad och säker! Säg ramsan glatt och tydligt, gå ut genom dörren, ramsa hela tiden.
Sen vet jag inte om jag bett dig läsa mina två "måstetrådar"
Januarikrönikan
Attitydtråden
Kram Mia
Hej Mia!
Tack för ditt svar, peppning och råd.
Ska genast läsa trådarna du bifogade. Gentemot Stella har vi fortfarande samma starka och konsekventa attityd så där tycker jag inte det brister. Det jobbiga är att hon blir så hysteriskt ledsen fastän vi ramsar (och jag kan säga att det inte har varit några x6 omgångar utan snarare 30 eller säkert fler).
Rapporterar gärna imorgon och hoppas att vi lyckas nå fram till henne med endast ramsan inatt.
Kramar
Tack för ditt svar, peppning och råd.
Ska genast läsa trådarna du bifogade. Gentemot Stella har vi fortfarande samma starka och konsekventa attityd så där tycker jag inte det brister. Det jobbiga är att hon blir så hysteriskt ledsen fastän vi ramsar (och jag kan säga att det inte har varit några x6 omgångar utan snarare 30 eller säkert fler).
InläggPostat: mån apr 06, 2009 15:39 Rubrik:
Hej Louise!
Jag förstår att du känner dig lite missmodig, men det viktiga är att du inte fastnar i det som varit utan beslutar dig för att ändra på det här nu!
Ibland ser vi det här på barn som är väldigt lättkurade i början - de har inte fått ta till sig ramsan tillräckligt eftersom de sovit "för bra" och då tar kuren lite längre tid i stället...
Det allra, allra viktigaste nu är att ramsan når fram! Här räcker det förmodligen inte med att ramsa gånger fyra, eller ens gånger sex... här ska du ramsa tills ramsan når fram helt enkelt!
Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare. (Jag kanske gjort detta fel? Höjer ofta rösten när hon skriker högre, jag har ärligt talat lite ont i halsen och ramsat mig hes de senaste kvällarna och nätterna, borde jag ramsa lugnare?)
Idea Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig! (20 ramsor låter lite. Vi ramsar galt mycket, igen, igen och igen på raken. Hon skriker upp sig mer och mer och tystnar kanske 1sek för att sedan dra igång igen.)
Idea Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!
Idea Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag. För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det! (Har inte testat husljud på natten. Känns lite krystat att börja dammsuga! Är det inte så att hon också ska vänja sig vid att på natten är det mörkt och tyst och alla sover?!)
Idea När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält! (Hade nog känt för att gå in och ut snabbt inatt istället och byta taktik men om du råder mig till att kämpa med ramsan från min säng så gör jag det inatt också)
Idea När du lägger henne ikväll så se först och främst till att ni har galet roligt minst en kvart innan läggning! (Massa bus o skratt)
Idea När du lagt henne så stå kvar och solfjädra henne sömntung, andas själv tungt och tänk lugna tankar.
När hon är andas tungt och är helt lugn, då går du ut - rak i ryggen, ler och känn dig glad och säker! Säg ramsan glatt och tydligt, gå ut genom dörren, ramsa hela tiden. (Hon tar inte SF så bra längre. Hon vrider sig som en ål, försöker prata med mig.. undrar helt enkelt vad jag håller på med. Jag får kämpa för att hålla fast henne och oftast börjar hon skratta för hon tycker det kittlas. Så sömntung blir hon inte innan jag går ut.)
Idea Om hon skriker nu, så RAMSA genom skriket! Ställ dig bredbent, ta i så du är helt säker på att hon hör dig, och GE DIG INTE!!! När hon lugnar sig, för det ska hon!, då går du ner i ramsan, och gör något! Sysselsätt dig med något som hörs och som tar bort koncentrationen från henne, och sätter hon igång så ramsa fram till henne igen! (Ikväll ramsade jag som en galning 10min i sträck med omväxlande husljud men tillslut kände jag att hennes gråt var alltför hjärtskärande. Det visade sig att hon bajsat ner sig totalt. Usch då känner man sig risig som mamma. Bytte snabbt i sängen och gav henne en ny SF och R*8 och sen har hon faktiskt varit tyst...)
Idea Om du känner att det skriks alldeles för mycket och du måste gå in, så gör inte det dirket efter en ramsa för då desarmerar du den. (Ok got it)
Idea Var supernoga med bekräftelsen!!! (Ska bli!)
Rapporterar gärna imorgon och hoppas att vi lyckas nå fram till henne med endast ramsan inatt.
Kramar
LW
Stella 070919
Stella 070919
Natt 19
Hej
Inatt vaknade hon samma tid. Strax efter kl 02. Jag hade bestämt mig för att inte gå in utan lugna henne utanför dörren och ifrån min säng.
Ramsade i olika tonlägen, överröstade henne, bekräftade, överröstade igen osv.. Höll på i 30min i sträck. Hon lugnade sig i några sekunder för att sedan dra igång igen.
Det känns som om hon struntar i ramsan på natten. Hon är halv i sömnen och står upp och gråter hjärtskärande som om hon har drömt något läskigt. Efter 30min orkade jag inte höra hennes gråt längre. Väntade några minuter efter sista ramsan. Gick in lugnt och bestämt och la bara ner henne och stoppade om täcket. Detta verkade vara det enda hon vill för sen var hon tyst.
Hur tolkar jag detta? Det är oerhört frustrerande och jobbigt att lyssna till 30min skrik på natten när det enda hon verkar vilja är att bli omstoppad. Det kan jag isåfall leva med. Mitt mål är ju såklart att hon ska sköta alla uppvaknanden själv men hellre går jag in en gång än att låter henne skrika så mycket.. Det känns inte bra för varken tryggheten eller njutningen av sömnen. Hoppas självklart på att hon tar ramsan inatt, jag kämpar på men mer än 30min skrik orkar jag inte. Och det är inget gnäll vi pratar om, det är ledset, uppjagad och övergivet gråt vi pratar om.
Hon är också fortfarande ledsen när hon vaknar på morgonen vilket jag tycker är konstigt. Idag vaknade hon 06.45, så tyvärr hann vi inte in innan det. Vi solfjärdrade henne lugn dock och gick sedan in efter 5min och gjorde godmorgon. Det konstiga tyckr jag är att när hon vaknar av sig själv att det direkt blir gråt och skrik. Varför kan hon inte vara nöjd, tycka det är ok att vakna??? Känns som samma känsla som hon har på natten när jag försöker ramsa henne lugn och hon får skrika så mycket, samma känsla infinner sig på morgonen.
Vi kämpar på. Natt 20 kanske blir magisk!!! =)))
Inatt vaknade hon samma tid. Strax efter kl 02. Jag hade bestämt mig för att inte gå in utan lugna henne utanför dörren och ifrån min säng.
Ramsade i olika tonlägen, överröstade henne, bekräftade, överröstade igen osv.. Höll på i 30min i sträck. Hon lugnade sig i några sekunder för att sedan dra igång igen.
Det känns som om hon struntar i ramsan på natten. Hon är halv i sömnen och står upp och gråter hjärtskärande som om hon har drömt något läskigt. Efter 30min orkade jag inte höra hennes gråt längre. Väntade några minuter efter sista ramsan. Gick in lugnt och bestämt och la bara ner henne och stoppade om täcket. Detta verkade vara det enda hon vill för sen var hon tyst.
Hur tolkar jag detta? Det är oerhört frustrerande och jobbigt att lyssna till 30min skrik på natten när det enda hon verkar vilja är att bli omstoppad. Det kan jag isåfall leva med. Mitt mål är ju såklart att hon ska sköta alla uppvaknanden själv men hellre går jag in en gång än att låter henne skrika så mycket.. Det känns inte bra för varken tryggheten eller njutningen av sömnen. Hoppas självklart på att hon tar ramsan inatt, jag kämpar på men mer än 30min skrik orkar jag inte. Och det är inget gnäll vi pratar om, det är ledset, uppjagad och övergivet gråt vi pratar om.
Hon är också fortfarande ledsen när hon vaknar på morgonen vilket jag tycker är konstigt. Idag vaknade hon 06.45, så tyvärr hann vi inte in innan det. Vi solfjärdrade henne lugn dock och gick sedan in efter 5min och gjorde godmorgon. Det konstiga tyckr jag är att när hon vaknar av sig själv att det direkt blir gråt och skrik. Varför kan hon inte vara nöjd, tycka det är ok att vakna??? Känns som samma känsla som hon har på natten när jag försöker ramsa henne lugn och hon får skrika så mycket, samma känsla infinner sig på morgonen.
Vi kämpar på. Natt 20 kanske blir magisk!!! =)))
LW
Stella 070919
Stella 070919
Re: Natt 19
LouiseW skrev:Vi kämpar på. Natt 20 kanske blir magisk!!! =)))
Gillar din optimism!
Vet du, om du ser ett mönster i att hon vaknar samma tid varje natt så tycker jag du ska "mota Olle i grind". Direkt när hon vaknar så in och lägg ner henne, innan hon skriker upp sig. Snabbt som attan, ner i sängen och ut med ramsan.
Min Frida hade en sån stå-upp-fastna-i-skriket-period och vaknade samma tid varje natt och jag gjorde så: bara snabbt in och ner med henne och en ramsa. På ett par nätter hade jag brutit (o)vanan.
Gråtet på morgonen kommer att försvinna, det viktiga är att DU agerar som om hon är jätteglad! Tänk på att LE stort och inte tuttinutta med henne, det bekräftar bara hennes gråt.
Ni har lite finslip kvar, men snart är ni i mål!
Kram Mia
Hej Mia och än en gång tack för ditt engagemang!
Att möta "Olle vid grind" var just min önskan och tanke så tack för det. Kör på det inatt. Tror faktiskt att det kan vara lösningen. Hon har ju faktiskt inte vaknat mellan 00-06 tidigare i kuren. Det är bara nu sen vi kom hem från fjällen och då vi envisats med ramsor istället för att gå in. Så tar några kliv tillbaka i kuren och bekräftar henne snabbt igen.
Idag har lilltjejen fått vaccination så hon är lite gnällig så det ska nog bli extra skönt för henne att sova gott inatt.
Kram!
Att möta "Olle vid grind" var just min önskan och tanke så tack för det. Kör på det inatt. Tror faktiskt att det kan vara lösningen. Hon har ju faktiskt inte vaknat mellan 00-06 tidigare i kuren. Det är bara nu sen vi kom hem från fjällen och då vi envisats med ramsor istället för att gå in. Så tar några kliv tillbaka i kuren och bekräftar henne snabbt igen.
Idag har lilltjejen fått vaccination så hon är lite gnällig så det ska nog bli extra skönt för henne att sova gott inatt.
Kram!
LW
Stella 070919
Stella 070919
Hej Mia och ni andra som läser.
Bästa natten på ett tag. Yihoo vad skönt.
Fortfarande skrik vid läggdags dock.. Men igår låg hon i alla fall tyst i 5min efter sista ramsan innan hon drog igång så kanske framsteg? Tog ca 20min, x antal ramsor och 3TL och sen somnade hon nöjd. Kämpar vidare. Dammsugning är bra för då slipper jag höra hela tiden (och sen är det ju en otrolig bonus att ha rent varje morgon när man kommer upp
)
Vaknade först vid 05.30 och jag skyndade mig in. Fick dock bli 2 omgångar till som jag fick gå in samt några ramsor men sen tystnade hon, det hela tog nog bara 10min men hon var rätt så hysterisk, verkade som hon drömde något konstigt.
Vi låg och drog oss till 07.15, Stella sov som en gris. Väckningen var den bästa idag. Hon fullkomligen njöt och log sitt soligaste när vi sjöng vår godmorgon sång och var på bästa humöret!!!
Själv la jag mig 21 igår så fick många långa härliga timmars sömn!!! UNDERBART!
Fortsätter i samma stil och målet är tydligt: gråtfria kvällar och glada morgnar!
Bästa natten på ett tag. Yihoo vad skönt.
Fortfarande skrik vid läggdags dock.. Men igår låg hon i alla fall tyst i 5min efter sista ramsan innan hon drog igång så kanske framsteg? Tog ca 20min, x antal ramsor och 3TL och sen somnade hon nöjd. Kämpar vidare. Dammsugning är bra för då slipper jag höra hela tiden (och sen är det ju en otrolig bonus att ha rent varje morgon när man kommer upp
Vaknade först vid 05.30 och jag skyndade mig in. Fick dock bli 2 omgångar till som jag fick gå in samt några ramsor men sen tystnade hon, det hela tog nog bara 10min men hon var rätt så hysterisk, verkade som hon drömde något konstigt.
Vi låg och drog oss till 07.15, Stella sov som en gris. Väckningen var den bästa idag. Hon fullkomligen njöt och log sitt soligaste när vi sjöng vår godmorgon sång och var på bästa humöret!!!
Själv la jag mig 21 igår så fick många långa härliga timmars sömn!!! UNDERBART!
Fortsätter i samma stil och målet är tydligt: gråtfria kvällar och glada morgnar!
LW
Stella 070919
Stella 070919
Nattningarna börjar bli tröttsamma, måste hitta ny energi.
Nu har hon skrikigt maaaaaaaaaaaammmmmmaaa, paaaaaappppppppa, i 15 min konstant. Vi har såklart svarat med ramsan och även gått in en extra gång. Hon är helt rabbiat. Har jag förresten sagt att vi har en otroligt tempramentsfull, envis, aktiv och väldigt framåt unge.. Kanske får ge upp med att tro att hon kommer att någonsin vara tyst och somna på 2min...
Nu gick min man upp igen... Hennes skrik tränger verkligen igenom allt och tyvärr lägger det ju lite sordie på kvällen när det blir det sista man hör. Hon är så glad innan och skrattar och håller med om att det ska bli så skönt att gå och lägga sig. Men sen skiter det sig.
Vi får försöka hitta våra egna knep tror jag men vad vet jag inte än. Så här kan vi ju inte ha det ialla fall för det blir tråkigt för alla.
Ja ja behövde bara skriva av mig. Nu ska jag gå och försöka få henne lugn en 3:e gång.
Trevlig kväll!
Nu har hon skrikigt maaaaaaaaaaaammmmmmaaa, paaaaaappppppppa, i 15 min konstant. Vi har såklart svarat med ramsan och även gått in en extra gång. Hon är helt rabbiat. Har jag förresten sagt att vi har en otroligt tempramentsfull, envis, aktiv och väldigt framåt unge.. Kanske får ge upp med att tro att hon kommer att någonsin vara tyst och somna på 2min...
Nu gick min man upp igen... Hennes skrik tränger verkligen igenom allt och tyvärr lägger det ju lite sordie på kvällen när det blir det sista man hör. Hon är så glad innan och skrattar och håller med om att det ska bli så skönt att gå och lägga sig. Men sen skiter det sig.
Vi får försöka hitta våra egna knep tror jag men vad vet jag inte än. Så här kan vi ju inte ha det ialla fall för det blir tråkigt för alla.
Ja ja behövde bara skriva av mig. Nu ska jag gå och försöka få henne lugn en 3:e gång.
Trevlig kväll!
LW
Stella 070919
Stella 070919
Hej!
Hoppas att natten gick bättre än kvällen.
Jag vet hur det är att ha en tempramentsfull lite loppa. De om några ungar behöver sin sömn.
Er lilla tjej är ju mitt uppe i förtrotsen nu och det visar sig gärna i samband med sovning, antingen under kväll/natt eller dagsömnen.
Om jag hade varit er så hade jag några kvällar i rad kört med lååång solfjäder vid läggningen. En solfjäder som gör att hon blir riktigt sömntung och som gör att hon kan komma över och bryta detta skrikande som hon fastnat i.
Önskar er en god kväll och natt.
Susanne
Hoppas att natten gick bättre än kvällen.
Jag vet hur det är att ha en tempramentsfull lite loppa. De om några ungar behöver sin sömn.
Er lilla tjej är ju mitt uppe i förtrotsen nu och det visar sig gärna i samband med sovning, antingen under kväll/natt eller dagsömnen.
Om jag hade varit er så hade jag några kvällar i rad kört med lååång solfjäder vid läggningen. En solfjäder som gör att hon blir riktigt sömntung och som gör att hon kan komma över och bryta detta skrikande som hon fastnat i.
Önskar er en god kväll och natt.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Hon somnade igår efter 1h och 10 min. Väldigt segt. Vaknade sedan med gallskrik kl 00, 02 och sedan pigg som en lärka kl 06.30... Unge!! Hur orkar hon undrar jag?
Samma visa ikväll tyvärr... Nu har hon skrikigt i 45min. Vi har bara varit inne 2ggr. Ramsor utanför hjälper ingenting utan hon skriker bara upp sig mer.
Solfjädern är jättesvår att göra nu tycker jag. Den tog hon så fint den första veckan. Nu blir hon galen och ålar sig över till rygg. Skriker som en tok om man försöker hålla fast henne... Ska vi ta i med hård handskarna?? Isåfall måste nog pappan sköta läggningarna för jag orkar inte hålla fast henne. Stark är hon också, inte bara envis.
Just nu känns det lite tröstlöst. Vi sitter fast känns det som. Kommer ingen vart. Vet inte vad vi ska ha för plan härnäst? Imorgon kommer svärföräldrarna hit så om jag känner Stella rätt så kommer hon vara ännu svårare att lägga då eftersom hon bara vill ha sin farmor.
Men men det finns värre saker antar jag. Någongång kommer hon väl acceptera sin säng och finna njutning i att somna gott...
Tacksam för fler tips av er som har erfarenhet av envisa barn.
Kram
Samma visa ikväll tyvärr... Nu har hon skrikigt i 45min. Vi har bara varit inne 2ggr. Ramsor utanför hjälper ingenting utan hon skriker bara upp sig mer.
Solfjädern är jättesvår att göra nu tycker jag. Den tog hon så fint den första veckan. Nu blir hon galen och ålar sig över till rygg. Skriker som en tok om man försöker hålla fast henne... Ska vi ta i med hård handskarna?? Isåfall måste nog pappan sköta läggningarna för jag orkar inte hålla fast henne. Stark är hon också, inte bara envis.
Just nu känns det lite tröstlöst. Vi sitter fast känns det som. Kommer ingen vart. Vet inte vad vi ska ha för plan härnäst? Imorgon kommer svärföräldrarna hit så om jag känner Stella rätt så kommer hon vara ännu svårare att lägga då eftersom hon bara vill ha sin farmor.
Men men det finns värre saker antar jag. Någongång kommer hon väl acceptera sin säng och finna njutning i att somna gott...
Tacksam för fler tips av er som har erfarenhet av envisa barn.
Kram
LW
Stella 070919
Stella 070919
Hej Louise!
Jag märker när du skriver att du tappat hoppet lite. Gör inte det. Det tar tid att omvända gamla invanda mönster. Du måste känna och tro att hon kan och klarar det här. Du måste oxå lita på din egen förmåga att ta ledningen.
Detta handlar inte om hur envis eller viljestark ett barn är utan att som vuxen förmedla den självklara sömnen. Ni får låta bli att tänka hur en kväll eller natt ska bli. Ni kanske är inställda på att det ska bli skrikigt. Då blir det oxå det.
Jag tycker fortfarande att ni ska solfjädra henne lugn men absolut inte använda några hårdhanskar. När ni håller ner henne tänk då lugna tankar och andas lugnt och metodiskt. Hon kommer protestera mycket den första kvällen men kommer kunna slappna av mer säkert redan vid andra. Stäng av hennes gnäll och skrik när du står där och tänk t ex Åh vad skönt att sova, åh vad skönt att sova. Som ett mantra du upprepar i ditt huvud om igen. Nu gäller det för er att bryta hennes mönster med skrik och få henne att njuta av sängen igen. Det gör ni förhoppningsvis genom att backa bandet lite.
Jag tycker inte ni behöver se det som ett misslyckande om hon inte somnar på 2 minuter. De gör de flesta barn inte när de blivit så stora. Oftast ligger de och småpratar och sjunger lite. Det är dit vi ska. Hon ska ligga nöjd och glad och avsluta dagen med ett litet snack med sig själv.
Läs igenom attityden så många ggr att den känns självklar och naturlig för er.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
Berätta gärna hur det går.
Susanne
Jag märker när du skriver att du tappat hoppet lite. Gör inte det. Det tar tid att omvända gamla invanda mönster. Du måste känna och tro att hon kan och klarar det här. Du måste oxå lita på din egen förmåga att ta ledningen.
Detta handlar inte om hur envis eller viljestark ett barn är utan att som vuxen förmedla den självklara sömnen. Ni får låta bli att tänka hur en kväll eller natt ska bli. Ni kanske är inställda på att det ska bli skrikigt. Då blir det oxå det.
Jag tycker fortfarande att ni ska solfjädra henne lugn men absolut inte använda några hårdhanskar. När ni håller ner henne tänk då lugna tankar och andas lugnt och metodiskt. Hon kommer protestera mycket den första kvällen men kommer kunna slappna av mer säkert redan vid andra. Stäng av hennes gnäll och skrik när du står där och tänk t ex Åh vad skönt att sova, åh vad skönt att sova. Som ett mantra du upprepar i ditt huvud om igen. Nu gäller det för er att bryta hennes mönster med skrik och få henne att njuta av sängen igen. Det gör ni förhoppningsvis genom att backa bandet lite.
Jag tycker inte ni behöver se det som ett misslyckande om hon inte somnar på 2 minuter. De gör de flesta barn inte när de blivit så stora. Oftast ligger de och småpratar och sjunger lite. Det är dit vi ska. Hon ska ligga nöjd och glad och avsluta dagen med ett litet snack med sig själv.
Läs igenom attityden så många ggr att den känns självklar och naturlig för er.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
Berätta gärna hur det går.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.