2-åring som tvärt slutat med blöja - vaknar på natten!

Skriv svar
JH

2-åring som tvärt slutat med blöja - vaknar på natten!

Inlägg av JH »

Hej!

Nu var det läääänge sedan jag var här inne :)

Men, vår minsta, Siri, som sovit bra för det mesta besämde sig för någon vecka sedan att inte kissa i blöjan utan bara på toaletten. Hon fyller 2 om en vecka så det känns ganska tidigt, men som sagt, det var på eget initativ. Allt har gått bra och inte en enda olycka har skett. :D På natten tycker vi dock att blöja känns säkrast än så länge, även om den varit snustorr sen hon bestämde sig.

Så till problemet. Sen hon slutade kissa på sig så har hon vaknat ett par ggr per natt och ropat för att få kissa - det har känts lite jobbigt att plötsligt behöva vakna på natten när man är van att sova, men vi har tänkt att det är en övergångsperiod, och hon måste ju få kissa. MEN de sista 5 nätterna har det varit kaos :shock: Hon vaknar vid 22-23 och vill kissa. Då somnar hon om direkt. Men sen vaknar hon igen vid midnatt och då somnar hon inte. Istället så börjar hon ropa att hon behöver "kissatoa" ungefär var 30:e minut. Detta pågår ofta framtill 02-03 och är helt olidligt.

Det känns som att vi har provat allt. I början tog vi upp henne, men det kom ju bara kiss var tredje gång så vi inser ju att hon inte egentligen behöver kissa. Då bestämde vi oss för att hon skulle kissa en gång och sen fick hon ligga kvar - detta resulterade i att hon skrek, och skrek, och skrek och ropade och ropade och ropade och till slut började hon hon hulkande ropa "NÄLLA mamma, NÄLLA mamma, Siri måte kissatoa!!!" (jag var då, och är fortfarande ett par dagar, ensam hemma med barnen) och då började jag gråta och kände mig som världens sämsta mamma :cry: och så fick hon komma upp och då kissade hon också ganska mycket. Efter det har jag varit helt inkonsekvent. Försökt få henne att bara kissa engång, men gett med mig om hon blir allt för ledsen. Men nu driver hon ju bara med mig..... hon kan gråta och gråta och prova allt möjigt , som att hon är törstigt, att hon tappat sitt gosedjur etc och när jag kommer in så skiner hon upp och blir jätteglad. :twisted:

Dessutom är det en hel ritual när hon ska på toa på natten: hon måste tända lampan, ta av sig byxor, blöja och strumpor helt, torka sig själva både fram och bak och på alla möjliga andra ställen osv- helt olidligt! I natt blev jag till slut riktigt arg och det är ju inte heller ok... :oops:

Fattar ju att jag gör fel, men hur ska jag komma tillrätta? Det är verkligen jobbigt att neka sittbarn att gå på toaletten! Och hon är ju så liten! Äldsta dottern slutade med blöja på natten då hon var 2 år och 8 månader. Då sov hon i vanlig säng och hon lärde sig snabbt att själv gå upp och kissa på natten och sen tillbaks till sängen - men det fixar ju inte Siri ännu.

Någon som varit i samma situation eller har tips och råd ändå? Jag är så trött nu så jag knappt vet vad jag gör....
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Min lilla var också två när hon blev dagtorr, och ett par veckor senare ville hon heller inte ha blöjan på natten. Så jag gav henne helt enkelt FÖRUTSÄTTNINGARNA att själv kunna sköta kissandet på natten. I början med viss assistans, senare själv. Och efter ytterligare en stund slutade hon helt att kissa på natten.

Hur vi gjorde ser du här i trådarna - hojta om något är oklart. Vet att vissa moderna spjälsängar kan man koppla loss sängändan, men vi tog en billig, gammal spjälsäng och sågade av 3 spjälor längst ner:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 443d3a5857
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17741

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
JH

Inlägg av JH »

Hej ewa!

Tack! :D Jag har läst igenom trådarna och det står mycket bra saker som jag kan ta til mig. En fråga bara, vårt problem är ju inte alls att hon kissar på sig, tvärtom - blöjanär snustorr varje gång hon vaknar, även de ggr då vi låtit henne vara och inte plockat upp henne för att kissa.

Alltså, problemet är mer att hon nu satt i system att ropa p åoss så fort hon vaknar - ibland är hon absolut kissnödig, men jag tror att det rör sig om max en gång per natt. De andra 7 ggr hon väcker oss så känns det mer som att det blivit nån slags (o)vana. Hon vaknar till och "använder" kissatoaropet för att vi ska komma in....
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och just därför tycker jag det vore lämpligt att låta henne själv ta hand om ev behov av att kissa på natten. Då ger du henne det förtroendet, och hon får lära sig att själv sköta sina bestyr. Tänker jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

PS. och ramsning om att man sover på natten och kissar på dagen, så där i förbifarten och inför nattningen fyller ju också sin funktion - om än inte enbart.
JH

Inlägg av JH »

Vill bara skriva att igår hade vi en lång dust med pottan! Hon har ju vägrat kissa på den, vill BARA "kissatoa", och då är det ju svårt att låta henne ta ansvar själv för kisseriet.

SOm tur var vaknade hon redan kl 22 och ville kissa, så jag var fortfarande pigg och hade inga problem med att vara lugn och sansas (vilket varit fallet kl 03... :oops: :? ). Hon skrek som en stucken gris när jag körde "på natten kissar man i pottan, på dagen kissar man på toaletten, och vägrade pottan, men jag bara fortsatte med mitt mantra. Till slut ville hon lägga sig igen istället, men efter 15 minuter ropade hon "kissapottan!" :D

Sen vaknade hon bara en gång till, vid 02 och då kissade hon jättemycket - i pottan. men annars fick vi sova hela natten - såååå skönt. Så nu kör vi så här ett par nätter och sen ska vi börja med att låta henne gå själv.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
duggan

Inlägg av duggan »

Vad duktig hon är lill tjejjen :!: :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och, glöm inte att det är övergående. Edvard är kissar inte på nätterna nu, tre månader efter att han blev dagtorr. Däremellan har vi haft det som ni, men med glesare och glesare uppvak. Vi har alltid kissat av honom klockan 23 så blev det oftast bara ett uppvak, men ibland två...
Väldigt skönt nu i allafall. :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"