Kura Iris - start 23 feb

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Snuva, förkylning, täppt näsa?? Pröva med rödlök och häll på kokande vatten, ställ under/vid sidan av sängen.. Funkade för oss, kanske ett råd?? *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
strömming

Inlägg av strömming »

Nu har det strulat till sig med sömnen här igen. Nätterna funkar bra, men dagarna och läggningen är inte bra.

Kvällsläggningen tar upp emot 30 minuter varje kväll innan hon somnar och hon är arg och ledsen om vartannat. Ramsa tar inte alls längre och det känns som om hon till slut somnar för att hon är utmattad. Men är hon väl somnat så sover hon hela nätterna, är ofta vaken när vi kommer in kl 7 men ligger och pratar med sitt gosedjur eller något annat. Är väldigt sällan ledsen eller arg om hon vaknar på nätterna. Kan höra henne gny men inte något annat.

På dagarna funkade det förut att lägga henne i vagnen på balkongen och hon sov gott i stort sett hela sina lurar, men nu har hon börjat skrika när hon blir lagd i vagnen och har sedan svårt att komma till ro och vaknar alldeles för tidigt. Jag har inte heller mått så bra den senaste tiden och har inte varit konsekvent, vilket jag förstår förstör för iris, men jag har inte klarat av det. Känner att vi är på väg att tappa kontrollen. Har tagit upp henne för tidigt bara för att jag inte klarar av att höra gråt och skrik, vilket jag förmodar genererar ännu mer gråt och skrik nästa gång. Den senaste veckan har vi hänfallit att promenera när hon ska sova, men inte ens då sover hon så länge som hon ska. Och ärg är hon också.

Vet egentligen inte vad jag vill fråga eller få "råd" att göra. Försöker hitta attityden men har svårt att göra det. Vet inte hur vi ska ta tag i det, jag hittar inte attityden och utan den fungerar det inte, det förstår jag och jag ser det framför mig varje dag hur det inte fungerar.

Iris är snart 8 månader och hon är extremt klänging och mammig, så fort hon ser mig börjar hon skrika och gråta - om jag varit ur rummet ett tag - hon gråter även när jag går ur rummet. Hon slingrar sig ur sin pappas famn när hon ser mig och vill inte vara med honom utan slutar inte skrika förrän hon kommer till mig. Jag har precis slutat amma på dagarna, väldigt tvärt då jag inte orkade amma längre och Iris har förut inte tagit flaska alls och varit liten i maten men nu har vi mer eller mindre tvingat henne att ta flaskan och nu fungerar det efter mindre protester de flesta gångerna. Hon sliter och drar i min tröja väldigt mycket när hon är arg som om hon vill ha bröstet.

Det blev lite mycket nu och väldigt förvirrat.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

*kramar om*
Känns som att du behöver all styrka och pepp som finns!! Vet ju att du innerst inne vill och KAN fixa detta!! Men det låter som att du mår väldigt dåligt?? Har du någon du kan prata med?? Angående klängigheten.. samma läge här i samband med lite dryga 8 månader.. det som funkat bäst hittils är mycket golv-aktivitet, och att man faktiskt lämnat till sambo och åkt hemifrån, bara för att handla typ.. Allt för att få komma bort en liten stund.. Jag önskar att du får massa råd och tips hur du ska hantera detta, för det är hur jobbigt som helst, men du får inte ge upp!! Massor av kramar till dig, vännen!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Åttamånadersångest är en jobbig tid i barnets liv. (och lite ansträngande också för oss föräldrar :wink: ) Under denna tid av inre kaos är det extra viktigt att omvärlden står stabil och trygg och oföränderlig. Använd sökfunktionen för att läsa mera!

Jag har inte läst tillbaka så långt i tråden men hur var det med schemat - har vi kollat så att det är okej?

Kram Lua. :heart:
strömming

Inlägg av strömming »

Vi gjorde om schemat för en vecka sedan och det fungerar mycket bättre nu, även om det fortfarande strular på dagarna.

7 godmorgon och välling i sängen
9.15 frukt
10-11.30 sova
11.45 lunch
14.30 välling
15.16.30 sova
17.15 gröt
18.45 välling
19.00 sova

Då hon har svårt att sova mer än 1 timme så blir det långt fram till em-sömnen så funderar på att andra schemat igen och dra tillbaka det 30 minuter ungefär. NÄr hon vaknar på dagen har hon nog aldrig somnat om igen. Men gnället vid läggningarna är borta nu och även på kvällarna går det lättare igen. Som det är nu får hon mellan 13,5-14 timmars sömn per dygn. Nätterna är inga problem efter att hon somnat, i morse sov hon för första gången när vi väckte henne kl 7.

Maten har också tagit fart nu sedan jag bestämde mig för att sluta amma. Nu äter hon frukt och mat med god aptit och dricker gladeligen sin välling, det är stooor skillnad i humöret nu när hon äter också!
strömming

Inlägg av strömming »

De nya tiderna har börjat sätta sig nu och Iris är gladare och piggare än någonsin! Läggingarna går bättre och bättre och den senaste veckan har ilskan övergått till prat och tjut som inte låter argt eller ledset. På dagarna har hon för första gången sovit hela sina planerade lurar flera dagar och somnat utan protester. Matvägran har slagit till men välling och frukt går ner för det mesta. Nu har vi skaffat en extra vagn att ha på balkongen så vi slipper släpa i trappan flera gånger om dagen. Så här i efterhand kan jag verkligen se att arbetet har gett fina resultat men oj så jobbigt det har varit emellanåt. Visst protesterar hon ibland men inte alls som innan vi ändrade från 3 till 2 lurar och hon sover mycket bättre på dagarna nu. NÄtterna har inte varit något problem alls nästan någon gång. Har haft ett bakslag och sedan inget mer. Nu har vi inte behövt göra något på nätterna i säkert 6 veckor och det är skönt att veta att vi kommer att få sova. Jg tar det för givet nu att Iris inte kommer vakna (jo vaken är hon det hör jag för hon ligger inne hos sig och pratar) eller behöva oss förrän vi väcker henne kl 7! Oftast hör jag henne inte förrän kl 05.30 då hn brukar prata lite och sedan hör jag henne 06.55 då hon nog undrar om vi inte ska hämta henne snart. Men så fort hon hör att vi rör oss blir det tyst hon henne tills vi kommer!

Nu har jag inte boken hemma längre då vi lånade den på bibblan men hur mycket sömn bör finnas på schemat vid 8,5 månader? Nu har vi 12 timmars natt och 1,5 på fm och 1,5 på em. Det är samma mängd som för 2 månader sedan men fördelat på annat sätt. På em har hon svårt att sova hela luren så funderar på om det är för mycket sömn på schemat och att man kan dra ner till 45 min på em. Hon är glad de dagar hon sovit för kort enligt schemat och är pigg tills det är dags att sova natt.

Tack för allt ert stöd under den här processen. Vi ska vårta resultatet ömt!
strömming

Inlägg av strömming »

Jag menar ju vårda ömt, inte vårta ömt ;)
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hittade detta under SHN fliken till er, hoppas det hjälper.

• Fem och sex månader: ca 15 tim/dygn.
• Sju och åtta månader: ca 14,5 tim/dygn.
• Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.
• Tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn.
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! Vad glad jag blir när jag läser hur bra det går för er!! Och jag är helt säker på att ni kommer att "vårta" det ömt :wink:

Kolla in här oxå för mer inspiration: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Massor av kramar till hela familjen!!
strömming

Inlägg av strömming »

TAck! Vi har 12-1,5-1,5
Det här tyckte jag verkar bra för oss "piggis"

7-8 mån (14,5 timmar)
12-1,5-45 Det är vad det i realiteten oftast blir! Och Iris verkar tycka att det funkar bra också då hon är pigg och gla nästan jämt! Men Iris verkar tycka att 1 timme och 15 minuter är den optimala tiden att sova. Det felar på någon minut oftast när hon vaknar efter sina lurar.

Ikväll pratade hon bara lite tyst inne hos sig i 5 minuter sen har vi inte hört ett pip på snart 4 timmar! Det var första kvällen utan något högljutt från iris rum. Vi har börjat ta ut "radioapan" som hon sover med och busa med honom också innan hon ska sova och det verkar gå hem, hon fortsätter liksom sin lek och prat i sängen och blir inte alls lika arg och ledsen nu sedan vi började med det! På morgnarna brukar hon ofta ligga och suga på radioapans antenn som han har på huvudet!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad bra det går för er nu! :lol: Vilket jobb ni gjort, grattis! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"