Hjälp med ersättningsbarn vid sm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MarinaD

Hjälp med ersättningsbarn vid sm

Inlägg av MarinaD »

En fråga är hur stillar man överlevnadsångesten med ersättningsbarn?? För man kan ju inte mata dom varje gång dom skriker!!Barn som får ersättning ska ju helst hålla en tre fyra timmar minst mellan måltiderna...Och mata med flaska tar ju inte så lång tid som amma 1.5 timme hur förläger man schemat då???

Måsta man bada barnet varje kväll?? Min andra pojke har extremt torr hud och behöver smörjas varje dag och det förvärras när han badar eller duschar för ofta, så det vill jag inte göra med den lille...

Hoppas nån kan hjälpa mig vår lilla Isadora är nu tre veckor gammal så det är ju snart dags att börja...
Mamma till André 010920, Liam 070810 och Isadora 090307
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Marina och välkommen hit! :D
Grattis till din lilla flickan, skriv gärna in i din profil när hon är född samt i vilken vecka, så blir det lättare att ge dig råd anpassade till hennes ålder.

Jag har själv ingen erfarenhet av att flaskmata, men det finns många här som kan hjälpa dig med det. Däremot tror jag mig veta :shock: att hon faktiskt SKA ha mat så fort hon piper, inom 1,5 timme från att du har börjat matningen. På det här stadiet handlar det ju inte så mycket om hur mycket mat hon verkligen behöver, som om att övertyga henne om att hennes överlevnad faktiskt är tryggad. Och för mycket mat, inom 1,5 timme, gör inget. Då kräks hon ju bara upp det som inte fick plats. Så mata på du, så fort hon piper, och truga vänligt ovanpå det. :wink: Här ska stillas överlevnadsångest!

När däremot tiden har gått och 1,5 timme är slut, då ska hon vara så proppmätt det går och kunna sova i 2,5 timme. Gör hon inte det så får du dra slutsatsen att du ändå inte fick i henne tillräckligt mycket mat (för att hon skulle tro på att hon överlever) och försöka med ännu mer nästa gång. Nästa steg är att börja dra henne i vagnen när hon vaknar, så att hon verkligen sover hela sitt sovpass och är ordentligt hungrig till nästa måltid, men VÄNTA med det tills du känner dig säker på att överlevnadsångesten har avtagit. Innan dess kan hon inte vänta på maten.

:idea: Huvudregeln är alltså: mata, mata mer, mata ännu mer, och sedan truga på det. Och passa på att njuta av din ljuvliga, pyttelilla bebis.

Lycka till!

PS Jag brukar bara bada mina barn varannan kväll - när de är så små rullar de ju inte i gyttja precis utan bad varje kväll är ju snarare för rutinens än för hygienens skull. Gör en storskötning med noggrann rengöring istället de dagar du inte vill bada och så bada när det behövs och ni har lust med det. Tycker jag. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miniz

Inlägg av miniz »

Hej MarinaD! :D

Det är klart att lilla Isadora ska ha mat när hon skriker. Om det är flaska eller bröst, spelar ingen roll. Överlevnadsangesten maste stillas. Du far truga pa vänligt vis och sedan truga ut rapen.

När hon sedan vill vara lite längre vaken, far hon göra andra saker än att ligga i famnen och amma, t.ex ligga och se pa familjen som äter.

När hon blir tva manader kan man börja se efter ett schema, men nu är det mat, mat och mera mat som gäller. Sm för sma kryp är mat efter och innan lur. Alltsa, precis när de vaknat och efter vakenpasset. Och da spelar det ingen roll om de far bröst eller ersättning.

Jag har aldrig badat mina barn varje dag. (Av rent praktiska skäl, det tar för lang tid...)

Om du inte fick svar pa dina fragor, sa skriv tillbaks sa far du svar!
Och njut av lilla bebisen. :heart:

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej MarinaD!

Du har fått så fina svar av chokladkaninen och miniz, TACK :heart:, så jag vill bara skriva och önska dig varmt välkommen till Forumet och grattis till juvelen :heart: NJUT av varandra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MarinaD

Inlägg av MarinaD »

Men allt man läst och hört om att dom får ont i magen och blir förstoppade av ersättning för ofta, pga att det är mer svårsmält.. Har själv en son som led enormt av förstoppning när han fick ersättning..Och har redan fått ge Isadora bifidus som ges vid förstoppning, så känner mig väldigt osäker på att ge mat så ofta för det går mot allt jag fått veta om ersättning...Nu blev allt jobbigt....
Mamma till André 010920, Liam 070810 och Isadora 090307
miniz

Inlägg av miniz »

Ah, nej, jobbigt far det ju inte bli! Jag kan inget om förstoppning pa sa sma skräp, men vet att de som vet pratar om lactiplus eller sempersmagdroppar. Ger du det? Hoppas det kommer nagra proffs och kan ge dig rad och pepp!

:heart:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

MarinaD skrev:Hur tar man bort ett mål mat på natten, min 4 veckors vaknar som på en klocka oavsett när hon fått sista mål om det är 22.00 eller 24.00 så vaknar hon 02.30 0ch 05.30 och man brukar kunna hålla sig en 5-6 timmar när man får ersättning, känns som hon vaknar på rutin...
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej MarinaD :D Välkommen hit! Grattis till lilla livet också :heart:

Jag skulle nog vilja säga att små barn klarar 6h natt ifall de fått minst 4 fulla SM mål per dag oavsett om de äter ersättning eller bröstmjölk :wink:

Har du Barnaboken? Där står det utförligt om trenätterskuren.
Sover Isadora i vagn inne eller har du tillgång till en inne vagn? Det är det absolut effektivaste sättet att lugna så här små, så med hjälp av vagning så vagnar du bort/över nattmålet.
Somliga föredrar att buffa och det går det med såklart!

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilltjejen

Tröga magar och bad

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Din dotter är ca 4 veckor gammal. Tycker du att hon har/lider av överlednadsångest så som AW beskriver det i Barnaboken? Beskriv i sådana fall hur ett dygn ser ut och vad som inte känns bra!

Tanken enligt SM är ju inte att du ska ha ett spikat schema redan nu, utan mer sträva efter 2 h vakentid och 2 h sovtid och att mat ges under de första 1,5 h av vakentiden. Detta innebär att det blir ca 4 h mellan målen (från första målets start till nästa måls start). Alltså ca 2,5 h mellan första målets slut till nästa måls start. Detta varierar så klart under dagen. De flesta barn är lite tröttare på fm och orkar inte vara vakna så länge.

För att stilla överlevnadsångesten så är det mat som gäller enligt de olika punkterna i SM. Bröst X 4 alltså men i ditt fall blir det flaska, som ju precis som du skriver oftast äts lite fortare. Erbjuder du ännu mera mat efter skötning och umgänge?

Har du Barnaboken och där läst om hur man "botar" överlevnadsångest där? Frågar för att veta om jag kan hänvisa dit.

Vi har tre trögmagade barn. Hos BVC fick vi veta att barn som ammas inte blir förstoppade, något som inte alls stämde för oss.

Rent generellt har jag förstått att NAN är bättre än Semper vad gäller hård mage. Vi märkte stor skillnad när vi övergick till NAN (våra yngsta har fått ersättning tidigt). Mycket bättre.

Vad gäller förstoppning för riktigt små barn så är mina råd:
* NAN istf. Semper
* Magmassage vid varje skötning
* Lös upp lite katrinplommonpuré i kokt vatten och ge på flaska (vi har gett jättetidigt). Bättre än "medicin" enligt mig.
* Kokt avsvalnat vatten är också bra (men ej för mycket, får inte ersätta ersättningen)

Vi har också en torrhyad dotter och har inte alls badat våra yngsta lika ofta. I början knappt något och sedan 1-3 ggr per vecka. Däremot har vi varje kväll tvättat och gjort rent med blöt tvättlapp (ansikte, hals, armar osv.).
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

Slänger in ett tips mot tröga bebismagar! Vet inte om det finns någon "åldersgräns" men jag har svårt att tro det!
Emmy skrev: Jag ville bara tacka för det bästa tipset mot tröga magar. Vet inte vem av er klokas mammor =D> som skrev det, men det var att blanda välling- eller grötpulvret med "linfrö-slem-vatten". Klart bättre än messmör, linfröolja och andra tips vi fått. Tack :!:
Man lägger helt enkelt 2 msk linfrö i 1 glas och fyller på med vatten. Låter dra över natten (el lika många timmar) och silar sedan bort fröna.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"