Hjälp, jag orkar inte! Kurar på 3:e dygnet.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Indiemorsan

Hjälp, jag orkar inte! Kurar på 3:e dygnet.

Inlägg av Indiemorsan »

Hej allihop,
Jag är en mycket trött mamma som skulle behöva lite stöd och uppmuntran. Min son som är 18 månader har precis somnat in till sin tredje kurnatt. Det tog 43 minuter. Så förmodligen borde jag vara uppåt, eftersom det tog två timmar i går kväll. Men jag är bara trött och ledsen, och det känns som om vi inte gör några framsteg alls. Så här har det gått till:

Natt 1:
Han gick och lade sig kl 19, jag solfjädrade, gick ut med ramsan och gjorde alltihop by the book. Det hela tog 45 minuter under vilka jag var inne i rummet tre gånger och solfjädrade honom lugn och gick ut med ramsan, varvid han började skrika ilsket igen. Men efter 43 minuter tog han emot bekräftelsen och somnade. Sen sov han hela natten så att jag låg på vakt "i onödan" och vaknade klockan halv sju. Otajmat eftersom morgon är kl 7. Då hjälpte ingen ramsa, jag solfjädrade helt enkelt tills han nästan-sov och klockan hunnit bli kvart i sju och då gjorde vi morgon.

Dag 1: vi följde schemat. Mycket trött kille. Middagsluren försvann i protester eftersom han inte ville ta ramsan alls. Han vrålade och hoppade i sängen så att den flyttade sig en helvmeter från väggen. tillslut somnade han (solfjädrad utan ramsa) och fick sova 20 min av tänkta 90. Han var naturligtvis dödstrött hela em men lyckades trots det hålla igång i två timmar innan han slutligen somnade för kvällen. Jag trodde att jag skulle bli tokig.

Natt 2: Han vaknade 1.15. Jag gick in och kollade att han inte kissat igenom, det händer ibland, solfjädrade och gick ut med ramsan. Sonen arg. Sen ramsade jag utanför i 40 min innan han tog emot bekräftelsen och somnade. Han vaknade igen 5.30. Då ramsade jag bara utanför och han tog bekräftelsen efter en kvart och jag hörde att han inte sov utan låg och småputtrade för sig själv därinne i kanske tio minuter innan han somnade. Succè! tänkte jag, och fick väcka honom kl 7. alla var glada.

Sedan kom tyvärr dag 2 (idag): jättetrött kille som ändå inte ville sova middag. Han skrek och skrek, vägrade ta emot ramsan, gick jag in och solfjädrade gick det inte längre att lugna ner honom. Detta har varit ett säkert sätt innan kuren att få honom lugn och sömning, att hålla honom med ett lätt tryck över kroppen. nu går inte det längre för han ligger och spänner sig och väntar på att jag ska släppa och gå ut, då han tänker kasta sig upp och skrika igen. Hela middagsvilan försvann i skrik. totalt sett på hela dagen har han sovit fem minuter, som han knoppade in i sin morfars knä medan jag dukade fram mellanmål på em. Trots den tröttheten tog det alltså 43 minuter innan han somnade i kväll. Jag bröt samman och bara grät i eftermiddags när jag stod där och solfjädrade mitt arga barn som inte kunde förstå varför jag inte ville hålla honom i handen, och fortfarande är jag så trött och framförallt låg att jag inte begriper hur jag ska klara natten. Det är inte lätt att fixa attityden när man är helt utmattad. Har klarat den biten jättebra fram till i eftermiddags ändå, men då kände jag mig bara elak och hopplös och önskade kuren åt h-ete. Ändå är jag så envis att jag naturligtvis kommer att gneomföra det jag föresatt mig.

Ge mig lite stöd, någon! Är det meningen att det ska gå såhär långsamt? När man läser boken får man ju känslan av att på tredje dagen tar det typ fem minuter att lägga och alla är så glada och rosiga och allt är så fint. Så är det inte här, kan jag säga. :cry:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Vill bara skicka Styrke-kramen till dig!! Kämpa på!! För vår del tog det oxå lång tid innan det mesta satte sig.. Trodde oxå att "alla" hade det lugnt och var i hamn redan på tredje natten, men inte här :cry:
Du löser detta, det är jag övertygad om!! *kraaam*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Indiemorsan

Inlägg av Indiemorsan »

Tack för stöd! Det är lätt att känna sig ensam när man är uppe i det och det känns helt hopplöst. Ska sova nu och hoppas att natten blir uthärdlig.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Klart att du kommer att härda ut :wink:
Hoppas få höra ifrån dig imorgon igen, glad, pigg och utvilad!!
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag hejar på dig också, förstås! Men det visste du väl redan. :D Hoppas du får goda råd av några som vet mer än jag.

kramar i massor :heart: !
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hjälp, jag orkar inte! Kurar på 3:e dygnet.

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Indiemorsan skrev:Är det meningen att det ska gå såhär långsamt? :cry:
Hur fort ska det gå, menar du :?: :!: ("Jag bestämde mig för att bananbanta, och så åt jag en banan, och sedan vägde jag mig. Jag hade inte gått ner ett dugg! Vilken bluff :shock: Banandieten kan dra åt h-vete.")

Du beskriver två nätter och två dagar som du skött strålande. Ta det lugnt, fortsätt arbetet och var inte så urbota otålig :x

Vill du ta körkort på två dar också :?:

En arg unge ska inte "tröstas" utan få svära av sig. Precis som du :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Indiemorsan

Inlägg av Indiemorsan »

Tack för svar allihop!
Anna W: Ja, jag är nog väldigt otålig. Framförallt för att det känns som att jag utsätter honom för något väldigt jobbigt och det är ju mitt fel att han är så arg. Jag förstår att han måste få vara det men det är jobbigt och gör ont i mammahjärtat ändå...

Och nu är det en ny dag och återigen är jag ledsen fast jag borde vara glad. Han vaknade sju gånger, vilket är mycket mer än vanligt nuförtiden. Jag antog att det var för att testa om det verkligen stämde att jag var där och vaktade hela tiden och det var jag ju och det gjorde honom tydligen nöjd, för alla gångerna tog han bekräftelsen efter max fem minuter och somnade om. Två gånger somnade han om av sig själv. jag var inte inne i rummet en enda gång under natten - hans pappa var inne strax efter tio och tittade till honom innan vi lade oss och då sov han gott.

Sista gången han vaknade var klockan sex och trots det räckte det med ramsan gånger fyra plus bekräftelse och så var det lugnt och tyst därinne. Jag var så nöjd!

Sen kom smolket i glädjebägaren när jag gick in för att väcka honom. Han sov inte riktigt utan låg där, hopkrupen på magen och liksom väntade på mig, och började gnälla så fort jag sa hans namn. Det hjälpte inte hur glad jag var - det var ingen glad morgon för honom. Och han hade bajsat. Det brukar han aldrig göra på natten. Och nu undrar jag förstås om det var därför han vaknade så ofta, för att han hade bajsat redan tidigare under natten. Jag trodde det var för att testa mig. I så fall har han legat med den fulla hemska blöjan i massor med timmar och vaknat och försökt få hjälp med saken och bara mötts av orubbligt ramsande och insett att det inte var någon ide och lagt sig ner för att vänta. Stackars, iså fall! Det känns som om jag har begått ett övergrepp. Eller i alla fall negligerat mitt barn och behandlat honom illa istället för att hjälpa honom och nu kan jag inte vara glad för att han svarade så bra på ramasan i natt.

Dessutom var han jätteledsen när han skulle lägga sig igår kväll (han var ju vansinnigt trött eftersom han bara sovit fem minuter mitt på dagen). Skrattet till gonatten var nästan omöjligt att få till eftersom han var så trött och han visste vad som väntade och när jag lyfte upp honom sträckte han sig efter sin pappa och grät. Det är ju jag som lagt honom och ramsat de senaste dagarna så om han var hos mig visste han vad han skulle bli utsatt för. Jag vill tycka att det går framåt, men just nu känner jag mig bara hemsk.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Indiemorsan och välkommen hit :!:

Indiemorsan skrev:Han vaknade sju gånger, vilket är mycket mer än vanligt nuförtiden. Jag antog att det var för att testa om det verkligen stämde att jag var där och vaktade hela tiden och det var jag ju och det gjorde honom tydligen nöjd, för alla gångerna tog han bekräftelsen efter max fem minuter och somnade om. Två gånger somnade han om av sig själv. jag var inte inne i rummet en enda gång under natten - hans pappa var inne strax efter tio och tittade till honom innan vi lade oss och då sov han gott.

Sista gången han vaknade var klockan sex och trots det räckte det med ramsan gånger fyra plus bekräftelse och så var det lugnt och tyst därinne. Jag var så nöjd!
:D Toppen! Vilka fina svar ni gav gossen, såklart han blev nöjd av era besked, mycket bra jobbat :thumbsup:

Nu till din ledsenhet över bajsblöjan: du är ingen dålig mamma och jag lovar dig att sonen inte fått några bestående men av att ligga med bajsböjan en stund. Hade han mått dåligt hade du hört det, jag lovar :wink: .
Det tjänar inget till att älta om och varför nu, utan ta till dig den otroligt fina natten, att ramsan når fram och att ni fick "väcka" (trots att han låg vaken). Ge honom lösande på förmiddagarna (päron, katrinplommonpure och vatten) så sköter han magen dagtid. Det är inte helt ovanligt att magen blir lite si och så under kuren.

Se framåt nu - ni är så BRA på väg och jag törs lova att natten som kommer kommer att bli så lugn och fin!

Sträck på dig nu, ni ger sonen en vacker gåva och han tar tacksamt emot den!
Och glöm inte att skratta innan natten :D det ska vara roligt att gå och lägga sig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Indiemorsan

Inlägg av Indiemorsan »

Tack, det är skönt att det finns någon som lyssnar på ens klagmål och fårhågor :oops: .

Tyvärr har jag flera såna. Vi tycker just nu inte alls att det känns bra. Sonen är jätteledsen inför läggningen och det var han aldrig innan. Nu börjar han gråta så fort man går upp för trappan för att han vet att han ska gå och lägga sig. Att få till nåt skratt och bus är helt omöjligt, han blir tokledsen så fort vi kommer i närheten av hans säng. Tidigare kunde man krama om honom och lägga ner honom och han lade sig tillrätta - nu får man brotta ner honom och hålla fast honom med solfjädern, och sen flyger han i alla fall upp i samma ögonblick som jag släpper och är både ledsen och arg. Är det vanligt och när vänder det i så fall? Så här vill vi inte ha det.

Idag tog läggningen 39 minuter i första vändan. Fem minuter efter att han accepterat bekräftelsen var jag på väg ner för trappan och då hörde han mig och gick igång igen, med den mest översiggivna lilla gråt. Jag ramsade mitt mest betryggande utanför dörren och han lugnade sig efter ytterligare fem minuter. En timme senare vaknade han igen och grät. Igen ramsade jag utanför dörren. Det tog inte mer än två minuter, men frågan är: brukar det hända att kurbarn börjar vakna oftare än innan under kuren? Tidigare vaknade han i princip aldrig efter läggning, inte förrän framåt halvtvåtiden på natten. Vi är inne på fjärde kvällen nu och jag är inte säker på att jag orkar vakna en gång i timmen en natt till - så ofta vaknade han aldrig innan vi började kuren. (pojkvännen är sjuk, därför har jag inte riktigt nån avlösning).

Just nu känns det som att jag har gjort mitt barn mer ledset och otryggt än tidigare istället för tvärtom. Det känns jättehemskt. När vänder det och vad ska jag göra för att få det att vända?

/en mycket ledsen mamma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur har ni det med skrattet till godnattet? Hur lång tid arbetar ni på det? Det är avgörande för så här stora barn (och ledsna mammor). Minst tio minuter av ömsesidig glädje och bus ska till.

Visst kan så här stora barn göra baksteg i början. Han är mer med och vet vad som händer omkring honom. Alla former av nyheter förvirrar små barn, och det brukar inte vara poppis först. Då frågar han mer, och kräver mycket tydligare svar än ett mindre barn som inte lärt sig lika mycket om världen.
Indiemorsan

Inlägg av Indiemorsan »

Vi satsar hårt på skrattet till godnattet och de första två kvällarna funkade det men nu vet han vad som är på gång och då kan man inte ens få honom att skratta genom att kittla honom. Han är jätteledsen så fort vi går in i hans rum för att busa och leka på mattan därinne. Vi kan skoja och leka på nedevåningen innan vi går upp, det funkar, men så fort vi går upp vet han att det är sovdags och hur vi än försöker avleda honom med alla hans favoritlekar, är han inte intresserad. Han är bara ledsen :( .
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Indiemorsan, det enda som kan få kuren att fungera är att du tror stenhårt på den! Om du känner tvivel så kan du aldrig överyga sonen om att det här är det rätta...
Kuren börjar alltid hos föräldrarna och kräver engagemang och en stor skopa attityd! Den lever inte sitt eget liv utan blir vad du gör den till...

[-o< Jag hoppas innerligt att er natt varit bra, att du fått ladda dina batterier och repat ny ork. Men känner du att det här inte funkar för er så tycker jag inte du ska fortsätta - vänta då hellre tills ett bättre tillfälle dyker upp, läs på lite mer och genomför kuren först när du känner dig absolut stensäker!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Indiemorsan

Inlägg av Indiemorsan »

Problemet är det här: Jag var stensäker när jag började. Jag har läst boken framlänges och baklänges. Jag har en jättesäker och positiv attityd inför barnet. Men jag är ledsen och tvivlar när han inte är i närheten. Jag har knappt sovit på fyra dygn. Det är inte lätt att vara positiv då. Det är omöjligt att tvinga ett barn att skratta och busa när han är ledsen, även om man gör sitt allra, allra bästa. I alla fall kan inte jag det.

Nä, natten har inte varit särskilt bra. Han vaknade två gånger redan innan halv elva, nåt som normalt aldrig händer. Mellan elva och ett vaknade han ungefär var tionde minut. Visserligen räckte det med en ramsa och ibland ingenting, men som sagt, han kom ju inte till ro utan vaknade genast igen. Sen sov han faktiskt ett par timmar och sen vaknade han igen strax före fem och igen strax före sex. Det räckte med en kort ramsa.

Klockan sex gick jag upp för att gå till jobbet och hans pappa hade hand om morgonen. Sonen vaknade tio i sju, varpå pappan gick in (det är ju inom marginalkvarten), upptäckte att han hade bajsat och tog upp honom. Jag hoppas att han lyckades lugna honom innan han tog upp honom så att han inte "räddade" honom från sängen för då är vi väl tillbaka på noll igen.

Jag vill inte avbryta kuren för jag märker ju att ramasan fungerar. Men läggningen gör inte det. Den är jobbig för alla.

Jag vill inte ha det som vi hade det innan, när det var omöjligt att få honom att somna om när han vaknade och han kunde härja i flera timmar mitt i natten. Men jag vill inte heller ha ett ledset och argt barn som är rädd för sin säng. Så vad ska jag göra?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Indiemorsan skrev:Jag vill inte ha det som vi hade det innan, när det var omöjligt att få honom att somna om när han vaknade och han kunde härja i flera timmar mitt i natten. Men jag vill inte heller ha ett ledset och argt barn som är rädd för sin säng. Så vad ska jag göra?
:D Okej, vad bra att du vet vart du vill iallafall, och jag lovar att dom kommer att komma till lugna, fina läggningar du med! Lite mer tålamod och lugn så går allt att fixa :wink: .

Jag tycker du ska ändra på det du hittills gjort på kvällen, satsa på säkra kort - det du vet får gossen att skratta och må gott! Mina barn badar alltid innan läggning, och i badet kan man hitta på massor med kul!
Lägg ner extra krut på att ha roligt nu, ge dig inte med mindre än att han är glad och nöjd innan ni går till sängkammarn.
Och OM han "bryter samman" så LE och var glad själv, agera precis som om han också är jätteglad! Du visar i handling hur underbart roligt det är att lägga sig!
När du lägger honom så solfjädra dig kvar ett tag, tills han är lugn. Tryck sedan bestämt till och sträck på dig, tänk glädje och LE igen när du säger ramsan och går ut!
Vi kan lura oss själva att vara glada genom att ge vår kropp glada signaler och jag lovar att det når fram till gossen också!

Det spelar ingen roll att du är ledsen och tvivlande när inte han är i närheten, han snappar upp det ändå! Så du måste absolut! se till att själv vara laddad med positiv och säker energi när du ska lägga honom!

Jag förstår att du är in i döden trött nu, men sonen måste ha ditt fulla stöd och din hjälp nu, han måste känna att du är den trygga klippa han behöver! Ni har den goda sömnen så nära, så nära!

Fokusera på de positiva framsteg ni gjort och se in te bakåt! Du kan aldrig förändra det förflutna :wink:

Pepp, pepp, du fixar det här!

Kram Mia
Indiemorsan

Inlägg av Indiemorsan »

Tack för peppande ord! Det blir hans pappa som får ta läggningen ikväll och det är kanske lika bra. Är rädd att jag som du säger sprider negativa vibbar omkring mig, för jag har så mycket skuldkänslor och är så trött. Det blir pappans första läggning och jag ska coacha honom noga.

Men solfjädern, som tidigare, även innan kuren, funkade bra som lugningsverktyg, blir numera en brottningsmatch. Han är stark som en liten oxe och jag klarar faktiskt inte av att hålla honom på plats. Får man lugna på andra sätt? Jag menar, om barnet är ilsket redan när man lägger ner honom i sängen, kan man sjunga och smeka och prata snällt tills man fått honom i någorlunda sovposittion och sen gå över i solfjädern?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "