Dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Penni

Dagslurarna

Inlägg av Penni »

Hej! Fick himla bra svar här sist, så nu är jag tillbaks! :D Vår dotter är 9 månader och vi började kura henne 20/3. Det gick bra i början och sedan fick hon magsjuka, vilket ledde till att jag släppte lite på reglerna och tog upp henne för tidigt på morgonen när hon vaknade vrålhungrig.. :oops: Hur som helst så tänkte jag få ordning på det hela igen.

På morgonen har jag förstått att man ska säga en pangramsa (är det också 4 ggr?) när hon vaknar för tidigt och sedan fortsätta med sitt. Men om hon fortsätter att skrika en evighet, vad ska jag göra då? Ramsa igen eller?

Och så var det dagslurarna. I vårat schema ingår 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen, men hon vaknar ofta för tidigt (ef 30 min)! Sedan ska hon sova 12 timmar på natten. Så frågan är, när hon vaknar för tidigt, vad gör jag då? Är det pangramsa som gäller då också? Vill ju väcka henne på morgonen och dagarna, men hon hinner nästan alltid vakna!

Tacksam för svar!
Kram.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :D :!:
Penni skrev:På morgonen har jag förstått att man ska säga en pangramsa (är det också 4 ggr?) när hon vaknar för tidigt och sedan fortsätta med sitt. Men om hon fortsätter att skrika en evighet, vad ska jag göra då? Ramsa igen eller?
Jo, ramsan är gånger 4. Du får (som vanligt) lyssna av ditt barn. Är hon arg, sur, muttrar? Ingen åtgärd, det får hon vara. Blir hon ledsen och verkligen ber om din hjälp, då kan du ramsa igen.

Penni skrev:I vårat schema ingår 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen, men hon vaknar ofta för tidigt (ef 30 min)! Sedan ska hon sova 12 timmar på natten. Så frågan är, när hon vaknar för tidigt, vad gör jag då? Är det pangramsa som gäller då också?
Har du koll på "naturliga sömnrytmpass"? Dessa är 5, 20. 45 minuter samt 1.5 och 2 timmar. När barnet sovit så länge är det i en ytligare sömn och därför lättväckta. Om ni har ett 1-timmaspass är risken stor att hon vaknar i 45 minutersskarven och får svårt att somna om. Hon ska ha 14 timmar/dygn, varav 12 är på natten. Ni kan då fördela dagssömnen på ett längre pass, 1.5 timme och ett kortare på em, 20 eller 45 minuter beroende på om hon är ett tröttis eller en piggelin!

Vad tycks?

Kram Lua. :heart:
Penni

Inlägg av Penni »

Tack så mycket för tipsen. Det verkar fungera bättre nu när dottern är helt frisk (och vi är hemma igen fr 1 v semester).. Hon vaknade nyss mitt under sin fm lur och blev direkt lugn av ramsan och kunde somna om. :)

Kram!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Härligt! :thumbsup: :heart:

//
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"