att mata-hur gör ni?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Noah`s Mummy

att mata-hur gör ni?

Inlägg av Noah`s Mummy »

Hej föräldrar här på forumet.
Jag är lite nyfiken på hur det kan se ut när ni matar era små.
Min lilla är fem månader och har precis börjat sitta i egen stol vid matbordet. Jag vill gärna låta honom få utforska och hålla på så mycket det bara går. Fast hur kan det se ut i praktiken om man faktiskt vill att han ska få i sig nåt också och inte all maten hamnar på golvet, stolen och gardinen,elementet etc..
Vart drar ni gränserna( om ni drar några) Vad kan han göra vid måltiden och vad kan jag göra?

:D
sleepless in Turku

Noah 081017
(kurstart 090219)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Min lille är ju nästan lika gammal och sitter också själv i stol och matas ibland. Ibland kör vi babysittern också. Han får ha en egen sked och så slevar vi in med en annan sked. Även om han har sin sked i munnen så kan man peta in sin egen också. Vi har inte lagt mat på hans sked eller så, känns lite tidigt. Mest verkar han vilja undersöka skeden.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D

Jag tror du får fler svar om vi lägger den här tråden under Späda & små istället, så jag ber admin flytta!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Flyttad :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu är Ivar lite äldre och var då inte speciellt intresserad av att utforska, men det har ju kommit nu.
Vi håller i tallriken med ena handen och i en sked med den andra. Sedan matar vi på med en sked och ibland har han en och ibland vräver han i maten med händerna. Ibland får han in något i munnen.

Hunger är klart bästa kryddan. Är han hungrig får vi mata mer och han gräver för att faktiskt få i sig i munnen. Är han inte lika hungrig blir det mer lek och gnäll. Det får pågå ett tag, men nör han inte vill ha från min sked längre så tackar jag för maten och ställer bort den.

Annars äter han plockmat. macka är det enklaste tycker jag. brödbitar med smör, alltså. Har tagit havrepuffar och blötlagt dem i några minuter så de blir mjukare. Nu får han också okryddade, osaltade riskakor med smör.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"