Ikväll är det dax, Tips någon?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

Jag tror Louie är förvirrad. Och jag tror er oro över bankande grannar har gjort att ni trafikerar Louise rum och drar med er en hel drös med vargflockar in till honom.

Det ni måste göra nu för att visa gossen att han är trygg i sängen och att ni håller kollen är att backa från att gå in till honom. Ramsan ska göra jobbet nu, och det är ert jobb att se till att den når fram.

Eftersom jag är lite lat så här på morgonkulan så klistrar jag in ett svar som jag gav en mamma för ett tag sen:

Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.

:idea: Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!

:idea: Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!

:idea: Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!

:idea: När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält!


Hela tråden har du här:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Och så tycker jag ni båda ska läsa AW:s januarikrönika från förra året (om ni inte redan gjort det) den är SÅ bra:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Satsa på mycket utevistelse, social delaktighet och en stor skopa skratt till gonattet! Och såklart så mycket mat det går ner i lilla magen :wink: .

Det här fixar ni! Louie kan, han behöver bara lite tydliga besked om vad som gäller!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 15:15
Ort: Stockholm

En rapport efter helgen..

Inlägg av Louiesmamma »

Hej kloka kvinnor!!:)
Vad man blir glad när det funkar!!
Min sambo tog och körde om andra natten från kuren natten mot söndagen. Vi bestämde oss för att strunta i grannarna (jag tror ändå att de var på landet)..
Den natten vaknade han kl 04 första gången och sen var det stenhårt med ramsan. Han somnade om för korta stunder men sen behövdes det dock buffning 2 ggr, den som jag gav honom kl 06-06-25 somnade han in rejält på så jag fick väcka honom kl 07:):):):):):)

Igår kväll gav han inte ifrån sig ett ljud när vi lade honom för natten. Han vaknade första gången kl 06!! Och då somnade han om själv till kl 06.20. Då ramsade jag ibland och körde husljud, han somnade om lite och vaknade ibland men skrek absolut aldrig upp sig..

Jag gick in till honom när han skulle upp och han var glad som en solstråle, och jag med:) Tyvärr fick jag inte väcka honom men det är målet i morgon bitti!!

Detta känns som en bergochdalbana när det gäller känslor, vid motgångar så blir man sååå ledsen men går det åt rätt håll så känns ALLT så bra;)

Snart är vi specialister inom detta;)

HA en underbar dag,
Kramar Erika




miar70 skrev:Godmorgon!

Jag tror Louie är förvirrad. Och jag tror er oro över bankande grannar har gjort att ni trafikerar Louise rum och drar med er en hel drös med vargflockar in till honom.

Det ni måste göra nu för att visa gossen att han är trygg i sängen och att ni håller kollen är att backa från att gå in till honom. Ramsan ska göra jobbet nu, och det är ert jobb att se till att den når fram.

Eftersom jag är lite lat så här på morgonkulan så klistrar jag in ett svar som jag gav en mamma för ett tag sen:

Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.

:idea: Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!

:idea: Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!

:idea: Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!

:idea: När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält!


Hela tråden har du här:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Och så tycker jag ni båda ska läsa AW:s januarikrönika från förra året (om ni inte redan gjort det) den är SÅ bra:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Satsa på mycket utevistelse, social delaktighet och en stor skopa skratt till gonattet! Och såklart så mycket mat det går ner i lilla magen :wink: .

Det här fixar ni! Louie kan, han behöver bara lite tydliga besked om vad som gäller!

Kram Mia
Mamma till Louie 071211, Startade kuren kvällen den 23e februari..
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Underbart! Jag blir så glad! Fortsätt såhär nu, mycket bra jobbat :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 15:15
Ort: Stockholm

Bakslag för femtioelfte gången

Inlägg av Louiesmamma »

Hej, nu inatt var det åter igen KATASTROF!!
Louie vaknade 00 och min sambo ramsade fast avvaktade innan och solfjädrade läääänge och fick honom att somna om kl 05.20..:(

Jag väckte en trött kille kl 07.15 och fick sedan tvinga i honom frukost.
Dålig lunch, han höll på att somna hos dagmamman.
Han sov 70min på middagsluren och åt rätt bra mellis.
Nu åt vi middag, och det var ingen aptit där heller..

Så nu hoppas vi på i natt, börjar åter igen undra vad felet är då vi vart ute och lekt ända tills middagstid, jagats och skrattats och det är mörkt i rummet..
Tips igen? Kramar

miar70 skrev::D Underbart! Jag blir så glad! Fortsätt såhär nu, mycket bra jobbat :thumbsup:

Kram Mia
Mamma till Louie 071211, Startade kuren kvällen den 23e februari..
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hmmm, var han vaken från 00 till 5.20 :shock: Det var ett lite väl långt uppvak...
Hur gör ni när han vaknar på natten?
Ni är så långt i kuren att han ska kunna somna om själv när han vaknar nu, utan hjälp från er. Kan det vara så att ni stör honom?

Äter han bra på dagarna?
Har han kolmörkt och svalt?
Hur har ni med social delaktighet - får han känna sig behövd och oumbärlig dagtid?
Mycket skratt till gonattet?

(säkert har du svarat på frågorna förut, men vi tar dem igen :wink: )

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 15:15
Ort: Stockholm

Inför inatt

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen,
Min sambo hade honom i natt och jag försöker nu få ur honom hur han gjorde inatt.. Han säger att Louie gnydde och grät om vartannat.
Han somnade om/vart tyst 40ggr (säger han).. shiiit;):(

Hur gör vi när han vaknar?
Min sambo ramsar inte när han gnyr, men har han gnytt i 10 min så ramsar han,,
Tror att han hade dille på att inte gå in i natt och därför väntade extra länge med solfjäder.. Vilket Louie inte somnade om på, han började skrika så fort han gick ut på ramsan..

Jag avvaktar och ramsar och avvaktar och ramsar flera flera ggr i olika tonlägen, och är det morgon så stökar jag i köket..

På dagarna så är Louie hos dagmamma och hämtas och sen hittar vi på något typ parken i 2 timmar, sedan hem för middag, sedan får han kolla lite teve innan välling och skrattet, han älskar att dansa,,

Vi pussas, kramas, målar, sjunger. Han känner sig älskad, och han är det:):):)
Han är glad, framåt och nyfiken. Älskar andra barn och dagmamman säger att det känns som om han gått ett år där (fast bara i 3 veckor),

Ja det e mörkt och svalt hos honom..
Han har ätit kanon men idag efter en hemsk natt så har han ätit så dåligt, men vällingen slank ner på ett kick,,

Jag har precis läst högt från boken om alla konster att misslyckas och vi har pratat om säkerheten..
Eftersom att jag är laddad och mer driven för att detta ska fungera så kör jag inatt och vidare antar jag..
Jag vaknar lättare och min sambo erkänner nu att han vaknade inatt av att Louie hunnit skrika upp sig..

Jag mår så dåligt av att se (som idag) att Louies aptit minskat och att han är trött. Man känner sig kass och undrar varför detta funkar på alla andra men inatt skall det funka!!
KRAAAAAM

miar70 skrev:Hmmm, var han vaken från 00 till 5.20 :shock: Det var ett lite väl långt uppvak...
Hur gör ni när han vaknar på natten?
Ni är så långt i kuren att han ska kunna somna om själv när han vaknar nu, utan hjälp från er. Kan det vara så att ni stör honom?

Äter han bra på dagarna?
Har han kolmörkt och svalt?
Hur har ni med social delaktighet - får han känna sig behövd och oumbärlig dagtid?
Mycket skratt till gonattet?

(säkert har du svarat på frågorna förut, men vi tar dem igen :wink: )

:heart:
Mamma till Louie 071211, Startade kuren kvällen den 23e februari..
Louiesmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 15:15
Ort: Stockholm

Rapport

Inlägg av Louiesmamma »

Hej här kommer en rapport från natten som var:
Louie somnade efter ett tag men det var inga problem han gnydde en gång och man hör att han vrider och vänder sig. Han vaknade första gången kl 04 och gnyr, jag avvaktar och ramsar, han somnar om för några minuter men vaknar. Jag ramsar fast inte överdriver många gånger och känner kl 04.40 att det inte leder någonstans och går in för att solfjädra, han somnar och jag håller kvar ett bra tag, går ut på ramsan kl 05.05 och sen får jag väcka kl 07:):)
Jag håller med dig att han borde kunna somna om för egen räkning nu. Men det gör han endast för en kort stund.
Han är en unge med en stark vilja. Big time:)

Kram




miar70 skrev:Hmmm, var han vaken från 00 till 5.20 :shock: Det var ett lite väl långt uppvak...
Hur gör ni när han vaknar på natten?
Ni är så långt i kuren att han ska kunna somna om själv när han vaknar nu, utan hjälp från er. Kan det vara så att ni stör honom?

Äter han bra på dagarna?
Har han kolmörkt och svalt?
Hur har ni med social delaktighet - får han känna sig behövd och oumbärlig dagtid?
Mycket skratt till gonattet?

(säkert har du svarat på frågorna förut, men vi tar dem igen :wink: )

:heart:
Mamma till Louie 071211, Startade kuren kvällen den 23e februari..
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra jobbat mamman!

Det här med gny och stånk under natten är vanligare än du tror, och många gånger tror jag barnen låter utan att vara vakna!

Kanske är melodin att du stänger bättre om dig själv, så att du inte hör alla ljud från Louie?

Härligt att du fick väcka!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Allt väl med lille Louie :?:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 15:15
Ort: Stockholm

Misstänkt allergi

Inlägg av Louiesmamma »

Hej hej, nja vi har det jobbigt här hemma. Vi har nog äntligen fått svar på varför det funkar vissa nätter och vissa inte. Vi var hos hudläkaren med den lille här om dagen och det visar sig att Louie har allergier, det har vi misstänkt då han kliar sig, röda prickar runt ögonen, sover oroligt osv..
De berättade att denna oroliga sömn har ett samband med allergin, och det är det vi misstänkt, gav honom allergimedicin i förrgår och då sov han hela natten.
Har du hört något om sambandet mellan allergier och sömnrubbningar?
Vi har gjort pricktester men det visar inget, jag misstänker nu efter att ha forskat i ämnet, att han har pollen då det finns i släkten..

MVH ERIKA




miar70 skrev:Allt väl med lille Louie :?:

:heart:
Mamma till Louie 071211, Startade kuren kvällen den 23e februari..
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Erika!

Jag har en eksemflicka, men hon har aldrig störts i sömnen, tack och lov. Kanske beror det på att hon aldrig haft några sömnproblem, utan alltid sovit bra? Jag vet inte, men jag vet att det är många på forumet som har allergibarn!

Här är en länk som jag tror du kan hitta tips i:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=allergi

och såklart den "stora allergitråden"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=allergi

Hoppas det blir bätte!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "