Killen vänder sig och somnar inte om!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
malaisia

Killen vänder sig och somnar inte om!!!

Inlägg av malaisia »

Hej!

Är nu inne på 11:e dygnet med kuren med vår lille kille på drygt 6 månader. Hittills har det fungerat jättebra och vi är nöjda med resultatet hittills.
Vaknar lite för tidigt ibland men det brukar ju tydligen lösa sig med tiden....

Nu dock till min fråga.
Lillkillen har den senaste veckan lärt sig att vända sig vilket han gör hela tiden. Så även i sängen. Somnar jättebra men har de tre senaste nätterna vaknat till vid tvåtiden och vänt sig till ryggläge. Jag har lagt små "vallar" på sidorna om honom för att det ska bli svårare för honom att vända sig men han lyckas ändå.
Läste på forumet att man inte ska vända dem när de är vakna utan göra det när de väl somnat och kommit till ro ordentligt för att de såsmåningom ska lära sig själv. Problemet är att han aldrig somnar.........Han är inte ledsen utan ligger och sparkar och pratar och grejar.
Första natten detta hände vet jag att jag gjorde fel. Efter han hade varit vaken i 2 timmar gick jag in och vände honom och han somnade direkt.

I natt hade jag bestämt mig för att inte gå in och vända honom vilket resulterade i att han varit vaken sedan kl. 2 fram till morgonen. Han har inte hunnit somna till såpass att jag vågat gå in och vända honom. Jag hör ju att vissa stunder slappnar han av och ligger stilla men det är precis som att när han är på väg in i sömnen så drar han igång och sparkar och jollrar igen - Allt för att inte somna om.....
Har provat att ramsa några gånger men varit sparsam eftersom jag inte tycker att han frågar. Det har i alla fall inte gett något resultat.

Hur gör jag för att lösa detta???

Malin
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Grattis till en lyckad kur :D

Låter han när han är vaken på natten??

Kan han vända sig från rygg till mage på dagarna? om inte ÖVA, lägg honom i träningsläger :wink:

Jag har själv haft samma "problem" vet att just DÅ är det ett mega problem sen några månader, år efter tycker man :- Det gick ju så snabbt, endast några dagar :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej igen!

Han vänder sig lika bra från mage till rygg och tvärt om.

De senaste tre nätterna som han varit vaken så har han varit glad, inte gråtit någon gång. Han har legat och sparkat och leker med spjälorna på sängen, nöjd med att ligga vaken i kolsvart mörker mitt i natten........

Gör jag rätt med att inte gå in och hjälpa honom?! Det känns lite konstigt att låta honom ligga vaken så länge när han somnar direkt så fort han kommer över på mage. Men det ger väl sig förhoppningsvis.

//Malin
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Du gör helt rätt, DU ger honom förutsättningarna till att sova, du kan inte sova åt honom :wink:

Fortsätt som du gjort, släng in en ramsa någon gång, han kommer snart att somna så gott så gott :D

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej!

Vilken mardrömsnatt!!!

Inatt vaknade han vid ett, på rygg, och skulle inte sova. MEN tidigare har han ju varit glad, inatt var han vansinnig. Började med att ramsa men det blev bara värre. Sedan kom jag ihåg att jag läst att de ibland behöver få svära av sig innan de blir "kontaktbara" igen. Provade att låta honom ligga en stund och svära lite. Men det blev inte bättre. Ramsade efter en stund igen utan något gensvar.
Tillslut gick jag in och buffade när han låg på ryggen. Då blev han lite mindre arg och slappnade tillslut av och somnade. Vände honom till magläge efter en liten stund. Sov nog inte mer än 20 minuter för att sedan vakna igen - arg, på rygg.
Så började vi om......ramsan fungerar inte och det har under hela natten slutat med att jag buffade honom ett par gånger när han legat på rygg och det var först då han lugnade ner sig och tillslut somnade igen varpå han vaknat efter en kort stund, på rygg.

Funderar på om vi gjort något fel eftersom det gått så bra de första 8 dygnen med bara något uppvaknande per natt och omsomning på ett par minuter utan vändningar till ryggläge.

//
Malin
nilam

Inlägg av nilam »

BAKSLAG!!!

De kommer tyvärr som ett brev på posten, acceptera det, gå vidare, lägg inga längre tankar på vad du gjorde eller inte gjorde.
I natt är en ny natt, med nya friska tag :D

Tänk också på hur du låter när du ramsar, högt tydligt, stampa takten TRO på ramsans kraft
[-X om du tänker den tar inte, det vill vi inte, behövs det ramsas x20 GÖR det, stegrar han i skriken när du ramsar så gör du det med, lugnar han sig, gör du det med :wink:

Jag vet att jag rullade ihop 2-3 handukar och lade på varje sida, a la mount Everest när vi hade vändningscirkus :shock:

På sök hittar du flera trådar i samma ämne, där kanske du kan få lite inspiration :D

Malin

malaisia

Inlägg av malaisia »

:D :D YES!!!!!! FÖRSTA HELA NATTEN!!!!! :D :D

I natt har han sovit hela natten utan vändningshjälp.
Provade ytterligare några nätter med att inte hjälpa honom att vända sig. Det slutade med nätter där han inte sov nästan ngt efter kl 02. Jättekul....Det blev ohållbart för alla i familjen. Sökte runt lite på forumet och hittade en annan strategi som EWA och TORSMAMMA skrev om.
Så nu har vi kört följande strategi:

Strategi 2:
"Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ" Ewa

De första nätterna fick jag hjälpa honom jättemånga gånger. Han somnade så fort han kom över till magen igen. Sedan har det blivit färre och färre gånger med vändningshjälp och i natt var det första gången som han sov hela natten!!!! Hoppas verkligen att det håller i sig.
//
JÄTTENÖJD MAMMA MALIN
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Grattis \:D/ ! Vad bra att ni hittade en strategi som funkade för er. Bra jobbat :thumbsup: :sleep: .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej igen!

Påbörjade kuren för snart en månad sedan. Har nu en liten kille som somnar utan problem och sover jättebra :D fram till kl 04-05..... Vilket är helt underbart om man jämför med hur det var tidigare. Men det kan ju bli ännu bättre. :lol: Vet att detta är vargtimmarna och att det kan vara svårigheter att komma över dessa uppvak. Men behöver lite tips på vägen.

Killen vakar och ligger till en början och vänder och vrider sig i ca en halvtimme, jag hör att han är trött men han kommer inte till ro. Så fort jag hör honom så kör jag en pangramsa. Efter första halvtimmen så drar han igång med gympapasset. Ligger inte stilla en sekund. Vänder sig, sparkar på spjälorna, fäktar med armarna osv. Så håller han på i ca en halvtimme för att sedan bli rikigt förbannad.

Hur kan jag hjälpa honom att komma till ro innan han vaknar till ordentligt??? Har han gjort det så känns det som att det är omöjligt att få honom att somna om.

Ska tillägga att det är kolsvart i rummet.

MVH Malin
O född 080918 Kurstart 090316
J född 110822
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Några frågor som kommer upp i mitt huvud är: schemat? Hur äter han?

Kanske kan det ligga något där tänker jag.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej!

Han äter för det mesta jättebra. Har bara haft några dagar med mindre aptit i samband med nya tänder. Men tycker inte att det skulle påverka eftersom det har bara har varit ett par dagar.

Så här ser vårt schema ut:

6.00 Godmorgon med amning
8-9.30 Sova
9.45 Gröt och fruktpuré
11.30-13 Sova
13.30 Middag och fruktpuré
15-16 Sova
16.30 Gröt
18.15 Amning
19 Sova natt

MVH
Malin
J född 110822
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om jag räknar rätt så har du 25 timmar per dygn och han är nästan 7 månader. Det vanligaste är att vid 7 månader behöver de 14.5 timmar. Så det kan vara där skon klämmer. Om jag var du skulle jag ta bort 30 minuter på någon av daglurarna så tror jag att det löser sig.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

ilindstrom skrev:Om jag räknar rätt så har du 25 timmar per dygn
Lite väl mycket sömntimmar. Menar naturligtvis 15 timmar.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
malaisia

Inlägg av malaisia »

Hej igen och tack för ett snabbt svar!

Ska testa med lite mindre sömn. På vilken dagslur är det mest lämpligt att ta bort halvtimmen?

MVH
Malin
J född 110822
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Olika från barn till barn. Är det någon av lurarna som är mer svårsövd eller att den krånglar på något sätt så skulle jag dra ner den till närmaste naturliga sömnpass.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"