Resa!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
S & A

Resa!

Inlägg av S & A »

Hej och tack för ett jättebra forum och toppenhjälp!

Jag håller på att läsa SHN boken och hade planerat att börja kura om ca 2 veckor eftersom jag har en sedan länge inbokad resa med avresa nästa söndag den 5/4. Nu vet jag snart inte om jag orkar hålla på som jag gjort i en vecka till och hade velat börja kuren i helgen. Efter att ha läst boken också så vill jag inte utsätta min pojke för en dag till med sömnbrist!
Vad tycker ni? Kan jag kura nu och göra slutet av uppföljningsveckan utomlands? Om allt blir "förstört" under resan måste man så att säga göra allt från början igen eller är det lättare då (eller svårare till och med!)?
Vad tror ni?

MVH
Stina
Mamma till Alexander 8 månader
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Kan bara tala av egen erfarenhet, och jag hade nog väntat med kuren tills allt är som vanligt.. det räcker nog med överraskningar ändå för dom små.. Men som sagt, talar bara av egen erfarenhet.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jag skulle nog också ha väntat tills ni är tillbaka på hemmaplan...fast jag förstår att det känns som ett mindre tilltalande alternativ just nu.
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
S & A

Inlägg av S & A »

Hej och tack för era svar!

Jag anade att ni skulle säga det :)

Då väntar jag tills jag kommer hem och kör järnet då!

Stina
nilam

Inlägg av nilam »

Ha en trevlig semester,
vi finns här när ni kommer tillbaks och är redo :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
S & A

Inlägg av S & A »

Hej!

Tack Malin!

Jag håller som bäst på att förbereda mig på kuren och lusläsa boken.
Jag har några frågor!
1)Först undrar jag var jag kan hitta klippet på när Anna buffar? Jag har sett det en gång men nu hittar jag det inte igen. Finns det några andra klipp på andra moment?

2)Alexander sitter idag i sittdelen på vagnen och sitter/sover därför på rygg i den. Vad tycker ni verkar bäst när det gäller dagslurarna,att ta den i vagnen på rygg eller lägga han i spjälsängen för dessa också? Han brukar sova ganska skönt i vagnen men jag är rädd att det blir svårt att tajma in tiden (han somnar ju lite när han vill).

3)Om han de första dagarna inte lyckas somna under sin 20 min lur (eller någon av de andra för den delen) ska jag då ta upp honom efter 20 min och låtsas som ingenting?

MVH

Stina
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej

2.Jag skulle lägga honom i sängen om möjligt.

3.Det allra viktigaste är att han får förutsättningarna att sova.Ni kan inte sova åt honom.Det du ska sträva efter dock är att få in ett insomnande så han lär sig undermedvetet att ni tar hand om det. :wink: Sen om det är 20minuter eller 2minuter är mindre viktigt.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
S & A

Inlägg av S & A »

Hej Urika & tack för svar!

Är det någon som vet något om buffningsklippet? Är det borttaget?

Jag har en annan fråga också som kanske mer skulle varit under matkategorin men eftersom jag börjat här och det är lite relaterat till kuren så testar jag här först. Anna rekommenderar ju katrinplommonpure speciellt under kuren och gärna en hel burk. Detta hade varit jättebra för min lilla eftersom han verkar lite hård i magen. Problemet är att han inte verkar gilla det och kniper igen munen. Är det någon som har något tips, vad jag kan göra?

Stina
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

semper har i sin 8 månaders mat en frukt pure med päron och kiwi...båda dessa frukter är oxå laxerande...hoppas det kan smaka... :D
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Här är klippet, men jag fick det inte att funka :?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-buffning

Övningsbuffa på varandra så du känner att du får in gunget, man kan testa och slå i rumpan, så man känner skillnaden, när man buffar "rätt" blir det ett skönt gung.

Jag tycker att (alla) lurar borde vara utomhus, har du några alternativ till sittvagnen, jag förmodar att det är en sådan som inte går att få liggläge på?

Jag hade testat att ha en lur i vagnen, du märker nog snart om det fungerar

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
S & A

Inlägg av S & A »

Tack för era svar!

Jättebra pure tips!

Jag ska definitivt övningsbuffa innan.

Jag har tyvärr inget alternativ till sittvagnen. Den går att lägga ner helt men är ju lite "böjd" så det går ju inte att lägga på mage. Jag funderade på att ta alla lurar i spjälsängen under kuren och uppföljningsveckan och sedan när det satt sig lite se om han sover i vagnen (på rygg) under samma tider.

Stina
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Min son ligger i en sittvagn (Brio sing) som är lite böjd...skålad kan man väl kalla det och det går jättebra. Han ligger på rygg i den.
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
S & A

Inlägg av S & A »

Hej Sockerprinsessan!

Min son sover bra i vagnen i nuläget på dagarna. Det som oroar mig lite bara är att han somnar lite när han vill. Jag vet inte om jag kan få honom att somna prick på de tider jag satt upp på schemat. Hur gjorde du under kuren och uppföljningsveckan?

Stina
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Han måste inte somna prick, bara du ger honom förutsättningen att sova, ett skynke att hänga för vagnen för synintryck, kan göra susen :D

Malin
Och du skjut orosvargarna :wink: :lol:

S & A

Inlägg av S & A »

Tack så jätte mycket för all hjälp!

Nu åker vi på semester och när vi kommer hem ska det kuras!

Då är jag säkert tillbaka med fler frågor :D

Stina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"