Kura ett hungrigt barn?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Stellasforaldrar

Kura ett hungrigt barn?

Inlägg av Stellasforaldrar »

Hej!

Ny här i forumet och har precis köpt boken Internationella Sova hela natten.
Vår dotter (Stella 13 månader) äter ruskigt dåligt på dagarna så vi misstänker att hon vaknar mycket på grund av hunger på nätterna. Det är alltid välling som är lösningen när hon är orolig och inte kan somna om. Kanske att hon har ont i magen av hunger? (man försöker ju hitta alla tänkbara förklaringar).

Nu undrar jag om någon vet om man kan "kura" ett barn som äter så dåligt på dagarna som hon gör? D v s, kura ett hungrigt nattbarn?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag har tyvärr inget konstruktivt tips att komma med, men väl ett filosofiskt :wink: : om lilla Stella äter på natten får hon dålig aptit på dagen. Om hon inte får äta på natten, utan istället sova gott, får hon säkerligen bättre aptit på dagen. Så att kura henne låter som en mycket god idé.

Däremot är det ju lika bra att ni ställer in er på att de första nätterna kan bli riktigt jobbiga, och att Stella kommer att vara hungrig. Tänk själv att du är van att äta på dagen och sova på natten och så plötsligt måste vara utan mat en hel dag för att bara få äta på natten istället. Givetvis blir det en jobbig omställning. Så ni måste läsa på ordentligt, och verkligen peppa er så att ni kommer ihåg att ni gör detta för Stellas egen skull. :D (Själv klistrar jag kom ihåg-lappar på köksdörren för att inte fatta fel beslut när jag är sömnrusig och hjärnan inte fungerar. :wink: ) Hon behöver ju sova ordentligt, så hon orkar äta ordentligt på dagen, och orkar växa och lära sig allt det där hon ska!

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LouiseW

Inlägg av LouiseW »

InläggPostat: fre apr 03, 2009 11:45 Rubrik: Svara med citat
Hej Stellasföräldrar!

Ni har hittat helt rätt!!! Vi har ett helt annat liv nu än vad vi hade för några veckor sedan och för att inte tala om hela det senaste 1.5året sen Stella föddes.

Ni kommer att klara det. Vi kände oss helt hopplösa, hade provat allt och jag framförallt, hade ingen kraft kvar. Grät både på dagarna och kvällarna och mitt humör var uselt, arg, ledsen, sur. Läs gärna igenom tråden om lille Viggo, finns länk till den även i min tråd. Är bra att läsa igenom någon annans upplevelser och resultat för att själv bli peppad och förstå att det verkligen funkar.

Sedan nr 1: beslutsamhet. Min man sa: ja ja detta kan vi väl prova... Nej sa jag, inte prova, genomföra. Så kände jag det, det är nu eller aldrig och jag tror att det är oerhört viktigt att den känslan infinner sig.

Läs boken båda två, noga och gör anteckningar. Skriv ner ett schema som funkar dagligen med sovtider, mat osv. Bestäm ett startdatum och ladda! Här kan du få massa stöd och hjälp. Jag är så tacksam över att detta forum finns, lite ledsen över att jag inte hittat hit tidigare dock.

Nu har vi kört kuren i 2v och vi har nått otroliga resultat. 3 nätter har hon hittills sovit 11h i sträck och andra nätter har vi fått gå in snabbt 1-3ggr. Jag har fått ett nytt liv med en helt annan livsglädje.

Ni kan också!! Någon här inne sa något klokt till mig.. när man väl bestämt sig för att genomföra kuren så har man kommit halvvägs och det stämmer verkligen.

Lycka till!!! KRAM!!
LW
Stella 070919
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Du har fått bra råd och peppning redan. Jag vill bara säga att jag håller med chokladkaninen angående nattätningen. Hon kommer att börja äta mer på dagen när hon inte får ngn mat under natten.

Det kan ta några dagar innan poletten trillar ner för henne att hon ska äta på dagen men det kommer den att göra. Så fort hon har börjat sova mer sammanhängande så kommer hennes aptit under dagen att öka.

Läs nu på både en och 2 ggr som Louise föreslår. Vi finns här för att stötta er när det behövs.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Stellasforaldrar

tack för svar och stöd

Inlägg av Stellasforaldrar »

Hej,

Tack för bra svar. Vi har bestämt datum och hoppas kunna kura Stella om ca 1,5 v. Vi måste först bara möblera om lägenheten och fixa med de inredningsråd som ges i boken.

Återkommer med fler frågor när vi närmar oss dagen D.

Återigen, tack för svaren de värmer.

Pappan.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt! Jag gillar bra planering :wink: det bådar gott!

Kram och vi ses när ni är på G!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "