En liten som blivit bröst vägrare
-
Noah`s Mummy
En liten som blivit bröst vägrare
Min son som helammas har börjat bröst vägra efter att jag infört smakportioner. Jag har alltid kört standard modellen så nu vet jag inte hur jag ska tolka denna total vägran.
Ett bröst går ok en gång, men sen efter paus och blöjbyte etc..så ska han absolut inte ha mer. Banan, annan mat eller tillochmed ersättning går minnsan ner, men inte BM.
Kan det vara så att de små faktiskt tröttnar på att ammas?
Eller kan det vara nåt tok med smaken på min mjölk helt plötsligt?
Nån som har nån erfarenhet av det?
Ett bröst går ok en gång, men sen efter paus och blöjbyte etc..så ska han absolut inte ha mer. Banan, annan mat eller tillochmed ersättning går minnsan ner, men inte BM.
Kan det vara så att de små faktiskt tröttnar på att ammas?
Eller kan det vara nåt tok med smaken på min mjölk helt plötsligt?
Nån som har nån erfarenhet av det?
sleepless in Turku
Noah 081017
(kurstart 090219)
Noah 081017
(kurstart 090219)
-
Johanna w.
Hej Noah´s Mummy
och välkommen hit
Jag tror att vissa barn inte anser sig ha tid att ligga där hela dagarna, om du förstår hur jag menar? Dom är alldeles för nyfikna på världen som omger dom och allt spännande som finns att utforska! Inte minst när man har fått orken till det ( läste att du kurat) och då plötsligt blommar upp och känner sig utvilad nog att faktiskt upptäcka en massa NYA saker
En annan faktor är att mat är spännande. Det är "underliga" konsistenser och nya smaker och mycket GOTT =P~ BM vet man ju redan hur den smakar om man säger
Så jag personligen tror inte att det är något fel eller konstigt med din BM. Jag tror att din älskling helt enkelt är en nyfiken upptäckarglad sort.
Fortsätt amma i början av måltiden och fyll på med smakisen och inte tvärt om. Försök igen efter att smakisen ätits då liten ev är törstig så kanske det går ner ytterliggare lite...
Någon annan kanske kan fylla på med fler tankar.
Kram Johanna
Jag tror att vissa barn inte anser sig ha tid att ligga där hela dagarna, om du förstår hur jag menar? Dom är alldeles för nyfikna på världen som omger dom och allt spännande som finns att utforska! Inte minst när man har fått orken till det ( läste att du kurat) och då plötsligt blommar upp och känner sig utvilad nog att faktiskt upptäcka en massa NYA saker
En annan faktor är att mat är spännande. Det är "underliga" konsistenser och nya smaker och mycket GOTT =P~ BM vet man ju redan hur den smakar om man säger
Så jag personligen tror inte att det är något fel eller konstigt med din BM. Jag tror att din älskling helt enkelt är en nyfiken upptäckarglad sort.
Fortsätt amma i början av måltiden och fyll på med smakisen och inte tvärt om. Försök igen efter att smakisen ätits då liten ev är törstig så kanske det går ner ytterliggare lite...
Någon annan kanske kan fylla på med fler tankar.
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
-
Noah`s Mummy
Hej Johanna!
Jag har tänkt på det också när han ligger där och vrider sig som en mask vid matdags men sitter oftast som ett ljus om det serveras banan
Han är ju inte mätt om det går i annat...
Ibland börjar han ju tillochmed gråta förfärligt om jag envisas med att truga så det borde jag väl kanske inte göra? (Vi är väldigt envisa av oss mor och son, ingen vill ge sig
)
Jag har tänkt på det också när han ligger där och vrider sig som en mask vid matdags men sitter oftast som ett ljus om det serveras banan
Han är ju inte mätt om det går i annat...
Ibland börjar han ju tillochmed gråta förfärligt om jag envisas med att truga så det borde jag väl kanske inte göra? (Vi är väldigt envisa av oss mor och son, ingen vill ge sig
sleepless in Turku
Noah 081017
(kurstart 090219)
Noah 081017
(kurstart 090219)
-
ElinN
Välkommen hit!
Mitt tips är att väcka efter alla sovpass, eller inte väcka, ta upp och börja mata på mer eller mindre i sömnen. Mata B1 och B2 i ett svep utan rap emellan. Det funkade klockrent för oss. Jag trodde min lilla var på väg att sluta amma helt i samband med smakisintroduktion, men med hjälp av att göra som ovan kom vi förbi det och nu älskar hon tutten igen!
Lycka till.
Mitt tips är att väcka efter alla sovpass, eller inte väcka, ta upp och börja mata på mer eller mindre i sömnen. Mata B1 och B2 i ett svep utan rap emellan. Det funkade klockrent för oss. Jag trodde min lilla var på väg att sluta amma helt i samband med smakisintroduktion, men med hjälp av att göra som ovan kom vi förbi det och nu älskar hon tutten igen!
Lycka till.
-
spindelkvinnan
Hej Noah´s mummy o ni andra!
Min lilla tjej tröttnade på att amma när hon fick smakportioner. I två veckor försökte jag med bröstet fast hon inte ville. Sen slutade jag försöka vilket vi var nöjda med båda två. Hon var 5.5 månader då och har ätit som en häst sedan dess. På halvårskontrollen på bvc sa de till min enorma förvåning att det var bra-vissa barn visar när de tröttnat på att amma och är redo för riktigt krubb helt enkelt!
Stina
Min lilla tjej tröttnade på att amma när hon fick smakportioner. I två veckor försökte jag med bröstet fast hon inte ville. Sen slutade jag försöka vilket vi var nöjda med båda två. Hon var 5.5 månader då och har ätit som en häst sedan dess. På halvårskontrollen på bvc sa de till min enorma förvåning att det var bra-vissa barn visar när de tröttnat på att amma och är redo för riktigt krubb helt enkelt!
Stina
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
-
Noah`s Mummy
Hej Stina.
Så när du bestämde dig för att sluta försöka med tutten, gav du alltså enbart riktig mat efter det? Jag hade planerat att amma läänge
så jag har inte tagit reda på alternativen, får nog kanske tänka om
Skulle du kanske kunna beskriva ungefär hur en dags måltider såg ut, vad din lilla åt och hur mycket?
Hälsningar Hannah
Så när du bestämde dig för att sluta försöka med tutten, gav du alltså enbart riktig mat efter det? Jag hade planerat att amma läänge
Skulle du kanske kunna beskriva ungefär hur en dags måltider såg ut, vad din lilla åt och hur mycket?
Hälsningar Hannah
sleepless in Turku
Noah 081017
(kurstart 090219)
Noah 081017
(kurstart 090219)
Hej
Vad jag känner igen mig med båda barnen. Alfred slutade med tutte vid ca 4 månader. Han låg som en mask och blev arg så fort jag försökte ge honom tutten. Vi var oförberedda på det här och hade ingen aning om Anna Wahlgren, Barnaboken utan trodde på det som BVC sa till oss
Ibland är det bra att tänka själv
Vi började med gröt och katrinplommon. Det körde vi på cirka en vecka. Alfred ville inte ha välling utan gröt var den meny som var allra bäst.
Efter det gav vi smakportioner på morot, potatis, palsternacka, majs, sötpotatis, broccoli, blomkål, ja du förstår. Men vi körde gröten som bas för att vänja in magen vid nya saker. Sonens matintag under en dag kunde se ut såhär;
Frukost: gröt med katrinplommon och banan
Mellis: kokt frukt av något slag
Lunch: potatis, morot, majs och smör
Mellis: gröt med frukt
Middag: Sötpotatis med olika grönsaker och kanske lite kokt kyckling, smör
Kvällsmål: gröt med frukt och katrinplommon
Jag vet att du kan få mer inspiration om du går in på mat, mage och barnakropp....
tror att rubriken är så. Men kolla runt så kan du få mer hjälp och tips på god mat. Själv fick jag tips om sötpotatis, vilket självklart var en riktig hit här hemma.
kram och lycka till
Vad jag känner igen mig med båda barnen. Alfred slutade med tutte vid ca 4 månader. Han låg som en mask och blev arg så fort jag försökte ge honom tutten. Vi var oförberedda på det här och hade ingen aning om Anna Wahlgren, Barnaboken utan trodde på det som BVC sa till oss
Frukost: gröt med katrinplommon och banan
Mellis: kokt frukt av något slag
Lunch: potatis, morot, majs och smör
Mellis: gröt med frukt
Middag: Sötpotatis med olika grönsaker och kanske lite kokt kyckling, smör
Kvällsmål: gröt med frukt och katrinplommon
Jag vet att du kan få mer inspiration om du går in på mat, mage och barnakropp....
kram och lycka till
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Ja just de, om du vill att ditt barn ska få i sig bröstmjölk men barnet inte vill dia, kan du ju alltid frysa in mjölken i iskuber, såna du egentligen häller vatten i. Sedan är det bara och ta fram och ha i maten eller gröten. Bra mot trög mage
hej hopp
hej hopp
Ja ursäkta, jag har väldigt svårt att få med allt i ett och samma brev till dig
8) Du undrar hur mycket mat, hm, det går ju inte att tuta i dom små liven för mycket. Vår son var stor i maten, dottern äter mindre. Vissa mål går det i typ 2 dl mat plus efterrätt, frukt. Andra mål får vi truga.
sådär ja, nu kom väl allting med!
sådär ja, nu kom väl allting med!
-
Noah`s Mummy