Hur många timmar om dan ska barnen sova??

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Vanesa
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 13:45

Hur många timmar om dan ska barnen sova??

Inlägg av Vanesa »

Jag undrar när man börjar trappa ner antal sömntimmar efter 1,5 års ålder. Min son (16 mån) är SHN-kurad och sover ca 12 h per natt + 1,5 h på dan.
Senaste dagarna så ligger han vaken när man lägger honom på kvällen, han protesterar inte, och går heller inte upp (pratar med sig själv bara) men det tar upp till en halvtimme innan han somnar. Är det dags att korta ner hans nattsömn? Vad har AW för råd om sömn vid olika åldrar efter 1 år?
Vanesa
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 13:45

Inlägg av Vanesa »

Kom att tänka på att vakenheten kanske beror på sommartid och att det är ljust när han går och lägger sig? Jag mörklägger ju, men det är ändå skillnad när det är så ljust ute...
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Vanesa! :D

Här är sömntiderna:

12 mån och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn
3-4 år: ca 13 tim/dygn
5-6 år: 12,5 tim/dygn
7-11: ca 12 tim/dygn

Jag tror att det är mörkläggningen som spökar. Det ska vara kolmörkt. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Vanesa
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 13:45

Inlägg av Vanesa »

Tack för hjälpen Bluna! Det är ju jättemörkt, men det blir ju ändå skillnad nu när solen fortfarande står på när man lägger honom. Han vänjer sig nog. Men då är det inte läge att ändra på nåt innan han är 2... Skönt att veta!

Ska kolla in länken nu!
Vanesa
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 13:45

Inlägg av Vanesa »

Fick ett bra tips... Vi har en filt som vi krokar fast på 2 spikar och sen en rullgardin. Men det var en mamma på den tråden du länkade som gjorde likadant men hade även spik nere så att filten verkligen höll tätt överallt. Ska jag prova redan imorgon. För det är just glipan som spökar tror jag.

Tack igen! :)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: Jo vi har också solen på hennes fönster vid läggdags. :roll: Vi har mörkläggningstyg som vi fäst med kardborre, funkar kanon.

Ja runt två år tror jag man brukar skära ner på middagssömnen till 45 min. Sen blir det 20 min, sen tas den bort. 12-timmarsnatten hänger ju med ett bra tag. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Inlägg av Siobhan »

Hoppsan, jag har kortat ner nattsömnen istället. Min tös sover 11.5h på natten och 2h mitt på dan. Man kanske borde ändra det till 12h+1.5h istället....?
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej om man tycker att det passar familjen bättre med det schemat så håll på det. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "