Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej Saroza

Vad roligt att du tyckte kursen gav dig något :lol: Jag känner igen nappen frågan. Majken ville gärna ha nappen så vi körde napp till två månader. Sedan tog vi bord den för det bara krånglade till det. Vissa kvällar hörde vi hur hon knölade och knölde snuttade på handen och försökte förmodligen hitta tummen. Då gav jag faktiskt napp för hon var uppenbart störd. Sedan hittade hon sin tumme och den har hon fortfarande :D Jag tycker tummen är okej. Hon håller ju i saker och jobbar på golvet med ålning så hon har inte tid med att suga på tummen under vakenpass. :wink:

kram ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej, kul att läsa hur det går för dig. Har en nästan jämnårig tös så jag känner igen mig. Du skrev att du fått förståelse från seminariet över hur länge du kan vänta med att vagna för att inte fastna i vagnandet. Åh, kan du inte berätta den hemligheten för mig?? :D . :D

Kramar
Zafon
Storasyster född januari 2009. Tvillingar födda september 2011.
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hejsan!!

Här går det ganska bra! Det är svårt att följa schemat även om jag verkligen försöker. Mornarna vaknar han alltid kring 7, utan undantag!! natt tar han mellan 7-9, också det utan undantag. Ofast före kl. 8.
Förmiddagarna e lite jobbiga ännu, han blir ju så fort trött, och när man lägger honom, så sover han gott i 30 minuter, men sen e de färdigt. Jag har verkligen varit konsekvent att vagna och göra det tydlit att det är sovtid nu. men har ännu aldrig lyckats få ett bra sovpass på förmiddagen! Det resulterar i att han är helt slut inför middasvilan, och middasvilan sover han ganska gott!! hamnar nog att ofta fara och vagna efter de klassiska 30-45 minuterna...kvällsluren kommer också tidigare än schema oftast, för han orkar inte. den e sällan lång den heller (samma 30-45 minuter, sen vagning, vagning, vagning)

Vad ska jag göra med dessa förmiddagar som inte riktit lyckas, de har liksom aldrig lyckats, inte ens då jag inte hade schema.
Har ni förslag på ett annorlunda schema?

7 vakna MÅL 1
8.30 sova 1,5 h
10.00 MÅL 2
12.00 sova 2 h
14.00 MÅL 3
16.00 sova 1,5 h
17.30 MÅL 4
19.30 nattslurk
20.00 god natt

04.00 nattmat

Men såklart e jag rätt nöjd i det stora hela hur det går för oss, han sover ju faktiskt fint om natten, lite drar jag i vagnen då och då...men har inte skrik om natten. (inatt fick jag dock ge mej, det blev 2 mål, jag försökte verkligen vara konsekvent, men gav upp till slut)
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Zafon skrev:Hej, kul att läsa hur det går för dig. Har en nästan jämnårig tös så jag känner igen mig. Du skrev att du fått förståelse från seminariet över hur länge du kan vänta med att vagna för att inte fastna i vagnandet. Åh, kan du inte berätta den hemligheten för mig?? :D . :D

Kramar
Zafon
Hej Zafon!

hemligheten bakom det är väl i stil med att nog bekräfta först med skak i handtaget eller vagna 4 ggr och skaka, men sen nästa gång dom börjar böla, så avvaktar man mera och och sen går man in bara vid kris. Ju mera skrik, desto kraftigare vagning förstod jag, man svarar på samma språk.
Inte har jag nåt rätt svar på detta, men jag behöver iaf inte känna mej "dålig" härefter om jag väntar ut en liten stund innan jag far och vagnar igen. Eftersom dom ska lära sej somna själv.

Men, men det är mycket lättare sagt än gjort, verkligen!!!

JAg har själv börjat se lite framsteg i detta med att komma till ro själv, men endast små framsteg....det är långt till "målet" ännu.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Elle

Inlägg av Elle »

Det är precis det som det handlar om, dvs att lära sig att lyssna av sitt barns olika skrik. För att kunna göra det så måste man backa, lyssna, låta juvelen reagera klart och sedan avgöra om juvelen behöver hjälp eller reder ut det själv.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej på er! Fick svar i min egen tråd om backning gällande vagning och att låta barnet reagera så nu är det lyssna av som gäller här hemma. Provar för fullt med klassisk musik och husljud så jag får se hur det går!

Kram
Zafon
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Jag inser verkligen nu att det för längesen var dags att backa, och det har jag även gjort...för om han tystnar (ofta) då jag kommer och drar i vagnen OCH sätter igång med att skrika/böla då jag slutar...DÅ tror jag vi snackar om att vara lite bortskämd, eller hur :oops: hoppsan!!

Men men, samtidit e jag stolt att han även kan somna själv (förbättring iaf)..så lite framsteg gör man ju hela tiden...
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Zafon

Inlägg av Zafon »

Precis samma sak här, skriker så fort man lämnar handtaget men ibland somnar hon så bra själv.

Hur gör du förresten när du är utanför hemmet nu? Alltså om du är och äter lunch med någon tex? Jag vill inte stå och vagna och det är inte så lätt att göra husljud/sätta på klassisk musik är man inte är hemma.

Kramar
Zafon
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

ja du, ärligt sagt, jag har mest bara varit hemma. På grund av att sovandet inte funkar. Och så har jag ju Julia hemma också. Jag ser framemot sommaren och hoppas att kunna vara lite mer "rörlig" då.

jag antar att det nu är frågan om denna 7-8 veckors ökning, eftersom jag just nu inte ser några framsteg i sovandet, snarare är det ännu rörgare just nu.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Zafon

Inlägg av Zafon »

Ja, det är onekligen tufft att vara konsekvent när man är trött. Jag försöker passa på och komma ut och lära känna andra som har små barn (känner inte många där jag bor) annars hade jag också stannat hemma :)
Jag får väl hitta några knep när jag är ute så kan jag dela med mig sedan :)

Kramar
Zafon
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

oj oj oj, nu får jag högt o tydligt meddela att jag gått baksteg...nätterna har ju varit rikit bra, men nu har jag plötsligt ammat 2 ggr per natt de två senaste nätterna, icke bra!!! JAg har gett mej...det är väl denna ökningsperiod vi är i antar jag..men jag borde ju hålla konsekvensen ändå och hålla det till ETT nattmål..ajabaja!!
Tidigare har det gått hur enkelt som helst att vagna bort vid eventuella tendenser att han vaknar..nu har jag till och med fått ta upp honom på kvällen och ge mera mat ÄVEN om han absolut vägrade ta emot mera innan han lades till sängs. Så kan det vara!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
indra

Inlägg av indra »

saroza: Jag ger Isa ersättning som kvällsslurk, o det brukar oxå gå väldigt långsamt. Lägger ner henne platt på golvet på ryggen om hon sommnar till så vaknar hon efter någon minut.
Sen det får jag ha henne i famnen o sjunga o truga med flaskan för att hon skall dricka upp det sista slurken, inatt sov hon 7,5 tim. det längsta hittills :D . Kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Glömde säga att det säkert är en ökningsperiod, Isa sög mycket kraftigare o var mera hungrig då..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Nu vill jag så gärna dela med mej av våra framsteg...en uppmuntran till er som kanske har hamnat i lilla vagningsträsket.

Jag har lärt mej att backa med vagnandet, har dragit ett par drag med skak som avslutning ifall han verkar skrika upp sej, han tystnar direkt, och fortsätter kanske lite till så fort jag slutar (ett tecken på bortskämdhet :oops: )
sen brukar han nog ge sej efter ett tag, utan gallskrik.

Så ni som hamnat i vagningsträsket, läs och lär :)

Han vaknar fortfarande i varje sömnpass efter 45 minuter...men ni ser ju att det blir bättre, sen somnar han så skönt att jag får ibland väcka, det hände sällan tidigare.

Dagens heta tips:
sakta in med vagningarna och ha ett strålande veckoslut i attitydens tecken!!

hoppas nån läsare tar till sej tipset!!

Nånstans läste jag här på forumet : "hur ska dom lära sej att somna själv på natten om man springer där vid handtaget på dagen hela tiden"..nåt i den stilen var det.

Ps. Tänk att man för 5 veckor sen satt och storgrät dagligen och tänkte vad har jag ställt till med, varför skaffade jag ett barn till....idag undrar jag förstås hur jag ens kom att tänka såna tankar :oops: :oops:

Stor fredagskram!

Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! TACK för att du delar med dig :D Vilken resa ni gjort och vilka insikter =D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"