Ikväll är det dax, Tips någon?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Louiesmamma

Nu jädrar;)

Inlägg av Louiesmamma »

Har nu "vaknat" och vart inne på forumet och fått mig lite mer självförtroende av att jag läst andra föräldrars inlägg..
Skall använda mig av Verktygslistan..
Är det ngt jag skall tänka på? Skall jag börja om kuren från början eller från en viss dag?
Tacksam för svar!!
Kram

Louiesmamma skrev:Hej igen Mia!!
Inatt har han vaknat flera ggr från kl 00. Känner mig så frustrerad. (Han har börjat att vakna någon gång per natt den sista veckan och har jättesvårt att somna om)
Vad gick fel? Vad skall jag göra nu? Jag försöker att ramsa. Ska jag helst inte solfjädra? Nu somnade han om äntligen efter solfjädring.
Vad hände med vår sömn, det gick ju så bra. Vill bara gråta nu.
Är så trött och ledsen.
Skall jag börja om igen? Hur skall jag göra?
Kram Erika
miar70 skrev:Hej Erika!

Lugn och fin nu :wink: , lite strul vid övernattning är inget att fästa större vikt vid - det är vanligt och beror oftast på att Attityden hos föräldrarna vacklar. En gång är ingen gång, det viktiga är att ni snabbt som attan styr upp er på banan igen och ger Louie trygga och säkra besked nu!

Det är lätt att slarva bort kuren, och det vill ni ju inte, eller hur? Så ta tag i det här direkt och använd ramsan vid uppvak, ha is i magen och var tydlig!

Läs gärna AW:s januarikrönika som extra pepp:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram Mia
Mamma till Louie 071211, Startade kuren kvällen den 23e februari..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

:D Vad bra att du känner dig stärkt av att ha läst runt lite, forumet är verkligen en guldgruva.

:idea: Jag tycker absolut inte du ska börja om med kuren, Louie är förvirrad och känner sig inte trygg med de svar du gett honom. En dikeskörning skulle jag vilja kalla det men bara du styr rätt så är ni snart på väg åt rätt håll, tillsammans. Men det är DU som har körkortet och du som måste hjälpa Louie, inte vänta på hans ledning :wink: .

:idea: Så idag fokuserar ni på att ha det verkligt trevligt, massor med utevistelse och social delaktighet. När dagen går mot sitt slut så ser du till att ni skrattar ordentligt till go´nattet, det ska vara en ynnest att få gå och lägga sig och roligt ska det vara!

:idea: Du lägger som vanligt, en solfäder som markering och ut med en GLAD och hög ramsa - le och sträck på dig, förmedla lugn och glädje med både röst och kropp!

:idea: Vid ev. uppvak i natt använder du dig av ramsan!
OM du måste verktyga - ha nu lite, eller mycket, is i magen. Avvakta vid uppvak, se om han tar hand om det själv.
När du känner att du vill gå in - ja då ramsar du, och då GER DU DIG INTE med mer än att ramsan tar! Här får du glömma ramsa gånger fyra, utan du ramsar högt och ser till att han hör!

:idea: När han lugnar sig, lugnar sig din ramsa - tänk dig att du vagnar ett barn som skriker. Skriks det mycket vagnar man rejält, allt för att lugna. När skriket mattas av, vagnar man också lugnare men man ger sig inte med mindre än att vagningen lugnar, eller hur :?:

:idea: Känner du att "Näe, detta går inte", du når inte fram!
Ja då avvaktar du en liten stund efter att du ramsat, sen går du in och erbjuder EN solfjäder, och den får och ska vara lång! Du ska stå så länge att han nästan somnar, helt lugn ska han vara och du andas sakta och högt under tiden.
När han är riktigt sömntung, då går du med ramsan.

:idea: Och var noga, noga med bekräftelsen i natt. Ramsan ska ha sista ordet, what so ever!

:?: Och så tre kollfrågor:
Är det kolmörkt?
Har han svalt och skönt?
Har du läst länken jag skickade?

:idea: Ännu ett lästips som jag tror hjälper dig, förhållingssättet - det som avgör:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:D Det här fixar du! Kavla upp ärmarna och ge Louie de trygga svar han har rätt att få.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma

Tack du är en klippa!!

Inlägg av Louiesmamma »

Hej Mia, min stöttepelare!!:) :D

Jag har läst igenom de länkar du skickat och läst i boken och måste väl erkänna att jag nu förstår efteråt att jag själv var nervös över hur Louie skulle regagera av att sova borta och det säkert påverkade honom.
Jag känner mig peppad inför inatt och har antecknat och läst på..
Skönt att få råd om hur jag skall fortsätta, nu känns allt mycket mycket bättre:)

Du frågade följande:
Är det kolmörkt?
Svar: Näe inte kolmörkt men det skall jag fixa inför natten!!
Har han svalt och skönt?
Svar: Ja det är svalt i hans rum och inte en massa extra filtar och täcken i sängen.. I morse märkte jag dock att han hade bajs upp på hela ryggen, stackaren..
Svar: Ja, jag har läst ;)

Jag kör så det ryker så meddelar jag i morgon hur det gått!!
Ha en mysig dag!!

Massa tack och kramar Erika och Louie :D :D :D :D

miar70 skrev:Godmorgon!

:D Vad bra att du känner dig stärkt av att ha läst runt lite, forumet är verkligen en guldgruva.

:idea: Jag tycker absolut inte du ska börja om med kuren, Louie är förvirrad och känner sig inte trygg med de svar du gett honom. En dikeskörning skulle jag vilja kalla det men bara du styr rätt så är ni snart på väg åt rätt håll, tillsammans. Men det är DU som har körkortet och du som måste hjälpa Louie, inte vänta på hans ledning :wink: .

:idea: Så idag fokuserar ni på att ha det verkligt trevligt, massor med utevistelse och social delaktighet. När dagen går mot sitt slut så ser du till att ni skrattar ordentligt till go´nattet, det ska vara en ynnest att få gå och lägga sig och roligt ska det vara!

:idea: Du lägger som vanligt, en solfäder som markering och ut med en GLAD och hög ramsa - le och sträck på dig, förmedla lugn och glädje med både röst och kropp!

:idea: Vid ev. uppvak i natt använder du dig av ramsan!
OM du måste verktyga - ha nu lite, eller mycket, is i magen. Avvakta vid uppvak, se om han tar hand om det själv.
När du känner att du vill gå in - ja då ramsar du, och då GER DU DIG INTE med mer än att ramsan tar! Här får du glömma ramsa gånger fyra, utan du ramsar högt och ser till att han hör!

:idea: När han lugnar sig, lugnar sig din ramsa - tänk dig att du vagnar ett barn som skriker. Skriks det mycket vagnar man rejält, allt för att lugna. När skriket mattas av, vagnar man också lugnare men man ger sig inte med mindre än att vagningen lugnar, eller hur :?:

:idea: Känner du att "Näe, detta går inte", du når inte fram!
Ja då avvaktar du en liten stund efter att du ramsat, sen går du in och erbjuder EN solfjäder, och den får och ska vara lång! Du ska stå så länge att han nästan somnar, helt lugn ska han vara och du andas sakta och högt under tiden.
När han är riktigt sömntung, då går du med ramsan.

:idea: Och var noga, noga med bekräftelsen i natt. Ramsan ska ha sista ordet, what so ever!

:?: Och så tre kollfrågor:
Är det kolmörkt?
Har han svalt och skönt?

:idea: Ännu ett lästips som jag tror hjälper dig, förhållingssättet - det som avgör:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:D Det här fixar du! Kavla upp ärmarna och ge Louie de trygga svar han har rätt att få.

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Vad skönt att allt känns bättre! En riktigt fin natt hoppas vi på nu :!:

:sleep:

kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louiesmamma

En mycket bättre natt

Inlägg av Louiesmamma »

Hej hej,
Det har vart en bra natt:)
Louie lämnades själv för första gången hos dagmamma igår, och det gick kanon. Sen var vi ute mycket på eftermiddagen och lekte.
Skrattet till gonattet var igår extra långt. Jag jagade honom och han kiknade av skratt. Att somna för natten var som vanligt inga problem, efter markering och ramsa inte ett ljud, jag körde dock bekräftelsen.

Han vaknade första gången kl 05.45 och han gnydde ett tag, fick köra igång med ramsa och husljud men det fick till sist bli en solfjäder. Tills jag trodde att han sov, men icke:) En rasande Louie när jag går ut på ramsan,
jag ramsar och avvaktar men jag får gå in igen och soljädra, då han står upp i sängen och gråter. Jag tror att han vill kunna somna om men han kan inte, han ligger och tittar, är lugn men stundtals så gnyr han för att han inte kan somna om.
Till slut går jag ut på ramsan, avvaktar och går in i rummet, tänder lampan och är så där äppelkäckt glad:)

Han är glad med. Idag skall jag gå och införskaffa en riktig rullgardin till hans rum. Jag tror att det kan vara aningen för ljust nu på morgonen så att han tror att det är dags att gå upp..

Nu är det frukost och sen dagmamma...

Hur skall jag fortsätta inatt, och vad är viktigast på morgonkulan när han vill upp? Skall jag fortsätta med bekräftelsen?

Kram kram

miar70 skrev::D Vad skönt att allt känns bättre! En riktigt fin natt hoppas vi på nu :!:

:sleep:

kram Mia
miar70
Kontakt:

Re: En mycket bättre natt

Inlägg av miar70 »

Louiesmamma skrev:Det har vart en bra natt:)
:D :thumbsup:
Idag skall jag gå och införskaffa en riktig rullgardin till hans rum. Jag tror att det kan vara aningen för ljust nu på morgonen så att han tror att det är dags att gå upp..
:thumbsup: Mörkläggningen ÄR jättevikig!
Hur skall jag fortsätta inatt, och vad är viktigast på morgonkulan när han vill upp?
Du ska fortsätta som du gjort, det du gör ska vara klart och tydligt och säkert :!: Det viktiga på morgonen är att han känner att det är DU som beslutar när dagen börjar, inte han! Om du går in på morgonen, så stå och solfjädra / buffa honom helt lugn - det kan ta sin lilla tid! Men det ska inte vara trafik à la E4:an, utan EN sväng in och då ska han ha besked som heter duga. Det allra bästa är att han somnar om, om så bara för en minut, så att du får väcka.

:D Vad bra att du var "äppelkäckt glad", det ska vara lika roligt att vakna som att somna :wink: :!:

Jag tycker du jobbat på jättejättebra, din attityd känns mycket bättre och den känner Louie av, det lovar jag!

Kram och ha en trevlig dag!
Louiesmamma

Inlägg av Louiesmamma »

Tack för snabbt svar!!:)
Skall jag fortsätta med bekräftelsen inatt??
Har nu köpt en rullgardin som skall upp på något sätt, får köra telefonkonferens med min sambo som nu är i Götet eller lura hit brorsan;)

Jag känner mig mycket mycket säkrare:)

Kram kram och åter tack

miar70 skrev:
Louiesmamma skrev:Det har vart en bra natt:)
:D :thumbsup:
Idag skall jag gå och införskaffa en riktig rullgardin till hans rum. Jag tror att det kan vara aningen för ljust nu på morgonen så att han tror att det är dags att gå upp..
:thumbsup: Mörkläggningen ÄR jättevikig!
Hur skall jag fortsätta inatt, och vad är viktigast på morgonkulan när han vill upp?
Du ska fortsätta som du gjort, det du gör ska vara klart och tydligt och säkert :!: Det viktiga på morgonen är att han känner att det är DU som beslutar när dagen börjar, inte han! Om du går in på morgonen, så stå och solfjädra / buffa honom helt lugn - det kan ta sin lilla tid! Men det ska inte vara trafik à la E4:an, utan EN sväng in och då ska han ha besked som heter duga. Det allra bästa är att han somnar om, om så bara för en minut, så att du får väcka.

:D Vad bra att du var "äppelkäckt glad", det ska vara lika roligt att vakna som att somna :wink: :!:

Jag tycker du jobbat på jättejättebra, din attityd känns mycket bättre och den känner Louie av, det lovar jag!

Kram och ha en trevlig dag!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Louiesmamma skrev: Skall jag fortsätta med bekräftelsen inatt??
Här får du lyssna av lite - egenligen behöver han inte någon separat bekräftelse längre, men är det långa uppvak då han frågat mycket så tycker jag du ska ge en separat bekräftelse. Annars drar du ihop bekräftelsen med vanliga ramsan nu, så att sista versen blir lååång och mjuuuk!

Hoppas du får till gardinen :wink: :!:
Louiesmamma

Rapport från natten

Inlägg av Louiesmamma »

Halloj..
Här kommer en rapport , rullgardinen kom upp med hjälp av brorsan;), så nu är det möööörkt i killens rum, nattetid..

Louie hade en häm´ndelserik dag igår hos dagmamman, ramlade och slog sig plus första dagen utan mamma vid lunch som inte gick så bra;)

Vid läggning var han lite grinig och jag fick ramsa en extra gång, vällingen innan skrattet till gonattet ratade han, konstigt..

Han vaknade första gången kl 05.45 och jag fick honom lugn till 06.20, ramsade och stökade i köket men det tog inte, solfjädrarde honom läääänge men när jag gick ut på ramsan så vart han arg och skrek..

Men allt känns bättre, det går framåt.. Morgontimmen strular men ska få ordning på den, jag vill verkligen kunna väcka honom som jag gjorde igår på middagsluren men jag får honom inte att somna om..

Ha en bra dag, systrar;)

Kraaam

miar70 skrev:
Louiesmamma skrev: Skall jag fortsätta med bekräftelsen inatt??
Här får du lyssna av lite - egenligen behöver han inte någon separat bekräftelse längre, men är det långa uppvak då han frågat mycket så tycker jag du ska ge en separat bekräftelse. Annars drar du ihop bekräftelsen med vanliga ramsan nu, så att sista versen blir lååång och mjuuuk!

Hoppas du får till gardinen :wink: :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Och allt går bra..?
Louiesmamma

Rapport

Inlägg av Louiesmamma »

Hej, nja det går sådär.. Imorse var vi förtvivlade..

Louies pappa kom hem igår (han pendlar från Götet för tillfället).
Han hade honom inatt och Louie vaknade kl 00.05 och ville inte somna om på ramsan, han fick solfjädra honom till sömn allt tog 50min.. Sen vaknade lillkilllen kl 05 och somnade inte om, vi försökte med allt. Han ligger lugn på solfjäder men somnar tamejsjutton inte.
Går man ut blir han galen, ett jobbigt moment är att grannarna slog i väggen med.. Det gör ju inte det hela lättare. Tips nu gärna för jag orkar inte snart;)...
Kram

miar70 skrev:Och allt går bra..?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vargtimmen ÄR ett problem för många, ett bra tag. Det viktiga är att ge samma tydliga besked varje morgon så trillar poletten ner.

Grannar ja :roll: , kanske kan ni prata med dem och förklara vad ni gör alternativt dra till med att sonen är sjuk (små vita lögner får man ta till för husfridens skull...).
Jag tycker ni ska leverera en PANGramsa direkt vid första pip när han vargtimmesvaknar, och sen avvaktar ni. OM han inte lugnar sig, så in och solfjädra honom helt lugn, kanske ev ända in i sömnen, för det är jätteviktigt att ni får till ett omsomnade så att ni får väcka. Han ska känna och veta att det är NI som beslutar både över när dagen börjar och slutar!

:idea: Nu ställer vi fram klockorna inatt, och det brukar hjälpa många morronpigga barn!

Kram på er!

Mia
Louiesmamma

Sommartid gillar vi:)

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen,
vi har talat om grannarna, jag och min sambo och kom överens om att det är lite dålig stil att banka i väggen när det gäller små barn som gråter. Saken hör till att de är jättetrevliga våra grannar och jag har förklarat för dem hur det ligger till och att tiden mellan kl 06 och 07 strular och enligt dem skulle det inte alls vara några problem. De var ändå uppe då.
Detta talade jag och grannen om för ca 2 veckor sedan så springer jag på dem så skall jag kolla läget men jag tycker att jag redan gjort det..:)

De två senaste nätterna har vart bättre, har nu kommit överfund med taktiken, om han vaknar (som hände iförrgår natt kl 05) så kör jag ramsan som fick honom att somna om i 5 min, sen solfjäder och han somnar om direkt, sen satt jag på helspänn;) och jag kunde väcka honom med glada miner:):):):)
Imorse skulle vi väcka honom kl 6 (sommartid) men han vaknade precis av sig själv då, men i morgon bitti är målet att få väcka honom och jag ska göra det:)

Säger det igen, vad skulle jag göra utan er, att ni finns till hands har hjälpt oss så mkt när det ibland har känts omöjligt.
Ta åt er och förstå att ni är uppskattade!!:):)

Ser fram emot en lugn natt och morgon;)

Kramar Erika

miar70 skrev:Vargtimmen ÄR ett problem för många, ett bra tag. Det viktiga är att ge samma tydliga besked varje morgon så trillar poletten ner.

Grannar ja :roll: , kanske kan ni prata med dem och förklara vad ni gör alternativt dra till med att sonen är sjuk (små vita lögner får man ta till för husfridens skull...).
Jag tycker ni ska leverera en PANGramsa direkt vid första pip när han vargtimmesvaknar, och sen avvaktar ni. OM han inte lugnar sig, så in och solfjädra honom helt lugn, kanske ev ända in i sömnen, för det är jätteviktigt att ni får till ett omsomnade så att ni får väcka. Han ska känna och veta att det är NI som beslutar både över när dagen börjar och slutar!

:idea: Nu ställer vi fram klockorna inatt, och det brukar hjälpa många morronpigga barn!

Kram på er!

Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: Jag tycker det låter som om ni är på väg åt alldeles rätt håll, du har fått väcka honom och ramsan tar fint!

:heart: Tack för varma ord, det är en ren glädje att få vara till lite hjälp!

Hoppas tidsomställningen varit positiv för er, mången små morrontrasslare blir hjälpt av sommartiden :wink:

Kram Mia
Louiesmamma

Bakslag igen, vad gör vi för fel??

Inlägg av Louiesmamma »

Hej igen,
är det så att vi gör fel eller har vi en orolig son?
De två senaste nätterna har vart ett rent h-vete..

Louie börjar att gråta och gny när vi lägger han (det har inte hänt sedan vi började kuren den 23e feb).. Vi får ramsa (efter att vi avvaktar och kör husljud) och till slut efter en solfjäder till nästan sömn så somnar han på ca en halvtimme.
Han vaknar ca mellan 00 och 01 och ramsan tar inte, först avvaktar vi och sedan ramsar i olika tonlägen beroende på hans frågor.
Vi får till slut solfjädra men ungen SKRIIIIKER så fort vi lämnar rummet på ramsan. Så vi ramsar igen flera flera ggr utan resultat och solfjädrar. Han somnade i 5 min efter 1,5 timmes gråt och sen skriik igen. I natt gjorde vi något som vi inte får men vi var så desperata, vi tog upp han i vår säng. Han var orolig ett tag men somnade tilll slut nära mig och vaknade 05.55 istället för kl 7. Man är ju bara människa och behöver sova.
Vi lärde oss en läxa att han inte sover bättre mellan oss men vi såg ingen annan utväg då.

Något som vi som föräldrar tror påverkar är grannarna brevid som bankar iväggen ibland.. Som om vi skulle få Louie tystare av det..
Jag pratade med grannen häromdagen och fick en dum förklaring om att vi trodde att ni inte hörde hans skrik (de vet att vi kör en kur för att få honom att sova)..

Är det så att mycket aktiviteter på dagarna påverkar sömnen? Han har ju nyligen börjat hos dagmamma och vi har vart ute mycket och vart och badat, på kulturhuset och målat osv..

Han har ju varit mycket sjuk under sin uppväxt, RS med ambulansfärd, vinterkräksjuka med dropp, förkylningsastma osv.. Vi har ju vart oroliga men nu har han (peppar, peppar) hållt sig på banan i 2,5 mån förutom en liten dagisförkylning. Så på det stadiet är vi inte oroliga för tillfället, han växer ju och varje vecka räknas för hans förbättrade immunförsvar..

En grej kan vara att hans pappa (jag ibland men ytterst sällan) brusar upp och blir arg på honom lätt under nattetid. Han blir lättretad av sömnbrist.
Kan det påverka Louie att han blir rädd eller orolig?

VI har bestämt oss för att kura om honom inatt, hans pappa sover nu och laddar batterierna för en natt utan sömn. Vi börjar tvivla på att denna kur fungerar på vår son, men samtidigt så vet vi ju att det funkade i början.

Vi kör alla rutiner med mat osv på samma tider och han sover inte 1,5 timme på dagen men oftast 70 min iallafall. Han somnar på dagis och i vagnen (efter ett tag) och hemma i sängen.
Vi kör skrattet till gonattet men han vill bara dansa ibland (vi dansade och jagades galet förr) men han har roligt.

Rummet är mörkt.

Inatt när han vaknade hande han kissat igenom så jag fick byta på honom men tog inte upp honom..

HJÄLP, vi vill sova igen hela familjen, vi känner oss värdelösa som föräldrar detta som gick så bra. Vad hände??

Tacksam för svar.
Kramar Erika

miar70 skrev::thumbsup: Jag tycker det låter som om ni är på väg åt alldeles rätt håll, du har fått väcka honom och ramsan tar fint!

:heart: Tack för varma ord, det är en ren glädje att få vara till lite hjälp!

Hoppas tidsomställningen varit positiv för er, mången små morrontrasslare blir hjälpt av sommartiden :wink:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "